Betalen of betaald krijgen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:03

sneeuwpop schreef:
Danique schreef:
Ik ben het eens met 'je betaalt als je geen klusjes hoeft te doen', 'je wordt betaald als je het paard beter maakt als dienst' en 'je betaalt niks als je er klusjes voor doet'. Echter word ik wel naar van eigenaren die dan gaan gooien met het argument 'op de manege rijd je ook niet voor niks en het kost mij ook klauwen vol met geld'. Ja. JIJ wilde een paard en ik rijd juist hier omdat ik het dan kan betalen met klusjes. Anders had ik wel op een manege gaan rijden maar dat kan ik niet betalen :')
Dan kan ik ook gaan gooien met argumenten als 'een stalhulp kost je ook niet niks'. Geven en nemen is dat.


Nou ja...als jij liever op een manege wil rijden ipv bij een particulier, vind ik dat ook wel een beetje krom.
Je kunt ook een gewone parttime baan nemen en dan betalen op de manege. :')

Het "beter maken van het paard" , dan bedoel je vast naar hoger niveau rijden, is niet altijd iets wat de eigenaar beter van wordt. Gaat het paard nooit weg (verkopen geen optie) en wil de eigenaar ontspannen buiten ritten maken wat al kan, dan is er geen winst voor de eigenaar wanneer het paard wordt uitgebracht in de sport.

Nee; ik kan geen parttime baan nemen!

Ja met beter maken bedoel ik een trainer, of iemand die in ruil de hoeven doet of zo. Een dienst.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:21

Waarom zou je klusjes kunnen doen bij een particilier en niet in dienst van een manege of ander bedrijf???
Ik zie het verschil niet?

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:43

als het iemand boven de 18 is die je pony kan bij leren, kan je misschien wat betalen, ik zou zelf allebei niet doen, als het (wta ik zelf ben) een meisje is van 13 die het puur voor de beweging van je pony doet en voor de lol, kan je misschien een 10tje/20je per maand vragen

maxxlover

Berichten: 154
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:17

Effie_lover schreef:
Ik heb nooit betaald voor een bijrijd paard, puur omdat ik daar nooit het geld voor had. Wel vroeg ik altijd of ik iets kon doen met betrekken tot de stalwerkzaamheden of deed ik soms uit mezelf het tuig invetten oid. Ik vind wel als je niks betaald je wel degelijk mag mee helpen met de klusjes eromheen.
Ik vind betaald worden ook onnodig. Wel vind ik dat je als bijrijder iemand helpt met de zorg uit handen te nemen van iemand die een paard heeft.
Vaak hoor ik mensen die (vooral bij meerdere paarden) zeggen dat het zo zwaar is en willen iemand die hun helpt en ze er nog voor laten betalen ook. Dat vind ik echt onzin want hun helpen juist de klusjes uit handen te nemen.

Zelf rij ik sinds kort een 3,5 jarige hengst. Ik betaal er niks voor maar daar voor in de plaats doe ik wel elke x dat ik kom de mest uit zijn
stal en nieuw stro erin, en 1x in de week doe ik zijn stal helemaal uitmesten. Ook doe ik zijn paddock uitmesten. Ik vind het wel zo redelijk om mee te helpen dus :)


Meiden zoals jij zijn bijna niet te vinden.
Wat zou ik dankbaar zijn met iemand met jouw mentaliteit

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:43

@Effie_lover hier net zo.. Ik doe graag alle klusjes eromheen omdat ik vind dat het er bij hoort, bij het paardrijden! Vind het nog leuk ook.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:43

Ik vind klusjes doen helemaal niet erg!
Hoort er ook bij, wij zetten de paarden aan het werk, mogen ze ook toekijken hoe wij werken.

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:56

Ik vind het op zich normaal als je betaald voor een bijrijdpaard. OF je doet klusjes en in ruil daarvoor mag je rijden, OF je betaald. vooral voor mensen die geen tijd/geld hebben voor een eigen paard is het toch een uitkomst als je voor 50 euro per maand een paard 2-3x per week mag rijden? een manegepaard huren is duurder. je hebt geen dierenarts/hoefsmid en tuigkosten.

Ik heb vroeger jaren een pony gehuurd voor 50 gulden per maand. mocht haar elke dag rijden en als mijn eigen pony beschouwen. geld voor een eigen paard had ik niet dus dit was gewoon goed geregeld.

ik heb nu een bijrijdster voor mijn paard. iemand die gewoon 2x in de week lekker een buitenrit wil maken. ik krijg hier 75 euro per maand voor. ze is harstikke blij dat ze lekker kan rijden en ik heb 2 dagen mn handen vrij en er wordt wat mee betaald aan de kosten die alleen maar elk jaar stijgen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:13

*Weet niet of ik hier al heb gecomment, maar geen zin om 15 pagina's langs te gaan*

Ik betaal 20,- per maand en ik rijd 3x per week. Datis echt een koopje, ik heb haar dus iets minder dan een halve week. Ze is dus iets minder dan de helf 'van mij' als je er zo naar kijkt. Ze kost wel 200,- of meer per maand dus. Dus dan zou ze wel 100,- mogen vragen. Ik ben geen inrijder, haar pony brengt mij veder maar ik haar pony niet, nou ja, ik help haar met het verzorgen, het zorgen dat de pony weer vertrouwen krijgt (heeft in het verleden verzorgsters gehad die haar 'misbruikte) En dat vind ik meer dan genoeg. Ik zou het ook eerlijk vinden als ze niet vroeg maar ik vind dit ook eerlijk... Zou het nooit accepteren dat ze me geld wou geven.

Echter wil ik als ik 16 of ouder ben wel met paarden wedstrijden gaan rijden, of paarden veder brengen, inrijden etc. Daar zou ik wel een mini bijdrage voor vragen.

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:43

Zonder ruime, aantoonbare ervaring in de sport mag je al heel blij zijn als iemand je op eigen kosten een paard ter beschikking stelt om uit te brengen...

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:31

0000 schreef:
Zonder ruime, aantoonbare ervaring in de sport mag je al heel blij zijn als iemand je op eigen kosten een paard ter beschikking stelt om uit te brengen...



Haha inderdaad. Tenzij je zelf meerdere paarden van groen/B tot Z niveau hebt gereden kun je bij de meesten gewoon verwachten dat je mag lessen en starten (contributie vereniging/startkaart en proeven) op je eigen kosten.

Ik betaal niet en krijg ook niet betaald.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:46

Logisch ook, want het is vooral fijn voor jezelf om je niveau op papier te hebben.
Men denkt vaak dat het paard zoveel in waarde stijgt, maar kijk eens naar de maandelijkse kosten - die zijn hoger dan de waardestijging van het paard.
Iemand die paarden al hoger heeft opgeleid, hoeft ook niet meer bij de B te beginnen - dan kan het nog wel eens wat opbrengen.

Tompoesj
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:24

0000 schreef:
Zonder ruime, aantoonbare ervaring in de sport mag je al heel blij zijn als iemand je op eigen kosten een paard ter beschikking stelt om uit te brengen...


Precies dit.
Natuurlijk is het een ander verhaal als iemand met veel ervaring bijrijder is en ook daadwerkelijk er voor zorgt dat je paard voortgangen maakt zeg maar

momentje
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-09-16

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:01

ik denk dat het eraan ligt wat je taken pakket is. Mag je alleen poetsen en stallen uitmesten en op en neer om te voeren in ruil voor een keertje stappen in de bak dan vind ik dat je betaald moet worden. Doe je net zo veel als de eigenaar zelf dan vind ik dat hier niets tegenover hoeft te staan.

Ligt ook aan de verandwoordelijkheden en leeftijd vind ik.

SparkYY_8

Berichten: 392
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:06

Ligt eraan met wat voor doel je je paard wilt laten 'bijrijden'. Wanneer je je bijrijder gaat betalen vind ik dat het eigenlijk niet meer bijrijden is maar opleiden of doorrijden; ons paard wordt momenteel ook doorgereden en dat meisje betalen we, maar we hebben ook duidelijke afspraken met haar gemaakt over wat we van haar verwachten.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:11

Oneens sparkYY_8..

Zoals eerder aangegeven, betaal ik mijn bijrijdster ook.. Zij krijgt van mij 50.- pm.. Maaaaar.. Ik heb vier paarden.. Zij rijdt er een, maar verzorgt de anderen ook.. (mesten, voeren)