Bijrijders, wat te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 00:31

Ik heb mijn merrie nu een tijdje op marktplaats staan als leasepaard. Nu heb ik al een aantal mensen gehad, altijd ouder dan 18 maar had zelf de klik niet of ze hadden zelf de klik niet.

Nu hebben twee meiden mij gemailt dat ze wel interesse hebben in het leasen met zen tweeen. Ze Willen een dag in de week samen komen en zo de prijs dus ook delen.
Heb al gevraagd hoe oud ze zijn want Echt te jonge meiden wil ik gewoon niet bij mijn paard hebben.

Weet dus alleen dat ze tien jaar rijervaring hebben, waarschijnlijk manege werk maar goed. Nu zegt iedereen om me heen niet aan beginnen niet eens een afspraak maken, gewoon afwimpelen.
Maar vind dit toch lastig, moet ik ze het voordeel van de twijfel gunnen en gewoon even aankijken eventueel een Afspraak maken.

Wat zouden jullie doen in mijn geval, ik wil in ieder geval de leeftijden nog even afwachten


Weet niet of dit hier goed staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:35

Ik zou gewoon proberen, je kunt altijd kijken toch? En als ze zeggen 10 jaar rijervaring te hebben gok ik toch dat ze minstens 16 moeten zijn...

Misschien is het juist een voordeel als er 2 zijn. Als 1 van beide dan toch een keer niet kan, zou de ander misschien wel kunnen, zodat je paard toch gereden wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-16 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:37

Ik zou ze ook laten komen, misschien valt het heel erg mee.

En als het tegenvalt, dan zoek je gewoon verder :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:39

Waarom zeggen de mensen om je heen dat je er niet aan moet beginnen omdat ze het samen willen doen?
Ik zou ze in ieder geval lang laten komen.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:43

2 meiden, waarvan je de leeftijd niet weet, die samen 1 dag in de week willen leasen...
sorry maar die zou ik ook niet laten komen

Wat gaan ze met zn 2e doen dan op die eene dag?
Of komen ze beiden om de week? dan heb jij dus elke keer iemand anders op je paard.
Wil je dat?
En waarom hebben ze niet aangegeven wat hun leeftijd is?

bobo2000

Berichten: 361
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:47

Ik zou het persoonlijk niet doen.. Niet om de leeftijd maar om het feit dat er dan 2 meiden aan het afwisselen zijn op je paard omdat ze natuurlijk allebei willen rijden. Ik zou dan persoonlijk liever kiezen voor iemand met minder ervaring dan voor twee meiden die de hele tijd afwisselen op m'n paard.

Succes met je keuze!

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:48

MirandaDvG schreef:
2 meiden, waarvan je de leeftijd niet weet, die samen 1 dag in de week willen leasen...
sorry maar die zou ik ook niet laten komen

Wat gaan ze met zn 2e doen dan op die eene dag?
Of komen ze beiden om de week? dan heb jij dus elke keer iemand anders op je paard.
Wil je dat?
En waarom hebben ze niet aangegeven wat hun leeftijd is?


Dit en straks rijden ze die ene dag allebei 3 kwartier of iets dergelijks.
Daar gaat geen stijgende lijn in zitten, hun met jouw paard.

Kun je niet even vragen hoe oud ze zijn en hoe ze dit samen leasen vorm willen geven?

Ligt allemaal natuurlijk ook aan wat voor paard je hebt en wat ze ermee kunnen /mogen.

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 01:07

Ik ben voorzichtig aangezien ik inderdaad bang bent hoe ze dit vormen willen geven. Ben zelf een serieuze ruiter, maar kan zelf ook best wat aanmutsten met mijn paard.

Luna is een friese merrie van zeven, die zelf harstikke braafbis maar ben nog wel bezig met het sterker maken en spieren opbouwen. Maarja het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze gewoon een beetje door de bak heen crossen. Is het ook niet Echt een paard voor.

Weet natuurlijk ook nog niet wat voor meiden het zijn, misschien zit ik me hier druk te maken om niets, wil ze ook niet over een kant scheren, zelf was ik als 16 jarige al verantwoordelijk bezig met rijden en de Zorg van een paard, al zeg ik het zelf :')

Heb naar leeftijden en ervaringen gevraagd dus even afwachten op het antwoord.

Zijn er hier misschien mensen die ook twee bijrijders hebben bij hun paard waar het dus gewoon heel goed gaat.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 01:14

alice0cullen schreef:
Zijn er hier misschien mensen die ook twee bijrijders hebben bij hun paard waar het dus gewoon heel goed gaat.



een vriendin van me heeft samen met een ander meisje 1 bijrijdpaard.
ze rijden om de week, en hebben ook om de week les.
de eigenaar rijd er tussen door op.
ik rij regelmatig met me haar een buiten ritje en heb nooit tegenslagen gehoord alleen maar positief dat ze nu genoeg aandacht en beweging krijgt

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 02:23

Hoelang heb je haar op mp staan, aangezien je spreekt over "een tijdje"?
En wat vraag jij dan aan kosten voor 1 dag per week?

Wil jij graag meerdere dagen per week dan zou ik er al niet eens aan beginnen om deze meiden uit te nodigen.
Daarbij idd wat is hun plan? Samen (en hoe) of ieders om de week?

Naast t feit dat paard dan met 3 personen te maken heeft, moet je er ook voor wakendat meerdere verzorg/bijrijdmeiden ook oonderling nog wel ns meningsverschillen en/of ruzie kunnen hebben over t paard en de verzorging/training en evt jaloezie. Hoe goed men soms ook bevriend is met elkaar.

Hoeft zeker niet altijd zo te zijn, maar dat is iets wat ik zelf wel in gedachten zou houden en waarom ik ook wat huiverig zou zijn voor een dergelijke situatie.

Dan nog..... laten komen en kijken kan altijd. Hoeft niet eens rijden te zijn.
Maar zou idd eerst even wat meer informatie van ze willen hebben, voordat je mogelijk jou eigen en hun tijd gaat verspillen.

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 02:58

Ze staat nu een week of twee op marktplaats en heb al een aantal mensen op afspraak gehad, maar bij sommige was de afstand toch te ver anderen had ik geen klik mee. Het is dus zowieso al een beetje een zoektocht.

Heb ook al wat slechte ervaringen gehad met bijrijders, ook al wel een aantal keer gezien hoe inderdaad jaloezie en ruzie roet in het eten gooit.

Maar ik wacht in ieder geval antwoord even af met hoe en wat. We zijn er nog niet, ben altijd zo n onzekere doemdenker :') .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102188
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 05:04

Ik rijd een paard bij die sinds kort een 2e bijrijdster heeft. En dan natuurlijk nog de eigenaresse. Doordat het paard nu in training staat zijn we nog niet echt met zijn 3en begonnen maar ben benieuwd hoe dat straks gaat. Eerlijk gezegd zou het mijn keus niet zijn om met 3 verschillende mensen erop te gaan maar goed, het is niet mijn paard dus niet mijn beslissing.

Maar ik zou ze gewoon laten komen, wie weet zijn ze idd gewoon verantwoordelijk en volwassen en gaat het allemaal goed. Niet allemaal over één kam scheren...dat is niet eerlijk. Ben je niet overtuigd na de kennismaking kan je gewoon zeggen dat het niet goed voelt en de klik er voor jou niet is. Daar is niets mis mee hoor. :)

Santos_05

Berichten: 3103
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:09

wat wil je zelf van je paard?

Als je een bijrijder hebt je de gemakken, maar ook nadelen (2 op1 paard is toch anders als dat je paard eigenlijk altijd voor jou is wbt rijden)

Als het alleen om de beweging is, kan het prima toch? Is het een braaf paard (maneges leer je toch niet alles in vergelijking met een eigen).

maar ik heb meerdere op gesprek gehad, uit laten proberen, maar nu een lieve meid er aan over gehouden, die graag lees neemt te leren (niet wat ik zocht, maar dit werkt voor mij beter dan alle meiden die niet eens op kwamen dagen of na 1x af lieten weten)

zou ze gewoon eens laten komen.

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:15

Ik zou ze laten komen. Je kunt dan altijd nog zeggen van nee ik doe het niet.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:18

Ik heb een leaser van krap 16 jaar.. ik zocht ook iemand van 18 jaar of ouder.. maar heb haar toch laten komen.. had het niet beter kunnen treffen.. meisje komt door weer en wind, heeft een ontzettende klik met mijn paard, en als ze op vakantie is komen haar ouders zelfs mijn paard verzorgen omdat ze niet zonder gaar kunnen! Nadat ze terug was van vakantie stond ze binnen een uur op stal, want ze had mijn paard zo gemist de afgelopen 5 dagen! Haha

IJsco_LoveJarig

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:34

Alle redenen die men noemt om ze niet te laten komen zijn grote vooroordelen. Je weet niet eens of ze allebei willen rijden en allebei op de zelfde dag of om de week....

Vraag meer informatie of geef ze een kans. Maar ze niet uitnodigen 'om dat het ergens anders is mis gegaan' is natuurlijk onzin.

Wij hebben op stal ook twee meisjes bij één paard, gaat prima. Rijden om de week, maar zijn altijd met zijn twee omdat ze van de ouders niet alleen mogen. Super meiden die door weer en wind komen en die gerust een dag gaan klussen ipv rijden en echt goed hun best doen.

En we hadden iemand die een paard bijreed en die zdlf 25+ was, maar dat werd een ramp. Dacht alles beter te weten, bemoeide zich met iedereen op stal en bij regen was ze altijd toevallig ziek, overwerken etc.

Geef mensen een eerlijke kans in elk geval uit te leggen hoe ze het zelf voor zjch zien. Met tien jaar rijervaring zijn ze ouder dan zestien als goed is dus niet piep jong meer. Er zijn heus wel zestienjarige met verantwoordelijkheidsgevoel die je paard niét meteen naar de knoppen helpen :+

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 07:47

Bedankt voor alle input,het zijn beide meiden van 18, waarvan een al eerder een paard heeft bijgereden.

Ga nu gewoon een afspraak maken, praat toch makkelijker. En dan zullen we er vast wel uitkomen met verwachtingen.

cinniz123

Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:51

Ik heb voor mn vorige pony ooit een meisje van 12 gehad,echt serieus dat is de beste geweest die ik ooit heb gehad.
Wat een verantwoordelijkheids gevoel en doorzettingsvermogen had die meid.ze heeft hem ook 7 jaar gedaan!
Heb ook wel eens een meid van 22 gehad maar dat sloeg werkelijk nergens op.

Maar 2 meiden 1 dag per week...zet dat zoden aan de dijk voor jou?
Als het om het financiele plaatje gaat kan je t proberen maar als het gaat om je paard meer beweging te geven(1 dag per week) zou ik het niet doen ongeacht de leeftijd.

deksel

Berichten: 3808
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:05

Ik rijd zelf een paard bij (laatste tijd alleen alleen wandelen maar goed gaat om het idee). Mijn bijrijdpaard heeft altijd meerdere bijrijders gehad, als het mijn eigen paard zou zijn had ik het liever bij 1 iemand gelaten tbh. Ging altijd goed, totdat de laatste andere bijrijder van paardlief is gevallen en het vertrouwen kwijt is geraakt.. Nu verzorg ik mijn bijrijdpony nog in mn eentje samen met de eigenaren. Hier ging het dus altijd goed, duidelijke planning maken en we schrijven altijd op wie wat gedaan heeft op welke dag.
Ik zou ze zelf gewoon laten komen kennis maken, kan je altijd nog zeggen dat het je niet bevalt oid. En misschien is het wel dé ideale oplossing :D.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:29

Het topic past beter op VP. Ik verplaats het daarheen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:01

18 is te doen, maar twee pubers samen hell no. Die maken dan alleen maar lol met zn twee en dan is de verantwoordelijkheid ver te zoeken.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:15

Oh ja want alle pubers zijn ook precies hetzelfde... ;)

Ik zou ze gewoon uitnodigen. Wie weet klikt het hartstikke goed tussen jullie en het paard! En zo niet dan heb je het tenminste een kans gegeven :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:22

Uh ja ze missen allemaal het stukje ontwikkeling in de hersenen dat zorgt voor het verantwoordelijkheidsgevoel, het besef. In mijn ervaring gaan ook degenen met 'veel' verantwoordelijkheidsgevoel iets te ver als ze lol aan het maken zijn met vriendinnen samen. Toch ietsje langer crossen bijvoorbeeld. Maar het is ook maar net of je dat erg vind of niet. ;)

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 02:26

Ik ga eerst eens een afspraak maken en dan kijken we verder. Ben nog wel voorzichtig, als ze elkaar opjutten en gek doen zit ik ook niet op te wachten.

Heb een leeftijd limiet erop gezet aangezien paardlief 1,70 hoog is en nog wel eens sterk kan worden.
Ik geef ze in ieder geval een kans, heb met vorige bijrijder ook een proef maand gedaan, zal ik nu zeker weer doen.

Gelukkig loopt de stalhouder zelf altijd in de buurt om een oogje in het zeil te houden dus dit scheelt ook wel.

Yentaah

Berichten: 1138
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Bijrijders, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:51

Ik vind het wat minimaal dat er dan twee meisjes zijn maar dat ze maar een keer per week komen en ik neem ook aan samen. Nu weet ik natuurlijk niet waar jij om gevraagd hebt :o
Ik zou persoonlijk qua de ervaringen ook vragen hoeveel ze afweten van de medische kant van paarden, altijd fijn als ze je kunnen inlichten als jouw paardje iets heeft i.p.v. Er niks aan te doen :)