Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:51

100€ is te veel.
Maar er staat ook nergens wat het verzorgen inhoud.
Is dat een keer door de gang vegen of is dat zes stallen leeg scheppen die een week lang niet gedaan zijn.
Een heel verschil. :)
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 24-11-16 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:52

Ik vind 100 euro voor 1 keer per week rijden echt belachelijk, moet ze dan nog met de verzorging helpen ook?
Voor dat geld kun je wekelijks een goede privé les op een lespaard doen of 2 keer in de week groepsles, daar zou ik dan veel liever voor kiezen.

Als ze ook nog met de verzorging moet helpen (uitmesten, voeren) zou ik er niks voor willen betalen. Als het puur rijden is zou ik tot 40 euro per maand (zonder les/hulp) realistisch vinden.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:55

Nagini schreef:
Uhg sorry maar ik vind dat zo'n bullsh.it.

Ja paarden zijn duur, maar je kiest er zelf voor en je zou niet afhankelijk moeten zijn van een verzorger om je paarden kunnen te houden. Daarbij is het paard niet 2 dagen "als je eigen". Het is van iemand anders en je pastje aan en volgt de regels van de eigenaar (qat logisch is).

Ik begrijp het niet. Je verruilt een dienst voor een dienst.. maar een moet bijbetalen ervoor.

1. Jantje heeft hulp nodig.
2. Pietje kan de hulp bieden.

Maar toch moet Pietje betalen ondanks dat Jantje al de tijd en energie en de hulp van Pietje krijgt.

Hier in Australie wordt er alleen geld gevraagd als je echt het paard leased voor 'n week oid. De mensen die geld vragen voor een paar keer rijden ervaren dat het erg lastig is iemand te vinden.

Als je echt kwaliteiten hebt en het paard nog dingen aanleert krijg je er als bijrijder soms zelfs voor betaald.


Hier in Duitsland is het weer doodnormaal dat de bijrijder betaald..
Dus volgens mij is het per regio of land verschillend.. ik vraag zelf geen bijdrage maar wil wel hulp met mesten en voeren.. verder is er vanalles mogelijk.. en een startkaart of lidmaatschap bij de rijvereniging betaal ik natuurlijk niet :+ al moet ik zeggen dat ik wel heb aangeboden om de reiskosten en trailerhuur te betalen als mn bijrijdster op wedstrijd wil..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:58

Nagini schreef:
Uhg sorry maar ik vind dat zo'n bullsh.it.

Ja paarden zijn duur, maar je kiest er zelf voor en je zou niet afhankelijk moeten zijn van een verzorger om je paarden kunnen te houden. Daarbij is het paard niet 2 dagen "als je eigen". Het is van iemand anders en je pastje aan en volgt de regels van de eigenaar (qat logisch is).

Ik begrijp het niet. Je verruilt een dienst voor een dienst.. maar een moet bijbetalen ervoor.

1. Jantje heeft hulp nodig.
2. Pietje kan de hulp bieden.

Maar toch moet Pietje betalen ondanks dat Jantje al de tijd en energie en de hulp van Pietje krijgt.

Hier in Australie wordt er alleen geld gevraagd als je echt het paard leased voor 'n week oid. De mensen die geld vragen voor een paar keer rijden ervaren dat het erg lastig is iemand te vinden.

Als je echt kwaliteiten hebt en het paard nog dingen aanleert krijg je er als bijrijder soms zelfs voor betaald.

Behalve dat je even vergeet dat niet iedereen hulp 'nodig heeft'. Ik heb tijd genoeg en daarbij gaat een paard niet dood van 1 keer in de week stilstaan, dus als er überhaupt ooit een bijrijder bij mij komt doe ik dat puur om haar te gunnen wat ik vroeger ook altijd heb mogen ervaren. En daar mag best wat tegenover staan want een manege is ook niet gratis plus dat je veel meer leert van een bijrijdpaard dan een manege paard. Dus misschien voortaan je mening iets minder als feit verkopen ;)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:59

Vind het ook sterk afhangen van de ervaring van de verzorgster.
Als de eigenaar het ziet als een soort naschoolse opvang en moet ze veel tijd steken in de begeleiding van het kind...dan is 100 euro niks :D

Een zelfstandige (jong) volwassene die ook duidelijk bijdraagt aan de verzorging en verbetering van het paard zou je inderdaad een zakcentje toe gunnen ;)

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:01

Ik zou ook een bijdrage vragen, Maar voor 1x per week rijden en helpen met de verzorging vind ik €50 toch wel de max om te vragen, genoeg paardeneigenaren die dit of goedkoper ook aanbieden dus zou lekker verder zoeken :)

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:02

Ik heb ook geen bijrijder nodig maar ik gun het het meisje juist om dan een goede pony te rijden waar ze wel wat van kan leren en mijn pony word er kindmak door. Voor niks. Want het is iets wat je allebei leuk vindt, en je hebt de hulp niet nodig. Waarom dan geld vragen? Het is toch veel leuker als ze een keer een dekje voor de pony kopen of je wat anders geven als bedankje.

Ik neem toch sowieso aan dat je zoiets niet om het geld moet doen. :=

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:04

Op een manege rijden is ook niet gratis, geldt ook voor een eigen paard. Waarom is het dan zo raar om een bijdrage te vragen? Ik vindt het doodnormaal, een paard kost geld en de bijrijder maakt ook gebruik van de faciliteiten en de spullen/hanarcement. Als iemand mijn paard zou mogen verzorgen/bijrijden zou ik er ook zeker iets voor terug vragen in de vorm van geld of werk. 100,- Vindt is overigens wel een hoog bedrag, vooral voor maar 1 keer per week rijden.

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:05

100 euro is veel!

Toen ik nog begin tiener was vond ik ook een verzorgpaard (10km fietsen), maar moest de helft mee betalen in de kosten. Ik mocht wel 3 keer in de week komen (rijden?). Toch niet gedaan, was veel te veel. Daarna liep ik stage op een springstal en reed ik gratis. Mocht je dochter goed kunnen gaan rijden, kan ze er straks nog geld voor vragen ook, dan is het andersom ;)
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 24-11-16 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78564
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:07

Omdat dit topic over verzorgen van andermans paarden gaat verplaats ik het naar [VP] Verzorgpaarden.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:09

@Liekec jouw mening verandert mijn mening niet. Vind het nog steeds onzin en zal dus ook nooit (in welk land ook) geld betalen voor de hulp die ik iemand verleen omdat we er beide goed vanaf komen.

In al mn tijd als bijrijder en dat is nu al zo'n 15 jaar heb ik nooit hoeven betalen.
Ik heb wel altijd geholpen met mesten, voeren, weide onderhoud of whatever er nodig was. Dat is mij betaling. En dan krijg ik er rijden voor terug.
En al die diensten leverde ik ook als het winter was en de bak was te slecht om te rijden dus reed ik 2 maanden niet. Moet ik dan 2 maanden betalen om stallen uit te mogen mesten en een paard te poetsen? Dacht het niet.

Dingen zoals startkaart en wedstrijden zijn eigen keuze. Tuurlijk betaal je daar als eigenaar noet voor.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:12

Nagini schreef:
@Liekec jouw mening verandert mijn mening niet. Vind het nog steeds onzin en zal dus ook nooit (in welk land ook) geld betalen voor de hulp die ik iemand verleen omdat we er beide goed vanaf komen.

In al mn tijd als bijrijder en dat is nu al zo'n 15 jaar heb ik nooit hoeven betalen.
Ik heb wel altijd geholpen met mesten, voeren, weide onderhoud of whatever er nodig was. Dat is mij betaling. En dan krijg ik er rijden voor terug.
En al die diensten leverde ik ook als het winter was en de bak was te slecht om te rijden dus reed ik 2 maanden niet. Moet ik dan 2 maanden betalen om stallen uit te mogen mesten en een paard te poetsen? Dacht het niet.

Dingen zoals startkaart en wedstrijden zijn eigen keuze. Tuurlijk betaal je daar als eigenaar noet voor.

Nee je mening veranderd misschien niet maar je onderbouwing wel. Daar komt bij dat je bij mij niks van klusjes hoeft te doen en een toplocatie hebt inclusief binnenbak dus van dat alles is geen sprake.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:14

Laten we dan eerlijk zijn en zeggen dat je dan enigszins een uitzondering op de regel bent.

Want denk niet dat veel mensen hun paard aanbieden op die manier.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:26

Sorry hoor Nagini, maar ik vind het helemaal geen bullshit dat ik een bijdrage vraag voor het bijrijden van mijn paard.
Ik heb namelijk niemand nodig om mijn paard bij te rijden, mijn paard gaat niet dood van 3 dagen lekker in de wei staan hoor ;).
Daarbij sta ik op een all inclusive stal dus is het alleen maar poetsen, zadelen en rijden/longeren.
Daarnaast worden mijn spullen wel gebruikt en gaat een ander daar altijd anders mee om dan ik zelf doe.
ik vraag een bijdrage en dat gaat in een potje zodat spullen die kapot gaan of slijten vergoed kunnen worden.

Daarbij, voor niets gaat de zon op, dus waarom zou ik jou hobby moeten bekostigen? Waarom zou jij niet iets betalen voor jou hobby?

Overigens vind ik 100 euro wel erg veel geld voor 1 dag rijden en een beetje verzorgen :o

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:29

mysa schreef:
Als je dochter de dagelijkse verzorging doet, voeren, mesten, vachtonderhoud, dan vind ik € 100 extreem veel. Zelfs als ze daarbij 1x per week mag rijden.

Eens. Het ligt er maar net aan wat de reden is dat de eigenaar een verzorger zoekt. Als je als verzorger allerlei klusjes moet doen dan vind ik 100 euro absurd. Als de eigenaar een verzorger zoekt omdat ze zelf geen tijd of zin heeft om het paard te verzorgen vind ik het ook veel te veel. In beide gevallen bewijs je de eigenaar namelijk een dienst.

Als daarentegen de eigenaar iemand zonder paard het gunt om veel van het paard te leren, bij voorbeeld doordat het een grand-prix paard is waar de bijrijder privéles mee mag volgen, dan vind ik 100 euro nog te overzien.

Als het een doodgewoon recreatiepaard is dan is de bijdrage afhankelijk van regio en vraag en aanbod. Sommige regio's zijn duurder, en niet overal zijn even veel (goede) bijrijdpaarden voorhanden.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:40

Nagini schreef:
Laten we dan eerlijk zijn en zeggen dat je dan enigszins een uitzondering op de regel bent.

Want denk niet dat veel mensen hun paard aanbieden op die manier.

Daarom zei ik, probeer je mening van het is bullshit iets genuanceerder te brengen, want ik ken juist wel degelijk veel mensen die hetzelfde bieden als dat ik doe. Maar misschien komt dat juist door de stal waar ik op sta, volpension dus er is nooit kwestie van geen tijd, want je HOEFT niet naar stal om van alles te doen.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:45

liekec schreef:
Nagini schreef:
Laten we dan eerlijk zijn en zeggen dat je dan enigszins een uitzondering op de regel bent.

Want denk niet dat veel mensen hun paard aanbieden op die manier.

Daarom zei ik, probeer je mening van het is bullshit iets genuanceerder te brengen, want ik ken juist wel degelijk veel mensen die hetzelfde bieden als dat ik doe. Maar misschien komt dat juist door de stal waar ik op sta, volpension dus er is nooit kwestie van geen tijd, want je HOEFT niet naar stal om van alles te doen.

Precies dit!

Je paard wordt al gevoerd en water wordt al gegeven, de stal wordt al afgemest en je paard wordt al binnen en buiten gezet.
Meer aandacht van een mens voor je paard is fijn maar niet per definitie nodig net als dat beweging niet per definitie nodig is aangezien ze op de wei staan.

Je hebt dus geen bijrijder nodig!
Door mijn paard beschikbaar te stellen lever ik dus een dienst aan de bijrijder en de bijrijder niet aan mij.
Dan mag daar best een vergoeding tegenover staan :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 00:34

mysa schreef:
Als je dochter de dagelijkse verzorging doet, voeren, mesten, vachtonderhoud, dan vind ik € 100 extreem veel. Zelfs als ze daarbij 1x per week mag rijden.


Ja dat moet je ook maar durven vragen. Als ze de dagelijkse verzorging zou doen vind ik zelfs 1x per week rijden als "vergoeding" wat karig.

Denk wel dat als je echt al verzorger wil zoeken is dat toch wel gratis te vinden. Je helpt dan in de vorm van klusjes. Als het echt puur om rijden gaat zie je een vergoeding wel vaker. Maar echt veel klussen doen en betalen. Zou ik niet doen denk dat er dan echt wel wat beters te vinden is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:05

Vacht onderhoud. Wat is dat eigenlijk?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:09

100 euro per maand voor 1x per week rijden? Dat is 4 keer rijden voor 100 euro? 25 euro per keer? Volgens mij kan je voor dat geld privéles nemen (al ben ik er al ff uit dus heb geen inzicht in de huidige prijzen, maar toch). Vind het een absurd bedrag voor 4 keer rijden per maand.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:21

bruintje123 schreef:
Vacht onderhoud. Wat is dat eigenlijk?


Denk poetsen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:22

Ja dat denk ik ook.
Maar als dat al apart als bijzondere taak genoemd moet gaan worden.
Nog even en er moet betaald gaan worden want mevrouw de eigenaar ik heb uw paard zijn vacht verzorgt en zijn staart gekamd. En als pedicure zijn hoeven gevet.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:24

Vachtonderhoud.

Klinkt alsof je een fancy naam zoekt voor een simpele skill op je cv beter te laten klinken _O-

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:26

Zoiets.
Laten we het dan ook maar stalinterieurverzorging noemen in plaats van dat ordinaire uitmesten :D

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:28

Shirley schreef:
Zoiets.
Laten we het dan ook maar stalinterieurverzorging noemen in plaats van dat ordinaire uitmesten :D

Stalinterieurverzorging is natuurlijk wel inclusief spinnenwebben weghalen. Als je alleen uitmesten bedoelt heet het stalbodeminterieurverzorging :P