Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:05

Hallo allemaal!
Hoop dat het hier goed staat.

Ik vraag mij al een poosje iets af en ik dacht ik vraag jullie mening is op Bokt.

Ik zie op facebook vaak advertenties voorbij komen waarin ik zie staan dat er een verzorgpaard aangeboden word waarbij je veel klusjes moet doen en alsnog moet betalen voor dat paard. Terwijl de eigenaar vaak iemand zoekt zodat zijn/haar paard in beweging komt.

Aan de andere kant zie ik vaak ook mensen die een verzorpaard zoeken en daarbij zeggen dat ze wel geld willen voor het verzorgen omdat het tijd en geld kost, dat is dus het tegenovergestelde

Dit is toch heel dubbel? Van beide kanten begrijp ik het wel, maar hoe zien jullie dit? Wat is logischer qua betalen? Mij lijkt niks betalen en klusjes doen gewoon normaal.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:11

Dit onderwerp is al heel vaak besproken. Moraal van het verhaal: Beide partijen moeten doen waar ze zich goed bij voelen. Als je een bepaald niveau rijdt, wordt je betaald om te rijden. Als je iets leuks te rijden aanbiedt, wordt je betaald omdat je je paard beschikbaar stelt.

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je talloze posts over dit onderwerp.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:17

Misschien is dat dubbel, maar ik vind het toch verstandig van de eigenaar.
Ik liet mijn bijrijder ook betalen, niet veel maar toch. Op die manier hadden we een zakelijke overeenkomst. Dat geeft mij meer zekerheid dat de bijrijder ook komt. Dat zij betaald geeft de bijrijder de zekerheid dat zij welkom is, dat er aan een aantal basis voorwaarden voldaan wordt, Schone spullen, heel tuigage ect.
Nou moet ik er bij zeggen dat mijn bijrijders niet hoefden te klussen, af en toe konden ze dat niet laten maar dan hadden ze daar gewoon lol in. Het moest niet.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:15

Dit topic hoort, gezien het onderwerp, op het forum [VP] Verzorgpaarden thuis. Ik verplaats het daarom even :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:49

Er zijn gewoon zo veel verschillende meningen over.. En dat is oke, je moet gewoon een goede match zien te vinden.
Persoonlijk snap ik heel goed dat de eigenaar wil dat een bijrijder betaald. Maar ik zelf zou er niet voor betalen ;) Waarom? Omdat ik zoveel hele leuke paarden en plekken kan vinden waar ik niet voor hoef te betalen. En ik t zelfs waarschijnlijk nu nog beter heb dan als ik opzoek zou gaan naar een bijrijdpaard waar ik voor moet betalen. Eigenlijk, ik word zelfs betaald soms..
Persoonlijk zou ik dus niet betalen omdat ik beter kan vinden. Maar dat ligt dan natuurlijk ook veel aan de regio, ervaring, leeftijd etc

marjannuh
Berichten: 138
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:13

Hier nog nooit betaald voor mn verzorg paarden verzorg ondertussen al 14 jaar van anderen. Alleen het paard van mijn nicht kocht ik biks voor deed ik ook 6 dagen per week en mocht niet meer als kilo per dag.

Anoniem

Re: Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:16

Als ik voornamelijk klusjes sta te doen of de klusjes wegen op tegen het rijden dan ga ik echt niet betalen. Als ik amper tot geen klusjes hoef te doen wil ik wel betalen en ik heb geen dusdanig aanbod dat ik betaald hoef te worden. Zou leuk zijn maar gaat niet gebeuren :D

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:23

Bij mij ligt het eraan; als iemand ook meehelpt met klusjes op stal zal ik er niet zo snel geld aan vragen maar als diegene echt alleen rijdt zou ik er wel een kleine bijdrage voor vragen. Een echt groot bedrag zou ik er sowieso nooit voor vragen omdat je in de meeste gevallen toch een bijrijdster neemt vanwege tijdsgebrek en je dus zelf al voordeel hebt aan de extra beweging die je paard krijgt.

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:32

Ik ben het er mee eens dat klusjes doen en niet betalen het 'leukst' is. Maar de meeste eigenaren vragen een vergoeding zodat ze zeker weten dat er netjes en voorzichtig wordt gedaan met zowel paard als spullen :)

BulletjeBeer

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:43

Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ik zie dat soort oproepen ook vaak voorbij komen; eigenaar heeft er écht geen tijd meer voor en zoekt iemand voor bijvoorbeeld 5 dagen in de week. Daar hoort bij: rijden, maar ook uitmesten, tuig invetten, voeren, stallen vegen enz.
Eigenlijk neem jij dan dus de zorg van een dier bijna volledig op je en ontneemt de eigenaar dus een 'zorg', maar je moet daar dan wél voor betalen. Ik vind het dubbel. Aan de ene kant mag de eigenaar blij zijn dat er iemand is die zoveel met zijn/haar paard onderneemt, maar aan de andere kant is het ook weer zo wat om (als eigenaar) stallingskosten en hoefsmid te betalen voor een paard waar je zelf zo goed als niets aan hebt en volledig verzorgd wordt door iemand anders. Ik heb het echt getroffen met Subliem, dat ik alles maar gratis mag doen, maar zoals ik begrijp van een hoop mensen hier is het echt niet vanzelfsprekend om alles met andermans paard te mogen doen zonder dat daar geld voor gevraagd wordt..

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:49

Als ik de klusjes doe op stal bij mijn paard. Kost hij toch nog hooi, stro biks en nog meer aan periodieke kosten....

Of de eigenaar nu weinig tijd heeft of niet, een verzorgster komt voor zichzelf, niet om de eigenaar te helpen.
Hobby's kosten geld, hoeft een ander niet te betalen toch?

Als een eigenaar geen bijdrage vraagt, is dat heel fijn.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:52

Gaaaaaan we weeeer

Als jij een paard huurt om te rijden is het niet meer dan logisch dat je betaald.

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 09:00

Nouja ik moet ook veel klusjes doen en ik betaal 45 euro per maand.
Het is vrij logisch dat ze een bijdrage vragen.
Die klusjes waarover jij het hebt horen er gewoon bij.
Meestal is het maar een kleine bijdrage,
terwijl de man/vrouw die hem aan jou least veel meer kosten heeft.
Heb je ooit gedacht aan de stalling, hooi, voer?
Dus eigenlijk is het niet zo gek dat ze een bijdrage vragen.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:29

Toydoll schreef:
Gaaaaaan we weeeer

Als jij een paard huurt om te rijden is het niet meer dan logisch dat je betaald.


Waarom die reactie 'gaaaan we weer?' Ik vroeg het me gewoon af, aangezien ik ook heel vaak voorbij zie komen dat er meiden juist geld voor vragen om de paarden van iemand anders te rijden, dat vind ik dan zo tegenstrijdig.

Ik heb zelf een eigen paard, dus voor mij is dit niet eens van toepassing, vind jou reactie daarom nergens op slaan.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:30

BulletjeBeer schreef:
Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ik zie dat soort oproepen ook vaak voorbij komen; eigenaar heeft er écht geen tijd meer voor en zoekt iemand voor bijvoorbeeld 5 dagen in de week. Daar hoort bij: rijden, maar ook uitmesten, tuig invetten, voeren, stallen vegen enz.
Eigenlijk neem jij dan dus de zorg van een dier bijna volledig op je en ontneemt de eigenaar dus een 'zorg', maar je moet daar dan wél voor betalen. Ik vind het dubbel. Aan de ene kant mag de eigenaar blij zijn dat er iemand is die zoveel met zijn/haar paard onderneemt, maar aan de andere kant is het ook weer zo wat om (als eigenaar) stallingskosten en hoefsmid te betalen voor een paard waar je zelf zo goed als niets aan hebt en volledig verzorgd wordt door iemand anders. Ik heb het echt getroffen met Subliem, dat ik alles maar gratis mag doen, maar zoals ik begrijp van een hoop mensen hier is het echt niet vanzelfsprekend om alles met andermans paard te mogen doen zonder dat daar geld voor gevraagd wordt..


Precies wat jij zegt vind ik ook haha! Het is logies dat je er voor betaald, zodat de eigenaar zekerheid heeft, aan de andere kant, de eigenaar heeft weer veel minder klusjes die gedaan moeten worden waar ook nog is voor betaald word haha.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:34

Lekker doen waar je je goed bij voelt. Heb je het geld of de moeite van klusjes er al niet voor over? Lekker blijven zoeken naar iets gratis.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Bijdrage gevraagd verzorg pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:02

Het hangt ook nog af van wat je aanbiedt als eigenaar/bijrijder en wat de eigenaar zelf doet.
Bij een oude boer hoef je meestal niet te betalen, mag je veel en doet hij er niks mee.
Op een luxe pensionstal heb je weer de kans een goed paard onder je kont te krijgen, geen klussen te doen maar wel een bijdrage te leveren. Ook doet de eigenaar er meestal dan nog wel veel mee.
Op een handelsstal lever je als bijrijder een dienst en als je goed bent en je rijdt die paarden ook wat niveaus hoger kan je daarvoor betaald krijgen.
Net als wanneer je een eigenaar (meestal tijdelijk) helpt door het paard ergens doorheen te rijden.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:27

voor mij is het ook nog altijd dubbel.

eigenaren hebben tijd te kort, kunnen hun paard/pony niet goed meer verzorgen of aandacht geven blabla en vragen dan een hoofdprijs aan maandelijkse kosten waar je u tegen zegt én verwachten dat je de wei schoonmaakt, water bijvult etc met als conclusie dat je bijna geen tijd meer over hebt om 'leuke' dingen te doen waar je eigenlijk juist voor betaald. zo een onzin naar mijn mening. (voorbeeld scenario, maar zie dit ontzettend vaak voorkomen op advertenties)

vanuit de eigenaarskant verwacht je natuurlijk ook dat er zekerheid is met hetgeen wat naar jouw paard toe komt. groot gelijk. geld geeft zekerheid want je wil niet voor niks betalen als verzorger.

uiteindelijk denk ik persoonlijk dat het gewoon pure gunfactor is. zélf heb ik nog nooit hoeven te betalen als bijrijder/verzorger. het is ook maar net hoe je het afspreekt en wílt afspreken. ik heb een tijdje 2x per week een hele leuke kwpn'er gereden en dát was m'n 'vergoeding' als ik als groom mee ging op de eigenaar haar wedstrijden. ook zodat ik haar merrie leerde kennen, vooral met trailer laden etc. nu rij ik een Friese dame omdat de eigenaresse wisselende uren heeft (wachttijd ook) met dr werk en soms té laat thuis is, moe is, fysiek niet gaat,... dan val ik in en geef haar paardje de nodige beweging/aandacht. hoef ik niks voor te betalen én de eigenaresse is er super blij mee, want zij heeft een zorg minder (paardje lief zal heus niks te kort komen, lekker weidegang en volpension, maar toch...) ze gunt het mij gewoon omdat ze zélf ook zo is begonnen en ook zo denkt. maar ik denk dat je als verzorger zijnde ook wel moet laten zien dat je het meent, serieus bent én initiatief moet tonen tot iets van een bedankje of wat dan ook. al is het maar een kleinigheidje voor op stal of voor de eigenaresse. (bijvoorbeeld)

het leven bestaat nu eenmaal uit geven en nemen. soms (helaas) de ene meer als het ander ;)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:31

Wat mij hierin stoort is het volgende.

Als eigenaar:
Betaal je alles: aankoop, onderhoud, DA, hoefsmid, tandarts, osteopaath, spullen, voer etc.
Doe je ook alles zelf
Heb je alle risico's
Enzovoort

Als een verzorgster dan klaagt over dat er klussen gedaan moeten worden. Of dat ze een kleine bijdrage per maand meebetaald.
Denk ik...neem alles maar eens een maand over. Alle kosten, taken etc.
Dan klap je in jouw handen met dat kleine stukje wat je als verzorgster doet/bijdraagt.
Dat is echt maar een fractie van het geheel.
Verzorgsters/bijrijders hebben snel de neiging om zichzelf als slaaf te zien of dat een eigenaar geld aan hen verdient.
Als ze eens een pas terug zouden nemen. Het grote geheel bekijken. Dan denk ik dat ze er heel anders tegenaan zouden kijken.
Een eigenaar deelt (om welke reden dan ook) zijn dier, de spullen en de mogelijkheden. Dat is in geen enkel bedrag uit te drukken. Als iemand jou dat vertrouwen en die ruinte geeft. Zodat jezelf jouw hobby kunt uitvoeren. Bezig en in de buurt zijn van jouw lievelingsdier.

Bij mij staat...of valt alles met de houding die een persoon heeft.
Ik heb het goed voor elkaar. Alle mogelijkheden, alle spullen, super fijne dieren.
Delen? Met de juiste en respectvolle personen wil ik ze best delen. Anderen een kans geven om mee te genieten. Echter ook net zo hard mee te klussen.

Of er wel of geen bijdrage gevraagd wordt, is ieders eigen keus.
Uit ervaring is het voor velen wel een stok achter de deur. Dat ze komen. Als het gratis is, wordt sneller afgezegd. Jammer. Stukje mentaliteit.

SparkYY_8

Berichten: 392
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:50

Allemaal een kwestie van duidelijke afspraken maken en verwachtingen naar elkaar uitspreken. Je kiest zelf wat je wilt dus wil je niet betalen, dan zoek je iemand waar je niet hoeft te betalen en andersom.