Contract opstellen voor bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:38

Omdat ik met mijn werk steeds minder tijd heb ben ik op zoek naar een bijrijder of bijrijdster voor mijn paard. Nou vertelde een vriendin van mij dat ik dan beter wel een cotract kan opstellen. Met regels en voorwaarden. Zij had namelijk ook een bijrijdster die haar paard bijna de vernieling in had geholpen. Mijn vriendin kon helemaal niks meer met het paard.en op den duur kwam de bijrijdster niet meer.of ze kwam 1 a'2 keer in de maand.haar spullen werden niet onderhouden en sommige spullen waren stuk of gewoon weg.
Dus mijn vraag is nu, is het raar dat ik een bijrijder een contract laat ondertekenen? En wat zouden jullie er in zetten? En hoe weet je of je een goeie bijrijder of rijdster hebt?.waar zouden jullie op letten?
Oef..dat zijn wel veel vragen.sorry :o

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:50

Ik heb geen ervaring met of als bijrijder, maar ik weet wel dat ik het juist fijn zou vinden als er een contract opgesteld zou worden! Zo zijn alle zaken duidelijk en weten beide partijen wat er van elkaar verwacht wordt. Het enige nadeel zou ik wel vinden dat je als eigenaar een beetje afstandelijk en wantrouwend overkomt, maar ik gok dat dat wel goed moet komen :)

Tja wat zou ik erin zetten... Ligt er een beetje aan wat het doel van de bijrijder is. Alleen paard de nodige verzorging, zoals poetsen en beweging geven, of ook klusjes in en rond de stal, zoals bijvoorbeeld uitmesten, voeren of buiten zetten?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:02

Helemaal niet raar, goed idee zelfs! Zo is voor beide partijen duidelijk wat de afspraken zijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:11

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden waar het beter staat.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:14

dingen op papier zetten kan nooit kwaad.

door het gelijk een contract te noemen, komt het voor mijn gevoel inderdaad wat wantrouwend over. het moet wel een wisselwerking zijn.

Zelf ben ik bijrijder en hebben we niets op papier (was wel al een bekende) en dit gaat goed. communiceren en weten wat je van elkaar verwacht is wel erg belangrijk. het verhaal van je paard verkloot.. tsja, daar ben je voor mijn gevoel wel zelf bij. rij het paard zelf ook gewoon nog eens inde maand of zo, dan weet je hoe hij voelt. dan ben je nooit te laat. volgens mij kun je hier moeilijk afspraken over maken.

dingen als, netjes opruimen, aanvegen, uitmesten, binnen en buiten zetten kan allemaal wel.

er is een topic over "help ik zoek een bijrijder" of zo. veel lotgenoten en daar kun je veel vragen stellen.

en wanneer heb je een goeie.. tsja dat is treffen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:14

Slecht rijden kun je met geen contract voorkomen. Een ieder die je het vraagt zal de eigen rijderij immers als "in ieder geval goed genoeg" omschrijven.

Zaken over eigendommen kun je wel met een contract regelen, net als verstrekte sleutels en toegangstijden en eventuele bijdragen in veterinaire kosten.

Maar als je écht veilig wilt zijn? Dan er niet aan beginnen.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:16

Misschien de nodige dingen op papier zetten en 2 weken op proef? Dan kan je gewoon zelf even zien of het klikt, of ze netjes met je spullen omgaat, hoe ze met je paard omgaat.

Ik zou sowieso dingen op papier zetten en gewoon zeggen dat je verhalen hebt gehoord en dat je dat wil voorkomen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:20

Ik zou het niet zozeer een contract noemen. Maar gewoon afspraken op papier zetten. Wat voor de bijrijder natuurlijk ook duidelijkheid geeft over wat ze kan/mag. Dan kunnen daar geen misverstanden over ontstaan.

En verder zul je altijd zelf nog controle moeten houden. Je kan er niet vanuit gaan dat het allemaal wel goed komt. Je hebt minder tijd maar blijf je zelf ook nog rijden? Zo ja dan merk je natuurlijk ook wel als het mis zou gaan.
Als je dan zelf tegen problemen aanloopt die er voorheen nooit waren kan je ze er op aanspreken. Verder zou je natuurlijk ook wat stalgenoten kunnen vragen om een oogje in het zeil te houden in het begin.
Niet overdreven maar ik zou het wel fijn vinden om te weten dat ze ook zonder mijn aanwezigheid goed met het paard omgaan.
Op proef nemen is zeker een goed idee maar ook na 2 maanden kan het nog best mis gaan. Tja hoe je weet dat je een goede bijrijder hebt? Daar kom je pas na een aantal maanden achter helaas.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:32

Ik weet natuurlijk niet wat je wensen zijn, maar ik zou dan voor een bijrijder een aantal dingen op papier zetten en ook ophangen bij stal, zodat ze "niks vergeet" :P bijvoorbeeld
Spullen terug op de plek waar het vandaan komt, wanneer iets kapot of kwijt is graag even melden, wanneer er iets erg mis is gegaan in omgang of met rijden melden, zulke dingen. :) Nu weet ik niet wat jou prioriteiten en richtlijnen zijn. Ik had een bijrijder die heel eerlijk was en dat was heel fijn. We hadden ook de afspraak dat ze afentoe ook het tuig of de borstels schoon zou maken omdat ze dat allemaal leent. :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:35

Ik zou me heel erg gekleineerd voelen als ze afspraken op stal zouden hangen :'). Ik ben niet dom, als je ze bespreekt kan je ze neem ik aan gewoon onthouden.


Hier bijrijder maar geen contract of iets dergelijks. Gewoon goede afspraken met elkaar en duidelijkheid. Mocht 1 van beide partijen zich daar aan niet kunnen houden zijn keuzes snel gemaakt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:43

Ik snap je wel, maar als je veel afspraken wilt maken en er zijn sommige niet voor de hand liggend kan het handig zijn toch? :) vooral wanneer het een wat jonger ruitertje is


Jester_ schreef:
Ik zou me heel erg gekleineerd voelen als ze afspraken op stal zouden hangen :'). Ik ben niet dom, als je ze bespreekt kan je ze neem ik aan gewoon onthouden.


Hier bijrijder maar geen contract of iets dergelijks. Gewoon goede afspraken met elkaar en duidelijkheid. Mocht 1 van beide partijen zich daar aan niet kunnen houden zijn keuzes snel gemaakt.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:56

Maar ik ga er vanuit dat als je jonger bent dan een ouder meegaat. Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar als ik voor iemand alles op zou moeten schrijven zou diegene geen geschikt persoon zijn voor mij :D Een beetje logisch nadenken zou fijn zijn, en als je afspraken zo onlogisch zijn zou degene zich nog eens achter de oren moeten krabben

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:32

Ik zou het juist ideaal vinden. Kan je mooi nog even langsgaan of je alles hebt gedaan en niks vergeten bent. Ik heb geen ouder nodig die naast me loopt maar ben wel vergeetachtig :+

Melaniexs
Berichten: 47
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: venlo

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:55

Bij de paarden die ik zelf in training heb genomen heb ik nooit een contract gehad. Maar ik heb een paar jaar geleden zelf mijn merrie voor 3 maanden door iemand anders laten trainen (ivm school en werk) en toen stond mijn merrie ook bij die gene aan huis. Was best een eindje weg van mijn huis. Toen heb ik wel een contract opgesteld en laten tekenen. Ik vond dat toen wel fijner. Ook omdat ik die persoon verder niet heel goed kon, is toch een stukje extra vertrouwen en zekerheid als je alles zwart op wit hebt staan. En het is echt niet zo heel gek hoor, dat gebeurt wel vaker :D

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:54

Ja dat dus :j Ik ben zelf een ervaren ruiter, heb er al bijna 10 jaar plezier in, alleen net als sommige medische middeltjes of andere potjes/zalfjes/sprays, kan best zijn dat ik soms totaal vergeet welke waarvoor is :')


amado7 schreef:
Ik zou het juist ideaal vinden. Kan je mooi nog even langsgaan of je alles hebt gedaan en niks vergeten bent. Ik heb geen ouder nodig die naast me loopt maar ben wel vergeetachtig :+

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:15

Toen ik zelf nog bijrijdster was, hadden we gewoon een schriftje in de zadelkast. Daar kan je natuurlijk ook gewoon gemaakte afspraken inzetten. Ook handig voor bijzonderheden en dergelijke.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:31

Een contract zou ik het ook niet noemen. Temeer omdat je er geen "rechten" aan kunt ontlenen.
Gaat er iets mis met je zadel of andere spullen dan moet je maar eens zien te bewijzen wie het heeft gedaan. En dat is natuurlijk moeilijk. Heb je een goede relatie met je bijrijder dan zal die eerder geneigd zijn zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering aan te spreken indien nodig.

Maar het is alleen maar goed duidelijke regels op papier te zetten. Want waar het ook vaak mis gaat is de communicatie tussen de eigenaar en de bijrijder. Wat voor de eigenaar misschien heel gewoon is, is dat voor de bijrijder niet altijd. Ik zou ook een proefperiode afspreken van bijvoorbeeld max 3 maanden of zo. Mocht de bijrijder niet bevallen dan is het makkelijker om de relatie te breken.
Het niveau van de bijrijder kunt je makkelijk zelf beoordelen met een paar x rijden lijkt me.
Maak een whatsup groepje aan waarin jullie de dagelijkse gang van zaken met je paard bespreken.

Nog een tip: wees heel duidelijk in je communicatie.
Een ervaring uit eigen doos: ooit een bijrijder gehad met ervaring (dacht ik) want ook een eigen paard gehad.
Na een tijdje rust mocht mijn paard na een peesblessure weer onder de man stappen. Dat gezegd hebbend (dat hij buiten aan de hand ook onder de man gestapt mocht worden) is hij een stapritje naar het strand gaan maken. Dikke peesblessure eroverheen natuurlijk. En weer een les voor mij, want ik was niet duidelijk genoeg geweest. :D :D

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:44

Ik hou wel van wat duidelijkheid, dus ik zou het fijn vinden :D

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 12:12

Oke ik ben al heel wat wijzer door jullie adviezen en aanwijzigingen.
Ik denk dat gewoon eerst een proefperiode instel.en dan ook direct met haar bespreek dat ik wel het een en ander op papier wil zetten,als de bijrijder geschikt is natuurlijk.
Ook ga ik af en toe nog wel rijden natuurlijk dus zou het ook wel snel merken aan het paard als er iets niet goed komt.
Het woordtje contract vond ikzelf ook wel heel zwaar,daarom twijfel ik ook zo. Maar ik ga denk ik wel iets zwart op wit zetten.
Dank jullie wel!

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:17

Ik had geen contract gemaakt, maar wel algemene regels via de mail gestuurd. Zowel de stalregels (bv. Geen honden op het erf), als dingen over mijn eigen pony/de spullen. Dan is het toch duidelijk wat de verwachting is, maar niet zo zwaar als een contract.

Debsterr87

Berichten: 14
Geregistreerd: 20-02-17
Woonplaats: Eindhoven

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:15

Ik zou het zelf een overeenkomst i.p.v. contract noemen - toont wel aan dat je wil dat het serieus wordt behandeld maar niet zo heftig als een contract. En ja, ik denk juist dat het heel erg slim is, want zo voorkom je achteraf gedoe met dingen die verkeerd begrepen zijn.

Mocht ik ooit in de toekomst bijrijder kunnen worden voor iemand zou ik zelf ook zeker vragen om zaken op papier/mail/in een schrift te zetten.

Sanxjet

Berichten: 96
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Slagharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:47

Ik vind het helemaal niet zo'n slecht idee om een contract op te stellen! Ik heb zelf ook een paar verzorgpaarden en in principe mag ik er alles meedoen. Alleen als ik dingen perongeluk stuk maak wat niet van mijzelf is, moet ik wel zorgen dat dit ook weer terug komt! Of het nou van mijzelf komt of dat ik het moet kopen. Wat ik zelf ook een goeie vind want het zijn wel andermans spullen wat je gebruikt. Ook moet ik minimaal 2x per week komen tenzij er een reden voor is wat niet zal lukken. Want als je een eigen paard hebt moet je elke dag heen en stelt 2x per week niks voor. En een keer de stallen mesten en tuig invetten kan je ook wel van iemand vragen! En wat ik als bijdrage lever is soms een zak voer kopen voor de paarden.

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 07:52

Ik heb inmiddels een leuke bijrijdster gevonden. En die vind het ook helemaal niet erg dat ik wat dingetjes zwart op wit wil. Ze vond het wel begrijpelijk.ze had zelf ook wat dingetjes.dus ook dat hebben we zwart op wit gezet. Heel blij mee!
Ik dacht eerst dat het een heel ding werd.maar ze had alle begrip.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Contract opstellen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:26

Nou toppie.

Zo te lezen een serieus iemand.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:42

Hier hangen de algemene regels op een kast in de zadelkamer.
En hebben we een groepsapp.