Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:12

Ik hoop dat jullie meer geluk hebben dan ik, die 11 jarige blijft stil dus denk dat 2x in de maand lessen toch te duur was.

Nog 2 keer gereageerd op advertenties van mensen die zochten maar de ene durfde geen bokjes van hooguit 10cm aan en de andere was gewend aan goed doorgereden paarden en blijkbaar was een westernzadel niet goed (terwijl ik nog vermelde dat ik rustig een ander zadel zoek).
Gaat tof :')

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:32

Hoi, ik kom even binnen vallen. Bij mij is het namelijk precies omgekeerd. Het is hier (omg. Haarlemmermeer) juist heel moeilijk om een bijrijpaard te vinden. 2x advertentie op MP gezet maar enkel reacties van heel ver. Vind het prima om een stukje te fietsen maar er is een grens gewoon weg om dat ik dan te weinig tijd heb om lekker met het paard bezig te zijn.

Ik ben nu 20, heb vanaf mijn 8ste gereden maar ben in 2015 gestopt omdat ik op kamers ging om te studeren. Nu heb ik redelijk wat tijd over en lijkt het mij erg leuk om het rijden/ verzorgen weer op te pakken. Heb zelf een lease paard gehad met veel verantwoording en daarnaast nog verschillende bijrijd pony's/ paarden.

Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag! Het is bij mij altijd erg makkelijk geweest om een leuk paard te vinden maar helaas is dat nu niet het geval. Een kleine bijdrage vind ik prima, ik help ook zeker mee met evt stalklusjes en ben een grote dierenvriend :)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:34

Ik weet niet of het hier is toegestaan, maar als iemand in de omgeving van Dieren een bijrijder zoek dan bied ik me aan!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:48

Dat mag niet, maar je kunt altijd je oproepje of link advertentie in je onderschrift zetten en hier mee komen kletsen ;)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:45

Doe ik dat! :D

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:49

Ik snap het eigenlijk niet waarom SOMMIGE verzorgers zo moeilijk doen om wat voor pony ze gaan verzorgen

Hier is het heel moeilijk om er een te vinden en ik ben al 14 jarige al heel blij dat ik een pony kan verzorgen. Ik mag alles met hem in de stal wei en paddock. Ik kan 1 keer in de week een rondje van 5 minuten door de wei stappen en verder niet rijden, maar het verzorgen is toch ook leuk? <3

Mij zal het niet uitmaken op wat voor zadel ik rij ofzo :)) bij mijn verzorgpony hebben we niet eens een zadel.

Natuurlijk is dit een Vp en geen bijrijdpony maar dan nog >;) :j

Xx *D

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:57

@Sanne,

Ik ben een fanatieke ruiter en ik vind het erg belangrijk om alles eruit te halen wat erin zit.
Als dit door bijvoorbeeld een niet goed passend zadel niet mogelijk is dan vind ik dat erg jammer. (Vooral voor het paard, want dat is ontzettend slecht)

Ik haal er ook geen voldoening uit om 1 keer in de week 10 minuutjes recreatief te rijden. Omdat dit gewoon niet in mij zit.

Dus dat zijn gewoon logische overwegingen die je maakt om een paard wel of niet te gaan rijden.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:22

Tja. Ik zou persoonlijk niet gelijk gaan voor het eerste de beste paard dat ik langs zie komen. Als bijrijder heb ik ook wel dingen die ik wel of niet in een paard zoek. Ik ken mijzelf heel goed, ik weet hoe ik in situaties reageer en waar mijn sterke en minder sterke punten liggen dus zo kijk ik dan eens rond of er iets is. Daarbij meegenomen natuurlijk ook de eisen van de eigenaar, want soms kun je daar ook niet aan voldoen of past het niet bij je. En soms past een paard zelf gewoon niet bij je, dat kan gebeuren en dan moet je -vind ik- ook gewoon toegeven dat het niet werkt.

Ik rijd nu 4 keer per week een paard van 22 (in topconditie) bij, ik mag bijna alles met haar doen. Naar buiten, clinics rijden, wedstrijden rijden (mag wel, doen we nog niet :')), ik heb begin dit jaar een cross gedaan en die vrijheid vind ik echt zo fijn en dat wil ik niet zomaar opgeven. Ik heb mijn eigen instructrice erbij mogen halen dus ik krijg ook nog eens super les. En nee, niet alles gaat van een leien dakje. Het karakter is niet 100% van wat ik zoek in een paard, maar het is wel een eerlijk paard die de slagen van de zweep al kent, dus ik kan er veel van leren. Ik vind het een gouden plekje, maar dat zal niet voor iedereen gelden.

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:15

Waar ik woon is er volgens mij vooral een teveel aan bijrijders. Ik zie op marktplaats alleen maar mensen die zich als bijrijder aanbieden en niemand die een bijrijder zoekt. Hoef zelf gelukkig ook niet op zoek, ben hartstikke tevreden met het paardje waar ik nu op rijd :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:18

sannexponys schreef:
Ik snap het eigenlijk niet waarom SOMMIGE verzorgers zo moeilijk doen om wat voor pony ze gaan verzorgen

Hier is het heel moeilijk om er een te vinden en ik ben al 14 jarige al heel blij dat ik een pony kan verzorgen. Ik mag alles met hem in de stal wei en paddock. Ik kan 1 keer in de week een rondje van 5 minuten door de wei stappen en verder niet rijden, maar het verzorgen is toch ook leuk? <3

Mij zal het niet uitmaken op wat voor zadel ik rij ofzo :)) bij mijn verzorgpony hebben we niet eens een zadel.

Natuurlijk is dit een Vp en geen bijrijdpony maar dan nog >;) :j

Xx *D


Ik snap wel wat je bedoeld.
Vroeger had ik dat ook. Elk paard was leuk!
Nu vind ik nog steeds de meeste paarden leuk, echter wanneer je op een bepaald rij-niveau bent kan het zeker zijn dat "onder je rij-niveau" rijden, zonder kans op verbetering wel negatief kan worden.
Sommige mensen houden juist van buiten ritten en worden niet gelukkig van trainen in de bak.
Als eigenaar is het wel fijn wanneer bijrijders wel bewust kiezen voor iets wat in ze past IPV er later achter komen dat er te weinig plezier uit wordt gehaald en stoppen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:14

Precies. Ik wil verder komen.
Heb net drie jaar bijgereden maar merkte dat ik steeds op een bepaald stuk bleef hangen. Ook met extra begeleiding moest ik zoveel aan mijzelf veranderen om daar misschien doorheen te komen dat ik regelmatig had dat de moed me in de schoenen zakte. Verder echt leuk paard. Veel van geleerd en heel lief en braaf en er kon heel veel. Omdat ik lichamelijk en qua tijd ook erg op mijn tenen liep gestopt en gezocht naar ander paard die voor mij makkelijker te rijden is. Merkte met proefrijden dat ik dan toch moeilijk vind om paarden meteen af te wijzen omdat je ook aan een klik kunt werken. Gelukkig wel de juiste keus gemaakt door mijn hart te volgen qua type paard en wat ik wist van het paard vanuit het verleden. En daarnaast een eigenaresse die ik al jaren ken en waar ik open en eerlijk mee om tafel ben gaan zitten om te bespreken wat ik te bieden heb en wat de verwachtingen zijn.

Het lijkt nu na een maand echt een fijne match te zijn. Ik kan weer werken aan mijzelf, rijd met plezier en het rijden en het werk er omheen kost lichamelijk ook minder energie. Ik heb goede hoop dat ik met dit paard weer een stukje verder kan groeien.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:53

Overigens ben ik ook wel gestopt met paarden omdat ik geen passend zadel meer kon vinden en ik het niet in verhouding vond om een nieuw op maat gemaakt zadel aan te schaffen voor een paard wat ik mocht doorrijden. (Dat geld spaarde ik liever voor eigen paard) Tweedehands meer dan 10 gepast in de prijsklasse tot 600/700 euro maar alles was te smal, zakte scheef en/of lag achterover. Geen enkel initiatief van de eigenaren om zelf de verantwoording te nemen voor een passend zadel. Wat hun betreft reed ik gewoon door met mijn te smalle zadel. Ik niet dus... paard was ontzettend scheef maar dat was ook geen probleem volgens hun. Fysici kon wel via de telefoon oordelen dat het "normaal" was voor een groen paard. Ik kreeg erg laat van mijn rug. Al met al hield ik er dus mee op.

Maar goed. Ik zoek ook geen "verzorgpony's" ik zoek paarden waar ik van kan leren of die van mij kunnen leren en dan samen verder leren. Ik wil wel graag vooruitgang zien. Ben ook vooral dressuurruiter al maak ik ook graag een buitenrit ter afwisseling of een keer een laag sprongetje.

ellis__h

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-05-11
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:19

Grappig om te lezen dat meer mensen merken dat de verhouding bijrijders aangeboden/gevraagd overal anders liggen. Ik heb de afgelopen jaren in Friesland gewoond en daar merkte ik ook dat de vraag naar bijrijders hoger lag dan omgeving randstad, waar ik nu zoek. Alhoewel mag je Lelystad/Dronten e.o. onder randstad scharen? Dat is weer een andere discussie :D
Maar misschien dat er ook gewoon minder paarden in de omgeving zijn /3 Al lijkt dat laatste mij wel mee te vallen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:42

In de randstad is het meestal een stuk duurder om een paard te stallen. Denk dat minder mensen het kunnen betalen. Daarbij wel heel veel mensen op een kluitje dus aanbod van bijrijders is ook groter.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:41

Ik heb hier op voorne putten gewoon zo goed als geen reacties op mijn bijrijdster gezocht advertentie...echt jammer...paarden zijn netjes maar wel sterk van karakter. Misschien dat dat afschrikt...hengst en ex dekhengst die het nog niet weet dat hij geruind is haha. Maar beiden gewoon braaf maar niet voor een manege meisje ofzo. Maar ja blijven het gewoon proberen. Er moet toch een keer iemand zijn waar het mee gaat lukken?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:00

Voor iedereen is ergens de juiste match

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:13

Merk dat hier in de regio weinig serieuze bijrijders zijn. Of het zijn jonge meiden die een hoog penny gehalte hebben of ruiters met dressuurambitie. Helaas voor hun heb ik een western gereden tinker kruising. Ben weer op zoek en hoop de juiste ruiter te vinden die ook tijd wilt investeren om een band op te bouwen

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:57

Zo, ik heb ook op 4 fb pagina's, MP en Bokt een advertentie gezet. Laten we hopen dat het dit keer wat oplevert :D

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:04

sneeuwpop schreef:
sannexponys schreef:
Ik snap het eigenlijk niet waarom SOMMIGE verzorgers zo moeilijk doen om wat voor pony ze gaan verzorgen

Hier is het heel moeilijk om er een te vinden en ik ben al 14 jarige al heel blij dat ik een pony kan verzorgen. Ik mag alles met hem in de stal wei en paddock. Ik kan 1 keer in de week een rondje van 5 minuten door de wei stappen en verder niet rijden, maar het verzorgen is toch ook leuk? <3

Mij zal het niet uitmaken op wat voor zadel ik rij ofzo :)) bij mijn verzorgpony hebben we niet eens een zadel.

Natuurlijk is dit een Vp en geen bijrijdpony maar dan nog >;) :j

Xx *D


Ik snap wel wat je bedoeld.
Vroeger had ik dat ook. Elk paard was leuk!
Nu vind ik nog steeds de meeste paarden leuk, echter wanneer je op een bepaald rij-niveau bent kan het zeker zijn dat "onder je rij-niveau" rijden, zonder kans op verbetering wel negatief kan worden.
Sommige mensen houden juist van buiten ritten en worden niet gelukkig van trainen in de bak.
Als eigenaar is het wel fijn wanneer bijrijders wel bewust kiezen voor iets wat in ze past IPV er later achter komen dat er te weinig plezier uit wordt gehaald en stoppen.


Dit probleem van "onder je niveau gaan rijden en stoppen" zie ik hier in de buurt niet eens zozeer bij bijrijpaarden. Bij mij in de omgeving is het voornamelijk zo dat mensen een jong, net zadelmak paard kopen en er toch achterkomen dat ze die niet helemaal goed zelf op kunnen leiden.

Hier is het echt een kwestie van zelfoverschatting van de leeftijdscategorie 14 t/m 18 zegmaar.
Laatst had ik ook weer zo'n meisje aan de deur "mevrouw ik kan mijn paard niet te pakken krijgen wil u even helpen?" Terwijl ik haar altijd in de wei zie lopen met een halstertouw om het paard op te jagen.. Tja ik ben nog steeds van mening dat mensen beter eerder een bij rijpaard moeten zoeken op die leeftijd dan dat ze een eigen paard moeten gaan kopen want hoe die geregeld eindigen...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:17

Er mist bij eigen paarden toch vaak een stuk begeleiding en pubers laten zich ook niet altijd goed begeleiden door meer ervaren staleigenaren of medepensionners...

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:41

joyce B schreef:
Er mist bij eigen paarden toch vaak een stuk begeleiding en pubers laten zich ook niet altijd goed begeleiden door meer ervaren staleigenaren of medepensionners...


Dat bedoel ik, dan is het toch fijner als ze wat meer directe begeleiding krijgen van de eigenaar van het paard. Natuurlijk zijn de eigenaren er niet altijd bij maar die kiest wel de manier hoe het paard getraind en opgevoed word.

Iets minder vrijheid voor die leeftijdsgroep is volgens mij cruciaal in de wereld van de paarden.

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:54

Mag ik me hier ook melden? :)

Ik ben al dik een half jaar op zoek naar een geschikte verzorgster / bijrijdster voor mijn stoere maar eigenwijze D-pony (kruising haflinger). Super leuk dier maar wel een pittige die je moet leren kennen. Geen bak op stal aanwezig, maar wel een in de buurt (tegen betaling) en verder kan er buiten gereden worden. Ik vraag ook geen bijdrage, ben al lang blij met wat hulp.

Ben een jaar geleden verhuisd en pony ging dus mee. Op vorige plaats stonden ze in de rij om haar te verzorgen en heb ik uiteindelijk uit een aantal kandidaten een verzorgster uit kunnen kiezen; wat een luxe! Ben ook heel blij geweest met deze keus want zijn toppers (moeder en dochter) en komen zo'n 1 keer per 1 A 2 weken alsnog mijn pony verzorgen, ondanks dat het een stukje rijden is.

Helaas heb ik aan 1x per week niet genoeg, zeker als ik in de zomer heel veel werk en daarom moet ik er echt iemand bij zien te vinden, maar dat lijkt echt een onmogelijke opgave....

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:22

yessss, ik heb t uitgepraat met mijn vorige verzorgster en we gaan het nog een keer proberen. Communicatie tussen ons was niet goed en bracht verwarring en onzekerheid bij beiden wat dus plofte. Hopelijk blijft het nu goed gaan want zij kan mijn beiden paardjes rijden enz en dat is erg fijn daar het verre van simpele dieren zijn. Goudeerlijk dat wel maar wel beiden met een gebruiksaanwijzing :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:47

Goed zo. Hopen dat het nu makkelijker gaat met de communicatie

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:51

Ik kan me afmelden. Gaat geweldig met mijn nieuwe bijrijdster