Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:22

Jij bent eigenaar, dus waar jij je goed bij voelt ;)

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:37

Ik zou daar zelf niet zo op zitten te wachten. Heb het nu ook dat mijn verzorger soms opeens een week niet komt (we hebben wekelijkse flexibele dagen dus het is niet dat ze niet komt als dat afgesproken is hoor) en dan hoor ik achteraf dat ze tentamens had of op vakantie was. Daar baal ik ook van. Zeg het even van te voren, dan weet ik het en is het prima. Maar goed ze is verder wel heel lief voor mijn paard en neemt zijn zorg als ze er is erg serieus en daar ben ik dan weer erg blij mee. Blijft dus een lastige balans.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:33

Poekkie schreef:
Ja ze vroeg voorheen om 1x in de twee weken te mogen komen. Ik ben zelf nooit op zoek gegaan naar een bijrijder.



Ik zou daar klaar mee zijn dan.
En gewoon zeggen. Ik heb gemerkt dat je enkel komt als je zin hebt en ik heb besloten dat ik dat niet wil. Klaar.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:46

Mjah ik zou in eerste instantie even een gesprekje aanknopen en vragen wat haar intentie verder is qua verzorgen momenteel?
Afhankelijk van het antwoord kun je ermee verder gaan of stoppen.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:57

Ineke2 schreef:
Mjah ik zou in eerste instantie even een gesprekje aanknopen en vragen wat haar intentie verder is qua verzorgen momenteel?
Afhankelijk van het antwoord kun je ermee verder gaan of stoppen.



Hoezo?
Ts heeft er geen trek meer in. Het is ts haar paard en dan is het klaar. Ik had er al eerder klaar mee geweest. Ts is zo vriendelijk geweest om haar de kans te geven. Ze zocht niemand maar het meisje vroeg het. Ts heeft het niet nodig.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 23:42

BeFunny schreef:
Ineke2 schreef:
Mjah ik zou in eerste instantie even een gesprekje aanknopen en vragen wat haar intentie verder is qua verzorgen momenteel?
Afhankelijk van het antwoord kun je ermee verder gaan of stoppen.



Hoezo?
Ts heeft er geen trek meer in. Het is ts haar paard en dan is het klaar. Ik had er al eerder klaar mee geweest. Ts is zo vriendelijk geweest om haar de kans te geven. Ze zocht niemand maar het meisje vroeg het. Ts heeft het niet nodig.


Ik ben TS niet he :)
En ik weet het zelf eig niet… ben heel blij met de input van bokt dat er anderen ook zo wat over denken. Het is bij mij ook eerder een gevoel dan dat het werkelijk een probleem is voor mij of mijn paard(en).

Het is een lieve, behulpzame meid, voor mij hoeft het niet per sé meteen klaar te zijn al heb ik in principe niemand nodig. ‘T is meer om het haar te gunnen. Maar ik ben er mede dankzij de reacties nu wel uit dat het dan een regelmatige afspraak zal zijn of niet. Ik ga even afwachten. Als het wat op joyriden blijft lijken dan wil ik idd eens praten.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 23:52

BeFunny schreef:
Hoezo?
Ts heeft er geen trek meer in. Het is ts haar paard en dan is het klaar. Ik had er al eerder klaar mee geweest. Ts is zo vriendelijk geweest om haar de kans te geven. Ze zocht niemand maar het meisje vroeg het. Ts heeft het niet nodig.

Omdat ze wanneer het meisje komt er wel tevreden over is. Het meisje gaat netjes met het dier en spullen om, alleen komt ze nogal vrijblijvend. Daar valt toch gewoon over te praten? Communicatie is key :)

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:14

@Poekkie, als jij daar nog zin in hebt is dat vooral heel lief van jou.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:06

Ik zou het gesprek idd ook eerst aangaan.
Maar ik ben eerder met bijrijders gestopt, omdat ze óf steeds op het laatste moment afzegden en idd alleen kwamen wanneer het uitkwam of te weinig konden komen. Als je het niet nodig hebt, is het anders wat natuurlijk. Maar persoonlijk denk ik niet dat ze een band opbouwen als ze maar een keer in de week komen.

Heel blij met dit meisje trouwens. Ze kwam weer keurig op de afgesproken tijd, en ze heeft echt een leuke klik met mijn paard, rijden doet ze ook keurig.

Maar op zeker moment wil ik ook op de bijrijder kunnen vertrouwen, en als ik niet zeker weet dat ze komen, is dat ook een stuk lastiger met mijn eigen planning.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:54

Nouja dat vertrouwen zou voor mij een reden zijn om er dan mee te kappen. Je paard staat wel ter beschikking. En als iemand niet netjes elke week of om de week of op afgesproken momenten komt dan kun je er niet op vertrouwen en zou ik dat dus liever een ander gunnen die het wel leuk genoeg vind om door weer en wind te komen.

D_akota

Berichten: 678
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:43

Ik kom me hier ook even melden.

Begin dit jaar had ik een oproep geplaatst op fb voor een bijrijder. Nooit echt een reactie op gehad tot vorige week. Vanmiddag komt ze langs om kennis te maken. Moet wel zeggen dat ik het een beetje spannend vindt, heb nog nooit een bijrijder gehad.

Mijn paard staat aan huis en het zou dan om 1 a 2 dagen in de week gaan. Het lastige is, dat ik nu geen rijbak tot mijn beschikking heb. Voor mijzelf geen probleem, rij toch alleen maar in het bos. Nou ja, maar eerst kijken of er een klik is…

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:23

Poekkie schreef:
Wat vinden jullie ervan als een bijrijder wat te pas en te onpas komt?

Hier was een meisje dat vroeger 1x om de 2 weken kwam rijden. Geen betaling, geen klusjes behalve af en toe eens zadel en hoofdstel invetten wanneer het uitkomt. Al mestte ze zelf ook wel eens uit eigen initiatief.

Ondertussen sinds het begin van de zomervakantie niet meer gehoord en dan plots een berichtje of ze nog eens kan gaan wandelen.

Niets mis met dat meisje, ze doet dat prima. En toch stoort de vrijblijvendheid mij een beetje. Mijn paarden hebben het niet nodig, die staan aan huis en werken elk 3-5x per week met mij of mijn instructrice. Dus op zich kan het prima. En toch heb ik ergens het gevoel niet te willen ‘gebruikt’ worden als het eens uitkomt. Ik weet het zelf niet goed. Stel ik mij aan? :')


Je stelt je niet aan, maar ik denk dat je inderdaad voor jezelf goed moet uitmaken wat je wilt. Want hoe ik het lees, is ze eigenlijk niet te benoemen als 'vaste bijrijder'. Een meisje dat toevallig kwam vragen of ze op je paarden mocht rijden, jij die dat wel zag zitten, maar voor de rest zijn er niet echt afspraken, geen bijdrage, geen klusjes, geen moetjes, jij die haar ook niet stuurt wanneer ze niet komt,... Dat komt voor mij ook wel relatief vrijblijvend over. Je komt maar wanneer je zin hebt.
Dus, is dat wat je wilt? Ja of nee. Bepaal wat je zelf wilt en communiceer dat met het meisje.

Haar de deur wijzen omdat ze nooit-gemaakte afspraken zogezegd niet nakomt, zou ik niet doen.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:40

‘Je komt maar wanneer je zin hebt’ is nooit gezegd geweest… altijd gezegd 1x om de twee weken op een zaterdag.
Nu heb ik de laatste keer gezegd dat het niet kon en ze verder niet meer gehoord.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:01

D_akota schreef:
Ik kom me hier ook even melden.

Begin dit jaar had ik een oproep geplaatst op fb voor een bijrijder. Nooit echt een reactie op gehad tot vorige week. Vanmiddag komt ze langs om kennis te maken. Moet wel zeggen dat ik het een beetje spannend vindt, heb nog nooit een bijrijder gehad.

Mijn paard staat aan huis en het zou dan om 1 a 2 dagen in de week gaan. Het lastige is, dat ik nu geen rijbak tot mijn beschikking heb. Voor mijzelf geen probleem, rij toch alleen maar in het bos. Nou ja, maar eerst kijken of er een klik is…


Als er een klik is zou je bijv de eerste keer op de fiets mee kunnen als ze gaat rijden. Dat je gewoon zegt dat ze lekker haar ding moet doen en dat je even kijkt hoe het gaat ivm toch dat iemand er mee weg gaat. En dan kun jij zien hoe ze ermee om gaat. En er zullen vast dingen anders gaan dan je zelf doet maar als het iemand is die het leuk doet en leuk is net je paard dan leert die ook wel met je paard omgaan zeg maar

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:14

Poekkie schreef:
‘Je komt maar wanneer je zin hebt’ is nooit gezegd geweest… altijd gezegd 1x om de twee weken op een zaterdag.
Nu heb ik de laatste keer gezegd dat het niet kon en ze verder niet meer gehoord.


Nee, zeker niet. Dat is wat ik er zelf van maak, hoe het zou kunnen overkomen. Maar als het echt duidelijk de afspraak was dat je haar verwacht, dan kan je haar daar natuurlijk op aanspreken.
Ik ben gewoon niet zo voor het meteen de deur wijzen. :)

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:07

BeFunny schreef:
D_akota schreef:
Ik kom me hier ook even melden.

Begin dit jaar had ik een oproep geplaatst op fb voor een bijrijder. Nooit echt een reactie op gehad tot vorige week. Vanmiddag komt ze langs om kennis te maken. Moet wel zeggen dat ik het een beetje spannend vindt, heb nog nooit een bijrijder gehad.

Mijn paard staat aan huis en het zou dan om 1 a 2 dagen in de week gaan. Het lastige is, dat ik nu geen rijbak tot mijn beschikking heb. Voor mijzelf geen probleem, rij toch alleen maar in het bos. Nou ja, maar eerst kijken of er een klik is…


Als er een klik is zou je bijv de eerste keer op de fiets mee kunnen als ze gaat rijden. Dat je gewoon zegt dat ze lekker haar ding moet doen en dat je even kijkt hoe het gaat ivm toch dat iemand er mee weg gaat. En dan kun jij zien hoe ze ermee om gaat. En er zullen vast dingen anders gaan dan je zelf doet maar als het iemand is die het leuk doet en leuk is net je paard dan leert die ook wel met je paard omgaan zeg maar


+1
Alleen zou ik wel graag eerst even in wei of bak willen zien of iemand een beetje kan draven en galopperen voor ik ze naar buiten zou sturen.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:22

Eens met Poekkie. Maar dat kun je vanaf de zijlijn een beetje bekijken.

Ik zou zeggen als je iets wil vragen of hulp nodig hebt ik ben hier nog even bezig dus roep maar. Het is ook fijn als een bijrijder verzorger nog even wat kan vragen. Niet alles weet je meteen te vinden.

D_akota

Berichten: 678
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:45

Voor zover is de klik er. Nu afgesproken dat ze zaterdag komt rijden. Zal er de hele tijd bij blijven en kijken of de klik er tussen haar en mijn paard ook is. Daarna zien we wel verder. Eerst dit maar eens afwachten.

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:04

Ik zou iemand langs laten komen. Ik vroeg de dag van te voren of ze toevallig iets eerder kon zodat we niet in de regen zouden staan. Kreeg ik als antwoord dat ze niet meer kon en verder niets meer van gehoord. Ehh, dan niet? -O-

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:39

D_akota schreef:
Ik kom me hier ook even melden.

Begin dit jaar had ik een oproep geplaatst op fb voor een bijrijder. Nooit echt een reactie op gehad tot vorige week. Vanmiddag komt ze langs om kennis te maken. Moet wel zeggen dat ik het een beetje spannend vindt, heb nog nooit een bijrijder gehad.

Mijn paard staat aan huis en het zou dan om 1 a 2 dagen in de week gaan. Het lastige is, dat ik nu geen rijbak tot mijn beschikking heb. Voor mijzelf geen probleem, rij toch alleen maar in het bos. Nou ja, maar eerst kijken of er een klik is…


Ik denk ook wel eens aan een bijrijder voor 1 of 2 dagen in de week, maar ik heb hetzelfde 'probleem' als jij. Ik heb wel een bak tot mijn beschikking, maar die is van mijn buren en het is niet de bedoeling dat jan en alleman daar komt rijden. En een bos heb ik ook al niet echt in de buurt, dus het zou gaan om langs de weg rijden, met af en toe een bospaadje of een lege akker.

Ga je met haar naar buiten, of heb je een bak geregeld voor het 'proefrijden'?

D_akota

Berichten: 678
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:45

Ik denk ook wel eens aan een bijrijder voor 1 of 2 dagen in de week, maar ik heb hetzelfde 'probleem' als jij. Ik heb wel een bak tot mijn beschikking, maar die is van mijn buren en het is niet de bedoeling dat jan en alleman daar komt rijden. En een bos heb ik ook al niet echt in de buurt, dus het zou gaan om langs de weg rijden, met af en toe een bospaadje of een lege akker.

Ga je met haar naar buiten, of heb je een bak geregeld voor het 'proefrijden'?[quote]

Ik heb helaas geen bak in de buurt dus heb besloten dat ik met haar naar buiten ga. Blijf er ook van begin tot het einde bij. Mocht de klik er zijn, ga ik de volgende 1 a 2 x ook nog mee.

Igniss

Berichten: 1005
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:55

Ik kom hier even kijken hoe jullie met de volgende situatie zouden omgaan.

Ik heb sinds kort een hele leuke bijrijder die dol is op mijn paard. Super natuurlijk. Ze is nog wat onervaren maar dat is wel bij te sturen met lessen.

Alleen ik merk dat ik me toch erger aan sommige dingen. Dekens niet goed op doen (denk aan verdraaide riemen en klittenband die er maar half op zit)
Een zadel met vieze beugels verkeerd opgeruimt terug in de kast doen waardoor er nu lichte schuurplekken zijn onder het zweetblad. De singel word ook gewoon vies terug gelegd terwijl ik bij de keren dat ik erbij was heel duidelijk aangaf dat ik wil dat er zuinig met mijn spullen omgegaan word.
Zand even eraf borstelen en een doekje over de singel als die echt vies is. Het zijn gewoon dure spullen die ik niet 1 2 3 kan vervangen.

Extra brokken willen kopen om mee te belonen tijdens grondwerk terwijl ze op een vrij strikt voerregime staat wegens gevoeligheid.. nu zag ik het appje wel op tijd en heb bijgestuurd naar een veilige beloningsbrok.

Maar ik vind dit wel heel lastig. Ik ben over het algemeen heel makkelijk en blij dat mijn paard extra aandacht krijgt.

Maar vind wel dat het normaal moet zijn om met andersmans paard en spullen extra voorzichtig te zijn. En dat mis ik een beetje.

Hoe lang blijven jullie iemand hierin bijsturen?

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:58

Igniss schreef:
Ik kom hier even kijken hoe jullie met de volgende situatie zouden omgaan.

Ik heb sinds kort een hele leuke bijrijder die dol is op mijn paard. Super natuurlijk. Ze is nog wat onervaren maar dat is wel bij te sturen met lessen.

Alleen ik merk dat ik me toch erger aan sommige dingen. Dekens niet goed op doen (denk aan verdraaide riemen en klittenband die er maar half op zit)
Een zadel met vieze beugels verkeerd opgeruimt terug in de kast doen waardoor er nu lichte schuurplekken zijn onder het zweetblad. De singel word ook gewoon vies terug gelegd terwijl ik bij de keren dat ik erbij was heel duidelijk aangaf dat ik wil dat er zuinig met mijn spullen omgegaan word.
Zand even eraf borstelen en een doekje over de singel als die echt vies is. Het zijn gewoon dure spullen die ik niet 1 2 3 kan vervangen.

Extra brokken willen kopen om mee te belonen tijdens grondwerk terwijl ze op een vrij strikt voerregime staat wegens gevoeligheid.. nu zag ik het appje wel op tijd en heb bijgestuurd naar een veilige beloningsbrok.

Maar ik vind dit wel heel lastig. Ik ben over het algemeen heel makkelijk en blij dat mijn paard extra aandacht krijgt.

Maar vind wel dat het normaal moet zijn om met andersmans paard en spullen extra voorzichtig te zijn. En dat mis ik een beetje.

Hoe lang blijven jullie iemand hierin bijsturen?


Heb je al een keer aangegeven dat je merkte dat spullen vies worden teruggelegd? Want als je dat nog niet hebt gedaan zou ik daar eerst mee beginnen. Ik snap je wel hoor. Vond dit weekend ook m’n singel en beugels onder de modder terug en daar baalde ik even van.
Aan de andere kant kan ik zelf ook een sloddervos zijn dus dan mag ik ook over mezelf klagen.

little_birdy
Berichten: 12233
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:00

Igniss
heel duidelijk afspraken maken hoe alles weggehangen moet worden.
Er zijn nou eenmaal veel mensen die het niet zien
Dus briefje ophangen met singel schoonmaken beugels afborstelen bitje afspoelen.
Is ze nog jong ?

Igniss

Berichten: 1005
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:18

Ik heb het al eens aangegeven ja. Een extra blaadje ophangen is iets wat ik nog kan doen. Laat als ik erbij ben ook duidelijk zien hoe alles erop, maar ook weer eraf moet met uitleg gezien mijn merrie niet de makkelijkste is (en gewoon echt boos is als iets niet goed zit)

Ze is jonger dan mij, maar ook gewoon een volwassen persoon.

Zelf ben ik echt enorm zuinig en netjes op mijn spullen. Dat iemand anders dat niet is geeft een beetje error :')