Wat moet ik hier toch mee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:10

Hoe zal ik beginnen. Ik lease sinds twee en een half jaar een superleuk paardje, waar ik helemaal verliefd op ben. Zijn eigenaresse is zelf lesgeefster en bijgevolg rij ik mee in de groepslessen die zij organiseert (meestal 2x per week). Toen ik hier begon met lessen kwam ik net van de manege af, dus goed rijden zat er niet in. Dat in combinatie met een paard dat niet meer dan de basis kent is geen goede combinatie zou je denken. Binnen het half jaar ben ik er echter, dankzij deze lessen, in geslaagd zowel mijn A- als B-brevet te halen en dus bijgevolg op wedstrijd te mogen. Eerst was dit interprovinciaal, maar aangezien dit zo goed ging, startte ik het jaar erop provinciaal niveau 0. Uiteraard een hoop meer concurrentie. Daar reed ik dan met mijn kleine dikkertje tussen al dat dressuurgeweld. En dat op nog niet eens een jaar tijd. Ik was heel blij natuurlijk dat ik er niet alleen een grote vriend bij had maar dat ik ook nog eens super snel bij leerde.

Nu, anderhalf jaar later, ben ik echter naar mijn gevoel niet veel verder geraakt. Ik rij nog steeds in niveau 0 en krijg geen bijzondere punten. Het lukt mij gewoon niet om hem volledig los in zijn lijf te krijgen en met een lichte aanleuning te laten lopen. In het begin, als je net van de manege komt, denk je er niet echt bij na hoe ontspanning en soepelheid allemaal bijdragen aan het totaalplaatje, maar naarmate ik meer en meer begon te lezen begon ik er ook steeds meer over na te denken. Om dan nu tot de conclusie te komen dat de basis eigenlijk lang niet zo goed zit als ik anderhalf jaar geleden dacht. Ik wil hier heel graag aan werken en mij hier echt voor inzetten, maar ik heb gewoon het gevoel dat de lessen mij niets vooruit helpen. Neem nu bijvoorbeeld het wijken, waar ik al een jaar mee zit te sukkelen. Het probleem hierbij is volgens mij gewoon het feit dat hij niet los genoeg is in zijn lijf, maar ik weet gewoonweg niet hoe ik dat opgelost krijg.

Door dat ter plaatse blijven trappelen raak ik ook steeds meer de motivatie kwijt en stap ik regelmatig gefrustreerd af. Ik ben me er zeker van bewust dat gefrustreerd raken niet de oplossing is, en na het rijden voel ik me dan ook meteen schuldig t.o.v. m'n paard. Dit allemaal samen zorgt voor het onstaan van een vicieuze cirkel waar je niet zomaar uit komt.

Soms heb ik ook gewoon zin om eens iets totaal anders te proberen, en de dressuur even links te laten liggen. Wat meer springen, buitenrijden, vrijheidsdressuur, mij wat meer verdiepen in alternatieve methodes zoals centered riding bijvoorbeeld... Maar ook dit is niet zo eenvoudig. Buitenrijden mag enkel als eigenaresse erbij is ivm veiligheid maar zij gaat jammer genoeg niet zo vaak naar buiten met haar paard. Ook staat zij zelf niet echt open voor andere bezigheden die je met je paard kan doen, wat mij ook niet echt de kans geeft om mij hierin te verdiepen. Springen doe je niet makkelijk alleen, is nogal ingewikkeld als er weer eens een balk af ligt en niemand hem er weer op kan leggen. Zo mis ik ook wel eens stalgenootjes die het net als ik leuk vinden om gewoon lol met je knol te maken :D .

Waarom ben ik dan nog niet gestopt met de lease of rijden op deze stal? Omdat ik het gewoon een ontzettend leuk paard vind als je de strubbelingen met rijden niet mee rekent. En omdat dit echt een mooie kans was als ik net van de manege af kwam en nu nog steeds. Ik mag zo vaak komen als ik wil en krijg ook de kans om mee op wedstrijd te gaan, wat meestal zo goed als onmogelijk is zonder eigen paard. Er zijn nog een paar dingen waardoor ik niet goed weet wat ik ermee moet, maar die zet ik liever niet online, bij interesse stuur je maar een pb ;) .

Waarom schrijf ik dit nu? Omdat ik niet weet wat ik hiermee aan moet. Op deze manier hou ik het geen jaren meer vol, maar iets vinden wat beter is als dit zonder eigen paard is haast onmogelijk. En ik wil het paard ook echt niet kwijt. Er zijn mensen die dolgelukkig zouden zijn met een kans als dit, ben ik dan zo moeilijk? Iemand raad?

Is langer geworden dan de bedoeling was, dus bedankt als je het helemaal gelezen hebt :o .

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:27

Heel herkenbaar, in theorie weten hoe en wat, maar in de praktijk lukt het dan niet. Heel frusterend inderdaad en dat kan alleen verholpen worden met de juiste instructie. Lees dat je alleen groepslessen rijdt, probeer eens een privéles, soms maakt dit echt verschil. Anders toch eens overleggen om bij iemand anders te gaan lessen, tuurlijk zal jouw instructeur daar niet om staan te juichen, maar in mijn ervaring snappen goede instructeurs wel dat je soms het van een andere kant moet gaan bekijken.

Voor het totaal iets anders willen doen, heeft ze liever dat je dit helemaal niet doet of dat het wel mag, maar dat zij je daar niet mee gaat/kan helpen? Eerste geval is er niks aan te doen, eigenaar bepaald. Tweede, overleggen of je daarvoor dan iemand anders mag vragen om te komen helpen/lesgeven, desnoods naar iemand toegaan. Zou met dingen die nieuw zijn ook niet het zelf uit willen zoeken, maar juist begeleiding willen hebben. Als eigenaar van het paardzou toch ook willen dat het dan goed gebeurt.

Desondanks zeker geen makkelijk situatie, eigenaar paard ook als instructie. Maar als deze een fijn persoon is, zal er zeker dingen bespreekbaar moeten zijn. Zo niet, zou ik in deze situatie er toch mee stoppen, het moet wel leuk blijven. Daarnaast zal deze kans niet de enige zijn, er zijn er zeker meerdere.

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:31

Heb je al eens les van een andere instructeur geprobeerd?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 08:30

Maya: Bedankt voor je uitgebreide reactie! Misschien moet ik dan inderdaad beginnen met privéles te nemen in plaats van groepsles. Dat is in ieder geval een makkelijke eerste stap om iets te ondernemen. Andere instructeur heb ik ook al aan gedacht maar ik vind dat een moeilijke. Net of ik haar les niet goed genoeg vind.. :\ Maar het kan wel heel verrijkend zijn om de tips van iemand eens te horen, en wie weet hoeft dat niet eens zo lang te zijn en kan ik daarna gewoon weer bij haar lessen.

Volgens mij zou het wel mogen maar ze staat er zelf totaal niet achter. Dan wordt je raar bekeken zeg maar. Ze is vooral dressuuramazone en alternatieve manieren van lesgeven zijn niet goed volgens haar. Dus ook dat vind ik zo moeilijk om aan haar voor te stellen.

Ik ga gewoon beginnen met privélessen ipv groepslessen en indien dit niet helpt, toch maar eens samen gaan zitten.

Prugelpiet: Dit zou ik inderdaad graag eens proberen om te kijken of het mij vooruit helpt, maar het moeilijke hieraan is dat ze zelf ook les geeft, dus om met haar paard op een ander te gaan lessen.. :\

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:39

Naast bv prive lessen zou je eens kunnen opperen of je bv eens een clinic bij iemand anders mag rijden.
Clinics kunnen ook onwijs leerzaam zijn.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 09:24

kiki1976 schreef:
Naast bv prive lessen zou je eens kunnen opperen of je bv eens een clinic bij iemand anders mag rijden.
Clinics kunnen ook onwijs leerzaam zijn.


Hier heb ik ook al aan zitten denken :). Zelf heeft ze trouwens al eens voorgesteld om in de zomervakantie een hele week met hem op stage te gaan, dus dat ga ik proberen te regelen!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:37

Heeft de eigenaar/instructrice zelf ook les van iemand. Want je zou ook kunnen vragen om daar dan eens les van te krijgen.

Trouwens vind ik het niet raar dat je eerst hele snelle progressie hebt gemaakt en nu een tijd op hetzelfde niveau blijft hangen...het leerproces is geen een rechte lijn omhoog. Dus blijf met plezier rijden... frustratie hoort niet te paard en werkt overal negatief op.

Als de eigenaar zelf fanatieke dressuuramazone is begrijpt zij vast ook wel dat je minder tevreden bent met de punten die je nu rijdt dus zou zeker het daar over hebben. Neem aan dat er op de protocollen ook wel aanwijzingen staan voor verbetering en in een privéles met haar zou ik dat ook zeker bespreken en oefenen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 11:14

Evelijn schreef:
Heeft de eigenaar/instructrice zelf ook les van iemand. Want je zou ook kunnen vragen om daar dan eens les van te krijgen.

Trouwens vind ik het niet raar dat je eerst hele snelle progressie hebt gemaakt en nu een tijd op hetzelfde niveau blijft hangen...het leerproces is geen een rechte lijn omhoog. Dus blijf met plezier rijden... frustratie hoort niet te paard en werkt overal negatief op.

Als de eigenaar zelf fanatieke dressuuramazone is begrijpt zij vast ook wel dat je minder tevreden bent met de punten die je nu rijdt dus zou zeker het daar over hebben. Neem aan dat er op de protocollen ook wel aanwijzingen staan voor verbetering en in een privéles met haar zou ik dat ook zeker bespreken en oefenen.


Ze heeft zelf ook een instructeur maar die geeft enkel les op hoog niveau. Ik weet inderdaad dat frustratie alles behalve de oplossing is, en wanneer ik van mezelf merk dat ik gefrustreerd geraak stop ik ook meteen met de training. Door blijven trainen heeft op zo'n moment geen zin. Ik ga het er inderdaad eens over hebben met haar.

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:49

Zo raar is het toch niet om te vragen of je een keer, of regelmatiger, bij een ander mag lessen? Ik geef zelf ook lessen, maar moedig het juist aan om zo nu en dan eens bij een ander te rijden hoor. Iedereen ziet dingen op een andere manier en heeft andere methodes. Het kan best heel goed zijn om dat soms eens door een ander te laten bekijken. Een frisse blik van iemand die niet zoveel van je weet, heerlijk.

Ik heb ook paarden gereden voor instructeurs die ik vervolgens rustig bij iemand anders in de les reed. En zo ken ik er nog wel meer. En er is niemand die ik daar ooit raar over heb horen spreken of kijken.

Dus, maak het is bespreekbaar!

"Hey, het lijkt me wel leuk en leerzaam om ook eens bij een andere instructeur te lessen. Om te zien wat iemand die mij niet zo goed kent nog te vertellen heeft. Wat vind jij hier van? Groetjes!"

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:55

Moppiefilou, het klinkt als een fijn leuk paardje→ dus vooral deze binnenboord houden.
Het klinkt als een leuke eigenares, die jou veel gunt→ dus die ook vooral binnenboord houden en praat eens met haar en zeg dat je zo graag beter zou willen leren paard rijden en jezelf en dit paardje verder zou willen ontwikkelen. Of ze je daarbij kan helpen.
Het klinkt als een normaal proces dat je even wat langer blijft hangen op het zelfde niveau→ dus privé lessen is aan te raden hetzij bij haar , hetzij bij iemand anders af en toe, naast haar.
Vergeet inderdaad vooral niet om te blijven genieten, want met paardrijden leren is de weg om beter paard te leren rijden, eigenlijk ook het doel.

Stel je doelen kleiner en stel je doel pas als je voelt hoe je paard aanvoelt als je begint met rijden (is levend wezen die ook niet altijd top is), bijvoorbeeld voelt je paardje wat stijf ergens, of kan ze iets nog niet goed of is ze in haar vooruitgang wat slechter als de les of het rijden ervoor, leg dan je doel heel vlakbij en probeer haar dan met wegzetten iets verbeterd te hebben. Dan is het eigenlijk al goed. Dus kleine stapjes.

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:37

Ik heb vaak het idee dat bij veel maneges het lesprogramma nogal vastligt. Daardoor leer je in het begin vrij veel, maar blijft het daarna hetzelfde riedeltje steeds weer. Weinig inspirerend en weinig vooruitgang. Bij een andere manege, of andere instructeur, leer je weer bij omdat het 'programma' anders is.
Ik zou denk ik zoeken naar een instructeur met wie je op een lijn zit.

Ik snap dat het problematisch is dat de eigenaar ook instructrice is. Denk dat je twee opties hebt: paard kopen of een heel andere tak van paardensport gaan leren; iets waarin zij geen les geeft. Een speciale methode, of bijvoorbeeld westernrijden etc.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 17:19

Iedereen heel erg bedankt voor de tips!

Prugelpiet: Ga het er dan toch maar eens over hebben. Ben alleen niet zo'n held in die dingen :') .

pien_2010: Ik zou het idd heel erg zonde vinden om dit te laten gaan, dus ga er zeker alles aan doen om het plezier weer 100% terug te vinden! :) Het stellen van kleinere doelen is ook een goede! Hij kan natuurlijk eens een slechte dag hebben, maar ik heb het gevoel dat er maar weinig trainingen echt goed gingen. Misschien ligt dat ook wel aan het feit dat ik de lat soms te hoog leg.

Hevonen: Soms vind ik het inderdaad wel vervelend dat we niet zo vaak echt iets nieuws leren. Oké, de basis moet in orde zijn natuurlijk, maar door maar te blijven oefenen en oefenen op steeds hetzelfde, raak je ook het plezier een beetje kwijt. Paard kopen is nu sowieso geen optie wegens studies, en totaal andere discipline weet ik niet of ze daar zo blij mee is. Aangezien het paard ook af en toe nog voor de lessen moet dienen, en als ik weg ben zou ze het volgens mij ook wel fijn vinden als hij wat verder geschoold is in de dressuur. Denk dan eerder dat ze zou zeggen dat ik dat maar met een ander paard moet gaan doen dan als het echt iets totaal anders is zoals western bv.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:33

En als je eens wat anders wilt is dressuur aan de hand ook heel erg leuk om te doen. Zo kun je bijvoorbeeld het wijken ook goed aanleren vabop de grond waardoor het uiteindelijk ook makkelijker wordt in het zadel. Zo wordt die meteen ook een stuk soepeler.
Kun je ook les in krijgen.

Misschien eens een osteopaat of masseur die je inzicht en tips kunnen geven om hem meer te laten ontspannen. Heeft mijn paard ook enorm geholpen.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:41

Ik denk dat het verstandig is om eerst eens te vragen om privé-les inderdaad, omdat je graag wat verder wilt komen, ook in de wedstrijden. Als je dat op een fijne, vriendelijke manier vraagt en wat passie uitstraalt daarvoor, dan neem ik aan dat de eigenaresse van het beestje het alleen maar fijn vindt als je haar paard op een wat hoger niveau wilt gaan trainen :)

Dat gesprek zal je als het goed is aardig wat duidelijkheid verschaffen over wat zij je verder te bieden heeft. Valt het tegen dan kan je altijd nog kijken naar andere mogelijkheden :)

Kan zij zelf wel op wat hoger niveau lesgeven? Of houdt ze zich altijd bij dit soort lesjes?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 18:01

alice0cullen schreef:
En als je eens wat anders wilt is dressuur aan de hand ook heel erg leuk om te doen. Zo kun je bijvoorbeeld het wijken ook goed aanleren vabop de grond waardoor het uiteindelijk ook makkelijker wordt in het zadel. Zo wordt die meteen ook een stuk soepeler.
Kun je ook les in krijgen.

Misschien eens een osteopaat of masseur die je inzicht en tips kunnen geven om hem meer te laten ontspannen. Heeft mijn paard ook enorm geholpen.


Aan de hand heb ik al over gelezen en leek me idd ook heel leuk om te doen! Ik ga eens googlen om te kijken of er zo'n een instructeur in de buurt zit!

Osteopaat komt sowieso geregeld langs (toevallig komt ie morgen weer eens), dus zal er eens naar vragen.


pmarena schreef:
Ik denk dat het verstandig is om eerst eens te vragen om privé-les inderdaad, omdat je graag wat verder wilt komen, ook in de wedstrijden. Als je dat op een fijne, vriendelijke manier vraagt en wat passie uitstraalt daarvoor, dan neem ik aan dat de eigenaresse van het beestje het alleen maar fijn vindt als je haar paard op een wat hoger niveau wilt gaan trainen :)

Dat gesprek zal je als het goed is aardig wat duidelijkheid verschaffen over wat zij je verder te bieden heeft. Valt het tegen dan kan je altijd nog kijken naar andere mogelijkheden :)

Kan zij zelf wel op wat hoger niveau lesgeven? Of houdt ze zich altijd bij dit soort lesjes?


Ze geeft tot Z-niveau les. In hoeverre dit goede instructie is, is voor mij moeilijk te beoordelen want veel andere instructeurs buiten de manege heb ik nog niet gehad. Het is wel degelijk heel wat anders dan een manege hoor, maar ik denk dat het met privélessen toch wel wat "dieper" gaat dan in de groepsles.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:03

In deze situatie (eigenaar paard en instructrice dezelfde persoon en heelveel om je handen dicht te knijpen) zou ik idd "gewoon" het gesprek aangaan. Hierbij zou ik dan kiezen voor heel veel zelfreflectie (ga er vanuit dat het probleem bij jou zit en spreek dit ook uit) en vraag hoe zij het ziet.

Dus in de trant van:
Ik heb het gevoel dat ik de laatste maanden niet meer vooruit ga en ben erg aan het nadenken wat ik mogelijk verkeerd doe en hoe ik dat kan verbeteren. Ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt en of je nog tips voor mij hebt.

In het gesprek wat ontstaat kun je vast wel het voorstel voor privéles opperen.


Verder: om je paard soepeler te maken zou balkjes lopen (niet alleen rechtuit maar ook op een grote volte) of 1x in de week springen helemaal niet verkeerd zijn. Aantal in-uitjes achter elkaar.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:07

Ik lees een paar dingen waardoor ik denk dat het tijd is voor een goed gesprek met de eigenaresse van het paard over een andere manier van trainen.

- In je eerste post schrijf je dat het paard een klein dikkertje is.
- In je laatste post schrijf je dat je denkt dat de eigenaresse het wel fijn zou vinden als het paard wat verder geschoold zou zijn in de dressuur.
- Je mag in de zomervakantie een hele week met het paard op stage.

Zo te lezen heeft het paard zijn bouw niet mee om makkelijk dressuuroefeningen uit te voeren. Dat herken ik van mijn haflinger die een bolletje op pootjes was. Met heel veel trainen kon zij bijvoorbeeld wijken. Toen ik vervolgens een arabier kocht met elastieken pootjes ging het bijna vanzelf. Realiseer je dus dat het paard wellicht tegen beperkingen aanloopt van wat het kan vanwege bouw enz.

Je denkt dat de eigenaresse het wel fijn zou vinden als het paard wat verder geschoold zou worden in de dressuur. Hier heb je een mooi aanknopingspunt voor een gesprek: denk jij dat alleen of heeft de eigenaresse dat daadwerkelijk laten doorschemeren? Als de eigenaresse dat echt zou willen, dat het paard verder geschoold wordt in de dressuur, ligt daar je kans. Wat is er voor nodig om er voor te zorgen dat jij, als de leaser, het paard verder brengt? Waarschijnlijk privéles of een andere manier van trainen. Misschien zelfs wel eens een clinic van een andere instructeur.

Zoals Pien ook schrijft, realiseer je ook dat het aanleren van nieuwe dingen ook vaak zit in kleine dingen, kleine stapjes. Het iets aanleren gaat trapsgewijs: je neemt een trede dus je gaat omhoog, dan sta je op de trede en je blijft op gelijke hoogte, een plateau. Daarna doe je weer een stap omhoog. Naarmate je jezelf verder hebt ontwikkeld als ruiter, wordt het makkelijker om het paard hierin te begeleiden.
Zo was ik zelf een beginner toen ik mijn haflinger kocht en was zij nog jong. De eerste keer hebben we dus alles samen geleerd. Doordat zij een paar keer geblesseerd is geweest, zijn we een paar keer opnieuw bij de basis begonnen. Doordat ik inmiddels geen beginnende ruiter meer was (we hebben het hier over een periode van een jaar of 10) maar ruitergevoel had ontwikkeld, haar daarin makkelijk meenemen.

Als je in de zomervakantie met het paard op stage mag: nu regelen die hap!

Daarbij kan het ook helpen om inderdaad dmv grondwerk, bijvoorbeeld freestylen, longeren met enkele of dubbele longe het paard verder te trainen qua bespiering en soepelheid. Doordat je iets anders doet en ziet dat het werkt, vind jij misschien ook weer inspiratie.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 21:24

Sjaco: Bedankt voor de tips! Balkjes en in-uitjes zijn ook een goed idee! Balkjes heb ik niemand anders voor nodig dus is makkelijk in de training te verwerken.

Maflinger: Bedankt voor de uitgebreide post! Het is op zich een ras wat meestal wel soepel is, maar deze is een uitzondering. Daarnaast is hij ook gewoon te dik, en al die extra kilootjes moet hij ook steeds meesleuren natuurlijk. Dus is helemaal waar dat het bij sommige paarden moeilijker zal gaan door hun bouw.

Zoals je zegt helpt mijn relatieve onervarenheid ook niet mee bij het "opleiden" van een onervaren paard. Gelukkig heb ik de kans om af en toe op een hoger geschoold paard te rijden, zodat ik echt kan voelen hoe het hoort zeg maar. Maar het feit dat we beide onervaren zijn vertraagt het hele leerproces ook uiteraard, daar ben ik me zeker van bewust.

Stage ga ik zsm proberen te regelen idd! Als iemand tips heeft voor een goede stage/"kamp", let me know! :)

Trainen zonder erop te zitten om het zo maar te zeggen spreekt me ook echt wel aan dus daar ga ik eens wat meer informatie over verzamelen!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wat moet ik hier toch mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 08:29

Vanaf nu ga ik één van mijn groepslessen laten vallen en in de plaats om de twee weken een privéles nemen. Eens kijken of dat helpt :) .