Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:08

Voor 250 euro per maand zou ik de halve eigendomsrechten van het dier willen hebben.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:13

Ik sta in de Randstad en het stalgeld is hier ook om en nabij de 500. Maar het is mij nooit gelukt een bijrijder te vinden die de helft wil betalen, ook al mochten ze er mee op wedstrijd :+
Ik ben er al heel veel jaren mee gestopt om die ideale combi te vinden.
TS, als je een pony hebt op Z-niveau is het belangrijk dat je iemand hebt die dat niveau kan bijhouden. Omdat jouw dochter dat nog niet kan. Nu is dat bij kinderen lastig, maar als ze talent hebben en een goed gevoel ervoor is dat oke. Als ze ook maar goed begeleid wordt met (prive)lessen, die ze dan natuurlijk ook zelf zal moeten betalen. Gaat dat niet goed, dan loopt het hard van je af en moet je dochter het straks doen met een verreden pony die ooit op Z-niveau liep.
Je hebt niet een heel handige keuze gemaakt nu, maar ik zou in jouw geval minder kritisch zijn op de bijrijderskosten maar goed kijken naar de kwaliteit van het ruitertje en de bereidheid om priveles te nemen.

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:21

_San87_ schreef:
Birdie60 schreef:
Jeetje, 250 euro. :?
Ik zal vast voorspellen dat je niemand zo gek krijgt.

Upendo misschien.

Ik heb mijn handen vol aan die van mezelf.

En 250 is mij ook teveel van het goede. ;)

Urbanus

Berichten: 44960
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:30

Ik denk dat je in Bergen het lachertje van de week bent met 250 ekkies :')

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:36

MarcoBorsato schreef:
Ik denk dat je in Bergen het lachertje van de week bent met 250 ekkies :')


He Marco, hoe is net nu joh? :+

Urbanus

Berichten: 44960
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:40

?

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:42

50/75 euro zou ik er eigenlijk nog wel voor over hebben. Zelf bijrijders gehad en daar nooit iets van gevraagd (behalve leuke foto’s :+ als ze op pad waren).

MairiMacBran
Berichten: 957
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:51

250 euro per maand voor een pony die dan ook nog gedeeld moet worden met 2 anderen, waarbij de andere bijrijder niets hoeft te betalen.
Koekoek. Daar was ik als ouder beslist niet in mee gegaan. Als mijn dochter zo graag een pony zou willen leasen had ik iets anders gezocht.

Ook sneu dat je als kind niets met je eigen pony kunt en moet toezien hoe anderen er op rijden.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:19

Afhankelijk van de faciliteiten van de stal en de kwaliteit van de pony zijn er vast wel ouders (in die regio) met gevulde portemonnee die helemaal geen zin hebben in de verantwoordelijkheden van een eigen pony.

Ik zou alleen wel verwachten dat ze ook een vinger in de pap willen m.b.t. een aantal zaken.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:22

Ik (mijn ouders) betaalden in de guldentijd al 200 per maand om mij op een pony te laten rijden. Die had ik dan wel helemaal voor mezelf, maar dat is dan ook bijna 25 jaar geleden.

€250 vind ik heel veel geld maar €150 zou ik echt niet gek vinden. Vind dat er hier veel schooiers zitten die denken dat een pony rijden van een ander maar gratis moet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:24

Pantykous schreef:
Ik (mijn ouders) betaalden in de guldentijd al 200 per maand om mij op een pony te laten rijden. Die had ik dan wel helemaal voor mezelf, maar dat is dan ook bijna 25 jaar geleden.

€250 vind ik heel veel geld maar €150 zou ik echt niet gek vinden. Vind dat er hier veel schooiers zitten die denken dat een pony rijden van een ander maar gratis moet.

Of je koopt geen paard als je dat niet zonder hulp van een ander zijn tijd of geld kan toch? :)
Net hoe je het bekijkt.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:26

Shae schreef:
Afhankelijk van de faciliteiten van de stal en de kwaliteit van de pony zijn er vast wel ouders (in die regio) met gevulde portemonnee die helemaal geen zin hebben in de verantwoordelijkheden van een eigen pony.

Ik zou alleen wel verwachten dat ze ook een vinger in de pap willen m.b.t. een aantal zaken.

In dit geval zullen de ouders zeker aanwezig moeten zijn wanneer die 10 jarige wil rijden. Kind krijgt het zadel er nog niet eens alleen op. En de andere bijrijder betaalt niets want die houd hem op niveau en de dochter van ts komt waarschijnlijk ook nog eens rondstappen . Dus twee of drie keer per week kan diegene rijden voor 250 per maand. Dat is minimaal 20 euro per keer dus als die ouders verstandig zijn zoeken ze zelf een pony en er zullen ongetwijfeld andere keuzes van stallen zijn. En een E pony is voor een tienjarige aardig aan de grote kant soms.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:31

Sunnda schreef:
Pantykous schreef:
Ik (mijn ouders) betaalden in de guldentijd al 200 per maand om mij op een pony te laten rijden. Die had ik dan wel helemaal voor mezelf, maar dat is dan ook bijna 25 jaar geleden.

€250 vind ik heel veel geld maar €150 zou ik echt niet gek vinden. Vind dat er hier veel schooiers zitten die denken dat een pony rijden van een ander maar gratis moet.

Of je koopt geen paard als je dat niet zonder hulp van een ander zijn tijd of geld kan toch? :)
Net hoe je het bekijkt.


Dat is een ander verhaal, maar ik vind 150 voor een pony leasen 3x in de week geen gek bedrag.

Raineri
Berichten: 6325
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:38

Pantykous schreef:
Ik (mijn ouders) betaalden in de guldentijd al 200 per maand om mij op een pony te laten rijden. Die had ik dan wel helemaal voor mezelf, maar dat is dan ook bijna 25 jaar geleden.

€250 vind ik heel veel geld maar €150 zou ik echt niet gek vinden. Vind dat er hier veel schooiers zitten die denken dat een pony rijden van een ander maar gratis moet.



Vind het boven een bepaald bedrag meer op leasen lijken zoals eerder gezegd. Als ik 100/150 + betaal dan wil ik ook een contract met welke rechten ik heb. Vind dat daar dan ook zekere rechten bij komen. Denk dat ts daar ook naar moet kijken, hoeveel rechten wil je dat je bijrijder krijgt? Je bijrijder is een jong meisje dus waarschijnlijk betalen papa en mama.

Als ik een simpele bijrijder ben voor een paard dan vind ik een kleine onkosten vergoeding niet meer dan normaal. Zeg voor 2 keer in de week 50 euro? (Excl lesgeld). Dit vind ik een schappelijke prijs. Niets betalen vind ik inderdaad een beetje te profiterend.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:49

Ik vindt drie dagen leasen zowieso niet bestaan, lease is 7 dagen in de week. Bijrijder zijn een aantal dagen en verzorgen is vooral nadruk op de 'klusjes'.
Lease klinkt namelijk leuk (drie dagen in de week een eigen paard bekt lekker), maar drie dagen in de week lease is gewoon bijrijden.
Je bent namelijk geen eigenaar, je hebt niets te zeggen over zadels, indeling weide of paddock, enz en rijdt gewoon drie dagen in de week een paard omdat(!)de eigenaar geen tijd of zin heeft. Voordeel is dat je dat zelf leuk vindt en dus doe je elkaar een plezier en kun je eventueel daar een vergoeding voor vragen, maar doen alsof diegene verantwoordelijk is voor jouw dure hobby waar je dus eigenlijk te weinig tijd voor hebt..mwah.

Eigenaren kunnen wel doen alsof ze iemand een groot plezier doen, maar feitelijk kun je ook maar gewoon de eigen zaakjes niet handelen en heb je daar een ander voor nodig.
Helemaal niet erg (hier ook een verleast op andere locatie en 1 bijrijder die 75 euro betaalt excl.), maar doen alsof die ander gedeelde kosten moet dragen want jij gunt ze vanalles. Nee hoor. Ik wil het paard niet kwijt, maar ook niet de volle verzorging.

Maar eind van de maand ben ik eigenaar, ik bepaal en ik zeg ja of nee tegen clinics en wedstrijden. En dat vind ik heerlijk, maar als bijrijder is dat een groot nadeel.
Als ik concours heb in het weekend gaat dat namelijk voor op mijn bijrijders planning.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:51

Maar wat is de insteek? Is dat dat je je pony ter lease aanbied of is het dat je hulp krijgt bij het verder trainen en beweging geven aan het paard?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:10

Wit87 schreef:
We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.

Heel eerlijk.. daar zou ik niet eens aan beginnen.
Je wilt niet weten hoe snel die pony's verreden kunnen worden.
Dus als zo een ruitertje er 3x per week op zit, moet er ook 3x per week begeleiding bij en heb je er eigenlijk nog niet veel aan.
Dan zou ik eerder zeggen eigen dochter 3 a 4x per week er op en kijken of die ervaren ruiter 1x pw.of 1x per 2 weken bij kan rijden.

Elin_

Berichten: 9661
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:40

kyrkelover schreef:
Wit87 schreef:
We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.
.

Als ik het goed lees, is het best bizar.
Iemand met niveau die voor niks rijdt en dan een ander die zonder niveau (dus van het niveau van de pony meegeniet) moet wel betalen. Dan is het logischer meisje van 10 betalen en jullie zelf de ruiter van niveau betalen ..

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:12

Sunnda schreef:
Ik vindt drie dagen leasen zowieso niet bestaan, lease is 7 dagen in de week. Bijrijder zijn een aantal dagen en verzorgen is vooral nadruk op de 'klusjes'.
Lease klinkt namelijk leuk (drie dagen in de week een eigen paard bekt lekker), maar drie dagen in de week lease is gewoon bijrijden.
Je bent namelijk geen eigenaar, je hebt niets te zeggen over zadels, indeling weide of paddock, enz en rijdt gewoon drie dagen in de week een paard omdat(!)de eigenaar geen tijd of zin heeft. Voordeel is dat je dat zelf leuk vindt en dus doe je elkaar een plezier en kun je eventueel daar een vergoeding voor vragen, maar doen alsof diegene verantwoordelijk is voor jouw dure hobby waar je dus eigenlijk te weinig tijd voor hebt..mwah.


Ik zie dat toch anders, tuurlijk bestaat leasen voor 3 dagen in de week ook. Of denk je dat alle bijrijders ook 7 dagen in de week aan de gang willen? Voor een vast bedrag per maand heb je geen risico's, geen gezeik, geen dierenartskosten, etc etc.

Alles staat of valt natuurlijk met de eigenaar, dat is waar.

Vind het best goedkoop om te denken dat zoiets maar voor niets moet :o

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:24

Sunnda schreef:
Ik vindt drie dagen leasen zowieso niet bestaan, lease is 7 dagen in de week. Bijrijder zijn een aantal dagen en verzorgen is vooral nadruk op de 'klusjes'.
Lease klinkt namelijk leuk (drie dagen in de week een eigen paard bekt lekker), maar drie dagen in de week lease is gewoon bijrijden.
Je bent namelijk geen eigenaar, je hebt niets te zeggen over zadels, indeling weide of paddock, enz en rijdt gewoon drie dagen in de week een paard omdat(!)de eigenaar geen tijd of zin heeft.



Dat is echt onzin. Ben je bij lease wel eigenaar dan? Heb je dan wel iets te zeggen over zadel, hoefsmid, dierenarts dan? Nee toch? Ook lease bijv bij een manege kan gewoon in deeltijd hoor. Dan heb je gewoon het paard op de dagen dat je least voor jezelf (en soms dat zelfs niet eens). Leasen bij een manege is vaak veel duurder, want die begrijpen precies wat het kost allemaal. En meestal heb je dan ook niet zo'n best paard onder je kont.
Dus ja, ik ben het wel eens met de eerdere post dat hier veel schooiers in dit topic zitten die vinden dat alles maar voor niets moet omdat ze de eigenaar zogenaamd uit de brand helpen. Ik zou zeggen: dan toch liever niet?

swartbeessie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:39

Schooiers... Lekker dan om zo uitgemaakt te worden voor schooier. Ik heb bijna 20 jaar verzorgpaarden gehad, nooit betaald. Nu eigen pony en als er iemand komt meedoen, verwacht ik ook geen bedrag.

Ieder zijn keus, maar ga een ander niet beledigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:48

swartbeessie schreef:
Schooiers... Lekker dan om zo uitgemaakt te worden voor schooier. Ik heb bijna 20 jaar verzorgpaarden gehad, nooit betaald. Nu eigen pony en als er iemand komt meedoen, verwacht ik ook geen bedrag.

Ieder zijn keus, maar ga een ander niet beledigen.

Dit inderdaad. Geeft een vervelende wending aan een verder nette discussie.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:49

Babootje schreef:
Sunnda schreef:
Ik vindt drie dagen leasen zowieso niet bestaan, lease is 7 dagen in de week. Bijrijder zijn een aantal dagen en verzorgen is vooral nadruk op de 'klusjes'.
Lease klinkt namelijk leuk (drie dagen in de week een eigen paard bekt lekker), maar drie dagen in de week lease is gewoon bijrijden.
Je bent namelijk geen eigenaar, je hebt niets te zeggen over zadels, indeling weide of paddock, enz en rijdt gewoon drie dagen in de week een paard omdat(!)de eigenaar geen tijd of zin heeft.



Dat is echt onzin. Ben je bij lease wel eigenaar dan? Heb je dan wel iets te zeggen over zadel, hoefsmid, dierenarts dan? Nee toch? Ook lease bijv bij een manege kan gewoon in deeltijd hoor. Dan heb je gewoon het paard op de dagen dat je least voor jezelf (en soms dat zelfs niet eens). Leasen bij een manege is vaak veel duurder, want die begrijpen precies wat het kost allemaal. En meestal heb je dan ook niet zo'n best paard onder je kont.
Dus ja, ik ben het wel eens met de eerdere post dat hier veel schooiers in dit topic zitten die vinden dat alles maar voor niets moet omdat ze de eigenaar zogenaamd uit de brand helpen. Ik zou zeggen: dan toch liever niet?


Ik ben wel akkoord met sunda... tussen 3 dagen lease en 3 dagen bijrijden zit echt geen verschil. Boven de 125 euro p.m. vind ik het persoonlijk ook koekoek. Wat kan een meisje van 10 nu met een Z pony? Die hoeft een pony die braaf is en netjes gereden is, alles daarboven heedt geen meerwaarde.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:55

Ik vind het wel apart dat het afhankelijk van de reden is of je er geld voor mag vragen.
Als je zegt dat je geen tijd hebt voor een fulltime paard dan moet je gratis laten bijrijden omdat je dan ‘uit de brand geholpen wordt’.
Maar denk je even iets langer na over hoe je het verwoordt en je zegt bijvoorbeeld dat je het niet nodig vindt om 7 dagen per week te rijden en dat je iemand anders ook een eigen-paard-gevoel gunt, dan mag je er wel geld voor vragen.
Paardrijden is nou eenmaal geen goedkope hobby, manegelessen en een eigen paard zijn allebei duur. De stap er tussenin (bijrijden) zou daar financieel gezien dan ook best tussenin mogen vallen, afhankelijk van kwaliteit paard en de faciliteiten op de stalling.

In dit geval zou ik het van de bijrijder uit gezien een pluspunt vinden dat een goede ruiter de pony op niveau houdt. Zo kan je flinke stappen maken met leren.
Ik snap dat mensen het soms moeilijk vinden om geld te vragen, maar zeker in dit geval vind ik dat reëel.

Sjaco
Berichten: 379
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:56

Ik krijg het gevoel dat de TS niet meer reageert ......
Ik ben zelf wel benieuwd hoe oud de dochter van TS is, want een 10-jarige op een E-pony heb ik zo mijn bedenkingen bij.