Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8213
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 23:19

Brainless schreef:
Ik denk ook dat er een verschil is waar je paard staat.
Als ik in mijn keuken/achtertuin zit kijk ik uit op de bak/wei.


Dat is wel een luxe inderdaad! Ik moet 20 minuten fietsen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:22

Lijkt mij op lange termijn best vervelend. Omdat je dus ook rekening moet houden met de dagen en tijden van de eigenaar?
Verder denk ik ook dat ik er onzeker van zou worden. Maar sommige vinden het wel prettig. Goed om het in ieder geval aan te geven.
Ben juist iemand die zich graag terug trekt en lekker alleen met de paarden bezig zonder gedoe aan mijn hoofd. Dus voor mij zou dit echt niet werken. Van mij hoeft dat sociale contact eigenlijk niet.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:33

Als ik bijrijder was in jouw situatie zou ik er kriegel van worden en denken dat je me niet vertrouwd.
Dat je in het begin samen doet prima, maar je moet ook loslaten. Ik zou het niet fijn vinden als de eigenaar elke keer erbij is en alles zit te bekijken.

Je moet beide kunnen vertrouwen op elkaar. Waarom zou een bijrijder iets te verbergen hebben als ze ook een keertje alleen hun ding willen doen zonder dat jij op de vingers zit te kijken?

Die van mij heb ik na de eerste keer al losgelaten, ze klikten prima en ik ken haar al een tijdje en wist dus dat ze goed voor mijn paard en spullen is. Heel soms ben ik op stal, maar dan ga ik ook mijn eigen ding doen en laat haar d’r gang gaan.

Waarom wil je er zelf per se elke keer bij zijn?

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:54

Zoek je een bijrijder of een paardenvriendin?
Het klinkt een beetje als dat laatste.


Als (volwassen) mensen een bijrijdpaard zoeken, zijn ze vaak niet per se (of helemaal niet) op zoek naar vriendschap, maar juist naar een paard waar ze even lekker hun ding mee kunnen doen.


__

Ik heb ooit een jaartje een bijrijdster gehad van toen 12 / 13 jaar. Daar was ik altijd bij, mijn paard is nogal een heetkop. Ze mocht rijden, buitenrijden als ik er op de fiets naast reed, en mee op de kar.
Voor mij zat het voordeel er daar in dat ik vaker met de kar weg kon, want dat doe ii niet alleen. Is een jaar of 10 terug.

Later nog jaren een volwassen bijrijdster gehad. Daar kon ik het erg goed mee vinden, maar die was er vooral omdat ik zelf niet voldoende tijd meer had in de (veranderde) situatie om mijn paard voldoende beweging te geven. Daar was ik zelf niet bij.
Zij reed een keer of 2 a 3 in de week. Meestal buiten, maar ook gewoon waar ze zin in had op dat moment. Die kon erg goed met mijn heetkop overweg, dus dat vond ik prima. Af en toe deden we (vooral in de weekenden) eens een keer wat samen. Met de kar weg, of naar een of andere demo waar ik met het paard wat ging doen ofzo. Dat waren dan de momenten dat we uitgebreid bijkletsten over hoe dingen gingen, hoe het met het paard ging, eventuele wensen of plannen etcetera.
Whatsapp was er toen nog niet, er lag altijd een schrift in de zadelkast waarin we alletwee opschreven wat we gedaan hadden en hoe het ging. Om te voorkomen dat we twee dagen na elkaar beide een rit van 3 uur zouden maken onder andere. Werkte heel prima.
Echte bijzonderheden gingen via sms of telefoon.
Paard is inmiddels met pensioen, en nu heb ik geen bijrijders meer.

Anastasia24

Berichten: 2736
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:05

Ik heb al redelijk wat paarden bijgereden. En moet eerlijk zeggen dat ik zeker niet zit te wachten op iemand die constant naast mij meekijkt. De eerste paar keer? Begrijpelijk, maar altijd?...
Moet ook zeggen dat ik érg op mezelf ben en zo min mogelijk contact met mensen\indrukken wil hebben(iets met Hsp).
Een keertje is leuk, maar als ik serieus wil trainen, dan kan ik me niet concetreren hoor.. Dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Als je bang bent dat je merrie indd irritant etc gaat doen, moet je, in mijn ogen, iemand vinden die daarmee om kan gaan. Vele mensen kiezen hierom ook volwassenen, als ik ooit iemand zou zoeken zou ik ook zeker voor een volwassen persoon gaan met al veel ervaring.
Het moet uiteindelijk denk ik gewoon klikken tussen eigenaar, verzorger en paard. Zodat je ze ook los kunt laten en het gaat vertrouwen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 01:13

Wat ik zo fijn vind aan m'n eigen paard en inmiddels ook eigen vervoer, is dat ik kan gaan wanneer ik wil, kan doen waar ik op dat moment zin in heb en ook kan kiezen voor een rustig moment op stal, zodat ik niet perse hoef te kletsen.
Als bijrijder reed ik een paard bij de eigenaar aan huis. Ik geloof niet dat die na de eerste keer ooit bewust is komen kijken. Wel dronken we regelmatig een kop thee voor of na het rijden om even bij te praten. Contact vind ik echt wel belangrijk, maar contact met het paard ook. Als er iemand mee is naar stal is de aandacht toch verdeeld en dat vind ik naar Paard toe ook niet helemaal eerlijk.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:03

Ja zou ik raar vinden. Zou ik ook niet willen. Ik wil mn ontspanning en focus bij het paard hebben en niet onbewust denken "zou de eigenaresse me goed genoeg vinden" en me stiekem beoordelen op mn houding of manier van rijden. Zou ik minder snel van durven aanpakken als dat wel nodig is.
Ik hoef niet elke dag een lesgever in mn bak te hebben staan :)

Misschien zoeken naar een jong kind dat wil leren rijden?

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:52

Als eigenaresse van een paard was ik er de eerste maand ongeveer bij. Niet perse voor de verzorgster (onbereden paard) maar wel als mentale ondersteuning voor het paard zelf. :+

Daarna kwam ik eigenlijk nooit meer op dezelfde dag/tijd als de verzorgster omdat mijn paard dan geen enkele interesse in haar had (tot losknopen en mij zoeken toe :+ ) Soms kon het niet anders maar dan pakte ik mijn andere paard en ging ik zo snel mogelijk weg.

Als bijrijdster ging ik soms met de eigenaresse maar meestal alleen en ik mocht ook helemaal zelf bepalen wat ik met hem deed. Dat voelt toch wel heel vertrouwd.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:06

Toen ik vroeger bij een ander reed was de eigenaar er ook meestal wel omdat ze 10 paarden hadden staan die verzorgd moesten worden en daar nou eenmaal woonde.
Als de eigenaar met mij op een pensionstal wil afspreken om samen iets te ondernemen omdat het zo gezellig is dan ben ik snel klaar. Ik ga juist altijd op tijden naar stal waarop het heerlijk rustig is en geen menselijke interactie aan hoef te gaan. Komt nog bij dat als het bijv een regenachtige dag is, ik niet een afspraak wil hoeven maken maar zelf kan timen dat ik tussen de buien door ben bijv. En hoe dan met savonds na het werk? Vind je het niet erg als eigenaar om dan in de winter in het donker om 9 uur savonds langs de bakrand te zitten? Of mag de bijrijder dan enkel overdag komen?
Hoe flexibel ben je zelf in de weekenden? Zodra iemand van mij vraagt altijd op vooruit besproken tijden te komen dan ben ik er eigenlijk al klaar mee. Voor een les of samen buitenrijden is dat prima, maar als je heel de week al naar een agenda leeft dan wil ik in iedergeval vrij staan in wanneer ik naar stal ga, ook redelijk spontaan.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-06-20 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6961
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:08

Ik ben zelf ook bijrijdster geweest en werd ook altijd zenuwachtig als de eigenaar er de hele tijd bij was dus snap die meiden wel goed

Maar heb ook een tijdje samen met iemand gereden die een bijrijdster zocht zodat we samen naar buiten konden. Ik wist van tevoren waar ik aan begon.

Bij de laatste ging ik om naar 1 paard te kijken bij een vrouw die ze aan huis had staan. Bedoeling was dat ik wel alleen zou verzorgen op de dagen dat zij geen tijd had. Dit is uiteindelijk zo gegroeid dat ik eigenlijk altijd ging als zij ook tijd had en we dan of samen reden of ik mee ging met haar les of zij mij les gaf. Heb een hele gezellige tijd gehad en we deden het samen omdat dat zo groeide niet omdat ze er perse bij wilde zijn.

Ik denk ook dat je of iemand moet zoeken die weet waar ze aan beginnen of het los moet laten en misschien komt het wel

Snippergroen

Berichten: 6698
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:45

Ik zou het niet fijn vinden om altijd met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard te zijn. Juist die één op één tijd met m'n paard vind ik heerlijk. Ik kom daar ook echt even voor de ontspanning. Het is dan juist extra leuk als je wel af en toe eens samen bent. Meestal hebben wij dat zo'n 1x per maand.

Ik vind het wat anders als de paarden bij iemand aan huis staan en de eigenaar krijgt wat mee omdat hij/zij op het erf bezig is of komt tussendoor even een praatje maken. Mijn bijrijdpaard staat aan huis bij de ouders van de eigenaresse en wij drinken vaak even een bakkie koffie, maar zij bemoeien zich qua paard helemaal nergens mee.

Kortom: ik zou het niet altijd samen willen doen, maar zo nu en dan vind ik juist wel heel leuk :) Ik vind het ook leuk om af en toe samen te komen met de andere bijrijdster om te zien hoe het paard bij haar reageert en waar zij mee bezig is.

dancertje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:49

ik heb het zelf ook gedaan met eigenaar erbij wat voor mij vooral lastig werd was het afspreken want we konden vaak op heel verschillende tijden.
was wel altijd gezellig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:16

Ik laat mijn verzorgster bewust zoveel mogelijk los. Af en toe doen we wel dingen samen en dat is best wel gezellig, maar meestal laat ik haar lekker alleen haar ding doen.

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:24

Ik rij een tinker bij nu, staat aan huis bij de eigenaresse. Wij zijn eigenlijk altijd samen bezig, maar dat is ook omdat het paard nog wat doorgereden moet worden en het nog niet helemaal vertrouwd is als ik helemaal alleen aan het rijden ben. Als ik wat grondwerk doe of hem longeer dan is ze wel eens gewoon binnen. Uiteindelijk werken we er wel naartoe dat ik alleen met hem naar buiten kan (buiten is hij een stuk braver en cooler dan in de bak) en als het eens zo uit komt mag ik haar andere paard wel gewoon pakken voor een ritje in de bak. Vorige paarden was ik eigenlijk altijd alleen, maar ik vind dit ook wel weer gezellig, we proberen ook wel eens per week samen op buitenrit te gaan e.d.

Nessie

Berichten: 8601
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:25

Ik zou het als bijrijder niet doen (nu heb ik 3 paarden en een pony, dus ben geen bijrijder). Ik zou me beklemd voelen in mijn planning (ik beslis altijd wisselend hoe laat ik naar stal ga) en ik zou me ongemakkelijk voelen als de eigenaar de hele tijd staat te kijken als ik daar voor mijn ontspanning paarden rijd. Ik ben ook betaald geweest om paarden te trainen, dan is het anders dat de eigenaar kijkt naar de vordering van de trainingen.

MyWishMax

Berichten: 25505
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:30

Ik vind het anders als de eigenaar meerdere paarden heeft en dus iemand zoekt om samen mee te rijden. Dan ben je allebei met een ander paard bezig. Bij een eigenaar die maar 1 paard heeft en er altijd bij moet zijn en niet ondertussen andere dingen doet, maar echt bij alles mee kijkt, zou ik het weg blijven. Dat voelt alsof je het niet vertrouwd. Dan zoek je geen verzorger of bijrijder, maar een vriendin. En moet je dus biet reageren op mensen die een advertentie hebben staan voor een bijrijdpaard. Ook zou het mij enorm tegenstaan dat je continu de planning moet aanpassen om samen te kunnen gaan.

Eén keer in de zoveel dagen samen gaan is al heel anders. Maar elke keer samen gaan, :n

Dandelion2
Berichten: 142
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:36

Ik ben er als eigenaar altijd bij als mijn bijrijdster rijdt. 3 bijrijdsters gehad over een periode van 15 jaar en dit gaat prima. Gezellig juist! Wel rij ik dan bijna altijd zelf ook, ik heb meer dan 1 paard. Ze staan bij huis dus ik vind het leuk om een paar keer per week samen de paarden te doen. Ik vind de extra aandacht voor mijn paarden fijn, en ik heb zicht op wat er gebeurt, al is dit vooral voor de beginperiode van belang. Als een bijrijder hier niet naar op zoek is, is het niet de juiste match en dat is natuurlijk ook prima. Overigens heb ik wel geadverteerd en dit niet vooraf aangegeven, nooit over nagedacht eigenlijk omdat het voor mij vanzelfsprekend was. Nu ik de meningen heb gelezen zou ik dit in de toekomst (hopelijk niet nodig) mogelijk wel doen zodat er vooraf duidelijkheid is, voorkomt teleurstelling aan beide kanten.

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:38

Ik heb aan beide kanten gestaan.... op een gegeven moment reed een buurvrouw mijn oude merrie, maar ik had inderdaad als voorwaarde dat ik er bij was. In de praktijk bestond het er uit dat we samen op buitenrit gingen, zij op de merrie, ik op mijn ruin. Was een heel gezellige tijd :j
Wat voor mij daarin wel meespeelde was dat ik ook verantwoordelijk was en bleef voor mijn paard.
Vroeger, toen ik nog geen eigen paarden had, heb ik ook altijd bijgereden. Soms was de eigenaar daar bij, soms ook niet. Lag er maar net aan.
Toen ik laatst zelf niet op mijn eigen paard kon rijden, ben ik op met een projectje aan de slag gegaan. Daar was de eigenaresse dus eigenlijk wel altijd bij, niet omdat ze me niet vertrouwde, maar vanwege de veiligheid had ik iemand op de grond nodig. En dat deed ze uitstekend :j Daar heb ik ook een goede vriendin aan over gehouden.
De situatie zoals TS hem schetst lijkt me dan weer niks, lief dat je iemand de kans wilt bieden, dat wel :j

Nu is mijn oude merrie overleden en heb ik er een jong paard bij. Ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst iemand ga zoeken om weer samen met mijn 2 paarden buiten te rijden...

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:44

Ik heb ook een bijrijder en dat is omdat ik fysiek niet in staat ben om vaak te rijden en de tijd ontbreekt. Mijn paard staat thuis en als hij er is ben ik altijd wel thuis. Ik doe gewoon mijn eigen werk en kan zicht houden op het geheel. Ik kan vragen beantwoorden en eens een aanwijzing geven, maar laat hem zo veel mogelijk zijn gang gaan. Nu is deze bijrijder er nog maar een paar weken en nog wat onzeker. Naar het bos ga ik op de fiets mee. De vorige br heb ik 4 jaar gehad en die ging gewoon haar gang en reed ook als ik niet thuis was. Ging ook gewoon alleen op buitenrit of met de trailer weg. Dus het maakt ook wel uit wie of wat je hebt als ruiter.
En nog een reden: Als ik er de hele tijd bij wil zijn heeft het qua tijdwinst voor mij geen enkele meerwaarde, kan ik het net zo goed zelf doen. (mennen of longeren) Als het dier niet thuis zou zijn zou ik er ook niet altijd heen gaan om dezelfde reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:51

Ik ben er ook altijd bij, mijn bijrijders zijn ook jonge meiden dus hun moeders zijn er ook altijd bij haha! Ik vind het wel prettig vanaf de grond aanwijzingen te kunnen geven, en te zien hoe het paard reageert op de ruiter en andersom. Ik heb sowieso als regel dat men niet in hun eentje mag rijden, als er wat gebeurd wil ik wel dat er snel hulp ingeroepen kan worden namelijk. Het blijven toch dieren he..

Gini
Berichten: 17974
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:52

Nala schreef:
En dan vind ik het best verdacht als iemand meteen begint te roepen dat de eigenaar er niet bij mag zijn >;)


Er is een hele grote grijze en meer aangename zone tussen 'Ik wil absoluut niet dat de eigenaar erbij is, nooit' en 'Ik wil er altijd bij zijn als de bijrijder er is, van begin tot einde, altijd.'

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:02

Ik vind het nogal negatief gedacht dat iemand wel iets te verbergen zal hebben als ze liever niet hebben dat de eigenaar erbij is -O-
zoals Gini ook al zegt, daar zit nog een heel grijs gebied tussen.

Het hangt van de insteek af. Als je als eigenaar moeite hebt met loslaten, en je maakt opmerkingen als goh je galoppeerde wel lang vandaag, of ga vaker rechtsom rijden, heb je wel lang genoeg los gereden, noem maar op, daar wordt je als bijrijder niet blij en onzeker van.
Maar ben je als eigenaar soms erbij om actief te helpen/les te geven omdat je het paard goed kent en meer ervaring hebt, dan is het al heel anders en wordt het juist weer wel gewaardeerd.
Of als je gezellig samen gaat rijden, is het ook weer anders.

Maar ik denk dat veel bijrijders bang zijn voor een situatie met mijn eerste optie en dat snap ik ook wel.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:04

Hey, in het begin is het zeker normaal dat je erbij wilt zijn. Zelf heb ik het er ook moeilijk mee als de eigenaar er constant bij is. Ik heb dan altijd schrik om iets verkeerd te doen. Het is uiteraard normaal als de eigenaar af en toe eens komt kijken. Soms is het ook wel handig, want de eigenaar kent het paard het beste en kan soms handige tips meegeven. Ik snap uw standpunt uiteraard ook. Ik zou er niet op afhaken. Groetjes
Laatst bijgewerkt door LoveHorseJ op 19-06-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:09

Wat een onzekere ruiters zie ik hier voorbij komen zeg.
Allemaal schrik dat ze het niet goed genoeg doen als de eigenaar er bij is.

Ik heb vroeger altijd verzorgpaarden gehad waar de eigenaar ook aanwezig was omdat deze er meerdere had.
Maar nooit het idee gehad bekeken te worden.
Als de eigenaar je niet goed vind laat hij je niet komen denk ik dan maar.
Dus als je wel mag blijven komen zul je ook wel goed genoeg bevonden worden en word het tjd het los te laten dat je je bekeken voelt :j

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:17

Ik zou het fijn vinden als de eigenaar er in het begin bij is, om samen de handleiding zeg maar door te nemen. Maar ik word er best onzeker van als iemand steeds staat te kijken en zou dan na een paar keer echt alleen aan de slag willen. Dan kan ik me op het paard concentreren ipv druk te maken om de eigenaar. Dat ligt aan mijn weinige zelfvertrouwen, want rijcapaciteit is er wel.

Ook zou ik denken dat ze me niet vertrouwd en daarom erbij wil zijn.
Maar ik ben dan ook absoluut niet op zoek naar iets om samen te tutten en te kletsen, ik wil juist lekker met een paard bezig zijn