Jeugd wilt steeds meer?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snippergroen

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:50

Ik denk dat de situatie uit OP inderdaad iets van alle tijden is. Lastige is vooral dat die echte betrouwbare diehards vaak al een vaste stek hebben of zelfs een eigen paard. Zodra zo iemand wel vrij komt worden ze vaak al snel ingepikt door mond tot mond 'reclame'.

Ik zie ook vaak hele eisenpakketten vanuit eigenaren voorbij komen. Logisch ook, want de meesten komen voort uit de negatieve ervaringen die ook in dit topic te lezen zijn. Ik denk dat je daar ook wel potentiële verzorgers/bijrijders mee afschrikt. :)

Toch altijd heerlijk dat dit soort topics altijd de kans bieden voor iedereen om te delen wat voor fantastische verzorger/bijrijder ze zelf waren :')

Moonlight17
Berichten: 2352
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:21

Negerzoen schreef:
Ik denk dat de situatie uit OP inderdaad iets van alle tijden is. Lastige is vooral dat die echte betrouwbare diehards vaak al een vaste stek hebben of zelfs een eigen paard. Zodra zo iemand wel vrij komt worden ze vaak al snel ingepikt door mond tot mond 'reclame'.

Ik zie ook vaak hele eisenpakketten vanuit eigenaren voorbij komen. Logisch ook, want de meesten komen voort uit de negatieve ervaringen die ook in dit topic te lezen zijn. Ik denk dat je daar ook wel potentiële verzorgers/bijrijders mee afschrikt. :)

Toch altijd heerlijk dat dit soort topics altijd de kans bieden voor iedereen om te delen wat voor fantastische verzorger/bijrijder ze zelf waren :')


Ik voel me er misschien te persoonlijk op aangesproken, maar ik wil niet mezelf ophemelen want ik heb genoeg fouten gemaakt als verzorger/bijrijder. Ik wil er vooral duidelijk maken dat eisen hebben en die aangeven als verzorger/bijrijder ook iets is van duidelijk weten wat je wel en niet wilt doen/mogen en dat dat naar mate je ouder wordt wel kan groeien. En dat kan ik vooral het beste uitleggen vanuit mijn eigen ervaring.

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:29

Fouten heb ik ook gemaakt, daar leer je van, is ook niet erg.
Maar gewoon op tijd komen, afspraken na komen, niet afzeggen want het waait, het regent, het is warm het is... staat daar naar mijn idee buiten. En dat blijkt toch al erg moeilijk te zijn tegenwoordig.
Dat lijkt toch meer een mentaliteit dingetje van nu. Ik heb toch het idee dat dat 25 jaar geleden anders was dan nu. Nu doen mensen ook voortaan zoveel en willen niks missen.
War vroeger paarden bij vele op de eerste plek stonden staan ze nu ergens na 5 andere dingen op het to do lijstje.
En dan ben ik misschien ouderwets, maar dat werkt bij mij niet. Daar vind ik een dier te belangrijk voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:37

DuoPenotti schreef:
Fouten heb ik ook gemaakt, daar leer je van, is ook niet erg.
Maar gewoon op tijd komen, afspraken na komen, niet afzeggen want het waait, het regent, het is warm het is... staat daar naar mijn idee buiten. En dat blijkt toch al erg moeilijk te zijn tegenwoordig.
Dat lijkt toch meer een mentaliteit dingetje van nu. Ik heb toch het idee dat dat 25 jaar geleden anders was dan nu. Nu doen mensen ook voortaan zoveel en willen niks missen.
War vroeger paarden bij vele op de eerste plek stonden staan ze nu ergens na 5 andere dingen op het to do lijstje.
En dan ben ik misschien ouderwets, maar dat werkt bij mij niet. Daar vind ik een dier te belangrijk voor.

Als het echt stormt en je moet ongeveer wel 9km fietsen of het is 33 graden kan ik het wel begrijpen dat je jezelf voorop zet := maar idd wind en regen moet je gewoon gaan!

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:41

Nou Suzy dan ging ik vroeger toch gewoon.
Ik had enkele verzorgpaarden en daar was ik 7 dagen in de week heen. Op de fiets.
Ook met heet weer hooi van het land halen en op een bloedhete zolder stapelen. Hoort erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:42

DuoPenotti schreef:
Nou Suzy dan ging ik vroeger toch gewoon.
Ik had enkele verzorgpaarden en daar was ik 7 dagen in de week heen. Op de fiets.
Ook met heet weer hooi van het land halen en op een bloedhete zolder stapelen. Hoort erbij.

Tja iedereen zijn grenzen maar ik zelf kan totaal niet tegen heet weer dus voor mij zal dat niet te doen zijn

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:49

Ik kan ook niet tegen heet weer. Standaard koppijn dan. Maar de paarden willen ook vers koel water. Of even afgespoeld worden.
Dat hoort dus bij de hobby. Het is geen dammen.

Voor mij kan zo'n verzorgster dan echt gaan. Of er moet echt een ruime dag van te voren gemeld worden ik kan niet. Maar meestal is dat maar even eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:52

DuoPenotti schreef:
Ik kan ook niet tegen heet weer. Standaard koppijn dan. Maar de paarden willen ook vers koel water. Of even afgespoeld worden.
Dat hoort dus bij de hobby. Het is geen dammen.

Voor mij kan zo'n verzorgster dan echt gaan. Of er moet echt een ruime dag van te voren gemeld worden ik kan niet. Maar meestal is dat maar even eerder.

Ik heb geen hoofdpijn gelukkig wel benauwdheid en alles maar ja, wel een tijdje van te voren doorgeven :j

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:07

Goh of dat echt zoveel veranderd is ten opzichte van vroeger durf ik niet zeggen.
Wat ik over het algemeen wel opmerk is dat er steeds meer druk op kinderen gelegd wordt om te presteren. Ze moeten het goed doen op school (waar naar mijn idee steeds meer van hen verwacht wordt), veel hobby's doen en daarin uitblinken, ...
Dus ja, misschien stellen ze een heleboel eisen, maar ik denk dat dat ook veel te maken heeft met a) wat er van huis uit van hen verwacht wordt en b) de maatschappij waar we nu in leven.
Het willen rijden, niet teveel klusjes doen of gewoon borstelen,.... dat merk ik ook bij paardeneigenaren (van verschillende leeftijden). Ik ga op sommige dagen gewoon naar mijn pony toe om te borstelen of hem even te laten rennen of gewoon even kijken hoe hij het stelt. Maar daarmee was ik op de vorige stal zeker een buitenbeentje (je paard borstelen voor je gaat rijden was daar al vreemd). Naar je paard komen met koud weer, als het gevroren heeft, het regent,... dat was daar ook ongewoon. En je paard buiten aan de ring zetten om te zadelen was ook echt vreemd (want dan moest je enkele passen verder lopen met je spullen om je paard te zadelen). Op de huidige stal zijn er wel wat meer mensen die ook eens kunnen genieten van gewoon bij hun paard zijn, maar evenzeer ook mensen die enkel komen om te rijden.

(Toekomstige) verzorger(tje)s kunnen wel hun eisen stellen, maar uiteindelijk doe je dat als eigenaar ook ten opzichte van verzorgers. Ik ga zelf niet op zoek naar een verzorger voor mijn pony omdat ik weet dat ik teveel / te hoge / onrealistische eisen heb voor eventuele verzorgers.

Sherivey
Berichten: 8758
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:26

Ja, ze willen steeds meer.

Maar andersom is dat net zo hoor, bij veel advertenties die ik lees.
Staan een heleboel eisen in als 'moet in de avond komen', 'moet aantoonbaar L/M niveau rijden', 'moet bij die instructeur lessen'.

Nou heb ik best wel mazzel met mijn bijrijdpaarden, maar heb een hoop advertenties gezien waarbij ik toch wel even mn wenkbrouwen optrok.

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:35

L/M niveau zie ik dan weer nooit. Maar zou het voor een goed sportpaard zijn kan ik me dat voorstellen.
Ook moet in de avond nog nooit zien staan, Maar het zal vast voorkomen :j
Lessen vind ik eigenlijk best een goede eis. Dan krijgt het paard door de les toch ruiters die dezelfde hulpen geven. En begrijp ook niet wat daar tegen kan zijn. Is als ruiter ook waardevol.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:39

Gelukkig zijn we daar allemaal natuurlijk zelf nog bij. En kunnen wij als 'eigenaar' dit soort dingen de kop indrukken toch?

Iemand kan best dingen vragen of eisen, maar dan moet er wel een idioot zijn die erin meegaat toch?

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:47

Precies. Aan beide kanten zo. Eisen mag. Maar of er dan een match komt is het volgende.

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 18:55

DuoPenotti schreef:
Precies. Aan beide kanten zo. Eisen mag. Maar of er dan een match komt is het volgende.



Helemaal waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:57

Nu we toch bezig zijn, ik heb echt maar een eis en dat is gewoon een koel paard, die niet 123 schrikt en niet boos doet in stal, omdat ik nogal onzeker ben, is dit al teveel gevraagd?
gewoon oprechte vraag he, :o

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:00

Nee hoor. Gewone vraag.
Zo'n paardje had ik eerst ook staan. Waar ik een hele leuke bijrijder voor had. Helaas ging ging zij te ver weg verhuizen ;(

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:07

Cinnepin schreef:
Soms lees ik het met grote verbazing wat ze allemaal eisen....toen ik een jaar of 11 en ouder was,w as ik al blij dat ik ergens een pony mocht komen poetsen...

ben ik nou gek of wordt de jeugd steeds verwender?


Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’
Socrates, 5e eeuw voor Christus


Tsja, niks nieuws onder de zon blijkbaar :D

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:10

Oh ja die flauwe qoute was te verwachten.... -O-

Dus ja ze eisen tegenwoordig veel.
:D

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:58

Ik had vroeger ook verzorgpony's waar ik op mocht rijden en waar ik geen cent voor hoefde te betalen. Ik mocht wat dat betreft in mijn handje klappen, want ik reed echt de minste pony's niet. Ik weet dat er op stal mensen waren die betaalden, maar niet welk bedrag en het zal niets zijn in vergelijking met nu.

Ik ben 34, dus ik heb het over ruim 20 jaar terug. Toen waren de tijden anders, toen kon je 3 paarden stallen waar je er nu net aan eentje voor hebt staan (in elk geval in deze regio). Ik vind een bijdrage leveren of vragen dus ook helemaal niet zo gek. Soms gaat het echter wel echt te ver, maar ik denk dat dat eerder bij een bepaald persoon ligt dan dat het echt een norm is. Daarbij is alles nu inderdaad ook zichtbaar op internet en gaan mensen gewoon vergelijken. Weinig aan te doen. Als je geen bijdrage wil leveren, zijn er een paar realistische oplossingen: sparen voor je eigen paard, manegelessen volgen of doorzoeken :).

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:07

Ik had vroeger meerdere bijrijdpaarden en moest daar welgeteld 0 euro voor betalen. Iedere dag mijn kont op een ander paard. Dat zie je nu ook bijna niet meer. En eerlijk? Als ik 50 tot 100 euro moet betalen voor amper 1 bijrijdpaard, dan zou mijn eisenlijstje ook wel langer worden dan 'heeft het vier benen en een hoofd?'. :D

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:10

Ik denk dat dit nu nog wel kan bij een hobby fokker of handelsstal.
Maar dat betekent wel dat ze van je op aan moeten kunnen.
Ik heb zo dus ook gereden. Alles mee geholpen. En toen ik de paarden aan huis kreeg voor geen verrassingen gestaan. Had ook echt in bepaalde dingen dit wil ik wel of juist niet. Zoals praktische zaken waar ik de waterbak op stal wilde :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:11

Nou ik weet niet of ik nog onder jeugd val met 26, als student vind ik van wel, maar ik vind de eisen van eigenaren juist regelmatig te gek voor woorden.
Ik ben afgewezen toen ik bij een bepaalde opvang aanbood om 1x per week de wei uit te mesten want dat was niet vaak genoeg en ik was te jong en ze zochten niemand om te rijden. Ik wilde niet eens rijden!
Momenteel ben ik niet meer op zoek maar zelfs een paard vinden om te verzorgen (poetsen, eventueel voeren, misschien grondwerk, als het vertrouwen er is wandelen?) kan ik niet vinden. Ik ga toch geen €50-€150 betalen voor alleen een paard poetsen :?

DuoPenotti

Berichten: 30031
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:17

Nee dat is echt idioot.
Of eigenaren met een groen paard die geld vragen voor een ruiter die beter is dan hun zelf. Echt koekkoek.


Ik zou juist blij zijn met iemand die wil borstelen, grondwerken en wandelen. En als het vertrouwd voelt rijden. Gratis.
Maar heb zo'n mindere ervaringen gehad dat ik het ook af houd nu. Koste me namelijk meer energie dan zelf doen
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-08-21 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:19

Ben dan wel geen jeugd maar ik heb als eis ook dat buiten rijden mogelijk moet zijn. Ben geen bak ruiter en van buiten rijden krijg ik mijn ontspanning. Wil wel gewoon de klusjes etc doen, hoef ook niet perse elke keer te rijden, wandelen vind ik ook leuk. Maar ik zou nooit een verzorgpaard nemen waar ik niks mee kan of alleen bak rijden, is gewoon niet mijn ding.

Verder qua bijdrage betalen, prima, maar niet die bedragen die ik vaak voorbij zie komen (75-150 euro etc). Ik zou dan een symbolisch bedrag betalen of afentoe iets voor het paard zelf, ik hoor te vaak dat ze zogenaamd alleen de bijdrage vragen voor de “zekerheid” dat iemand komt, maar vind dat echt onzin. Als je nog bij je ouders woont kan je het geld makkelijker missen, niet als je alleen woont met koopwoning etc :+

En voor een paard betalen waar je alle klusjes doet en poetsen en niet mag rijden? Nee dat gaat echt veel te ver...
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 11-08-21 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:20

Rennie89 schreef:
Ben dan wel geen jeugd maar ik heb als eis ook dat buiten rijden mogelijk moet zijn. Ben geen bak ruiter en van buiten rijden krijg ik mijn ontspanning. Wil wel gewoon de klusjes etc doen, hoef ook niet perse elke keer te rijden, wandelen vind ik ook leuk. Maar ik zou nooit een verzorgpaard nemen waar ik niks mee kan of alleen bak rijden, is gewoon niet mijn ding.

Verder qua bijdrage betalen, prima, maar niet die bedragen die ik vaak voorbij zie komen (75-150 euro etc). Ik zou dan een symbolisch bedrag betalen of afentoe iets voor het paard zelf, ik hoor te vaak dat ze zogenaamd alleen de bijdrage vragen voor de “zekerheid” dat iemand komt, maar vind dat echt onzin. Als je nog bij je ouders woont kan je het geld makkelijker missen, niet als je alleen woont met koopwoning etc :+


Ook als je bij je ouders woont lukt dat niet altijd :+