Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:25

Het gebeurt iedere wedstrijdruiter wel eens. Je krijgt een beoordeling waar je het he-le-maal niet mee eens bent. Wat zou het toch fijn zijn als je eens in het hoofd van de jury kon kijken. Nu kan het! De proeven van drie Bokt-combinaties zijn door officiële KNHS juryleden beoordeeld. Deze beoordeling is besproken op Horse Event, maar delen we uiteraard ook graag online met jullie.

Zelf jureren
Tijdens Horse Event plaatsen we aan het eind iedere dag een filmpje online. Op dit filmpje rijdt een Bokt combinatie L2 dressuurproef 12. Het is aan jullie om deze proef te beoordelen. De cijfers die je geeft kun je invullen op een digitaal protocol. Onderaan dit protocol kun je nog een algemeen beeld van de proef kwijt. Door het digitale protocol te versturen kunnen we uiteindelijk wat leuke statistieken geven. Op welke score komt de Boktjury gemiddeld uit? Welke cijfers worden per onderdeel het meest gegeven en wat zijn de uitschieters. Wees gerust; het digitale formulier is niet gekoppeld aan je Boktnaam. We kunnen dus niet zien wie een heel hoog of heel laag cijfer gegeven heeft.

Groepsdiscussie
In dit topic kun je jouw beoordeling van de proef plaatsen. Plaats je score, vertel iets over wat je ervan vond en discussieer met andere gelegenheidsjuryleden. Ook kun je vragen stellen over de beoordeling van de KNHS juryleden. Deze juryleden hebben een Bokt-account en zijn bereid vragen te beantwoorden en met jullie in gesprek te gaan over de beoordeling van de proef. De beoordeling van de KNHS juryleden komt pas na Horse Event online te staan.

Houd het netjes
Zowel de juryleden als de Bokt-combinaties stellen zich bijzonder kwetsbaar op door dit te doen. Het is niet niks om je door zo’n grote groep mensen te laten beoordelen op je rijden of jureren. We zijn heel blij dat deze amazones en juryleden dit hebben aangedurfd. We willen jullie daarom vragen respectvol met hen om te gaan. Een kritische blik is uiteraard geen probleem, maar we vragen jullie in je kritiek opbouwend te blijven. Wanneer je het niet eens bent met de beoordeling van een jurylid of een andere gebruiker kun je hier uiteraard over discussiëren, maar ga ook dan netjes met elkaar om.

Veel plezier met jureren!

Het online scoreformulier vind je hier:
http://fluidsurveys.com/surveys/bartvb/jureer-mee/


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16261
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:39

Jij geeft deze combinatie 197.0 punten

Ik vond het een redelijke proef maar de amazone spoort teveel met haar benen aan en terwijl ze ook nog sporen omheeft heb ik daar lage punten voor gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:41

Heb hem ingevuld,vond het echt leerzaam. Ik kwam uiteindelijk op 195 uit. :)
moet er wel bij zeggen dat ik niet echt meer in de dressuur zit...
Edit: had hetzelfde opgemerkt als _Maureen_. Vond de amazone ook teveel aansporen. :)

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:43

Leuk! Dit ga ik t weekend eens doen.. Leer ik meteen neutraal kijken ondanks dat t een bekende is :D

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16261
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:43

verder deed ze teugelwerk goed! probeer iets meer naar voren te kijken en niet naar je paard te kijken :)

KM_Ris

Berichten: 2945
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:45

Wat een leuk idee :D, ga hem zo invullen.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:46

Ik zal meteen ook mijn score plaatsen. Ik kwam uit op 179 punten, dus best veel lager dan jullie. In het wijken heb ik voor beide kanten een onvoldoende gegeven vanwege het kantelen. Verder ben ik het geheel met jullie eens dat het onderbeen van de amazone stiller moet. In de middengalop wil ik meer overgangen zien. Het geheel zou wat gemakkelijker mogen tonen, de amazone moet er best aan werken. Het kantelen en het aanleuningsprobleem heb ik in de proef vaker gezien en heb ik daarom ook onderaan nog meegenomen in het cijfer voor de aanleuning en rechtgerichtheid. De stap vond ik fijn. Ik denk dat als het paard op een wat kleinere beenhulp komt te staan en het kantelen opgelost kan worden, deze combinatie nog ver kan komen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16261
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:49

ja dat ben ik met je eens.

ik rijd zelf niet dressuur dus heb ook op mijn gevoel ingevuld :)

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:51

Sansje schreef:
Ik zal meteen ook mijn score plaatsen. Ik kwam uit op 179 punten, dus best veel lager dan jullie. In het wijken heb ik voor beide kanten een onvoldoende gegeven vanwege het kantelen. Verder ben ik het geheel met jullie eens dat het onderbeen van de amazone stiller moet. In de middengalop wil ik meer overgangen zien. Het geheel zou wat gemakkelijker mogen tonen, de amazone moet er best aan werken. Het kantelen en het aanleuningsprobleem heb ik in de proef vaker gezien en heb ik daarom ook onderaan nog meegenomen in het cijfer voor de aanleuning en rechtgerichtheid. De stap vond ik fijn. Ik denk dat als het paard op een waT kleinere beenhulp komt te staan en het kantelen opgelost kan worden, deze combinatie nog ver kan komen.


eens met sansje , ik kwam nog lager want ik zag ook een heel stuk een uitgestoken tong, plus dat paard in wijken voor rechterbeen door schouder liep.
tact fouten in de middendraf en veel op de voorhand.
ruiter werkt heel hard en paard komt geregeld tegen de hand,onrustig beeld met t hoofd - vaak te diep.
de ruiter mag meer rechtop komen zitten ze neigt wat naar achter te hangen in dr onderrug.

Doma_clasica

Berichten: 347
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: on holiday around the world

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:53

Ik zie een paard dat de gehele proef het hoofd kantelt. Onrustige ruiter en heel wat tactfouten. Het paard loopt niet op eigen benen en wordt te weinig van achter naar voor gereden. Voor mij is dit geen winstpunt waardige proef. Ik vind dit 174 punten waard. Ik heb niet mee gepunt maar gewoon de proef bekeken.

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:55

ook ik kwam uit op 175 punten

de ruiter zit heel onrustig en is continu aan het drijven
ik mis impuls bij het paard en hij is te kort id hals

de middengalop mag veel meer zijn,
het wijken is heel jammer daar kanteld hij teveel

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:57

Ik kwam op 178 punten uit.
Punten zoals het wijken, middengalop, aanleuning en de beenhouding van de amazone is al benoemd.
Ik vond zelf het halsstrekken zeer onvoldoende, paard zou imo veel meer moeten zakken en/of de hand volgen.

Ludique96

Berichten: 13662
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: 5 km. van m'n paardje af <3

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:58

Ik ga 'm straks ook invullen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:59

Stipje (aangezien ik op mobiel zit ;) )

Wat ik overigens wel beter had gevonden is dat je tot een x tijd kunt beoordelen, en daarna pas kan reageren. Nu beïnvloed je elkaar toch.

MeMar

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:00

Ik kwam uit op 181 punten.
Halthouden 2x niet netjes, paard kanteld hoofd, 1e volte 15 meter galop vond ik aan de grote kant.
Halstrekken was niet goed, te rond.
Middendraf tactfouten, middengalop mocht meer.
Achteraf denk ik, was dit nou echt een winstpunt waard? Misschien iets te coulant geweest met punten.

Wel interessant om dit doen!
Ik heb onlangs een clinic in proeven beoordelen gehad hier in Ierland, en ze vonden me erg streng haha
Laatst bijgewerkt door MeMar op 08-09-12 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:02

Ik kwam uit op 175 punten.
Wat haar vooral de das om deed bij mij is het halsstrekken.
Daar heb ik een 4 voor gegeven. Vindt dat een basis onderdeel die van groot belang is.
Verder vond ook ik het wijken niet voldoende. En de midden gangen niet voldoende gemarkeerd.
Het halthouden is beide keren erg abrupt. Ze maakt het zich zelf veel te moeilijk.
En de onrustige beenligging telt bij mij ook mee.

Paisy

Berichten: 219
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:02

ik heb de proef gejureerd op 194.

ik stoorde mij aan de benen + sporen van amazone.
paard kantelde iets het hoofd bij het wijken voor rechterbeen en ik vond over het algemeen dat de galop wel ietsje voorwaatser mocht..

verder wel een correcte proef!

MeMar

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:05

@ponyparadijs, ik heb ook een 4 voor het halsstrekken. Ben het helemaal met je eens, is basis.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:07

Eigenlijk vindt ik een 4 nog best schappelijk. Want eigenlijk heeft ze slechts 2 passen richting halsstrekken laten zien. Dus niet echt getoont.
Maar ja om daar in de L2 nou een 1 voor te geven?

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 00:09

MeMar schreef:
Ik kwam uit op 181 punten.
Halthouden 2x niet netjes, paard kanteld hoofd, 1e volte 15 meter galop vond ik aan de grote kant.
Halstrekken was niet goed, te rond.
Middendraf tactfouten, middengalop mocht meer.
Achteraf denk ik, was dit nou echt een winstpunt waard? Misschien iets te coulant geweest met punten.

Wel interessant om dit doen!
Ik heb onlangs een clinic in proeven beoordelen gehad hier in Ierland, en ze vonden me erg streng haha

Dat is altijd wel een typisch besef hè.. Dat je dan denkt.. Ow das eigenlijk meer dan ik dacht... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:11

1: Paard kantelt hoofd iets.
2: goede verruiming, spanning paard.
3: Paard kantelt hoofd.
4. netjes.
5: Verzet bij paard, meer meenemen.
6. Netjes
7: paard kantelt hoofd.
8. Zie 7. Verder netjes.
9. Mag meer, meer impuls.
10. Netjes.
11. Lastig zien -
12. Netjes.
13. Mag meer, meer meegeven.
14. Valt uit de galop, beter doorsluiten.
15. Beter voorbereiden, verzet paard.
16. Netjes. (als je na de overgang naar stap beter doorsluit kan je meer verschil laten zien.)
17. Niet gezien.
18. Mag veel meer, paard kantelt hoofd.
19. Spanning vanuit ruiter. Meer rust.
20. Paard kantelt hoofd en achter loodlijn.
21. Paard slingert, scheef halthouden.
22. 7.
23. 7.
24. 5, meer impuls en tact.
25. 6.
26. In voornamelijk overgangen verzet. Meer ontspanning vanuit de ruiter. Paard kantelt linksom zeer regelmatig het hoofd.
27. Amazone is erg onrustig met de benen. Let op dat je niet gaat hangen in overgangen.
28. 6
29. 8

Totaal 181 punten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-12 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MeMar

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:12

@ponyparadijs, ja een 1 is vrij drastisch, mede ook omdat je het teugels op maat maken er nog bij het punt in moet nemen.

@sansje, ja ik heb bewust ook niet lopen tellen, zit ik aan een wp of niet. Ik wou gewoon echt zien waar ik op uit zou komen.
Maar ik zat wel te twijfelen of ik wel of niet een 7 zou geven voor de draf.. de 2e middendraf was wel redelijk (vond ik)
Voor stap en galop heb ik beide een 6 ivm middenstap en middengalop welke ik beide tegen vond vallen

KM_Ris

Berichten: 2945
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:13

Ik kwam uit op 190. was veel meer dan ik dacht, ik had gedacht dat ik juist laag uit zou komen.
Ruiter is inderdaad héél onrustig met der benen.
het wijken liep ook niet echt lekker, en t halthouden vond ik veel te ''ineens'', weet niet hoe je dat anders zegt :')
verder vond ik t wel goed gaan.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:15

Teugels op maat zou ook een 1 kunnen zijn. Want door het niet uitschuiven naar het halsstrekken kan je ook geen teugels op maat maken. Dus min of meer ook niet getoont.
Maar vindt een 1 ook wel erg drastisch.

cinny1
Berichten: 833
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:16

Ik heb eerst de proef bekeken en gepunt daar na pas de reacties over deze proef gelezen .
Ik vond het ook niet winstwaardig. Ik kwam op 174
Paard kantelt gedurende de hele proef z'n hoofd, aanleunigsprobleempje.
Wijken was ook door het kantelen niet zoals ik het het liefst zie, tevens inpuls en takt verlies.
Galopverruimingen heb ik niet gezien.
Halsstrekken vindt ik eigenlijk niet getoond, heb ik een 4 voor staan.
De eerste middendraf kwam er niet uit, de tweede was wel beter.
Middenstap daarentegen vond ik wel fijn om te zien.
Houding en zit vond te ver naar achtere en het kloppen van het been vond ik heel storend.
Halthouden scheef.
Voltes in galop waren netjes. De overgangen redeliojk, zouden iets beter voorbereid en vloeiender moegen maar had ik toch 6én voor staan