3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MallyBelly

Berichten: 3553
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:04

Wat een dag :) wel erg geslaagd!
Niks mee genomen, nouja half dan, ik heb nu even Harm ( :P ) op stal staan, de nieuwe aanwinst van Jamila, tot ze m straks komt halen. Wat een leuk eigenwijs ding!

Ik heb uren staan kwijlen bij de PRE hengst, maar iets,, hij stond zo raar en het hele verhaal er omheen (plus combi met de VP) trok mijn twijfel..

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:08

Er stond ook een fries tussen, ik vond hem erg schraal en zijn manenkam hing helemaal opzij, hij helde naar rechts. Hoe kan dit?

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:09

hengsten kunnen een flinke vetlaag op de manenkam hebben, als ze afvallen wordt die kap slapper en gaat soms hangen.

Fem

Berichten: 12521
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:11

Bespiering verloren?
Of manenkam/nek gebroken (oude breuk)...
Ik heb die fries niet gezien...

Wij (Dustinlover, ik en vriendin) hebben maar weinig schrijnende gevallen gezien.
Ja die PRE hengst, waarbij ik mij gewoon niet voor kon stellen dat die NIET gedrogeerd was... Prachtige reclame voor die school! Top!
Verder stond er een welsh veulentje met een flinke doorgezakte/weke rug.. Erg sneu...
Een dwergje..
Verder wat hoofdwonden gezien, maar niet echt hele trieste gevallen..

Ik denk overigens dat dit echt de slechtste opkomst (qua paarden aantal) was in jaren..
Wat een hoop gaten, zelfs op de gereserveerde plekken..

MallyBelly

Berichten: 3553
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:12

@xmayo die heb ik ook gezien, ik vermoed dat die ook voor kar werd gereden, had echt zn deuk tehoogte van het borsttuig.. zij zag me mwah uit..
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 03-11-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:16

Is vaak een kwestie van opknappen, mijn haflinger kwam 4.5 jaar geleden als jaarling ook van de markt af en zag er niet uit.
Nu zou ik haar daar niet eens neer durven zetten.
Smaken verschillen .

Dat dwergje heb ik ook gezien, nu gaat het nog maar als dat beestje weer ouder word vergroeid het helemaal

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:16

Zal hier ook eens mijn nieuwe aanwinst laten zien :)

Ik zocht een shetland maatje voor mijn andere shet van 1 meter. De nieuwe pony moest ook rond de 1 meter zijn en van te voren had ik nog gezegd dat ik eigenlijk geen bruine wilde omdat mijn andere pony al bruin is.
Dit is haar geworden:

Afbeelding
Afbeelding
Op de markt
Afbeelding
Afbeelding
En thuis

Fem

Berichten: 12521
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:17

VisibreTeam schreef:
800, vond ik wel net wat te veel voor een paardje van die maat, 3,5 en helaas geruint :P
Zat wel enorm veel karakter in, pittig paardje!



Apart dat sommige handelaren zo lekker schommelen in prijzen..
Tot ongeveer 8.30u heb ik hem meerdere keren de prijs van 650,- horen zeggen.. Net geruind...

Echt, zodra ze zien dat je geen handelaar bent, een vrouw, meisje, etc... Dan denken ze.. 'TSJAKKA, prijs omhoog'...

Super aansprekende pony was dat zeg!

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:17

We hebben hem vanmiddag ook pas gezien, vanmorgen vroeg stond hij er nog niet..

Dat welshje heb ik ook gezien, die roan. Ontzettend zonde want er zat een pracht koppie op!

Blendy
Berichten: 313
Geregistreerd: 30-04-10

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:20

Even een stipje

Is wel leuk om de foto's voorbij te zien komen

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:26

Niet op de markt geslaagd maar net wel via facebook, op markt niets voor redelijke prijs en nu twee bruine veulens gekocht van oude kennis

StalNollie

Berichten: 9215
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:36

hyppolyte schreef:
Ik vraag me even iets af, kun je nou eigenlijk echt daadwerkelijk een paard van de markt halen wat nog enigszins knap is? Heb geen ervaring met paardenmarkten, behalve wat ik erover lees op bokt. Kan me niet zo goed voorstellen dat je voor die lage bedragen echt een beestje kunt hebben zonder allerlei gebreken.

Gewoon een serieuze vraag, niet om het af te kraken, maar ik zit het me gewoon af te vragen


ja hoor zeer zeker, en wij kopen ook aan huis voor deze bedragen

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:40

Wat voor paarden verkoop je dan, ik hoor het jullie hebben over dat er sportpaarden staan, wat doen die daar dan? Lijkt me daar geen plek voor, klinkt als beesten die ze aan de straatstenen niet kwijtraken en dan maar daar neerzetten, of heb ik het nou heel erg mis?

StalNollie

Berichten: 9215
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:41

Schoentje schreef:
Dustinlover schreef:
Verder ook die andalusier gezien en niet bepaald reclame voor je school. Stond iemand van het welland college mee.


Die heb ik denk ik ook gezien. Broodmagere hengst, behoorlijk gedrogeerd en dikke benen? Onbegrijpelijk dat ze die niet weigeren bij de ingang. Door onder andere zulke paarden (of eigenlijk de mensen erbij) krijgen de markten een slechte naam.

Verder vond ik dat er een stuk minder paarden waren dit jaar. Vond de kwaliteit ook iets minder. Vooral veel Friezen en Shetlanders. Ik vond dat de paarden er wel goed bijstonden, op die schimmel na geen ellendige gevallen gezien.

gedrogeerd dat kun je niet weten,
ik vond er dit jaar alles leuk uitzien en betere kwaliteit wel minder opkomst maar dat kan komen omdat er werden geweigerd ivm verzorging. het waren met name ook de grote handelaren die niet kwamen

Fem

Berichten: 12521
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:44

hyppolyte schreef:
Wat voor paarden verkoop je dan, ik hoor het jullie hebben over dat er sportpaarden staan, wat doen die daar dan? Lijkt me daar geen plek voor, klinkt als beesten die ze aan de straatstenen niet kwijtraken en dan maar daar neerzetten, of heb ik het nou heel erg mis?


Dat is echt al jaren niet meer zo..
Er zijn flink wat sportpaarden handelaren (ja die zijn er ook genoeg hoor, echt niet alleen maar shet en troephandelaren) die elk jaar met een flinke aanvoer komen..
Heb er dit jaar flink wat mooie correcte paarden bijgezien!
Het is dat ik echt niet op zoek ben naar een groot sportpaard, maar je kunt hier in een prima prijsklasse een prima sportpaard kopen..

Het is je gezonde verstand gebruiken.. Een klinische keuring kun je daar prima zelf 'uitvoeren'...

MallyBelly

Berichten: 3553
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:45

Aan de houding te zien en vooral, hij continu zijn "geval" uit hangen en die is de hele dag niet er in geweest. Er stond een hengst achter en een merrie voor, een hengst kan héél braaf zijn maar het valt wel op als hij Nergens op reageert.. hij had ook op voorbijgaande paarden geen reactie...

[edit]
Ik heb er verschillende zien lopen dat ik echt dacht WOW! sportpaarden, dres en spring. Echt niet alleen maar troep.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 03-11-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:46

hyppolyte schreef:
Wat voor paarden verkoop je dan, ik hoor het jullie hebben over dat er sportpaarden staan, wat doen die daar dan? Lijkt me daar geen plek voor, klinkt als beesten die ze aan de straatstenen niet kwijtraken en dan maar daar neerzetten, of heb ik het nou heel erg mis?


vergeet niet dat de paarden handel Nog steeds op zijn gat ligt.
Je komt dus vanalles tegen.
Tuurlijk moet je ook uitkijken maar das daar ieder beest.

De doorgezakte welsh stond in het begin van de nacht vooraan op de markt met Nog een stel.
Er werden er een stuk of wat verkocht voor een bedrag en gedeeld was dat 85 per pony.
Eigenlijk geen geld.

Fem

Berichten: 12521
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:46

Ja precies.. Wij hebben het woord 'gedrogeerd' ook in onze mond genomen.. Precies om de redenen die jij hierboven noemt...

Als hij niet gedrogeerd was, dan had hij totaal geen levenslust en energie meer... Dan was het een hoopje ellende...

StalNollie

Berichten: 9215
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:00

tja hij was ook mager dus kan ook te zwak zijn om te reageren en misschien door allee indrukken lange dag geen puf meer. ik ken overigens ook een hengst die eens onze merrie gedekt heeft waar ik nog jaren mee langs kon buiten rijden hengstig of niet hengstig deze hengst gedroeg zich voorbeeldig.

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:01

Ok, dan heb ik daar gewoon een verkeerd beeld bij gehad, vandaar dat ik het ook vroeg ;).

StalNollie

Berichten: 9215
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:03

oh het kan altijd natuurlijk, maar hoeft dus zeker niet.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:04

hyppolyte schreef:
Wat voor paarden verkoop je dan, ik hoor het jullie hebben over dat er sportpaarden staan, wat doen die daar dan? Lijkt me daar geen plek voor, klinkt als beesten die ze aan de straatstenen niet kwijtraken en dan maar daar neerzetten, of heb ik het nou heel erg mis?


je moet de markt niet meer zien als doorgeef luik voor de slager , maar meer een ontmoetingsplek voor koper/verkoper .

als ik een haflinger zoek en ik moet heel nederland doorkruisen om 10 hafjes te zien ben ik een gods vermogen kwijt aan benzine .
maar als die 10 hafjes nu eens allenmaal op de zelfde plek staan dan hoef ik 1 X te rijden en kan ik ze in 1 X beoordelen .

uiteraard is kennis wel prettig , je moet de minste onregelmatigheid kunnen spotten .
doffe ogen , alert oren spel , dikke benen , mok , schurft etc. etc.

en ja je kunt meestal niet uitproberen , maar dat is waar je rekening mee houd als je een prijs gaat afspreken .

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:06

Dusja1 schreef:
Zal hier ook eens mijn nieuwe aanwinst laten zien :)

Ik zocht een shetland maatje voor mijn andere shet van 1 meter. De nieuwe pony moest ook rond de 1 meter zijn en van te voren had ik nog gezegd dat ik eigenlijk geen bruine wilde omdat mijn andere pony al bruin is.
Dit is haar geworden:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Op de markt
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
En thuis


wel een lief koppie , en wel mooi bruin met zwarte beentjes en staart/manen ;)

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:13

k was helemaal weg van een bruine denk ook iets van prè
hij was blind aan 1 oog had een druipkol en was denk nog een redelijk jong beestje
wilde de prijs weten maar niemand kwam op dagen later in de nacht nog eens gevraagd ja hij komt zo terug

tja je wil verkopen of je wil het niet ;) bleek het koud te hebben en was de tent in geschoten tjaa... dan niet hihi

VitaLidia
Berichten: 108
Geregistreerd: 18-11-05

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:28

Ben ongeveer 14 jaar geleden voor het laatst geweest.
Vond het enorm vooruit gegaan wat betreft welzijn.
Veel leuke paarden en ponies gezien. Niks mee genomen. De friesjes en shetjes waren in grote getalen aanwezig. Ook echt een paar hele mooie Friezen gezien zeg.