Equiday: ijzers en bitten verboden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:31

Nies_ schreef:
Fellor schreef:
Dan denk ik dat je juist ook op equiday een heleboel mensen vind die dat gevoel kennen ;)
Er zijn veel meer mensen in "die wereld" die gewoon bij traditionele instructeurs lessen e.d. en juist ook een mix zijn. Juist door jezelf zo te zien zet je jezelf overal buiten. Ik ken minstens net zo veel "half nh-ers" als de andere categorie.

En wat betreft het eeuwige paardrijden is niet natuurlijk dus waarom noemen ze het natural horsemanship; geloof mij, iedereen weet dat paardrijden niet natuurlijk maar het is nou eenmaal bij gebrek aan beter een term die zo gegroeid is. Niet nodig om daar al over te struikelen!

Ik heb het programma bekeken en er zit welgeteld 1 show bij wat ik misschien interessant zou kunnen vinden. Dus dat is niet echt overtuigend. Op bokt lees ik wel dat er meer gematigde mensen zijn, maar in het wild kom ik ze niet tegen.

Verder ook eens met Magda. Ik zie veel mensen met gebrekkige kennis en kunde maar wat aanmodderen die dan de overstap naar natural maken en dan is het ineens goed. Dat velen zich bezig houden met "grondwerk" wat niet meer inhoudt dan de basisopvoeding van een veulen zegt mij ook wel wat.


Ik heb het ook niet direct over de demo's maar meer over de mensen die er komen en ook de mensen in de organisatie e.d.

Dat grondwerk volgens jou niet meer in zou houden dan opvoeding van een veulen...tsja, dat is vooral als je naar je paard kijkt als grondwerk voor minimale basis van veiligheid.
Voor zover ik weet is van alles tot piaffe aan de hand en bijv. revalidatie vanaf de grond e.d. ook grondwerk. Dat doe ik niet met mijn veulen.

Maar ik ga te ver offtopic.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:34

Jammer dat alles in "hokjes" moet...rijden met een bit is niet per definitie onvriendelijker dan bitloos. Het ligt er allemaal aan wie er met het paard om gaat.

Over ijzers zal ik maar helemaal niets zeggen..

De paardenwereld zou een stuk leuker worden als iedereen respectvol open staat voor elkaar en andere zienswijzes, both ways.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:52

Jammer dit.

Het valt mij erg op dat de mensen die wel 'ijzer' gebruiken zich veel makkelijker kunnen inleven in iemand die geen 'ijzer gebruikt. Maar andersom juist niet, net of bit/boom/ijzer loze mensen alleen maar stug in een ding geloven, en omdat ze OOIT een iemand aan een bit hebben zien trekken alles over een kam scheren.. :n

Ik rijd mijn paard met een shank bit, grote wiel sporen en hij staat achter op sliding plates als we weer wedstrijden gaan rijden. Mijn teugels hangen in een grote boog, met mijn botte grote wielspoor hoef ik soms alleen maar zachtjes te tikken en van zijn ijzers heeft hij geen last.. Dan zie ik sommige mensen bitloos rijden, compleet uit balans aan de teugels hangen en gebruiken dan het excuus dat het paard daar geen hinder van ondervind omdat het bitloos is..
Terwijl ik zeker wel voor correct bitloos rijden ben, en ik een complete reining proef op neckrope zou kunnen rijden. Dus ik kan me zeker verplaatsen in de mensen die dat dus doen, maar ga niet iedereen over een kam scheren.

Ik zou voor equineday passen, puur en alleen al de haat naar mensen die wel ijzer gebruiken, en dan spreek ik niet alleen over de organisatie maar ook over het soort mensen wat naar zo'n event toe komt..

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:56

Elisa2 schreef:
Jammer dat alles in "hokjes" moet...rijden met een bit is niet per definitie onvriendelijker dan bitloos. Het ligt er allemaal aan wie er met het paard om gaat.

Over ijzers zal ik maar helemaal niets zeggen..

De paardenwereld zou een stuk leuker worden als iedereen respectvol open staat voor elkaar en andere zienswijzes, both ways.



Absoluut! Maar op de één of andere manier brengen veel anti-ijzer, anti-bitten voorstanders hun boodschap vaak als enige religie. Een beetje zoals de anti-vaxers, alsof het de enige echte waarheid is en iedereen die er anders over denkt is een echte dombo en heeft het licht gewoon niet gezien. Zij wél uiteraard...
Ik heb zowel een bitloos als een gewoon hoofdstel in de kast. Een springzadel, dressuurzadel en een bareback-pad en paard heeft nu geen ijzers. Momenteel een probleempje met één hoef waardoor er mogelijk de volgende keer wél een ijzertje onder gaat. Ook prima! Er bestaat in mijn ogen gewoon geen goed of kwaad hierin, het is nooit 100% zwart wit! Het één sluit het andere niet uit en wat goed is voor het ene paard, kan bij een ander paard helemaal niet werken. Beweeg gewoon een beetje mee en wees niet zo star en rechtlijnig. Denk dat dat gewoon is wat zoveel wrevel geeft richting het hele Naturel gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:56

CharmingS schreef:
Jammer dit.

Het valt mij erg op dat de mensen die wel 'ijzer' gebruiken zich veel makkelijker kunnen inleven in iemand die geen 'ijzer gebruikt. Maar andersom juist niet, net of bit/boom/ijzer loze mensen alleen maar stug in een ding geloven, en omdat ze OOIT een iemand aan een bit hebben zien trekken alles over een kam scheren.. :n

Ik rijd mijn paard met een shank bit, grote wiel sporen en hij staat achter op sliding plates als we weer wedstrijden gaan rijden. Mijn teugels hangen in een grote boog, met mijn botte grote wielspoor hoef ik soms alleen maar zachtjes te tikken en van zijn ijzers heeft hij geen last.. Dan zie ik sommige mensen bitloos rijden, compleet uit balans aan de teugels hangen en gebruiken dan het excuus dat het paard daar geen hinder van ondervind omdat het bitloos is..
Terwijl ik zeker wel voor correct bitloos rijden ben, en ik een complete reining proef op neckrope zou kunnen rijden. Dus ik kan me zeker verplaatsen in de mensen die dat dus doen, maar ga niet iedereen over een kam scheren.

Ik zou voor equineday passen, puur en alleen al de haat naar mensen die wel ijzer gebruiken, en dan spreek ik niet alleen over de organisatie maar ook over het soort mensen wat naar zo'n event toe komt..


Alleen al als je dit topic terugleest zie je dat dat toch echt voornamelijk andersom is...

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:01

DatBenIkNou schreef:
Elisa2 schreef:
Jammer dat alles in "hokjes" moet...rijden met een bit is niet per definitie onvriendelijker dan bitloos. Het ligt er allemaal aan wie er met het paard om gaat.

Over ijzers zal ik maar helemaal niets zeggen..

De paardenwereld zou een stuk leuker worden als iedereen respectvol open staat voor elkaar en andere zienswijzes, both ways.



Absoluut! Maar op de één of andere manier brengen veel anti-ijzer, anti-bitten voorstanders hun boodschap vaak als enige religie. Een beetje zoals de anti-vaxers, alsof het de enige echte waarheid is en iedereen die er anders over denkt is een echte dombo en heeft het licht gewoon niet gezien. Zij wél uiteraard...
Ik heb zowel een bitloos als een gewoon hoofdstel in de kast. Een springzadel, dressuurzadel en een bareback-pad en paard heeft nu geen ijzers. Momenteel een probleempje met één hoef waardoor er mogelijk de volgende keer wél een ijzertje onder gaat. Ook prima! Er bestaat in mijn ogen gewoon geen goed of kwaad hierin, het is nooit 100% zwart wit! Het één sluit het andere niet uit en wat goed is voor het ene paard, kan bij een ander paard helemaal niet werken. Beweeg gewoon een beetje mee en wees niet zo star en rechtlijnig. Denk dat dat gewoon is wat zoveel wrevel geeft richting het hele Naturel gebeuren.


Ja daar ben ik het mee eens, beetje offtopic..maar ik ben ooit bij een open dag geweest van iemand die de academische rijkunst promootte..qua niveau stelde het eigenlijk niet veel voor, maar prima. Die persoon was in ieder geval op een leuke manier met het paard bezig.
Daarna kwam de discussie van het publiek over het gebruik van het bit en werden met name dressuurruiters helemaal afgebrand. Want die zouden weet ik hoeveel kilo in hun hand hebben. :roll:

Als dressuurruiter vanuit de klassieke duitse dressuur kon ik daar een weerwoord op geven, maar deze mensen wisten zo weinig van het echte dressuur rijden af dat ze het niet konden begrijpen. En dus vooral elkaar aan het nablaten waren hoe slecht het allemaal wel niet/ was...*zucht*

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:06

Fellor schreef:
CharmingS schreef:
Jammer dit.

Het valt mij erg op dat de mensen die wel 'ijzer' gebruiken zich veel makkelijker kunnen inleven in iemand die geen 'ijzer gebruikt. Maar andersom juist niet, net of bit/boom/ijzer loze mensen alleen maar stug in een ding geloven, en omdat ze OOIT een iemand aan een bit hebben zien trekken alles over een kam scheren.. :n

Ik rijd mijn paard met een shank bit, grote wiel sporen en hij staat achter op sliding plates als we weer wedstrijden gaan rijden. Mijn teugels hangen in een grote boog, met mijn botte grote wielspoor hoef ik soms alleen maar zachtjes te tikken en van zijn ijzers heeft hij geen last.. Dan zie ik sommige mensen bitloos rijden, compleet uit balans aan de teugels hangen en gebruiken dan het excuus dat het paard daar geen hinder van ondervind omdat het bitloos is..
Terwijl ik zeker wel voor correct bitloos rijden ben, en ik een complete reining proef op neckrope zou kunnen rijden. Dus ik kan me zeker verplaatsen in de mensen die dat dus doen, maar ga niet iedereen over een kam scheren.

Ik zou voor equineday passen, puur en alleen al de haat naar mensen die wel ijzer gebruiken, en dan spreek ik niet alleen over de organisatie maar ook over het soort mensen wat naar zo'n event toe komt..


Alleen al als je dit topic terugleest zie je dat dat toch echt voornamelijk andersom is...



Ik heb net toevallig alle 5 de pagina's terug gelezen! En nee ik kan dat nergens terug vinden. Wel lees ik dat mensen verbaast zijn dat paarden met ijzers niet gewenst zijn op dit evenement, omdat het niet paardvriendelijk zou zijn en omdat het niet bij de doelgroep zou passen. Daarna is het opeens terug gedraaid dat het wel zou mogen als het echt niet anders kan.

Heb meer respect voor iemand die open staat voor verschillende methodes met of zonder ijzer, want geen een paard is hetzelfde, en de een heeft wel baat bij ijzer en de ander voelt zich prettiger zonder, het gaat om wat voor de paarden het beste is, en ook naar de situatie kijken uiteraard.

Maar om bij voorbaat al te zeggen dat ijzer niet is toegestaan als je niet eens de reden weet waarom het paard bv op hoefijzers staat. Heb een paard in training gehad die zooltjes nodig had, die blijven nu eenmaal met ijzers het beste zitten.

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:08

CharmingS schreef:
Ik zou voor equineday passen, puur en alleen al de haat naar mensen die wel ijzer gebruiken, en dan spreek ik niet alleen over de organisatie maar ook over het soort mensen wat naar zo'n event toe komt..

Lees al een tijdje mee, interessante discussie. Ben zelf nu een aantal keer op Equiday geweest, maar ik herken het beeld van 'haat tegen mensen die wel ijzer gebruiken' eigenlijk helemaal niet zo. Ik zie vooral mensen die er komen om inspiratie op te doen, om vervolgens thuis toe te passen wat goed bij hun paard past. Volgens mij is het grootste deel van de bezoekers er niet zozeer op uit om anderen te vertellen hoe het zou moeten, maar vooral om zelf eens een dagje te zien hoe ze het zelf ook allemaal zouden kunnen doen.

Zelf rijd ik mijn eigen paard toevallig bitloos, omdat die duidelijk aangaf last te hebben van het bit, maar rijd ik andere paarden gerust met bit. Totaal geen principiële bezwaren tegen en hetzelfde geldt voor ijzers. Die van mij heeft ze niet nodig, maar ik zie zeker de meerwaarde die ze kunnen hebben. En ik denk dus dat er een hele grote groep is die er zo instaat en dat het allemaal wel meevalt met die 'haat' van de Equiday-bezoekers.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:22

Elisa2 schreef:
DatBenIkNou schreef:
Absoluut! Maar op de één of andere manier brengen veel anti-ijzer, anti-bitten voorstanders hun boodschap vaak als enige religie. Een beetje zoals de anti-vaxers, alsof het de enige echte waarheid is en iedereen die er anders over denkt is een echte dombo en heeft het licht gewoon niet gezien. Zij wél uiteraard...
Ik heb zowel een bitloos als een gewoon hoofdstel in de kast. Een springzadel, dressuurzadel en een bareback-pad en paard heeft nu geen ijzers. Momenteel een probleempje met één hoef waardoor er mogelijk de volgende keer wél een ijzertje onder gaat. Ook prima! Er bestaat in mijn ogen gewoon geen goed of kwaad hierin, het is nooit 100% zwart wit! Het één sluit het andere niet uit en wat goed is voor het ene paard, kan bij een ander paard helemaal niet werken. Beweeg gewoon een beetje mee en wees niet zo star en rechtlijnig. Denk dat dat gewoon is wat zoveel wrevel geeft richting het hele Naturel gebeuren.


Ja daar ben ik het mee eens, beetje offtopic..maar ik ben ooit bij een open dag geweest van iemand die de academische rijkunst promootte..qua niveau stelde het eigenlijk niet veel voor, maar prima. Die persoon was in ieder geval op een leuke manier met het paard bezig.
Daarna kwam de discussie van het publiek over het gebruik van het bit en werden met name dressuurruiters helemaal afgebrand. Want die zouden weet ik hoeveel kilo in hun hand hebben. :roll:

Als dressuurruiter vanuit de klassieke duitse dressuur kon ik daar een weerwoord op geven, maar deze mensen wisten zo weinig van het echte dressuur rijden af dat ze het niet konden begrijpen. En dus vooral elkaar aan het nablaten waren hoe slecht het allemaal wel niet/ was...*zucht*

Precies, dit. Hoog van de toren blazen met alle wijsheid in pacht, maar eigenlijk van niks weten.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:24

Ze profileren zichzelf niet als ijzer en bitloos. Dus ik lees hier helemaal niets over geen bitten, geen ijzers, geen dekens, geen weet ik veel wat.
Zo staat het op hun site:

EquiDay is iets voor jou als:

Je je paard als partner ziet
Je het plezier van je paard in jou, even belangrijk vindt als jouw plezier in je paard
Je oplossingen zoekt voor problemen met je paard, en daarbij "out of the box" durft te denken
Je op zoek bent naar mensen die óók paardvriendelijk willen trainen of dit al doen
Je vrijblijvend wilt kennismaken met instructeurs van, voor jou, nieuwe trainingsmethode
Je wilt groeien in je horsemanship
Je nieuwe inspiratie wilt opdoen
Je durft te luisteren naar iemand die iets nieuws vertelt
Je het aandurft om het risico te lopen je mening ergens over te herzien

Bezoek deze paardvriendelijkste dag van het jaar op het KNHS-centrum, waar alle demonstraties draaien om het overbrengen van kennis over paardvriendelijk trainen, waar je zoveel lezingen kunt volgen als je wit over een groot aantal onderwerpen. Bezoek stands met leuk trainingsmateriaal en spreek instructeurs aan die je alles willen vertellen over hun visie.

Jessix

Berichten: 16483
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:25

Serieus haat?!! Ik heb volgens mij nog geen editie gemist maar de haat is mij nooit opgevallen. Het wordt wel een heel apart topic nu.

Veel grote namen uit de NH rijden namelijk wel met bit en er zijn er ook zat met ijzers. En grondwerk komt voor in de NH maar ook vanuit de klassieke dressuur. Dus zo zwart/wit is het helemaal niet.

Wat niveau betreft, ja dat us verschillend. Ik vind de demo’s op Equiday niet van een heel hoog niveau. Jammer voor mij, maar misschien laagdrempelig voor een groter publiek. Daarbij verschilt het per persoon hoe ver je ergens mee komt. Hoeveel ruiters blijven niet hangen in de B of in de L? Dat wil toch niet zeggen dat dressuur nergens op slaat?

Maar stel dat Equiday achter een grote groep bit- en ijzerloze zou willen gaan staan en enkel nog evenementen voor hun zou willen organiseren dan is het hun goed recht. Ik ga toch ook niet zeuren op horse event omdat ik het niet leuk vind.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:36

vriendin van mij rijd op equiday ergens aan mee. paard kan bitloos, maar is niet heel erg bevestigd. om die reden neemt ze wel een bit mee dat als het bitloos niet lukt zij toh de demo met bit kan rijden. met toestemming van degene die de demo geeft.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:50

Elisa2 schreef:
Ja daar ben ik het mee eens, beetje offtopic..maar ik ben ooit bij een open dag geweest van iemand die de academische rijkunst promootte..qua niveau stelde het eigenlijk niet veel voor, maar prima. Die persoon was in ieder geval op een leuke manier met het paard bezig.
Daarna kwam de discussie van het publiek over het gebruik van het bit en werden met name dressuurruiters helemaal afgebrand. Want die zouden weet ik hoeveel kilo in hun hand hebben. :roll:

Als dressuurruiter vanuit de klassieke duitse dressuur kon ik daar een weerwoord op geven, maar deze mensen wisten zo weinig van het echte dressuur rijden af dat ze het niet konden begrijpen. En dus vooral elkaar aan het nablaten waren hoe slecht het allemaal wel niet/ was...*zucht*

Exact dit. Het is soms verbijsterend om te zien hoe dressuur het moet ongelden bij de mensen die eigenlijk nooit verder komen dan grondwerk en een rondje door de wijk. Mensen die het per definitie vreselijk vinden dat er personen zijn (zoals ik) die Z en hoger rijden met stang en trens, zadel en sporen. Zaken trouwens die met de nodige zorg en aandacht zijn uitgekozen met inspraak van het paard.

Anoniem

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:02

Quoten van jouw opmerking lukt niet charming s, maar ik ga me de tijd besparen alle opmerking over bomenknuffelaars e.d. in dit topic te quoten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:13

Fellor schreef:
Quoten van jouw opmerking lukt niet charming s, maar ik ga me de tijd besparen alle opmerking over bomenknuffelaars e.d. in dit topic te quoten.


Nee nee, boomloos... :+
Geen bomenknuffelen.

Ik kan me voorstellen dat ze een bepaalde uitstraling nastreven maar dan zou ik dat persoonlijk iets tactvoller vermelden.

Ik vind het verder echt bizar dat de knhs vanaf het z een bit mag eisen en dat dat als normaal beschouwd word, maar dat als equiday een een eis aan de optoming stelt het hele evenement compleet afgebrand word.

Als je echt vind dat je geen keus hebt dan je paard op ijzers te zetten, dan laat je je door een evenement toch niet zo onzeker maken dat je hier gaat uitleggen waarom jouw paard op ijzers staat?

Leven en laten leven zou ik zeggen.

pien_2010

Berichten: 43712
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:26

NenaC schreef:
Ze profileren zichzelf niet als ijzer en bitloos. Dus ik lees hier helemaal niets over geen bitten, geen ijzers, geen dekens, geen weet ik veel wat.
Zo staat het op hun site:

EquiDay is iets voor jou als:

Je je paard als partner ziet
Je het plezier van je paard in jou, even belangrijk vindt als jouw plezier in je paard
Je oplossingen zoekt voor problemen met je paard, en daarbij "out of the box" durft te denken
Je op zoek bent naar mensen die óók paardvriendelijk willen trainen of dit al doen
Je vrijblijvend wilt kennismaken met instructeurs van, voor jou, nieuwe trainingsmethode
Je wilt groeien in je horsemanship
Je nieuwe inspiratie wilt opdoen
Je durft te luisteren naar iemand die iets nieuws vertelt
Je het aandurft om het risico te lopen je mening ergens over te herzien

Bezoek deze paardvriendelijkste dag van het jaar op het KNHS-centrum, waar alle demonstraties draaien om het overbrengen van kennis over paardvriendelijk trainen, waar je zoveel lezingen kunt volgen als je wit over een groot aantal onderwerpen. Bezoek stands met leuk trainingsmateriaal en spreek instructeurs aan die je alles willen vertellen over hun visie.


Dan zou ik daar dus bij horen, want ik herken mij volledig in die beschrijving.

Beiden paarden hebben wel een dubbel gebroken amalgaan sprenger bitje en een paard (24 jaar) heeft al 20 jaar ijzers. Twee dierenartsen op rij en één tandarts vroegen aan mij hier in Frankrijk, of ik mijn paarden bitloos reed daar hun monden er zo uitzien. Hmmm nee dus, ik rijd Duits klassiek althans dat probeer ik en we zijn hier altijd heel voorzichtig met de mondjes van onze paarden.

Een paard hebben we van de ijzers afgehaald een jaar geleden, omdat dit beter is voor haar. Haar hoeven gaan meer en meer de kant uit zoals hoeven van wilde paarden er uit zien, zo zag ik van de week op foto's van wilde paarden en ze loopt er beter en beter op.

Ik vind beiden goed bitloos en met bit, met ijzers of zonder. Zolang het maar het beste is voor het paard en er dus over nagedacht is. Ik hou niet van zaken verbieden of dogmatisch iets aanhangen ongeacht wat. Want daarmee doe je altijd mensen of dieren mee te kort.

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:33

Elisa2 schreef:
[

Als dressuurruiter vanuit de klassieke duitse dressuur kon ik daar een weerwoord op geven, maar deze mensen wisten zo weinig van het echte dressuur rijden af dat ze het niet konden begrijpen. En dus vooral elkaar aan het nablaten waren hoe slecht het allemaal wel niet/ was...*zucht*


Precies dit, en het internet heeft daar een grote deelname in, want daar kan er ongefundeerd commentaar gegeven worden van de mensen die het vanaf het toetsenbord heel goed weten. Het nivo echter is zo schrikbarend laag dat ik best begrijp dat de grotere groep actieve ruiters met klassieke achtergrond hun mond maar dichthouden.

Het nablaten dat alles zo vreselijk slecht is, maar totaal geen zicht hebben over hun eigen onkunde en dan hebben we het nog niet over de grote groep kreupele paarden waarmee gewerkt wordt.

Er zullen vast Nhers zijn die het goed doen, maar ik ken ze niet. En vooral dat blijven wijzen naar de actieve dressuurruiters, zorgt ervoor dat ze niet serieus genomen worden.

Net als bij de huidige topsport dressuur, als we willen dat het anders wordt in Nederland, zal er een lichtend voorbeeld moeten opstaan, dan zal die rollkur verdwijnen en zo ook met NH, willen ze serieus genomen worden, dan zullen ze wat moeten laten zien en dat doen ze op het moment niet.

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:41

NenaC schreef:
Bezoek deze paardvriendelijkste dag van het jaar op het KNHS-centrum, waar alle demonstraties draaien om het overbrengen van kennis over paardvriendelijk trainen, waar je zoveel lezingen kunt volgen als je wit over een groot aantal onderwerpen. Bezoek stands met leuk trainingsmateriaal en spreek instructeurs aan die je alles willen vertellen over hun visie.


Met de term paardvriendelijkst gaat ze zieltjes winnen natuurlijk, maar dit is wel de groep: waar diervriendelijk, dier onvriendelijk wordt............door onbewust onbekwaam.

Laten we duidelijk zijn dat leren paardrijden vreselijk moeilijk is en hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt. Er is geen quick fix methode, het is bloed, zweet, tranen en de eerste paar paarden rijdt je toch de vernieling in ondanks goede begeleiding, dat hoort bij het leerproces. Is dat eerlijk tegenover het paard..................tja nee natuurlijk. Daarom is het ook goed als mensen een leermeester kopen, maar die zijn voor de meeste mensen niet te betalen.

Het hele NH speelt op de groep in die het toch allemaal wel erg moeilijk vindt en eigenlijk niet zo vreselijk hard wil werken om iets goed te leren.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:49

Benzz schreef:
NenaC schreef:
Bezoek deze paardvriendelijkste dag van het jaar op het KNHS-centrum, waar alle demonstraties draaien om het overbrengen van kennis over paardvriendelijk trainen, waar je zoveel lezingen kunt volgen als je wit over een groot aantal onderwerpen. Bezoek stands met leuk trainingsmateriaal en spreek instructeurs aan die je alles willen vertellen over hun visie.


Met de term paardvriendelijkst gaat ze zieltjes winnen natuurlijk, maar dit is wel de groep: waar diervriendelijk, dier onvriendelijk wordt............door onbewust onbekwaam.

Dat is al te zien aan de demo’s. Een groot deel daarvan is lang niet zo paardvriendelijk als beweerd word op de website. Paarden die hun lijf verkeerd gebruiken, geruk en getrek aan het bitloze hoofdstel, tikken met sticks op bijvoorbeeld het hoofd etc. En dat is zo jammer, want die demo’s hebben een voorbeeldfunctie.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:51

Gypsy schreef:
Ik vind het verder echt bizar dat de knhs vanaf het z een bit mag eisen en dat dat als normaal beschouwd word, maar dat als equiday een een eis aan de optoming stelt het hele evenement compleet afgebrand word.

Dit argument houdt om meerdere redenen geen stand.
1. KNHS heeft dit duidelijk in de reglementen staan, het wordt niet via mails naar deelnemers gecommuniceerd om zo het publiek voor de gek te houden.
2. KNHS heeft omdat er behoefte voor was een bitloos testdag georganiseerd. Echter werd er zo slecht gereden dat de conclusie werd getrokken dat het vanaf het Z niet mogelijk is om zonder bit te rijden. Hier is dus weldegelijk onderzoek naar gedaan. Kun jij het tegendeel bewijzen? Ga maar bitloos M2 starten, rijd dikke punten en stuur ze een mail. Als er een aantal mensen zijn die het tegendeel bewijzen gaan ze het zonder probleem toestaan. KNHS maakt de laatste tijd al goede stappen met het oog op paardenwelzijn.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:57

Ik geef zelf een demo op Equiday.
Mijn paard is een resque paard uit Spanje (geweest) toen ik dit topic zag en ik zag ijzerloos schrok ik wel even :o . Heb ze er juist net onder laten zetten oeps.. :o Ik laat zelf mijn band zien met hem, wij rijden op een heel simpel bitje, hij kan wel bitloos maar ik vind hem fijner met bitje, maar ik ga toch wel zonder bit nu haha... het werken aan de hand doe ik wel bitloos of tuig loos. Ik vertel vooral over het begin bij mij en laat zien wat we bereikt hebben ongeacht bit of geen bit, dat staat daar los van :).
Enige wat ik hoop is dat meneer zijn boeven gedrag thuis laat hahaha... Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TessJazz op 27-03-19 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:00

Nies_ schreef:
Gypsy schreef:
Ik vind het verder echt bizar dat de knhs vanaf het z een bit mag eisen en dat dat als normaal beschouwd word, maar dat als equiday een een eis aan de optoming stelt het hele evenement compleet afgebrand word.

Dit argument houdt om meerdere redenen geen stand.
1. KNHS heeft dit duidelijk in de reglementen staan, het wordt niet via mails naar deelnemers gecommuniceerd om zo het publiek voor de gek te houden.
2. KNHS heeft omdat er behoefte voor was een bitloos testdag georganiseerd. Echter werd er zo slecht gereden dat de conclusie werd getrokken dat het vanaf het Z niet mogelijk is om zonder bit te rijden. Hier is dus weldegelijk onderzoek naar gedaan. Kun jij het tegendeel bewijzen? Ga maar bitloos M2 starten, rijd dikke punten en stuur ze een mail. Als er een aantal mensen zijn die het tegendeel bewijzen gaan ze het zonder probleem toestaan. KNHS maakt de laatste tijd al goede stappen met het oog op paardenwelzijn.


Precies, laat zien dat je op de juiste wijze een paard kunt trainen op dat nivo en laat het op wedstrijd zien. Dan kun je bij de knhs aankomen.

Maar nu gaan we weer in de discussie er van uit dat bitloos diervriendelijker is dan met bit. En dat is niet zo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:11

Nies_ schreef:
Gypsy schreef:
Ik vind het verder echt bizar dat de knhs vanaf het z een bit mag eisen en dat dat als normaal beschouwd word, maar dat als equiday een een eis aan de optoming stelt het hele evenement compleet afgebrand word.

Dit argument houdt om meerdere redenen geen stand.
1. KNHS heeft dit duidelijk in de reglementen staan, het wordt niet via mails naar deelnemers gecommuniceerd om zo het publiek voor de gek te houden.
2. KNHS heeft omdat er behoefte voor was een bitloos testdag georganiseerd. Echter werd er zo slecht gereden dat de conclusie werd getrokken dat het vanaf het Z niet mogelijk is om zonder bit te rijden. Hier is dus weldegelijk onderzoek naar gedaan. Kun jij het tegendeel bewijzen? Ga maar bitloos M2 starten, rijd dikke punten en stuur ze een mail. Als er een aantal mensen zijn die het tegendeel bewijzen gaan ze het zonder probleem toestaan. KNHS maakt de laatste tijd al goede stappen met het oog op paardenwelzijn.


De argumenten die je geeft ontkrachten mijn standpunt niet?

Ik geef aan dat de manier waarop gecommuniceerd is inderdaad beter had gekunt. Maar de meeste mensen in dit topic vallen al over het feit dat de organisatie dit uberhaupt wil. En daar gaat mijn punt over.

Waarom zou de knhs wel eisen mogen stellen en equiday niet?

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:11

Benzz schreef:
(...)

Het hele NH speelt op de groep in die het toch allemaal wel erg moeilijk vindt en eigenlijk niet zo vreselijk hard wil werken om iets goed te leren.


Wow, doe ff normaal joh. Who crapped in your cornflakes? >;)

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen met dezelfde hobby: paarden. Dat over-en-weer gehaat snap ik echt totaal niet. En dat equiday compleet afgebrand wordt, terwijl de organisatie heel netjes uitlegt dat de informatie in de openingspost niet klopt, echt bizar. Jullie moesten jezelf schamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:14

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
[

Als dressuurruiter vanuit de klassieke duitse dressuur kon ik daar een weerwoord op geven, maar deze mensen wisten zo weinig van het echte dressuur rijden af dat ze het niet konden begrijpen. En dus vooral elkaar aan het nablaten waren hoe slecht het allemaal wel niet/ was...*zucht*


Precies dit, en het internet heeft daar een grote deelname in, want daar kan er ongefundeerd commentaar gegeven worden van de mensen die het vanaf het toetsenbord heel goed weten. Het nivo echter is zo schrikbarend laag dat ik best begrijp dat de grotere groep actieve ruiters met klassieke achtergrond hun mond maar dichthouden.

Het nablaten dat alles zo vreselijk slecht is, maar totaal geen zicht hebben over hun eigen onkunde en dan hebben we het nog niet over de grote groep kreupele paarden waarmee gewerkt wordt.

Er zullen vast Nhers zijn die het goed doen, maar ik ken ze niet. En vooral dat blijven wijzen naar de actieve dressuurruiters, zorgt ervoor dat ze niet serieus genomen worden.

Net als bij de huidige topsport dressuur, als we willen dat het anders wordt in Nederland, zal er een lichtend voorbeeld moeten opstaan, dan zal die rollkur verdwijnen en zo ook met NH, willen ze serieus genomen worden, dan zullen ze wat moeten laten zien en dat doen ze op het moment niet.


Maar moeten ze iets laten zien wat jij vind dat je met een paard moet kunnen? Misschien is hun idee van iets kunnen of een gelukkig paard wel anders? En wie zegt er dan wie gelijk heeft? (Behalve objectief te bekijken uitingen van stress en pijn bij de paarden).

Misschien interesseert het net als een grote groep klassieke ruiters die wat kunnen en hun mond houden omdat ze daar zelfverzekerd genoeg voor zijn, ook die kundige groep mensen die zichzelf als horsemanshipper zien ook wel niet of ze gezien worden?

Ik denk dat iedereen toch een beeld heeft aan de hand van de plekken waar hij komt, clinics die hij bezoekt, info die hij vergaart heeft etc een beeld van "de andere wereld" vormt en dat is nooit volledig bjectief.

Dat je er niet aan ontkomt een paard te verrijden; wat is verrijden? Als dat inhoudt dat een paard perse discomfort en pijn moet voelen door jouw fouten dan ben ik het daar niet mee eens. Dan zijn die keutelaars die af en toe een stukje liften en dat van het begin af gedaan hebben op dat gebied nog niet zo slecht bezig.
Of betekent verrijden slecht aan de hulpen? En zolang ie daar oor niet op zn kopkrijgt,heeft een paard daar dan last van?
Natuurlijk heeft bijna iedereen een achtergrond van hobbelen/bonken/(per ongeluk) trekken, maar dit is maar een van de vele voorbeelden van; het is maar hoe je het bekijkt.