Ervaringen lessen manege Poelenburg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Ervaringen lessen manege Poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:43

Hallo Iedereen,

Recent ben ik verhuisd van de provincie Drenthe naar Noord-Holland (gemeente Bergen) en nu zou ik hier ook graag weer willen paardrijden (het is al wel weer een tijdje geleden). Manege Poelenburgh zit dichtbij en de omgeving is ook nog eens prachtig. Deze zondag is er een open dag en dan ga ik er een kijkje nemen. Ik ben een beginnend ruiter van 40+ en eerlijk gezegd vind ik het best wel spannend allemaal. Misschien hebben jullie ervaringen met deze manege/manege lessen voor volwassenen, die je zou willen delen met mij zodat ik alvast een beter beeld krijg. Bedankt alvast!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ervaringen lessen manege Poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:18

Ga gewoon kijken, ik vind het groot, massaal en een echte manege, maar als je daarvan houdt is het toch prima

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:11

In Egmond zitten ook twee maneges, naast elkaar De Hoef en Groot. Daar kan je ook eens kijken, hoewel het ook goed is om naar de open dag bij Poelenburgh te gaan.

Ik weet niet op wat voor soort manege in Drenthe reed, Poelenburgh heeft de naam nogal wat standing te hebben, of dat nog steeds zo is durf ik niet te zeggen. In de zomer hebben ze heel veel ponykampen met ruiters van buitenaf, hoe het dan met de gewone lessen gaat durf ik niet te zeggen.

Die in Egmond zitten dichtbij duin/bos en strand, dus ook daar zou je naar buiten kunnen. Ook die maneges hebben trouwens allebei een binnenbak, Poelenburgh is groot en heeft er twee.

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 15:11

Bedankt voor de reacties! Wat ik zoek in een manege is gezelligheid, een leuke hobby ontwikkelen en een beetje goede begeleiding. Ik ben echt beginnend en weet nog niet zoveel en dit is echt buiten mijn "comfort zone". Ben ook al wat ouder en niet meer piep maar paardrijden en vooral buiten paardrijden lijkt me geweldig maar dan moet je natuurlijk wel kunnen rijden en dat wil ik dus heel graag leren. Wat ik vooral niet zoek is denk ik dat ik aan m'n lot word overgelaten en maar wat moet aanrommelen. Dat had ik wel een beetje op de manege in Drenthe en dat beviel niet echt. Jet wat bedoel je met "standing" precies?

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:16

Ik zou dan kijken voor een kleinere manege. Manege Poelenburgh is groot en toch wel een beetje kak vind ik. Ik vind de sfeer ook niet heel gezellig. Een kleinschalige manege is vaak wat informeler waardoor er ook meer aandacht is voor jou.
In warmenhuizen zit bijvoorbeeld een hele gezellige kleinschalige manege: de Blauwe kneppel. Het is behoorlijk goedkoop en de eigenaren zijn onwijs leuk en nemen alle tijd voor je. :j

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ervaringen lessen manege Poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:25

Of anders een leuk verzorgpaard ernaast zoeken? Hier zit iedereen daarom te springen, wij ook!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:40

Lepeltje23. met standing ( op zijn Engels uitgesproken) bedoel in inderdaad kak zoals Cinderella al aangeeft.

Vaak zijn er ook wel zogenaamde "ouderenlessen" op maneges.

Cinderella, ik ken de eigenaren van de Blauwe Kneppel wel, geven zij zelf les?

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Ervaringen lessen manege Poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:26

Yes! Johan geeft hele leuke en gezellige lessen. :D

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:48

http://manegedehoef.nl/ , één van de twee maneges in Egmond aan de Hoef die ik bedoelde. Die twee zitten naast elkaar. Manege de Hoef heeft 17 september ( ook) een open dag, dat is ook wel wat om even te gaan kijken denk ik. Deze manege is ook bij de FNRS aangesloten, nu zegt dat niet alles hoor, maar dan ben je op zich wel verzekerd van gediplomeerde instructie ( als ze zich aan de regels houden).

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:26

Super bedankt allemaal voor het meedenken! Deze zondag ga ik een kijkje nemen bij de open dag van manege Poelenburgh en manege De Hoef. Heb er zin in *D

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:04

Leuk! Ik ben toch wel benieuwd waar je uiteindelijk terecht gaat komen voor je lessen. Wil je nog laten weten wat je van beide open dagen vond?

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 21:50

Dat zal ik zeker doen Jet :j

SandraS73

Berichten: 88
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ervaringen lessen manege Poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:08

Ik heb met beide maneges ervaring. Bij De Hoef heb ik gereden, maar vond ik dat de paarden teveel in de krul moesten lopen en werd verteld dat je dit zou bereiken door beurtelings kneepjes in je teugels te geven. Daarnaast was er behoorlijke kliekvorming.
Ik dacht ook eerst dat Poelenburgh kak was, maar daar heb ik me echt in vergist. Je wordt in je waarde gelaten. Iedereen is vriendelijk en wil je op weg helpen. Het mooie is dat de paarden bij Poelenburgh zelf aan de teugel gaan lopen zonder dat je kunstjes hoeft uit halen. Je betaalt misschien wel meer, maar ik vind dat het wel waard.

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:49

Hoe waren de open dagen van de maneges?

Manege de blauwe kneppel is een kleinschalige manege wat ik gehoord heb, volgens mij ook de moeite waard om eens langs te gaan en proefles te rijden?

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 17:51

Hoi lieve mensen,

Gisteren was een leuke dag! Een dag om de paardensfeer weer te proeven en het begon ook echt weer te kriebelen. Bij Poelenburgh raakten we aan de praat met iemand van de manege en over wat ze aan paardrijlessen bieden en de paarden bekeken. Het leuke is dat mijn man ook weer zin kreeg om het te proberen. Hij heeft een paar paardrijlessen gevolgd destijds, maar dat was niet zo'n succes. Was dus blij verrast *D We hebben nu voor vrijdag ieder apart een proefles staan om te zien of we direct in een groep kunnen gaan rijden of dat we eerst beter privélessen kunnen gaan volgen. Het is nu twee jaar geleden dat ik heb gereden, dus ben benieuwd wat er is blijven hangen. Eerst nu maar eens zoeken in alle dozen op zolder voor alle spullen zoals de cap en broek en zo (voorpret). Heb enorm veel zin om weer te beginnen! Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en geven van alle tips en ervaringen; dat waardeer ik enorm!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:03

Leuk dat jullie het allebei zo leuk vonden! Veel plezier vrijdag met de proefles en zich klinkt het goed dat ze eerst kijken op welk niveau jullie zitten. Dat geeft wel een goed gevoel volgens mij. Het zou leuk zijn als jullie straks uiteindelijk samen kunnen rijden.
Succes met het zoeken van de paardrijdspullen :D .

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Ervaringen lessen manege Poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:17

Veel plezier vooral en succes vandaag beide.
Laat je nog weten hoe je het ervaren hebt? Ben benieuwd hoe je eerste les weer vond naar jaren.

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:41

Hoi Allemaal,

Graag wilde ik jullie nog even laten weten hoe de proefles was.
Bij manlief ging het hartstikke goed. Hij wist nog veel en je zag echt naarmate de les vorderde hij steeds meer het ritme van de draf onder controle kreeg. Hij vond het ook erg leuk en hij had een "smile" op z'n mond toen hij afstapte.
Toen was ik aan de beurt en helaas was er toch veel weggezakt en vond ik het erg lastig om de balans te vinden in de draf. Aan de longeerlijn zouden we op het laatst een klein stukje galop doen. Dit zou de eerste keer worden voor mij. Helaas schrok het paard ergens van en begon net toen we in de galop gingen te bokken en hing ik naast het paard opeens en kon me nog net aan zijn manen vasthouden. Toen piepte ik 'm wel. Toch nog maar een keer geprobeerd maar de 2e keer ging hij weer enorm bokken en toen zijn we gestopt. Moet wel zeggen dat het me niet in de koude kleren is gaan zitten. Merk dat er opeens nu wel angst om de hoek komt kijken; helemaal bij de galop. Ga wel verder met lessen maar doe het even wel rustig aan en wil eerst weer wat zekerder worden in stap/draf en lichtrijden en doorzitten en zo. Mijn man gaat nu in de groep verder en ik eerst nog even apart :)

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:45

Jeetje, dat is toch niet helemaal wat je ervan had verwacht. Balen dat hij in de galop zo bokkerig was, anders was het vast met jou ook goed gegaan. Logisch dat je nu spanning hebt en het even rustig aan verder opbouwt. Als je nu van te voren al bedenkt en je eraan houdt dat je alleen stap en draf doet de volgende keer, hoop ik dat je toch minder spanning opbouwt en dat dan blijkt dat je het lichtrijden en doorzitten weer snel onder de knie hebt.
Wel mooi dat je man het zo goed deed en in de groep gaat, jouw tijd komt ook binnenkort wel hoor!

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:11

Ah wat jammer zeg! Was het de eerste keer dat dit paard dat deed of weet je dat niet? Het lijkt me een vreemde keuze om iemand voor de eerste keer op een paard te zetten dat weleens bokt... Anders kan het misschien zijn geweest dat het paard niet lekker in zijn vel zat o.i.d.
Hoe dan ook, de meeste paarden bokken niet hoor TS. :(:) Ik snap dat je geschrokken bent, maar dit is ook wel uitzonderlijk voor een eerste les. Blijf vooral doorgaan met lessen en bedenk jezelf dat dit een uitzondering op de regel was.

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Ervaringen lessen manege Poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:02

klinkt als een spannende privé les. Zaten jij en je man op het zelfde paard?
Gewoon lekker door oefenen en vertrouwen krijgen met de privé lessen en als dat goed is komen de groep lessen van zelf in zicht. Vergeet niet te genieten want ten slotte doe je het voor je plezier.

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:09

Ts: ben benieuwd of je inmiddels bent doorgestroomd naar de groepsles?

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 19:06

Hoi hoi, leuk dat je het vraagt! Nu na nog twee privélessen ben ik afgelopen week in een groep gestart. Er wordt veel aandacht besteed aan het goed zitten en balans dus dat vind ik wel heel fijn. De instructrice legt veel uit en waar je op moet letten. Heel veel informatie maar ik snap wel veel beter dingen nu omdat er die uitleg bij gegeven wordt. Het rijden gaat bij mij nog niet zo goed maar het is wel erg leuk en ik krijg er veel energie van. Mijn man gaat echter als een speer. Hij rijdt ook motor en ik denk dat hij daar nu veel aan heeft bij het rijden qua evenwicht en zo. Ik sta werkelijk versteld van hem en ben hartstikke trots. De groep is beginnend en we stappen en lichtrijden dus dat is wel fijn; nog geen galop en daar ben ik wel blij mee. Wil eerst het begin goed onder de knie krijgen. Het is wel telkens wennen omdat je een ander paard krijgt en daar zit best wel verschil in qua temperament en dat is wel eens lastig. Je moet dan toch eerst aftasten op wat voor paard je zit. De spierpijn valt tot nu toe mee.....kan nog net de trap opkomen nadien maar ik hoef nog niet te kruipen :D

Ik heb nog een vraagje.......waarvoor dienen chaps? Tot nu toe reed ik alleen met jodhpurs en die keer toen ik bijna viel kon ik me met mijn benen nog net vastklemmen en nu met chaps aan (zijn verplicht daar) voel ik me zo niet vrij en stijf als een hark, dus vroeg ik mij dit af.

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:21


Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:43

O ja, Lepeltje23, ik had nog zullen antwoorden op je vraag over chaps.

Met alleen schoenen of jodphurs kan je blijven hangen in de beugel als je valt, de lip van de schoen zeg maar kan achter de bovenkant blijven haken. En niet denken dat dat niet gebeurt, dat gebeurt namelijk best vaak. Maar chaps zijn er in allerlei varianten, van hele stugge leren, tot soepele van nubuckleer of neopreen bijvoorbeeld. Die eerste zitten best strak om je benen heen en geven best een soort van opgesloten gevoel als je dat niet gewend bent, die andere twee zijn dus soepeler en benaderen dus meer het zonder chaps rijden gevoel.

Hoe gaat het verder met jullie met de lessen?