Dierenarts en beheren tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa_90
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-09-17

Dierenarts en beheren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 11:50

Hoi allemaal!

Ik ben vanochtend gaan kijken naar een tinker bij de bonte parel en spontaan verliefd geworden op een vosbonte merrie. Nu wil ik graag een klinische keuring laten uitvoeren. Heeft iemand tips voor een dierenarts die ervaring heeft met Tinkers? Ik woon zelf in Emmen, de tinker staan nu in Zenderen.

Nu is deze lieve dame 3 jaar, en ga ik dus zelf beleren. Hebben jullie tips? Compleet zelf gedaan of ondersteuning? Tips voor ondersteuning in Emmen?

Heel veel vragen haha. Wil deze lieverd een fantastisch huisje geven!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Dierenarts en beheren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:18

Ik zou zeker help with horses bellen. Die zitten bij je in de buurt

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:12

Ik zou even bij de Bonte Parel informeren welke dierenarts hun vaste dierenarts is en die dan dus niet nemen voor de keuring.
Er zitten twee praktijken dicht in de buurt: http://www.meulenbroekdierenartsen.nl/ en http://www.paardenkliniekdelavei.nl/ .
Het hoeft volgens mij niet specifiek een dierenarts te zijn die met Tinkers bekend is, ik verwacht niet dat die andere specifieke klachten kunnen hebben dan andere rassen met veel behang bijvoorbeeld.

En als ik jou was zou ik zeker niet zelf gaan beleren, daarvoor moet je toch wel aardig wat ervaring hebben, ook met jonge paarden. Zoek iemand die je ook de omgang met je paard bij kan brengen, die basis is echt heel belangrijk, nog voordat je erop gaat.

Succes ermee hoor!

Melissa_90
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 13:06

Meulenbroek komt vanmiddag! Is inderdaad een andere dierenarts dan hun eigen. Vanavond kennismaken met iemand die veel ervaring heeft in het beleren van Tinkers en me dus kan helpen. Heb er zin in!!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:47

Dat klinkt goed! Succes en nu hopen dat hij goedgekeurd wordt! Kan je goed zijn voeten optillen en een tijdje vasthouden, zowel voor als achter? Loopt hij netjes mee aan een los touwtje en kan hij dat ook in draf? Dat is wel handig met een aankoopkeuring namelijk.

Anoniem

Re: Dierenarts en beheren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:49

Laat ook even de benen goed controleren op CPL. Als het paard verdikkingen heeft op t been, of mokachtige plekjes, wees dan extra alert. Ze is nog jong, maar CPL kan echt een drama zijn.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:54

Dat is zeker een goede, Joolien! Zeker als ze veel behang hebben zie je dat niet en kan je dat vaak alleen maar voelen.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Dierenarts en beheren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:13

En merries altijd laten controleren op dracht. Zéker als ze uit het buitenland komt. Al zó vaak gehoord over onverwachtse veulens...
Maar vooral proficiat natuurlijk! Fotootje??

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dierenarts en beheren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:17

En, is ze goedgekeurd?

Tinkers groeien gemakkelijk tot hun 6e, dus als tip wil ik graag meegeven om er zeker nog een jaar niet op te klimmen. Ook naast een paard kun je veel voorbereidend werk doen, zodat ze straks al sterk genoeg is om je te dragen.

Melissa_90
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-09-17

Re: Dierenarts en beheren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 18:17

Ja ze is goed gekeurd! En inderdaad niet drachtig, heb de dierenarts er voor terug laten komen om het te checken. Ze staat nu rustig bij een merrie, gaat volgende week in de kudde!

Voor nu is het eerst knuffelen, het werken komt later wel.

Ik zoek een foto!

Melissa_90
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 18:19

Afbeelding
Tadaa!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Dierenarts en beheren tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:25

Gefeliciteerd! Leuk eigenwijs Tinkerhoofd.