Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:55

Liesbeth Jorna

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:03

felicity schreef:
Ik lees mee.

Weet iemand nog een fijne instructeur in Noord Brabant omgeving Roosendaal?

Volgens mij kom Roos ook in jouw buurt.
Zij werkt ook vanuit het paard naar het doel van de ruiter.

Vraag het haar: https://www.facebook.com/ViaEquestra

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:04

GJ9 schreef:
Anne Veenstra, Beekbergen, Gelderland past in dit rijtje bij basis dressuur.


Eens :j.
https://www.anneveenstra.com

Website even erbij gezet.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 05-07-20 10:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Prince

Berichten: 2453
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:08

Lisette Arends van Paard en Professie in Noord-Holland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:19

SBravour schreef:
Jill Huijbregts?


Die is zo modern als maar kan. In de zin van ja je moet zijn oortjes omhoog rijden en zijn hoofd hals houding moet zo en zo dat ik denk van wat? Eerste achterkant maar eens en dan komt die hoofd hals houding van zelf

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:26

Dan heb je niet goed opgelet.... Ze wil eerst de achterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:00

Yvank_ schreef:
Dan heb je niet goed opgelet.... Ze wil eerst de achterkant.


Dat zegt elke instructeur. Ik heb nog nooit een instructeur letterlijk horen zeggen ja je moet hem van voren in de krul trekken. De meesten zeggen het precies zoals het hoort, klanten zijn ook niet naïef, maar ondertussen zie je in hun eigen rijden hele andere dingen. ze lest bijvoorbeeld bij Anky, niks mis mee compleet haar eigen keuze, maar dat zegt naar mijn mening wel iets over of je klassiek bent of niet. juist de klassieke ruiters hebben vaak kritiek op Anky. Ik vind Jill absoluut niet slecht hoor begrijp me niet verkeerd, maar als de TS echt iets in de klassieke hoek zoekt dan zou ik verder kijken

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:31

Maar dan de ham-vraag, zoekt TS puur in de klassieke hoek, of zoekt ze 'nieuwe stijl'; even kort door de bocht zonder geen gelul... maak maar af.
Jill is namelijk niet bezig vast houden en dergelijke capriolen, dat valt dan tussen haar 'nieuwe stijl' als ik het goed begrijp..

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:30

TS zoekt dus eigenlijk dressuur en geen ruk en pluk zwieber met je beentjes.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:43

Met je beentjes? Sorry, maar ik vraag me daadwerkelijk af waar je het over hebt. Als je nu op handen doelt kan ik mij er nog enigszins in vinden, maar met je beentjes zwieberen?

ZarahZoe

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:55

Linda Perdon van Stal Noorderzon in Groningen (en ook drenthe tegenwoordig volgens mij) is ook een hele goede instructrice. Zij is thuis in het grondwerken en de 'nieuwe stijl' van rijden zoals het hier genoemd wordt.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:58

Sammiex2000 schreef:
Yvank_ schreef:
Dan heb je niet goed opgelet.... Ze wil eerst de achterkant.


Dat zegt elke instructeur. Ik heb nog nooit een instructeur letterlijk horen zeggen ja je moet hem van voren in de krul trekken. De meesten zeggen het precies zoals het hoort, klanten zijn ook niet naïef, maar ondertussen zie je in hun eigen rijden hele andere dingen. ze lest bijvoorbeeld bij Anky, niks mis mee compleet haar eigen keuze, maar dat zegt naar mijn mening wel iets over of je klassiek bent of niet. juist de klassieke ruiters hebben vaak kritiek op Anky. Ik vind Jill absoluut niet slecht hoor begrijp me niet verkeerd, maar als de TS echt iets in de klassieke hoek zoekt dan zou ik verder kijken


Heb jij je ooit goed verdiept in de manier van Jill? Denk het niet, anders had je deze opmerking niet gemaakt. Jill haar methode heeft niks te maken met het paard in de krul te trekken....

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:08

Kan deze discussie misschien ergens anders verder gevoerd worden? Het topic gaat niet over 1 bepaalde instructeur en over hoe hij of zij dan wel of niet lesgeeft.

Bvd

Shalimar

Berichten: 1522
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:08

Gelderland:Doreen Proos, Hester Bransen schijnt ook goed te zijn.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:20

ikke schreef:
felicity schreef:
Ik lees mee.

Weet iemand nog een fijne instructeur in Noord Brabant omgeving Roosendaal?

Volgens mij kom Roos ook in jouw buurt.
Zij werkt ook vanuit het paard naar het doel van de ruiter.

Vraag het haar: https://www.facebook.com/ViaEquestra


Dankjewel voor de tip. Ze spreekt mij erg aan. Ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:27

Shalimar schreef:
Gelderland:Doreen Proos, Hester Bransen schijnt ook goed te zijn.


Als je in die buurt zit, zou ik eerder voor Jan Oortveld gaan..
Die is gewoon oude oude stempel, zoals het bedoeld is met bijbehorende bak aan ervaring..

oji

Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:42

Als ik het goed begrijp zoekt TS juist instructie die terug gaat naar de klassieke grondbeginsels van voor het LDR/Rollkur tijdperk. Dit aangevuld met kennis van nu.

Daarvanuit gaande, snap ik wel de discussie over Jill. Ik begrijp dat zij lest bij Anky. Anky en Jeff zijn toch de voorvechters van de zgn "moderne dressuur" LDR/Rollkur. Als iemand voor zijn/haar eigen lessen daarvoor kiest, geloof je in die methode en zal dat dus in je instructie terug komen.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:57

Benzz schreef:
Dat is niet de nieuwe stijl, dat is juist de oude klassieke stijl, al vind ik Bastiaan daar niet tussen passen, dat is gewoon een commerciële jongen die weet hoe hij zieltjes moet winnen.


Precies wat je zegt _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:12

oji schreef:
Als ik het goed begrijp zoekt TS juist instructie die terug gaat naar de klassieke grondbeginsels van voor het LDR/Rollkur tijdperk. Dit aangevuld met kennis van nu.

Daarvanuit gaande, snap ik wel de discussie over Jill. Ik begrijp dat zij lest bij Anky. Anky en Jeff zijn toch de voorvechters van de zgn "moderne dressuur" LDR/Rollkur. Als iemand voor zijn/haar eigen lessen daarvoor kiest, geloof je in die methode en zal dat dus in je instructie terug komen.



Oji,
ik ben geen voorstander van de afgedwongen rollkur, maar wat moet ik doen als een paard op enig moment in de training stil gaat staan en dan zelf de "rollkur" gaat op zoeken omdat het de achterkant van de schouder - de latissimus dorsi in combinatie met de teres major, de deltaspier ect. - los wil maken zodat er een betere souplesse in de hele schouder en voorbeenbegruik komt,

het ene moment trekt het naar links dan naar rechts en dan recht tussen de voorbenen


dan krijg ik ze niet voorwaarts, tot dat er een diepe zucht komt en het paard vanzelf weer voorwaarts gaat

ik laat ze dan stilstaan en voel hoe het lijf werkt en verbindingen maakt, als je als instructie dat nooit gevoeld hebt en de waarde ervan hebt ontdekt durf je ook niet te wachten en te ervaren wat er gebeurd onder het zadel,

dit gaat vanzelf weer over maar ik krijg over het hele paard wel een betere en veelzijdiger bespiering, betere werking van het bind-/spierweefsel een betere samenwerking waardoor meer souplesse, durchlässigkeit voelbaar is en een betere doorbloeding waardoor ook een betere afvoer van b.v. melkzuur zodat het paard niet gaat verzuren

deze manier van werken door de paarden zelf ken ik al heel lang, en is nog steeds onderdeel van mijn training

ja de afgedwongen rollkur is funest die zie je helaas te vaak

misschien moet deze vraag naar een ander topic
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-20 08:42, in het totaal 5 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:25

Benzz schreef:
Dat is niet de nieuwe stijl, dat is juist de oude klassieke stijl, al vind ik Bastiaan daar niet tussen passen, dat is gewoon een commerciële jongen die weet hoe hij zieltjes moet winnen.


Helemaal mee eens, deze "stijl" is de oorspronkelijke stijl van dressuur rijden. Dat mensen dit profileren als "nieuw" wil alleen maar zeggen dat ze hopen er, in deze tijd van discussie over de hyperflexie/ rollkurr en krachtsport dressuur een slaatje uit te slaan.
Bas hoor hier inderdaad echt niet in thuis.

Jammer, wij hebben jarenlang meesters in de echte klassieke stijlen naar Nederland gehaald ( Antonio Borba, Francisco Bessa) maar dat vonden veel mensen te moeilijk............want dat is echt paardrijden vanuit pure lichtheid en minimale hulpen zonder haast of trucjes. In Nederland ken ik niemand die dat nu nog echt uitdraagt maar ik ken wel een aantal buitenlanders die we dan ook regelmatig uitnodigen voor clinics. Jeff Sanders geeft les in de klassieke Californische stijl ( waar ook regelmatig dressuur ruiters naar toe komen) en Alex Zell geeft weliswaar ook in deze stijl les maar combineert het nog meer met klassieke dressuur ( piaffe, contragalop, etc. etc.) Misschien is de Klassieke school in Buckebrug dan ook leuk om eens te gaan kijken, niet "nieuw" wel bewezen en qua stijl dus als heel oud http://www.hofreitschule.de/startseite/

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:52

Hannah Otten uit Zeeland (Komt regelmatig in west-Brabant) is ook heel fijn. Lest zelf bij Rien.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:03

Volgens mij profileert geen een instructeur zich met 'nieuwe stijl', het is de TS die deze benaming eraan geeft om te duiden wat ze bedoelt...

Ik denk dat Rien van der Schaft ogen heeft geopend bij ruiters, met name ook de manier hoe helder hij dingen uitlegt. In wezen is de basis altijd het Scala der Ausbilding.

Ik heb eerder les gehad van instructeurs (waaronder een hele oude rot in het vak) die het continu hadden over druk nemen van voren. Gevolg: een paard dat compleet vast is komen te zitten in haar lijf. Wist ik veel, ik ben geen sterruiter. Eerder recreant. Maar toen het paard begon te protesteren was het voor mij genoeg. Ik heb de instructeur de deur uitgezet en les genomen van Anne Veenstra. Wát een verschil.
Een paard dat blij was, lekker los door haar lijf liep en zelf de aanleuning opzocht. Wat een heerlijk gevoel was dat! Nu les ik met een ander paard bij haar en ook dat paard loopt blij en soepel door de baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:27

eekhoornerik schreef:
Volgens mij profileert geen een instructeur zich met 'nieuwe stijl', het is de TS die deze benaming eraan geeft om te duiden wat ze bedoelt...

Ik denk dat Rien van der Schaft ogen heeft geopend bij ruiters, met name ook de manier hoe helder hij dingen uitlegt. In wezen is de basis altijd het Scala der Ausbilding.

Ik heb eerder les gehad van instructeurs (waaronder een hele oude rot in het vak) die het continu hadden over druk nemen van voren. Gevolg: een paard dat compleet vast is komen te zitten in haar lijf. Wist ik veel, ik ben geen sterruiter. Eerder recreant. Maar toen het paard begon te protesteren was het voor mij genoeg. Ik heb de instructeur de deur uitgezet en les genomen van Anne Veenstra. Wát een verschil.
Een paard dat blij was, lekker los door haar lijf liep en zelf de aanleuning opzocht. Wat een heerlijk gevoel was dat! Nu les ik met een ander paard bij haar en ook dat paard loopt blij en soepel door de baan.


dat moet heel fijn rijden zijn, ik herken dat, geen animatie of afgepaste passen maar lekker swingen

Zebraatje
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-04-13

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:54


Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:00