Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rebel18
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-08-17
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:03

Ik volg ook even ik ben op dit moment naar een opzoek omgeving Assen (Drenthe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:27

oji schreef:
Als ik het goed begrijp zoekt TS juist instructie die terug gaat naar de klassieke grondbeginsels van voor het LDR/Rollkur tijdperk. Dit aangevuld met kennis van nu.

Daarvanuit gaande, snap ik wel de discussie over Jill. Ik begrijp dat zij lest bij Anky. Anky en Jeff zijn toch de voorvechters van de zgn "moderne dressuur" LDR/Rollkur. Als iemand voor zijn/haar eigen lessen daarvoor kiest, geloof je in die methode en zal dat dus in je instructie terug komen.


Ja dat dus. Ik vind haar absoluut niet slecht en vind ook absoluut niet dat ze haar paarden in de krul trekt of zo. Maar wil vaak wel een beetje op één lijn zitten met mijn instructeur en als zij dan bij Ank lest zou ik daar gewoon niet zo snel voor kiezen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:37

Willy Tenhagen. Zeer klassiek'(maar ik begrijp dat dat het nieuwe modern is?). Ik geloof dat hij zelf uit Maasland komt.

Geeft bij ons in Baarn in keer per maand ongeveer les.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 06-07-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:38

Ik heb ook geen waardeoordeel over haar, daar ken ik haar ook helemaal niet goed genoeg voor. Niet als ruiter en al helemaal niet als instructeur. Hoor vele die er enthousiast over zijn dus het zal best okay zijn.

Het gaat mij er alleen om dat ik het idee heb dat de TS een lijstje wil met niet LDR-achtige instructeurs, waarbij je aan de voorkant een paard in een houding zet, maar meer het van achter naar voren naar de hand toe. Dan denk ik dat iemand die bij Anky lest niet in dit rijtje past.

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:43

Mireille den Hoed? Of iemand door haar opgeleid?

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:55

eekhoornerik schreef:
Volgens mij profileert geen een instructeur zich met 'nieuwe stijl', het is de TS die deze benaming eraan geeft om te duiden wat ze bedoelt...

Ik denk dat Rien van der Schaft ogen heeft geopend bij ruiters, met name ook de manier hoe helder hij dingen uitlegt. In wezen is de basis altijd het Scala der Ausbilding.

Ik heb eerder les gehad van instructeurs (waaronder een hele oude rot in het vak) die het continu hadden over druk nemen van voren. Gevolg: een paard dat compleet vast is komen te zitten in haar lijf. Wist ik veel, ik ben geen sterruiter. Eerder recreant. Maar toen het paard begon te protesteren was het voor mij genoeg. Ik heb de instructeur de deur uitgezet en les genomen van Anne Veenstra. Wát een verschil.
Een paard dat blij was, lekker los door haar lijf liep en zelf de aanleuning opzocht. Wat een heerlijk gevoel was dat! Nu les ik met een ander paard bij haar en ook dat paard loopt blij en soepel door de baan.

Zo herkenbaar dit!
Ik les sinds 1,5 jaar ook bij Anne en wat is dat fijn rijden zeg!
Pony wordt ook altijd heel blij van een les van haar, terwijl die toch echt wel heul hard moet werken ondertussen.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:41

In Gelderland:
Carel Soethout. Geeft les volgens het Skala. Niet nieuw dus maar voor mij wel vernieuwend omdat hij echt aansluit bij wat ik zelf wil voelen bij mijn paard en bij wat Rien in de online trainingen ook zegt. Ik ben echt een "gevoelsruiter" en ik heb heel lang gezocht tot ik een dressuurinstructeur vond die hierbij past. Carel is voor mij echt top!

Janine1990

Berichten: 43846
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:01

Sammiex2000 schreef:
oji schreef:
Als ik het goed begrijp zoekt TS juist instructie die terug gaat naar de klassieke grondbeginsels van voor het LDR/Rollkur tijdperk. Dit aangevuld met kennis van nu.

Daarvanuit gaande, snap ik wel de discussie over Jill. Ik begrijp dat zij lest bij Anky. Anky en Jeff zijn toch de voorvechters van de zgn "moderne dressuur" LDR/Rollkur. Als iemand voor zijn/haar eigen lessen daarvoor kiest, geloof je in die methode en zal dat dus in je instructie terug komen.


Ja dat dus. Ik vind haar absoluut niet slecht en vind ook absoluut niet dat ze haar paarden in de krul trekt of zo. Maar wil vaak wel een beetje op één lijn zitten met mijn instructeur en als zij dan bij Ank lest zou ik daar gewoon niet zo snel voor kiezen.


Dit vind ik heel erg grappig... Volgens mij wordt Anky enorm gestigmatiseerd... En dat is makkelijker dan luisteren naar wat ze echt zegt. Het blijkt alleen al uit de manier waarop Jill hier meteen wordt afgewezen. Check weekvlog 15 van Begijnhoeve (Rob en Tommie) eens...

Het heeft allemaal niks met modern of klassiek te maken, het gaat gewoon om rijden op een goede en eerlijke manier. Eerst luisteren en kijken, dán een oordeel vellen.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:08

Ik lees ook mee. Zoek iemand die kan lesgeven omgeving Breda.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:09

Eerst lezen... ik vel nergens een oordeel, maar het is geen geheim dat Anky aanhanger is van de LDR Methode en die verder met Sjef heeft ontwikkeld. Verder stel ik alleen dat dat niet de methode is waar de TS in dit topic naar op zoek is.

Lijkt me logisch dat iemand niet voor veel geld bij Anky gaat lessen om op de Rien manier les te krijgen.

Janine1990

Berichten: 43846
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:14

oji schreef:
Eerst lezen... ik vel nergens een oordeel, maar het is geen geheim dat Anky aanhanger is van de LDR Methode en die verder met Sjef heeft ontwikkeld. Verder stel ik alleen dat dat niet de methode is waar de TS in dit topic naar op zoek is.

Lijkt me logisch dat iemand niet voor veel geld bij Anky gaat lessen om op de Rien manier les te krijgen.


Ik had er even bij moeten zeggen dat ik dit in het algemeen bedoel bij de reacties op Jill.

Het ziet er voor mij namelijk uit dat ook Anky, of Jill of wie dan ook... Graag wil dat het paard van achter naar voor in verbinding loopt. En dat ze niet de nadruk leggen op het hoofd. En dan vraag ik me af: Hoeveel wijkt dit af van Rien, met uitzondering van de dure woorden?

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:33

Tja ik heb les gehad van Rien en Jill beide en in de basis was daar geen verschil beide enorm de nadruk op hetzelfde de schouder controle. Los van voor en op achterbeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:36

Janine1990 schreef:
oji schreef:
Eerst lezen... ik vel nergens een oordeel, maar het is geen geheim dat Anky aanhanger is van de LDR Methode en die verder met Sjef heeft ontwikkeld. Verder stel ik alleen dat dat niet de methode is waar de TS in dit topic naar op zoek is.

Lijkt me logisch dat iemand niet voor veel geld bij Anky gaat lessen om op de Rien manier les te krijgen.


Ik had er even bij moeten zeggen dat ik dit in het algemeen bedoel bij de reacties op Jill.

Het ziet er voor mij namelijk uit dat ook Anky, of Jill of wie dan ook... Graag wil dat het paard van achter naar voor in verbinding loopt. En dat ze niet de nadruk leggen op het hoofd. En dan vraag ik me af: Hoeveel wijkt dit af van Rien, met uitzondering van de dure woorden?



het wijkt niet af van Rien, de paarden gaan het zelf doen omdat het hun helpt, om een goed werkend trapezium te krijgen moeten de onderliggende spieren - m.n. in de schouder- ook eerst los en soepel zijn, dat is wat de rollkur doet, mits het paard er niet toe gedwongen wordt

dat trapezium is nodig om tot dragen te komen en dat werkt alleen goed als de onderliggende spieren, bind-/en spierweefsel los en soepel is om te kunnen aanspannen als dat gevraagd wordt

het is veel meer hun beider kennis en kunde die werken aan de opbouw van de atleet,
daar valt het korte termijn werk niet onder
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-20 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

degolly

Berichten: 32
Geregistreerd: 28-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:44

Ik heb bij Jill een clinic gevolgd en bij Inge van der Schaft. Allebei zeggen in de basis hetzelfde, de motor zit van achter en die moet je activeren (dus van achter naar voor rijden). Paard moet netjes aan de hulpen zijn en altijd dingen voorwaarts oplossen, verbinding zoeken en luchtig in je handen zijn. Het verschil tussen beide is een stukje ervaring. Wat op zich heel logisch is gezien het leeftijdsverschil.

Het is echt grote onzin om te concluderen dat er een Rien manier en een Anky manier is en helemaal dat deze niet in lijn zijn met elkaar. Zowel bij Jill als bij Inge wordt je onmiddellijk afgestraft als je de verbinding niet vanuit de activatie van de achterhand stimuleert.

Benzz
Berichten: 2939
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:01

Muze schreef:
Mireille den Hoed? Of iemand door haar opgeleid?

Net als Karin Leibrand pretenderen zij klassiek te trainen, maar als je richting wedstrijden wil dan kom je op deze methode echt nergens.

Het is meer een beetje, neus voor de loodlijn, achterbeen in tokio en maar rondsjokken.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:06

Ik volg ook, opzoek naar iemand die in Baarn les komt geven

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:20

Benzz schreef:
Muze schreef:
Mireille den Hoed? Of iemand door haar opgeleid?

Net als Karin Leibrand pretenderen zij klassiek te trainen, maar als je richting wedstrijden wil dan kom je op deze methode echt nergens.

Het is meer een beetje, neus voor de loodlijn, achterbeen in tokio en maar rondsjokken.


En dát, lieve mensen, is nu echt dressuur! :+

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:43

Wil niet veel zeggen maar een paard uit elkaar laten sjokken is echt geen dressuur :+

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:53

:+ :+ !!! :+ :+

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:03

Denk dat ton duijvenvoorden ook wel in dit lijstje terug mag komen (groningen drenthe) en wellicht noor tanger ook (brabant)

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:01

Benzz schreef:
Muze schreef:
Mireille den Hoed? Of iemand door haar opgeleid?

Net als Karin Leibrand pretenderen zij klassiek te trainen, maar als je richting wedstrijden wil dan kom je op deze methode echt nergens.

Het is meer een beetje, neus voor de loodlijn, achterbeen in tokio en maar rondsjokken.


Wie zegt dat? Imo heb je de theorie achter zowel Mireille en Karin haar manier niet begrepen. Omdat er op de huidige 'wedstrijd' manier veel paarden problemen krijgen rond hun 6e/8e levensjaar, artrose oplopen en moeten revalideren. Zij zijn anders gaan kijken vanuit het paard en daar springen zij op in, het paard verbeteren zodat ze het werk aan kunnen, eerst de verticale balans, daarna horizontaal en dan heb je toch echt wel een paard die vervolgens goed kan ondertreden en impuls toont door correct lichaams gebruik ipv schoft wegdrukken en benen zwaaien

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:03

Ik snap het ook niet zo goed, benzzz kun je het eens uitleggen?

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:05

Muze schreef:
Ik snap het ook niet zo goed, benzzz kun je het eens uitleggen?


Inderdaad, en ik zou graag ook je uitspraak toegelicht willen zien over Bas, want die vind ik gewoon heel kundig en sterk in het correct opbouwen van een paard. Kunnen de KNHS opleidingen nog wat van aannemen

Anoniem

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:26

Ik mag hier niks van Anky vinden, maar Mireille die slof maar wat rond en laat haar paarden uit elkaar vallen? Serieus? Ik vind haar heel netjes rijden ook op wedstrijden.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:39