Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:39

Zijn er hier mensen bekend met instructeurs door Mireille den Hoedt opgeleid?

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:05

SBravour schreef:
Zijn er hier mensen bekend met instructeurs door Mireille den Hoedt opgeleid?


Niet met Mireille, wel van Karin, ligt aardig op één lijn

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:04

Odetje92 schreef:
SBravour schreef:
Zijn er hier mensen bekend met instructeurs door Mireille den Hoedt opgeleid?


Niet met Mireille, wel van Karin, ligt aardig op één lijn

Dat niet direct. Zelf wel een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden gevolgd bij Karmie Stroeve. En voor zover ik weet werken Karmie en Mirelle ongeveer op dezelfde manier. Die opleiding was trouwens voor ruiters dus niet specifiek voor instructeurs maar ik vond/vind het een duidelijke en prettige manier van werken.
En het boek Je paard succesvol trainen van Drs Karin Leibbrandt ken/heb ik ook en de therorie is idd heel vergelijkbaar met wat ik geleerd heb.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:32

W
Laatst bijgewerkt door Destiny22 op 05-03-22 14:38, in het totaal 4 keer bewerkt

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:40

Denk dat mijn eigen instructeur hier ook onder valt. Jan van der Wal uit Firdgum (Friesland). Geen grote naam, geen fancy website, maar wel gedegen paardenkennis en veel gevoel. Ook veel ervaring met lastige paarden. Voor mijn nu jaarling, heb ik al een plekje geboekt voor het beleren over twee jaar! Door de jaren heen al best wat instructeurs gezien, maar mijn basis komt bij hem vandaan

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:54

Odetje92 schreef:
SBravour schreef:
Zijn er hier mensen bekend met instructeurs door Mireille den Hoedt opgeleid?


Niet met Mireille, wel van Karin, ligt aardig op één lijn


Heb je concrete namen ? :-) ik ben opzoek liefst in Belgie!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:00

Benzz schreef:
Muze schreef:
Mireille den Hoed? Of iemand door haar opgeleid?

Net als Karin Leibrand pretenderen zij klassiek te trainen, maar als je richting wedstrijden wil dan kom je op deze methode echt nergens.

Het is meer een beetje, neus voor de loodlijn, achterbeen in tokio en maar rondsjokken.


Als je er zo tegen aan kijkt heb je er niet echt iets van begrepen.

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:05

Ben ik met je eens.
Ik vind het juist een hele vriendelijke trainingsmethode.

StalNZ
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:11

ik heb wel een linkje met instructeurs die de Trainersclub (jaartraject van Dressagepro onderleiding van Rien en Inge van der Schaft) hebben gevolgt. Ik ben daar zelf 1 van en geef zowel Dressuur als Grondwerk lessen in Groningen, Friesland, Drenthe en tegenwoordig ook Overijssel.

Via de volgende link vind je alle trainers die het jaartraject hebben gevolgt:

https://dressagepro.nl/trainersclub/tra ... inersclub/

Hoop dat jullie er wat aan hebben fijn weekend allemaal!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:59

michelle___ schreef:
Ik lees mee, ben op zoek in Den Haag. :)


Idem dito. Regio Leidschendam. Jij al iemand gevonden?

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:16

Christadk schreef:
michelle___ schreef:
Ik lees mee, ben op zoek in Den Haag. :)


Idem dito. Regio Leidschendam. Jij al iemand gevonden?

Nog niet, helaas.

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:00

Christa Hogendoorn. Woont tegenwoordig in Coevorden Drenthe en komt 1x per 2 weken in weekend nog terug naar Pijnacker Zuid-Holland

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:06

Karin Huizer (Paard Centraal) ik geloof Dalfsen en omgeving. Zij leidt ook instructeurs op

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:20

Iemand ervaring met de lesstijl van Petra v Esch?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:12

StalNZ schreef:
ik heb wel een linkje met instructeurs die de Trainersclub (jaartraject van Dressagepro onderleiding van Rien en Inge van der Schaft) hebben gevolgt. Ik ben daar zelf 1 van en geef zowel Dressuur als Grondwerk lessen in Groningen, Friesland, Drenthe en tegenwoordig ook Overijssel.

Via de volgende link vind je alle trainers die het jaartraject hebben gevolgt:

https://dressagepro.nl/trainersclub/tra ... inersclub/

Hoop dat jullie er wat aan hebben fijn weekend allemaal!


Ik word niet heel vrolijk van dit lijstje. Staan er een paar tussen die ik niet eens in de buurt van mijn paard wil hebben :n

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:03

felicity schreef:
StalNZ schreef:
ik heb wel een linkje met instructeurs die de Trainersclub (jaartraject van Dressagepro onderleiding van Rien en Inge van der Schaft) hebben gevolgt. Ik ben daar zelf 1 van en geef zowel Dressuur als Grondwerk lessen in Groningen, Friesland, Drenthe en tegenwoordig ook Overijssel.

Via de volgende link vind je alle trainers die het jaartraject hebben gevolgt:

https://dressagepro.nl/trainersclub/tra ... inersclub/

Hoop dat jullie er wat aan hebben fijn weekend allemaal!


Ik word niet heel vrolijk van dit lijstje. Staan er een paar tussen die ik niet eens in de buurt van mijn paard wil hebben :n


Dat mensen dit jaartraject hebben gevolgd, wil idd nog niet zeggen dat ze ook zo lesgeven. Dat is vaak jammer aan zo'n lijstje

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:36

SBravour schreef:
Zijn er hier mensen bekend met instructeurs door Mireille den Hoedt opgeleid?

Jaaa... ik heb van een aantal les gehad en heb ik van van een nog steeds les. Iedereen heeft zijn eigen stijl, maar de basis is recht, van achter naar voren, ontspanning en balans en er wordt ook veel op houding en zit gelet.

Maar volgens mij werkt er niemand van hun in België.

Lollypop1
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-02-19

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:16

In Belgisch Limburg zit Muriel de Ruijter. Zij heeft grand-prix gereden. Heeft volgens mij wel geen ervaring met grondwerk.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:25


Elisa2

Berichten: 37559
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:49

Janine1990 schreef:
oji schreef:
Eerst lezen... ik vel nergens een oordeel, maar het is geen geheim dat Anky aanhanger is van de LDR Methode en die verder met Sjef heeft ontwikkeld. Verder stel ik alleen dat dat niet de methode is waar de TS in dit topic naar op zoek is.

Lijkt me logisch dat iemand niet voor veel geld bij Anky gaat lessen om op de Rien manier les te krijgen.


Ik had er even bij moeten zeggen dat ik dit in het algemeen bedoel bij de reacties op Jill.

Het ziet er voor mij namelijk uit dat ook Anky, of Jill of wie dan ook... Graag wil dat het paard van achter naar voor in verbinding loopt. En dat ze niet de nadruk leggen op het hoofd. En dan vraag ik me af: Hoeveel wijkt dit af van Rien, met uitzondering van de dure woorden?


Het wijkt wel af, ben zelf klassiek duits geschoold en heb een periode bij een "moderne" dressuurruiter gelest.

Grote verschillen waren: ipv voorwaarts/ neerwaarts rijden, hals gelijk in een (wedstrijd)houding plaatsen. Van achter naar voor rijden moet je bij beiden, maar bij de moderne dressuur is het blijven vasthouden aan de voorkant tot het paard loslaat/ overgeeft. En bij klassiek is het contact houden, paard zoekt zelf de hand op en je hebt geen druk aan de voorkant.
Modern is paard door de weerstand heen zetten op "druk", klassiek is zorgen dat er geen weerstand ontstaat. Nouja, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Grote verschil vond ik: klassiek was een blij paard, rijden was gebaseerd op samenwerking, opbouw was geleidelijk aanpassend aan het niveau en fysieke kunnen van paard en ruiter op dat moment.Als er verzet was omdat je bij een grens kwam dan werd er gekeken waarom dat was een heel voorzichtig naar toe gereden, gewoon steeds stap voor stap. Duurde allemaal uiteraard veel langer. Maar voor ieder paard haalbaar.

Bij de "moderne" dressuur kwam het paard direct in verzet, waar "doorheen" gereden moest worden. Paard moest zich overgeven, mag geen verzet tonen..paard van mij accepteerde dit niet (terecht) en werd gezegd dat hij niet geschikt was, beter een andere kon kopen.
Door de hoge halshouding drukte paard zijn rug weg en ging zich vastzetten waardoor er een rugblessure ontstond.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:07

Elisa2 schreef:
Het wijkt wel af, ben zelf klassiek duits geschoold en heb een periode bij een "moderne" dressuurruiter gelest.

Grote verschillen waren: ipv voorwaarts/ neerwaarts rijden, hals gelijk in een (wedstrijd)houding plaatsen. Van achter naar voor rijden moet je bij beiden, maar bij de moderne dressuur is het blijven vasthouden aan de voorkant tot het paard loslaat/ overgeeft. En bij klassiek is het contact houden, paard zoekt zelf de hand op en je hebt geen druk aan de voorkant.
Modern is paard door de weerstand heen zetten op "druk", klassiek is zorgen dat er geen weerstand ontstaat. Nouja, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Grote verschil vond ik: klassiek was een blij paard, rijden was gebaseerd op samenwerking, opbouw was geleidelijk aanpassend aan het niveau en fysieke kunnen van paard en ruiter op dat moment.Als er verzet was omdat je bij een grens kwam dan werd er gekeken waarom dat was een heel voorzichtig naar toe gereden, gewoon steeds stap voor stap. Duurde allemaal uiteraard veel langer. Maar voor ieder paard haalbaar.

Bij de "moderne" dressuur kwam het paard direct in verzet, waar "doorheen" gereden moest worden. Paard moest zich overgeven, mag geen verzet tonen..paard van mij accepteerde dit niet (terecht) en werd gezegd dat hij niet geschikt was, beter een andere kon kopen.
Door de hoge halshouding drukte paard zijn rug weg en ging zich vastzetten waardoor er een rugblessure ontstond.

Goh, die "moderne" methode komt me bekend voor bij een bepaalt paard.
Die was zo onder druk gezet dat ze letterlijk gevaarlijk werd. Ze had ook d'r afstamming niet mee in die zin maar die werd uiteindelijk als onhandelbaar verkocht.
Paard hebben ze vervolgens kunnen overtuigen dat het ook leuk kan zijn (klassieke rijden) en werd zonder veel moeite M2.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:38

Als ik je startpost lees dan denk ik aan 3 namen:
Omgeving Gelderland.
* Hester Brands
* Romy Huisman
* Harry Hegger

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:42

Karin_deB schreef:
Ik lees ook mee. Zoek iemand die kan lesgeven omgeving Breda.


Roos van Via Equestra. Les al jaren bij haar en is echt een hele fijne. Super veel respect voor het paard en werkt echt vanuit de mogelijkheden en het karakter van het paard en daarnaast gewoon gedegen kennis van zowel het basis- als het hogere werk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:24

Elisa jij omschrijft het precies :j ik heb geleerd op druk te rijden. Dat paste me helemaal niet, maar hoe het anders kon had ik geen idee van. Ik krijg nu klassiek les en wat een verademing. Had ik dat maar veel eerder geweten. Het is zoveel fijner rijden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:28

Elisa, wat jij beschrijft heb ik ook ervaren.
Ik heb juist „ouderwets“ leren rijden maar heb op den duur wat clinics gedaan van moderne top ruiters. Die gaven mij inderdaad ook de tip dat ik mijn paard de deur uit moest doen en een onderdaniger exemplaar moest kopen. En dan te bedenken dat het al een reuze gehoorzaam dier was (alles wat ik daarna heb gehad was 10x brutaler). Het was dus inderdaad ook niet voor mij dat rijden op druk.