Crematie paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binck8
Berichten: 431
Geregistreerd: 21-05-19

Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 13:33

Hallo allen,
Eigenlijk heb ik geen idee waar ik dit bericht moet plaatsen voor zoveel mogelijk bruikbare informatie. Ik hoop dat het goed staat...
Ik weet sinds heel recent dat ik een flinke tumor in mijn hoofd heb en dat ik binnenkort een operatie daaraan ga krijgen. Dat maakt zeker emotioneel en bang. Ben mama van 2 jonge tieners...

Daarnaast heb ik een zeer lief ouder paard (23) en hij is mijn harte-paard, mijn vriendje. Door deze situatie heb ik besloten om hem te laten cremeren ipv ophalen door Rendac na zijn overlijden zodat ik met hem vermengd kan worden en nooit echt alleen zal zijn.

Maar waar kan ik hem het beste laten cremeren? Waar gaat het netjes en secuur met transport? Naast het opschrijven van mijn eigen wensen in een boekje moet ik ook hierover nadenken, dus alle hulp is welkom.

Bedankt.

Baredawn

Berichten: 178
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:56

Mijn paard is gecremeerd bij Crematorium Westerhout in Beverwijk. Kwamen heel netjes mijn paard na haar overlijden ophalen en hebben haar daar nog even in een stal gelegd zodat mijn kinderen van toen nog 5 en 8 jaar ook nog afscheid konden nemen op een rustige manier.
Dit was in 2012 maar ik heb er nog altijd een goed gevoel over hoe het crematorium alles heeft geregeld.

Ik wens je heel veel sterkte met alles.

vikawiek

Berichten: 1523
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:01

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen :knuffel:

Ik ben bij de Breborgh geweest, in Twente. Mijn paard lag in Groningen en het transport ging heel rustig en kundig met hun eigen wagen met lier waardoor ze heel rustig het paard in hun wagen kunnen krijgen. Ik kreeg ook regelmatig updates waar ze waren en wat er ging gebeuren. Toen ik de as ging ophalen kreeg ik nog een rondleiding. Er zijn ook foto's gemaakt van het moment dat je paard de oven in gaat, maar ik kan begrijpen als iemand daar geen behoefte aan heeft

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:15

Jee wat heftig. Sowieso heel veel sterkte gewenst.

Ik hoor goede verhalen over het crematorium in Roermond, maar heb er (gelukkig) zelf nog geen ervaring mee.

Binck8
Berichten: 431
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 15:33

Ik kan die in Roermond niet vinden...

We alvast bedankt!

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:36

Ik heb drie ponys gecremeerd in Westerhout. Heel tevreden geweest, echter merkte ik de laatste keer dat het voor mij persoonlijk daar net wat meer aan de commerciële kant geworden is. Een vriendin heeft haar pony in Twente laten cremeren, dat zal voor mij ook het volgende crematorium zijn voor mijn huidige pony. Iets minder groot en iets persoonlijker. Het transport gaat heel netjes. Ik ben daar alle keren bij geweest en er wordt met de grootste nauwkeurigheid gewerkt. Evenals dat het zeer respectvol gaat. Op verzoek kan er tevens van alles, zoals een moment wachten tot je er als eigenaar klaar voor bent om de klep te laten sluiten of nog in de trailer zelf wilt zijn.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:40

Die in Roermond doet geen paarden/pony's meer, dan wordt je doorverwezen naar huisdieren- en Paardencrematorium Parkstad.
Ik heb in 2009 mijn hengst in Roermond laten cremeren en was er wel heel tevreden over dus jammer dat zij het niet meer doen. Parkstad-Heerlen ken ik verder niet.
Veel sterkte!

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:42

Het lijkt erop dat het crematorium in Roermond er inderdaad mee gestopt is. Jammer!

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:47

Wat praktische tips:
een crematorium mag geen as mengen. Ik heb zelf de as van mijn vader en moeder moeten mengen om ze gemengd te kunnen uitstrooien, dus ook jouw nabestaanden zullen dat zelf moeten doen met jouw as en die van je paard. Bespreek dat dus vooraf.
Je krijgt voor zover ik weet standaard ook nooit alle as van je paard mee, want dat is al snel 60-70 kg bij een normaal formaat warmbloed. Vraag dus vooraf of dat eventueel wel kan, als je dat wel zou willen.

Verder sterkte met alles. Zo'n diagnose zet je leven compleet op z'n kop.

Lavitabella

Berichten: 1742
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:50

Heel erg veel sterkte TS :(:)

Ik ben ook bij de Breborgh geweest. Ondanks dat het voor mij anderhalf uur rijden was totaal geen spijt van gehad. Ze hebben mijn paard toen opgehaald bij de Lingehoeve en daar naar toe vervoert. Netjes op de hoogte gehouden en met het ophalen van het as echt super netjes behandeld. Heel veel rust straalde ze uit en je voelt je goed op je gemak. Ik heb inderdaad ook foto's gekregen toen ze de oven in is gegaan. Dit hoeft niet. Ik heb ze gekeken maar ook meteen verwijderd.

Mocht ik ooit weer wat kiezen ga ik hier weer heen. Fijne ervaring!

Ik heb echt een flinke doos met as meegekregen. Ik denk een kilo of 15/20?

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:51

Ook mijn paard is naar de Breborgh gegaan, vanuit Noord Drenthe.

Mijn paard was overleden in de stal en lag (uiteraard, passend bij zijn persoonlijkheid) precies op de meest ongelukkige manier om hem eruit te krijgen.

Hij is met alle respect en zonder enige haast met behulp van een soort brancard met lier eruit gehaald. Ook steeds om hem heen lopen ipv er overheen stappen. Ook waar er eigenlijk nauwelijks ruimte was.

Hij is daarna in een neutrale zwarte paardenauto meegenomen.

Toen ik na de crematie de as kwam halen lag de doos in een mooie rouwkamer.

Ik zie nu de nieuwe reacties.
Ik kreeg 17 kg as mee van een flink uit de kluiten gewassen KWPN-er. Dat was wat minder dan verwacht maar door zijn leeftijd (31) was de botdichtheid al lager.

Heel veel sterkte TS.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 18-11-23 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:52

Binck8 schreef:
Daarnaast heb ik een zeer lief ouder paard (23) en hij is mijn harte-paard, mijn vriendje. Door deze situatie heb ik besloten om hem te laten cremeren ipv ophalen door Rendac na zijn overlijden zodat ik met hem vermengd kan worden en nooit echt alleen zal zijn.


Ik heb geen tips voor je maar dit stukje raakte me enorm, ik vind dit zo'n mooi hartverwarmend idee, ik ga de mogelijkheid hiervan zelf ook eens bekijken.

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:00

Hier ook zeer goede ervaringen met Westerhout in Beverwijk, netjes, vriendelijk en respectvol.

Binck8
Berichten: 431
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 00:28

Kent iemand Chevaline in België ook?

N4N4
Berichten: 1115
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:53

Vanwaar kom je vandaan TS?
Ik heb mijn paard na het inslapen laten ophalen en zij is bij het hoeksche hof in Numansdorp NL gecremeerd.
Is naar wens en met respect gegaan .

Verder wil ik je heel veel sterkte en kracht wensen :knuffel:

xPareltje

Berichten: 943
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 01:08

De reacties over het crematorium in Roermond kan ik mij helemaal in vinden. Een hele fijne plek en zelf heb ik hier meerdere dieren heen gebracht om te cremeren.

Nog even ter aanvulling. Ik heb afgelopen december nog een van mijn dieren laten cremeren. In Roermond kon ik haar inderdaad niet meer laten cremeren en is ze op de andere locatie in Heerlen gecremeerd. Ook hier is het heel netjes en fijn verlopen.

Binck8
Berichten: 431
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 11:50

N4N4 schreef:
Vanwaar kom je vandaan TS?
Ik heb mijn paard na het inslapen laten ophalen en zij is bij het hoeksche hof in Numansdorp NL gecremeerd.
Is naar wens en met respect gegaan .

Verder wil ik je heel veel sterkte en kracht wensen :knuffel:


Ik woon in Noord Limburg.
Vroeger heb ik een folder gehad van Roermond, maar daar gaat het niet meer.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:55

Heftig verhaal TS, veel sterkte.

Ik ga zelf mee met fijne ervaring voor Westerhout in Beverwijk, was overigens voor een kat ipv paard.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:58

Jeetje TS, heel erg veel sterkte, wat een heftig verhaal :(:)

Ik sluit me aan bij de fijne ervaringen met Westerhout in Beverwijk. Ik heb daar verschillende dieren laten cremeren. Ze denken erg goed mee in verdrietige tijden.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:27

Sterkte Ts!
Ik zag een paar maanden terug een advertentie van chevaline voorbij komen. Zit in België, maar zelfs met transportkosten een stuk goedkoper dan de crematorium in NL. Verder gelukkig geen ervaring mee, maar moet zeggen dat ik door die advertentie wel cremeren als optie ben gaan zien.

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:16

Mijn paard is opgehaald/gecremeerd door Parkstad-Heerlen.
Heel erg respectvol en netjes.
Wel ontzettend veel geld maar echt heel goede ervaring.

Heel veel sterkte TS

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:00

Sterkte TS

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd wat zoiets kost?

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Crematie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:19

Ik had de factuur nog in de mail. Het transport kostte een kleine 600 euro, administratiekosten 27 euro, trailerschoonmaakkosten 25 euro, cremeren zelf verschilde van 1200 tot 1500 euro (gaat op kilo's) en dan nog 87 euro voor de houten askist waar t as in zat. Alles excl btw. Dit was in periode 2017-2020. Zal vast nog veranderd zijn met de jaren. Betwijfel alleen of t goedkoper is geworden, eerder duurder zoals alles in het leven tegenwoordig.

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:20

Het gaat op gewicht van het paard, ik was 2000 euro kwijt.

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:21

Ik was inclusief alles (ook vervoer op zondag!) zo'n 1500 euro kwijt in Beverwijk.