waar paard natuurlijk laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
taaltjuhh
Berichten: 91
Geregistreerd: 28-07-06

waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 00:00

nou zo als de titel al luid wil ik graag waar ik me KWPN merrie natuurlijk kan laten dekken.
het is namelijk haar eerste veulen en dan werkt natuurlijke dekking beter.

alvast bedankt

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:37

taaltjuhh schreef:
nou zo als de titel al luid wil ik graag waar ik me KWPN merrie natuurlijk kan laten dekken.
het is namelijk haar eerste veulen en dan werkt natuurlijke dekking beter.

alvast bedankt

Haha! Onzin.

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:23

Om vers sperma te hebben hoef je niet per sé natuurlijk dekken. Er zijn genoeg KWPN hengsten beschikbaar via KI met vers sperma.

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:32

Bovendien wordt er met KWPN hengsten niet meer natuurlijk gedekt.

Als je natuurlijk wilt dekken kom je uit bij hengsten van een ander stamboek of afgekeurde KWPN hengsten zoals bijvoorbeeld Haarlem(niet dat dat een slechte hengst is)

Verder brengt natuurlijk dekken veel meer risico's met zich mee, voor de merrie en voor de hengst. Vers KI is echt net zo goed.

Spirit_
Berichten: 593
Geregistreerd: 10-05-07

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:34


gomir

Berichten: 25551
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:56

-> EA-GZ

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:40

waarom zou een merrie voor de eerste keer niet of moeilijk dragend zijn door KI.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:08

ze wil de merrie ook een pleziertje gunnen denk ik Haha!

denk dat door KI doordat ze het zaad zowat op het ei leggen sneller en betere bevruchting geeft als natuurlijk dekken...

Bounce
Berichten: 925
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Drenthe

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:40

Bij Gebr Dolfsma in drenthe doen ze nog natuurlijke dekking volgens mij..

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:33

zeanine schreef:
Bovendien wordt er met KWPN hengsten niet meer natuurlijk gedekt.

Als je natuurlijk wilt dekken kom je uit bij hengsten van een ander stamboek of afgekeurde KWPN hengsten zoals bijvoorbeeld Haarlem(niet dat dat een slechte hengst is)
Verder brengt natuurlijk dekken veel meer risico's met zich mee, voor de merrie en voor de hengst. Vers KI is echt net zo goed.

Kroonjuweel dekt ook gewoon nog natuurlijk hoor, dus dat dikgedrukte deel slaat nergens op!
@Blacky4life: http://www.dressuurstal-adm.com is iets meer up-to-date.

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:05

missmiekie schreef:
Kroonjuweel dekt ook gewoon nog natuurlijk hoor, dus dat dikgedrukte deel slaat nergens op!


Well excuse me Boos! . Ik kan ook niet alles weten. Maar over het algemeen wordt er met KWPN hengsten niet meer natuurlijk gedekt.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:11

zeanine schreef:
missmiekie schreef:
Kroonjuweel dekt ook gewoon nog natuurlijk hoor, dus dat dikgedrukte deel slaat nergens op!


Well excuse me Boos! . Ik kan ook niet alles weten. Maar over het algemeen wordt er met KWPN hengsten niet meer natuurlijk gedekt.

Haha, dan moet je maar niet zo'n uitspraak doen he Haha!
Over het algemeen wordt er met hengsten(heeft helemaal niets met kwpn oid te maken) niet meer zoveel natuurlijk gedekt, dat zou een beter statement zijn Haha!

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:00

ik denk dat je eerst een juiste hengst moet uitzoeken en dat zwaarder moet laten wegen dan of ie al of niet natuurlijk dekt. Of maakt het je niet uit wat voor hengst het is en wil je er geen papier bij?

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:24

Als je de hengstenkeuze laat afhangen van het natuurlijk dekken dan wordt de keus natuurlijk een stuk beperkter dan wanneer je voor KI gaat. Naar mijn idee moet je gewoon een hengst zoeken die bij je merrie past en waar je in de toekomst ook wat mee kan, qua sport en verkoop.

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:17

Onze hengsten dekken allemaal natuurlijk... Maar het zijn wel allemaal barokke paarden. (Lipizzaners, Andalusiers en Frederiksborgers) Dekken ook regelmatig KWPN ers. Maar het moet natuurlijk wel je smaak zijn. Wie weet is het iets voor je?

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:13

cissy schreef:
ik denk dat je eerst een juiste hengst moet uitzoeken en dat zwaarder moet laten wegen dan of ie al of niet natuurlijk dekt. Of maakt het je niet uit wat voor hengst het is en wil je er geen papier bij?



Ben ik het absoluut mee eens. Maar ik ben ook op aan het rondkijken naar KWPN hengsten die nauurlijk dekken. Waarom? Omdat ik mn merrie dit jaar maar niet drachtig krijg, ondanks dat het sperma van een hele goede kwaliteit is. Maar aangezien we al later in het seizoen komen, denk ik erover om het eens natuurlijk te proberen,maar dan niet met ''whatever'' welke hengst.
Ik zou ook graag weten, welke hengsten (kwpn/nrps) er natuurlijk dekken. Kroonjuweel, Uniform...

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: waar paard natuurlijk laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:20

Wat vind je van de hengst Kazahr? Het is een Frederiksborger uit Denemarken en hij staat bij ons op stal. We hebben zijn eerste jaargang veulens en wat opvalt zijn de prachtige hals en het super achterbeen gebruik. Bij wie zijn wij op de site staat ook een foto van Ton op hem. Ook bij de foto's van de Equitana trouwens.... Natuurlijk kun je hem altijd live een keer bewonderen.