Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:34

Een van mijn paarden heb ik zadelmak gekocht op 3,5 jarige leeftijd. Met haar zijn ze te vroeg begonnen, je kon dit aan haar merken dat ze echt moeite met het werk had en er mentaal onder leed. Ik heb haar toen ruim een half jaar vrij gegeven. Zij is in de periode tussen de 3,5 en 4 jaar nog 8cm gegroeid.

Bij haar is het zadelmak maken niet zorgvuldig gegaan en daar heb ik lang de vruchten van geplukt. Ze was er gewoon niet aan toe, maar ja tijd is geld. Achteraf wel eens spijt gehad van de aankoop (niet dat ik haar nu zou willen missen, dus begrijp me niet verkeerd). Sindsdien me voorgenomen om nooit geen paard meer te kopen wat al zadelmak is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:38

De meeste mensen die paarden zadelmak maken en africhten hebben wel zoveel ervaring dat het eerst voorwaarts is voordat de kop naar beneden gaat en die weten ook dat 2/3 keer per week 10 minuten voor een 3 jarige zat is.

Doe je dat allemaal niet, trek je hem meteen met z'n hoofd naar beneden en rij je volop, dan heb je gewoon geen verstand van een paard africhten en heel houden.

Zoals ik al eerder heb verteld, is mijn 4 jarige nu een jaar ohz maar loopt hij nog steeds niet veel (3/4 keer per week 15 minuten) omdat hij het afgelopen jaar 10cm gegroeid is. En ik denk dat hij daarmee ook wel 'geluk' heeft want anders had hij nu al wel BB gesprongen. Denk dat hij 5 is als hij voor het eerst een BB parcours gaat zien. Had hij bij een handelstal gestaan, dan was er hier hoogstwaarschijnlijk geen rekening mee gehouden omdat het daar gaat om geld verdienen.

Je houdt ze het langste heel met ze niet overvragen. Ongeacht de leeftijd.

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:19

Bedankt voor alle reacties, er zitten interessante stukken tussen :j Ik vind het stuk van troi heel leerzaam.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:02

Stipje! Interessante discussie. Ik heb een jaarling (vandaag 15 maanden!)

Plan is nu om haar met 3 zadelmak te maken. Dan zomer het land op en daarna doorpakken. Maar ik kijk wel goed naar of ze er al aan toe is.

Ik heb een quarter en die worden in de topsport (in Amerika) ook vaak vroeg onder het zadel gebracht. Helaas is het vooroordeel aanwezig. "Ow heb je een quarter? Dan ga jij veels te vroeg beleren!" Uhm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:17

Gimme_Spurs schreef:
Stipje! Interessante discussie. Ik heb een jaarling (vandaag 15 maanden!)

Plan is nu om haar met 3 zadelmak te maken. Dan zomer het land op en daarna doorpakken. Maar ik kijk wel goed naar of ze er al aan toe is.

Ik heb een quarter en die worden in de topsport (in Amerika) ook vaak vroeg onder het zadel gebracht. Helaas is het vooroordeel aanwezig. "Ow heb je een quarter? Dan ga jij veels te vroeg beleren!" Uhm...

Ja maar "western"(whatever that may be) is sowieso sielug :D

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:26

FjeLOVER schreef:
[
Heb zelf paarden altijd vanaf 5 ingereden, nooit problemen me gehad


Wat voor paarden waren dat dan, als ik vragen mag?

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:33

FjeLOVER schreef:
Het blijft altijd discussie.
Mijn mening is dat je een paard gewoon pas kan belasten vanaf 4/5 jaar.
Liefst 6, maar niet veel mensen hebben daar het geduld en tijd voor, maar als het daaraan ligt kan je beter een 8 jarige kopen bv.


Grappig, ik lees hem ook zoals Pol. Je impliceert met jouw uitspraak (en met je antwoord aan Pol013 overigens nog steeds hetzelfde).
Mensen die hun paard eerder inrijden dan vanaf 4/5 of wat jou betreft liever nog 6 hebben geen geduld of tijd om het paard te laten groeien.
Maar daar gaat het juist om. We verschillen daarover van mening. Het is niet een gebrek aan geduld, maar de wetenschap dat jonger beginnen met deskundigheid en beleid beter is.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:44

De meeste stallen die ik ken passen het werk aan aande leeftijd en paard.

Rijden is korter en minder moeilijke oefeningen lagere sprongen. En vaak ook minder dagen in de week.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:55

VivaLaVida schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Stipje! Interessante discussie. Ik heb een jaarling (vandaag 15 maanden!)

Plan is nu om haar met 3 zadelmak te maken. Dan zomer het land op en daarna doorpakken. Maar ik kijk wel goed naar of ze er al aan toe is.

Ik heb een quarter en die worden in de topsport (in Amerika) ook vaak vroeg onder het zadel gebracht. Helaas is het vooroordeel aanwezig. "Ow heb je een quarter? Dan ga jij veels te vroeg beleren!" Uhm...

Ja maar "western"(whatever that may be) is sowieso sielug :D


Klopt! Dat tuttige dressuur gedoe... daar wordt toch niemand vrolijk van... aanpakken die luie hooivreters! }> _O-

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:10

[/quote]

Klopt! Dat tuttige dressuur gedoe... daar wordt toch niemand vrolijk van... aanpakken die luie hooivreters! }> _O-[/quote]

_O- _O- _O-
Vind het zelf grappig en ik ben dressuurruiter

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:17

Hahaha mooi! Ik wilde ook zeker niemand tegen het hoofd stoten hoor!

en ben zelf 18 jaar dressuurruiter geweest...

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:10

Change3x schreef:
De mensen die roepen dat je tot 6 jaar of misschien wel langer moet wachten met inrijden, hebben waarschijnlijk geen ervaring met paarden zadelmak maken en africhten. Hoe langer je wacht hoe vervelender ze vaak zijn omdat ze op die leeftijd precies weten hoe het leven in elkaar zit.


Deze uitspraak klopt in mijn ogen niet. Een paard gaat echt niet vervelender worden omdat je er pas drie jaar later een zadel opgooit. Wat wel kan is dat je meer gaat verwachten omdat die nu toch al 6 jaar is en daardoor sneller wilt gaan/grotere stappen neemt dan dat je ooit met een driejarige zou doen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:20

Het gaat in mijn ogen mis omdat het beleren omslaat in moeten presteren op jonge leeftijd.

Eentje tot z'n 6e niet aanraken en onder een glazen stolpje bewaren en dan ineens gaan belasten is uiteraard vragen om problemen.

Een paard in zijn eigen tempo beleren en belasten zou geen probleem moeten zijn, maar het wordt op wedstrijden wel beloond als een jong dier meer kan oprichten en meer voorbeen kan zwaaien dan een leeftijdsgenoot die keurig de basis laat zien, maar dan minder flitsend.

Goed materiaal kost geld en moet vaak ook geld opbrengen en tijd is geld.

Als je zo'n dier rustig beleerd, leuk laat voorrijden en daardoor leuk kunt verkopen hoeft er nog niet zoveel aan de hand te zijn.

Maar die koper heeft verwachtingen, net flink geïnvesteerd en gaat het liefst gister de ring in.

Op het verkoopfilmpje kon ie al lekker verzamelen, dus hij moet niet zeuren en werken.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het per definitie zo is, zat paarden waar prima mee wordt omgegaan, maar ondanks alle ongetwijfeld goede bedoelingen, is er ook veel onkunde.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:48

Ik denk dat je belasting en rijden echt uit elkaar moet trekken voor zo'n discussie.

Belasting vanaf jonge leeftijd is veel beter dan niets doen. Jonge paarden die veel in een loopstal staan of in een klein stukje zompig weiland zijn niet goed voorbereid op de belasting die rijden met zich meebrengt. Ik ben enorm voorstander van juist veel dingen doen met jonge paarden, harde ondergrond meepakken, beetje handpaarden, spelenderwijs van alles bijbrengen.

Ik denk persoonlijk dat je het beste vanaf vier heel erg langzaam kan opbouwen met enorm veel pauzes tussendoor om de rugspieren wat rust te gunnen.
Vrijwel elk paard, hoe vriendelijk ook gereden, hoe mooi het zadel ook past, krijgt een beetje verzuring in z'n rugspieren bij het inrijden. Bij veel paarden is dat veel meer dan een beetje.
Het mooiste zou zijn om dan elke keer een periode van rust te geven. Ik doe dat liever wat geleidelijker dan in de zomer inrijden en dan in de winter weer op het land knallen. Liever meerdere keren een paar weken rust.

Het meeste ideale is voor mij is als dit allemaal volledig afgestemd is op het karakter en het lijf van het betreffende paard, ingespeeld op alle sterke en zwakke punten bij zo'n paard. Ik zou echt af willen van al die gestandaardiseerde ideeën over op deze leeftijd moet het paard dit of dat kunnen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:57

Gini schreef:
Change3x schreef:
De mensen die roepen dat je tot 6 jaar of misschien wel langer moet wachten met inrijden, hebben waarschijnlijk geen ervaring met paarden zadelmak maken en africhten. Hoe langer je wacht hoe vervelender ze vaak zijn omdat ze op die leeftijd precies weten hoe het leven in elkaar zit.


Deze uitspraak klopt in mijn ogen niet. Een paard gaat echt niet vervelender worden omdat je er pas drie jaar later een zadel opgooit. Wat wel kan is dat je meer gaat verwachten omdat die nu toch al 6 jaar is en daardoor sneller wilt gaan/grotere stappen neemt dan dat je ooit met een driejarige zou doen.


Volgens mij komen deze verhalen in de wereld doordat de meeste paarden die "nog niet zijn ingereden" met 6 jaar eerder probleempaarden zijn waarbij juist al heel vaak geprobeerd is om ze in te rijden en waarbij het niet gelukt is.

De paarden waarvan ik zeker weet dat ze pas op 4, 5 of 6 voor het eerst beleerd zijn, hebben inderdaad niet meer problemen dan paarden die met 3 zijn ingereden. Zijn dan ook wel weer meestal paarden van mensen die ze absoluut niet overvragen (eerder het omgekeerde..). "Vervelend doen" met inrijden is bijna altijd een probleem van overvragen en niet duidelijk zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:00

Met sanne eens.
Ik heb ook niet ervaren dat oudere paarden vervelender zijn.
Ik heb wel ervaren als dat mensen er teveel mee tutten zonder ervaring dat ze vervelend zijn, want ja die hebben wel geleerd dat vervelend zijn zijn vruchten afwerpt.
Dan moet je daar eerst mee aan de gang voordat je eigenlijk fijn aan het werk kunt gaan.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:14

Maar ik denk dat je bij een dier zadelmak maken helemaal niet tutterig moet zijn. Wel voorzichtig, maar niet tutterig. Of ze nou 3 of 6 zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:16

Nee absoluut niet tutterig, duidelijk. Dat wel.
Maar vaak zijn mensen vooraf al tutterig en dan krijg je een paard voor je neus gezet wil je die aub zadelmak maken en dan heeft hij al zoveel onzin geleerd die er eerst weer uit moet. Dat kost meer dan een die alleen maar meelopen en smidje kent, recht vanuit de opfok.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:18

Heb er inmiddels genoeg zadelmak gemaakt en ook genoeg gereden om te weten: 3 jaar is te vroeg. En voor hele groten is 4 jaar nog te vroeg.

Laten we trots zijn op de 20jarigen die nog lopen, ipv zo jong mogelijk op wedstrijd. Ik weet inmiddels uit ervaring dat "3 jaar en ingereden en kort daarna sport = 20 jaar niet meer lopen" heel vaak waarheid is. Wat al die sportruiters ook zeggen. Het is maar een enkele sportruiter die zijn beest op 20 jarige leeftijd überhaupt nog heeft.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:26

Die hebben daar ook geen enkel belang bij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:27

En ik weet dat er nog genoeg zonder problemen 20 worden, wat is dan de waarheid?

Wat ik al eerder zei er moet wel met beleid gereden worden.
Ruiters moeten voelen.
Een paard ergens indrukken dan weet je dat je hem de blessure indrukt.
Maar een die aanbied kan best wat hij aanbied lopen, nee geen 7 keer in de week, maar wel 3 keer 25 minuutjes lopen. En de rest lekker buiten met maatjes waar hij zelf losjes blijft.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:32

Handelaars hebben maar 1 doel: geld. En liefst in zo'n kort mogelijke tijd.
Een particulier verkoopt zijn 5 jarige beest niet als die M loopt. Tenzij er wat aan mankeert.
Een handelaar drukt een jong paard naar de M om een zo hoog mogelijke prijs te halen.

Lang niet iedereen die op een paard gaat zitten, heeft er belang bij dat dit duurzaam gebeurt. 5 jarige paarden die M lopen en te koop staan, zijn daarom in mijn boekje per definitie verdacht.

(ik besef de grote generalisatie, en zal vast weer een pb met een uitzondering toegezonden krijgen, maar in grote lijnen is het zoals hierboven staat. Geldt niet voor alles en iedereen, maar geldt wel voor de meeste gevallen)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:34

Ik ben best geintersseerd in harde data hierover. Er wordt veel beweerd over wat goed en slecht is wat betreft in- en doorrijden van relatief jonge paarden. Maar het is moeilijk goede informatie te vinden. Teveel andere factoren die invloed hebben, te lange periodes, moeilijk gestandaardiseerde meetmethoden te ontwerpen.

Boef2016
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-04-17

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:37

Beetje schouderbinnenwaarts en verruimen. ....das echt heel ingewikkeld voor een 5 jarige maar voor veel ruiters wrl, en die projecteren het dan als moeilijk voor het paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:41

Kuggur schreef:
Ik ben best geintersseerd in harde data hierover. Er wordt veel beweerd over wat goed en slecht is wat betreft in- en doorrijden van relatief jonge paarden. Maar het is moeilijk goede informatie te vinden. Teveel andere factoren die invloed hebben, te lange periodes, moeilijk gestandaardiseerde meetmethoden te ontwerpen.

Die data is er ook niet
Maar ruiters die ze zelf een jong paard kapot rijden zien dat als waarheid, maar zien niet dat ze niet gevoeld hebben.

Want ja ik was diegene met een nette PB ,die blijkbaar niet gewaardeerd word, om het topic hier niet teveel te vervuilen.
Had me meteen gezegd die niet te waarderen ipv terug te pb-en en het dan hier zo smerig te laten weten.


Boef2016 schreef:
Beetje schouderbinnenwaarts en verruimen. ....das echt heel ingewikkeld voor een 5 jarige maar voor veel ruiters wrl, en die projecteren het dan als moeilijk voor het paard.

Precies boef, je hebt dat al nodig om een paard recht te richten.
Scheef rond laten hobbelen daar krijg je ze mee kapot.
Maar dat moet je wel voelen.