Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:45

Zizipicoleo schreef:
Hopelijk mag ik als stille meelezer (en -leerder!) zonder nuttige bijdragen aan dit topic toch even een vraagje tussendoor posten :o
Ik heb het filmpje ook bekeken, maar behalve dat ik het er niet uit vind zien (onze merrie wil nog wel eens zo sloffen als ze eigenlijk terug moet naar draf, maar daar geen zin in heeft :') ), begrijp ik niet precies waarom dit zielig is? Of is deze manier van lopen schadelijk voor de paarden?


Ik vind het vooral treurig omdat het zó ver verwijderd is van de natuurlijke gangen van het paard.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:36

Mooie foto fsca, ik heb die westernkrabbelaars ook voorbij zien komen en ik denk dat dit uiteindelijk ook wel schadelijk kan Zijn voor de paarden ook. Ik hoop dat erin Nederland niet zo gereden wordt,omdat dit bv toonaangevend is.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:09

Ik denk dat álles, uitgevoerd op een langere termijn, en niet strokende met een paard's natuurlijke inclinatie tot een bepaald gang, schadelijk is/ kan zijn/ wordt.

Op het filmpje is dan ook te zien hoe paarden compleet NIET in hun natuurlijke galopgang gereden worden, wat hopelijk een momentopname is van 10 minuten of zo.
Desalniettemin - ook begrijpende dat dit in de Westernwereld een soort van extreme slow pace wordt genoemd - lijkt het me niet erg zinvol en paard zóver terug te rijden dt zelfs de natuurijke beenzetting verloren gaat.
Dat kán niet anders dan schadelijk zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:18

Ik zou daar niets over durven zeggen eigenlijk. Een parcours van 1.60 is ook niet lief voor het lichaam.
Elke vorm van topsport vergt veel van het lichaam,

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:34

Er op gaan zitten is in zijn geheel niet natuurlijk dus IMO is dat sowieso een bijzonder zwak argument. :) Zeker inderdaad in de sport... Dressuur is evemin "natuurlijke beenzetting". Tuurlijk gebruiken ze alles wat we vragen "ook" in het wild maar in geen geval in de vorm die wij vragen. In het wild zal geen enkel paard verzameld gaan appuyeren of netjes met de kont onder zich in zo extreem hoog gaan piafferen zoals men nu "wil zien". Ik kan je vertellen dat de "piaffe" van mijn knol als hij opgefokt is en hem dus uitvoert zoals ze het in de natuur zouden doen als ze het al zouden doen echt niet veel punten zou krijgen in de ring. :D

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:21

Ayasha schreef:
Ik kan je vertellen dat de "piaffe" van mijn knol als hij opgefokt is en hem dus uitvoert zoals ze het in de natuur zouden doen als ze het al zouden doen echt niet veel punten zou krijgen in de ring. :D


Die van onze Lusitano wel hoor :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:51

Die van Sam niet. Hoofd hoog, oren er op en 'piafferen' maar met een holle rug. :=

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:26

Het zal allemaal wat beenzetting natuurlijke gang etc maar wat ik vooral triest vind om te zien is dat de paarden geestelijk gebroken lijken. Geen enkel enthousiame, leeg :(

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:36

[quote="FCSA"]Wat leuk om te zien, die ukkies op die grote paarden! Ik vind Duitsland sowieso een fijn paardrijland :j
Wij hebben weer een rondje gecrosst dit weekend:

Afbeelding[/quo _/-\o_ te]
MOOI

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:41

FCSA schreef:
Zizipicoleo schreef:
Hopelijk mag ik als stille meelezer (en -leerder!) zonder nuttige bijdragen aan dit topic toch even een vraagje tussendoor posten :o
Ik heb het filmpje ook bekeken, maar behalve dat ik het er niet uit vind zien (onze merrie wil nog wel eens zo sloffen als ze eigenlijk terug moet naar draf, maar daar geen zin in heeft :') ), begrijp ik niet precies waarom dit zielig is? Of is deze manier van lopen schadelijk voor de paarden?


Ik vind het vooral treurig omdat het zó ver verwijderd is van de natuurlijke gangen van het paard.

Ik deel de mening van mevr. Knollentuin; Deze manier van bewegen is duidelijk schadelijk voor het paard. Waarbij het niet zo zal zijn dat een paar ongelukkige pasjes tussen de overgangen het paard de das om zal doen. MAAR daar worden paarden dag in dag uit getraind om zo verwrongen te bewegen. Zou dat een effectieve manier van bewegen zijn, dan was dat ook wwel in de natuur ontstaan en dat gebeurd juist niet.
In die zin onderschrijf ik ook de redenering van men.Terpentijn
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 26-09-17 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:47

Babootje schreef:
Het zal allemaal wat beenzetting natuurlijke gang etc maar wat ik vooral triest vind om te zien is dat de paarden geestelijk gebroken lijken. Geen enkel enthousiame, leeg :(

Na 47 jaar omgaan met paarden, moet ik zeggen dat ik nog nooit zoveel paarden gezien die duidelijk elk plezier in bewegen hebben verloren. EN DAT IS ZO TEGEN DE NATUUR VAN HET PAARD IN!!!!
Niemand kan mij het kletsverhaal verkopen dat deze dieren zich prettig voelen !!! -:(- -:(- -:(-
In die zin; geheel met mevr. Babootje eens !!!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:27

Ik word er verdrietig van en deel jullie mening! Pfff dat dat kan!!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:38

Well, als stille meelezer kan ik proberen mijn 2 cents over de Western Pleasure in het duitenzakje te doen..

Vooropgesteld vind ik het vreselijk om te zien. Dat als eerste..

maar... de discussie of iets wel of niet natuurlijk is, wordt lastig.. Ze zijn erop gefokt, quarters kunnen lauwe dieren zijn (kan lijken op gebrek aan loopl, ustik vind persoonlijk de meeste 'dressuurpaarden' overkookt) en ze lopen belachelijk vlak. Althans, de goede. Als die in aanleg dus al zo zijn, en daarna nog eens erop getraint worden, krijg je dit soort wan vertoningen. Of het schadelijk is, durf ik niet te zeggen.
Zoals al eerder opgemerkt wordt, in hoeverre is springen, of piafferen, schadelijk...

Het is ook nog eens niet te vergelijken met een aantal dingen die in dit topic besproken worden.. Ik lees mee, maar omdat ik zelden tot nooit een klassiek correcte kwpn-er rijdt (wel quarters, ponies, tinkers, dravers etc) loop ik vaak tegen het punt aan dat een aantal dingen lastig haalbaar zijn voor paarden die bijv niet opgericht gebouwd zijn (zoals een quarter) of niet aan het been (althans, ik lees dat soms als 'knetterheet'.. ) :D

Dus ja, het ziet er niet uit. Maar verder houdt de vergelijking wel op denk?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:18

Ik vrees ook dat er een beetje voorbij gegaan wordt aan het feit dat deze dieren van nature al veel en veel vlakker lopen dan de paarden die de meesten hier gewoon zijn te zien.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:25

Ayasha schreef:
Ik vrees ook dat er een beetje voorbij gegaan wordt aan het feit dat deze dieren van nature al veel en veel vlakker lopen dan de paarden die de meesten hier gewoon zijn te zien.


Wat mij betreft niet. Dat zei ik geloof ik ook al. Maar wat mij er het meest aan stoort is de uitgebluste en loodzware indruk die ze maken. Buiten het 4-takten dat blijkbaar in deze sport geen issue is, zijn er toch best een aantal bij die kreupel of op zijn minst onzuiver zijn. Door de manier waarop deze dieren lopen is dat ook niet heel duidelijk te zien.
Ik ken genoeg western paarden en ben ook wel eens naar wedstrijd geweest. Maar dit vind ik echt een uitwas.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:27

Kijk je zit hier naar een best flinke groep te kijken. Als ik op dressuur wedstrijden rond kijk, zitten er daar ook tussen die onregelmatig zijn of ronduit ongelukkig uit zien. :) Rotte appels heb je overal.
Ik vermoed dat viertakt idd minder een issue zal zijn dan in de dressuur. Al zou het natuurlijk kunnen dat die paarden die zo negatief op vallen ook gewoon erg laag gescoord worden he. :)

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:21

Het jammere is dat op de grote shows dit door de jury gewaardeerd wordt. En zolang een jury iets waardeert, zullen mensen ernaar blijven rijden. Er is best al veel commentaar geweest op de hakkelgangen van de pleasure paarden, maar er verandert maar weinig helaas..

maar goed, in de dressuursport zou ook nog het nodige verandert kunnen worden. Dus als er maar genoeg kritiek op diverse zaken komt verandert er misschien nog wel wat :j

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:43

Dat kan Ayasha, maar naar wat ik moet geloven is dit dus de creme de la creme van de pleasure.
En ik blijf t vreselijk vinden om te zien.

Maar je heb gelijk hoor, In de dressuursport heb je ook rotte appels, maar kreupele paarden in de top zie je niet vaak. In de dressuursport lijkt er wel een kentering gaande naar meer welzijn. Ik hoop dat die zich doorzet.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:32

Ik heb vroegah op een western stal gestaan.
De meeste deden raining, maar er waren ook enkele pleasure ruiters.
1 ervan was een jong redelijk onervaren meisje op een jong pleasure gefokt paard.
Deze was was ook gewoon echt van nature zo lauw en heb ik echt nog nooit uit zichzelf hard zien gaan. Ze waren beginners dus zo extreem als het filmpje was het natuurlijk niet maar de potentie was er zeker.
Daarom denk ik dat er ook gewoon een groot deel ingefokt is.
Een laterale draver is ook niet 'natuurlijk' maar die kan prima lateraal oud en gelukkig worden.
Of wat te denken van Paso's? Ook absurt hoe die (ook ongeprept als veulen) bewegen.
Voor mij te wrinig achtergrond voor een eerlijk oordeel.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:04

Maar dat wordt een raar verhaal denk, in dit topic, want er zijn heel veel dingen vreselijk om te zien, vind ik :)

Dus dan gaat het hier toch over dressuur rijkunst, en niet over rand zaken?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:42

Wat vinden jullie van de uitlatingen van int. dressuurjurylid Leif Törnblad over (m.n.) de Nederlandse dressuurruiters? (zie voorpaginanieuws)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:10

Ik ben het helemaal eens met Rien van der Schaft. Erg ongepast. En dom ook. Hij kan het denken, maar mag het nooit zeggen.
Een jurylid hoort onbevooroordeeld te zijn en dat kun je nu van meneer Tornblad niet met droge ogen meer beweren.
Terecht merkt hij ook op dat op meer internationale ruiters in de richting wel wat valt op te merken als het gaat om wat er in de training of op het voorterrein wordt getoond.
Een tendentieuze en ook echt achterhaalde discussie welke uiteindelijk toch neer komt op goed of slecht rijden.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:13

Ach, ik denk dat er maar weinig bevooroordeeld zijn daar in dat juryhokje. En is het slim van deze meneer; nee niet echt. Heeft hij gelijk: wat mij betreft wel....

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:19

Adelaide71 schreef:
Ach, ik denk dat er maar weinig bevooroordeeld zijn daar in dat juryhokje. En is het slim van deze meneer; nee niet echt. Heeft hij gelijk: wat mij betreft wel....


Voor een deel, maar ook niet helemaal. Als je je paard zo traint zoals de FEI vindt dat ie moet worden voorgesteld, dan is ie denk ik ook snel stuk. Want dat is net zo min een "natuurlijke" houding.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:27

Hoop dat Rien er nog in slaagt, de teamleden bij te schaven (al zal dat moeilijk zijn omdat ze hun eigen trainers hebben), want in de kern is hij het dus met deze Deense man eens.