Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:10

Sandra, daarom zei ik ook: het ene paard doet er een jaar over om naar piaffe en passage toe te werken en het andere paard 6 jaar maar ik denk dat ieder paard in staat is een aantal hogeschool oefeningen te laten zien maar het paard bepaald de opleidingsduur en de klassieke weg is nou eenmaal de langste weg juist omdat het paard de opleidingsduur bepaald. En dat is iets waar je altijd naar moet luisteren, je paard kan namelijk het beste aangeven wanneer het genoeg is. En je moet het zo zien, op een gegeven moment bouwt een paard zo veel draagkracht op ongeacht de bouw, door de juiste training dat die piaffe en passage er zelfs uit kunnen komen. Maar dat licht helemaal aan de manier van de training en wat het paard aan kan.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:13

fijn al die meningen bij elkaar vaak is het verwarrend nu schept het een duidelijker beeld , idd ubertritten moet niet te licht genomen worden vandaar dat ik mijn paard onder drie maandelijkse behandeling heb een apk om het zo te noemen niet alleen om het ubertritten natuurlijk.

fransje23

Berichten: 15352
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:14

Professor schreef:
Het bekken word alleen gekanteld bij verzamelende oefeningen, dus niet bij wijken voor de kuit, wel bij Schoolstap, verz draf, galop, en vooral de overgangen en tempi wisselingen.


Ik zou graag wat meer uitleg over de schoolstap krijgen. Heb pas enkele maanden geleden van deze term gehoord maar wil er graag meer over weten :)

vosroy

Berichten: 151
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Boskoop

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:17

Leerzaam topic. snap er soms geen snars van maar dat gaat vast wel komen .

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:17

Marlies, dus als ik het goed begrijp, ga je niet mee met de mening van quadriceps, die stelt dat ieder paard een plafond heeft aan hetgeen het kan bereiken en dat bij bv een aantal recreatiepaarden de grens ligt bij voorwaarts/neerwaarts in alle gangen en schouder binnenwaarts. Van Q begrijp ik dan dus dat je niet meer moet willen, zelfs niet op de lange duur.

Van jou begrijp ik dat ieder paard met iedere bouw in principe tot en met de zware dressuuroefeningen kan uitvoeren, mits er voldoende tijd voor wordt genomen en de trainer de kennis en kunde bezit.

Ik ben wel erg benieuwd hoe anderen daarover denken.
Persoonlijk ben ik wel geneigd in dat plafond te geloven en dat het risico van overvragen en een averechts effect groot wordt als daarin geen duidelijkheid bestaat.
Maar ik kan er heel erg goed enorm naast zitten.

Ben erg benieuwd naar de meningen van de andere mensen

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:23

fransje23 schreef:
Professor schreef:
Het bekken word alleen gekanteld bij verzamelende oefeningen, dus niet bij wijken voor de kuit, wel bij Schoolstap, verz draf, galop, en vooral de overgangen en tempi wisselingen.


Ik zou graag wat meer uitleg over de schoolstap krijgen. Heb pas enkele maanden geleden van deze term gehoord maar wil er graag meer over weten :)



dat is een verzamelde stap van la guinnere ( pff vergeet altijd de namen hoe die geschreven horen te worden) een pin me er niet of vast ik geloof een 16e eeuwse rijmeester

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:24

Recreatiepaarden bestaan er voor mij niet. Er bestaan wel recreatie ruiters maar dat wil niet zeggen dat het paard niets in zijn mars heeft. Ik ga daar dus niet in mee. Ieder paard heeft dezelfde spieren en botten en door genoeg en vooral de juiste training kun je denk ik met ieder paard heel ver komen.
Als een paard aangeeft dat het genoeg is moet je ook stoppen maar wanneer is het genoeg? Als je, je paard altijd correct traint en de tijd er voor neemt komt de draagkracht en verzameling vanzelf en tja dat heeft gewoon heel veel tijd nodig.. maar uiteindelijk denk ik gewoon dat die tijd er voor zorgt dat alles mogelijk is.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:24

Woodstock schreef:
Professor schreef:
Het bekken kantelen kan niet eenzijdig dit is anatomisch niet mogelijk.

Dat klopt, het bekken zelf kan alleen dorsaal en ventraal kantelen (omhoog en omlaag). Het sacrum (waar het bekken aan gekoppeld is) heeft echter wel transversale assen, en kan dus wel zijwaarts kantelen, en brengt weer gevolgen voor het bekken met zich mee.



en wat voor positieve gevolgen in deze dan??

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:28

xmarliez schreef:
Recreatiepaarden bestaan er voor mij niet. Er bestaan wel recreatie ruiters maar dat wil niet zeggen dat het paard niets in zijn mars heeft. Ik ga daar dus niet in mee. Ieder paard heeft dezelfde spieren en botten en door genoeg en vooral de juiste training kun je denk ik met ieder paard heel ver komen.
Als een paard aangeeft dat het genoeg is moet je ook stoppen maar wanneer is het genoeg? Als je, je paard altijd correct traint en de tijd er voor neemt komt de draagkracht en verzameling vanzelf en tja dat heeft gewoon heel veel tijd nodig.. maar uiteindelijk denk ik gewoon dat die tijd er voor zorgt dat alles mogelijk is.



ik heb het geluk een slecht gebouwd paard die beschikt over giga temperament te hebben en een heel correct paard , beidde hebben dezelfde opleiding genoten maar de harmonie die je met het correct gebouwde paard zult bereikken zal vele malen groter zijn als met het niet correcte paard , daar die veel meer begeleidding nodig is en het moeilijker voor dat paard is.
Waar het correcte paard zijn eigen balans vele malen makkelijker zal behouden daar zal het niet correcte paard vele malen sneller de balans kwijt raken.
Hoe zo een goede ruiter je ook bent diezelfde ruiter op het correcte paard zal meer bereikken dan op het niet correcte paard.

En geloof me dat ik lange tijd heb willen geloven wat u hier neerzet daar mijn slecht gebouwde paard mijn allerliefste op de hele wereld is en ik deze al vanaf kinds af aan heb dit is een vechter en doet alles op zijn karakter , deze heeft veel meer tijd in zijn opleiding gekregen als de correcte merrie helaas ( of niet ) haalt de merrie hem met gemak in en voert alles vele malen makkelijker mooier correcter uit
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 28-01-11 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

vosroy

Berichten: 151
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:33

De paarden waren vroeger vast ook niet allemaal even atletisch gebouwd. Een slecht gebouwd paard met een meewerkend karakter kan vast ver komen met tijd en geduld, ditzelfde paard met een "moeilijk"karakter is een ander verhaal.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:35

Tuurlijk is dat ook zo maar wil dat ook zeggen dat het met jouw niet correct gebouwde paard niet mogelijk is om bijvoorbeeld een correcte piaffe of passage te rijden?

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:36

nee daar heb je gelijk in , maar het zal nooit zo worden als met het correcte paard , het dier zal harder zijn best moeten doen evenals zijn ruiter en ik geloof dat ze wel aan hun plafon komen idd

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:48

Tuurlijk maar dat is toch helemaal niet erg? Zolang het paard er maar beter van wordt. Sommige paarden hebben inderdaad een max maar er zijn ook genoeg niet correct gebouwde paarden die het heel ver kunnen schoppen door middel van een hele goede en vooral rustige training.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:06

fransje23 schreef:
Ik zou graag wat meer uitleg over de schoolstap krijgen. Heb pas enkele maanden geleden van deze term gehoord maar wil er graag meer over weten :)

De schoolstap (pas d´école) is een stap met de diogonale beenzetting van de draf, echter zonder zweefmoment.
Het is een oefening voor de juiste werking van de rug en daardoor tot verhoging van de impuls en van de lichtheid. De oefening is zeer nuttig om het juiste verband te krijgen tussen achterhand en voorhand.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:09

Persoonlijk denk ik mede gesteund door jarenlange ervaring dat het prestatie plafond van het paard niet direkt alleen met de bouw te maken heeft maar veel meer met de werkwilligheid van het paard.
Door de juiste training zijn vele "handicaps" door goede spierbenutting te verbeteren. En niet tegen het paard te werken maar met het paard, en de intelekt te bezitten de juiste oefening op het juiste moment en nooit drillen maar afwisselend te werken.
Het is juist de Klassieke Dressuur die dit hoog in zijn vaandel heeft staan.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:12

Professor schreef:
fransje23 schreef:
Ik zou graag wat meer uitleg over de schoolstap krijgen. Heb pas enkele maanden geleden van deze term gehoord maar wil er graag meer over weten :)

De schoolstap (pas d´école) is een stap met de diogonale beenzetting van de draf, echter zonder zweefmoment.
Het is een oefening voor de juiste werking van de rug en daardoor tot verhoging van de impuls en van de lichtheid. De oefening is zeer nuttig om het juiste verband te krijgen tussen achterhand en voorhand.


o ok , diagonale beenzetting , maar het word geen telgang genoemd omdat er geen zweefmoment tussen zit

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:19

Ik had een slecht gebouwd paard met een erg lastig karakter etc. Hij heeft uiteindelijk toch leren piafferen, misschien niet zoals Fuego op de WEG, maar toch, hij deed het wel. Is de vos van de uebertreten foto.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:23

MIjn pown piaffeerde ook en lange tijd heb ik gedacht dat ie het goed deed dhr Branderup heeft dit pers. bevestigd maar nu twijfel ik toch of die het goed heeft gedaan maar we zullen het niet meer te weten komen hij heeft artrose en ik weet niet of hij daar nog weer komt dat ik het nog eens ga vragen.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:25

liberty22 schreef:
o ok , diagonale beenzetting , maar het word geen telgang genoemd omdat er geen zweefmoment tussen zit

Telgang is een laterale beenzetting, linksachter + linksvoor, rechtachter + rechtsvoor.
Diogonale beenzetting: linksachter + rechtsvoor, rechtsachter + linksvoor. dan 4 benen op de grond en dan weer verder.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:28

Mindfields schreef:
Ik had een slecht gebouwd paard met een erg lastig karakter etc. Hij heeft uiteindelijk toch leren piafferen, misschien niet zoals Fuego op de WEG, maar toch, hij deed het wel. Is de vos van de uebertreten foto.

Grapje: Zo paard zo r..... _/-\o_
Nee de vos rijd jij goed en ik weet van jouw de moeilijkheden die er geweest zijn.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:28

Professor schreef:
liberty22 schreef:
o ok , diagonale beenzetting , maar het word geen telgang genoemd omdat er geen zweefmoment tussen zit

Telgang is een laterale beenzetting, linksachter + linksvoor, rechtachter + rechtsvoor.
Diogonale beenzetting: linksachter + rechtsvoor, rechtsachter + linksvoor. dan 4 benen op de grond en dan weer verder.

heet dat dan pass?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:30

Pass = Telgang. Heeft niets te maken met Schoolstap.
U weet Pass/Telgang is lateraal, Schoolstap diogonaal.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:33

gvd is mij iets anders geleerd , u weet het zeker?

Ik heb namelijk nog nooit in levende lijfe schoolstap gezien vandaar dat mijn geleerde nooit bevestiging heeft gekregen

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:33

liberty22 schreef:
gvd is mij iets anders geleerd , u weet het zeker?

Yes, Ja.
Het is zelfs na te lezen in verschillende boeken.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:35

waar staat het in beschreven misschien heb ik er een van