Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:06

Moll schreef:
in mijn beleving niet nee, het zijn, stromingen die er van af zijn gekomen

AdB is maar 1 ondedeel van de KR die uitvergroot word, en dat het tempo zo verhoogt is is een eigen ingeving aan dat stukje.


Klinkt een beetje alsof AdB het tegenovergestelde doet van de AR; hoog tempo versus laag tempo. Zal wel kort door de bocht zijn, maar wat ik er van las zitten er veel tegengestelden in AdB en AR.
Ook AdB zal niet voor ieder paard geschikt zijn.

Wat ik me afvraag is waarom mensen niet de middelste weg van de KR nemen. Wat dat betreft begrijp ik de beoordeling van professor van AR als poedeldressuur. Elke methode pakt een ander aspect en je mot als ruiter maar uitvissen waar je goed zit. Voor de gewone ruiter zoals ik moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien... Tussen alle bomen (stromingen, methodes e.d.) is het hard zoeken naar de echte rijkunst. Ben daarom zo blij met dit topic. Dan wordt het bos wat duidelijker :-)

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:24

mensen willen graag wat leren , en grijpen darom de kansen aan die voor hun liggen de kennis die je opdoet in AR kan een leuke opstap zijn tot meer , igg meer als op de hollandse manege .
Iedereen gaat hier wars over het al dan wel niet deugen van maar nog niemand hier is zelf kundig genoeg omzelf een keurig opleidingsgebeuren op poten te zetten dus typisch een beste stuurlui staan aan wal gevalletje .
HEt gaat te ver en mensen reageren nu met oogkleppen op en staan niet meer open das jammer

ik heb uitgezocht wat een staats geproefde trainer instructeur is en dat viel me ook nog niets mee , maar daarom vegen wij uw mening ook niet zo maar onder de tafel dhr. profesor.
U schopt behoorlijk wat mensen tegen de schenen het zou beter zijn als u er verder inhoudelijk op in ging ipv
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 30-01-11 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:29

meerhofh schreef:
[. Ben daarom zo blij met dit topic. Dan wordt het bos wat duidelijker :-)

Het enige wat ik wel erg jammer vind is dat er meer en meer wordt verkondigd dat AR zo slecht is. Er zijn ongetwijfeld aspecten uit de AR die minder goed zijn ( zoals gebrek aan voorwaartse drang en de commercie ) maar dit maakt niet per definitie de methode slecht. En het topic gaat hier wel meer en meer op af. Mensen lezen wat meningen van een paar mensen en hup weer iemand ervan overtuigd dat ar slecht is. Ik heb mijn waarheid, 'jij' de jouwe, wie zegt dat 'jouw' of mijn waarheid de echte is? We hebben het hier nog steeds puur over meningen, er zijn ook een hoop paarden WEL gebaat bij AR. En ook al zitten er misschien mindere punten in, het is niet per definitie slecht.

Je moet ergens beginnen. EN als je dan later alsnog een andere weg vind is dat natuurlijk prima. Als je dan vind dat je je in een andere stroming meer thuis voelt, prima. Maar het is erg jammer dat er meer en meer wordt verkondigd dat KR alles is en AR niets.

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:55

Probleem is dat iedereen les krijgt van de mensen die wel zo'n opleidingsgebeuren op poten kunnen zetten. Echter wil het feit dat zij dat kunnen nog niet zeggen dat er geen fouten of tekortkomingen in hun opleiding zitten (even in het algemeen dan, niet specifiek AR).
En het is juist zo moeilijk voor lesklanten om te zien waar manco's zitten, omdat ze zelf de ervaring niet in huis hebben (heb ik ook zelf ondervonden).

Ik ben zeker niet iemand die een opleiding op kan zetten, maar ik ben wel verantwoordelijk voor mijn paard en haar goede training en daarom zal ik vanuit mijn optiek moeten beoordelen welke training op dit moment de juiste is. Daarom moet ik voor mijzelf ook de AR en de KR (en andere methodes) beoordelen.
Door dit topic heb ik een beter overzicht gekregen van de verschillende facetten van de rijkunst wat mijn blik verbreed. Daardoor kan ik juist opener voor andere ideeën zijn zonder de kern, het belang van het paard, uit het oog te verliezen. Pinnen we ons vast op één methode, dan kunnen we die kern uit het oog verliezen.

AR is idd een leuke opstap, zeker tov wat je leert op een manege. Veel mensen gebruiken het alleen niet als opstap, maar als einddoel of de enige weg en dan kun je facetten van de rijkust missen. (overigens geldt dit natuurlijk voor elke methode waar op een dergelijke wijze mee om wordt gegaan). Daarmee is AR niet afgeschreven, het heeft zeker z'n waarde.
Maar dat geldt voor alles en elke methode; we moeten het beoordelen voor onzself en kiezen welke weg we gaan. En toevallig gaat dit topic over AR en KR :-).

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:57

Citaat:
Iedereen gaat hier wars over het al dan wel niet deugen van maar nog niemand hier is zelf kundig genoeg omzelf een keurig opleidingsgebeuren op poten te zetten dus typisch een beste stuurlui staan aan wal gevalletje .
HEt gaat te ver en mensen reageren nu met oogkleppen op en staan niet meer open das jammer

Wie bent u die dit beoordelen kan???

Citaat:
ik heb uitgezocht wat een staats geproefde trainer instructeur is en dat viel me ook nog niets mee , maar daarom vegen wij uw mening ook niet zo maar onder de tafel dhr. profesor.
U schopt behoorlijk wat mensen tegen de schenen het zou beter zijn als u er verder inhoudelijk op in ging ipv

Dat kan u ook niet weten, u kent de opleiding niet die mij persoonlijk ten deel gevallen is, tot nu toe heb ik steeds onderbouwd waarom AR een afklats is van de Klassieke Reitkunst.
Waarom ik mensen tegen de schenenschop, omdat door die chalatans de gehele dressuur als Black Magic word voorgesteld.
Bovendien profiteren zij van de zwakte van de meeste opleidingen, het is het gevaar van de opleidingniveau aan te passen aan het niveau van de leerlingen.
Dit is de grootste fout die gemaakt word, zelfs in de dressuursport ziet men dat aan de opgave in de proefjes gewoon belachelijk.
Wanneer men instructeurs opleidingen maakt, dan dient het examen niet aangepast worden aan de leerlingen, het gevraagde moet op een hoog niveau blijven het is alleen mode geworden de exameneisen aan te passen wat het niveau van de instructeurs, jury, ruiters naar beneden doet donderen.
En daar springen de voor mij charlatans op in, en verdienen veel geld daaraan aan de onwetendheid van de deelnemers en de zwakte van de Bonden om goede instructeurs op te leiden.
AR is geen leuke opstap, er word zoveel verkeerde dingen geleerd dat men die eerst weer op rij moet krijgen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:06

Zelf beoefen ik ook de AR en krijg les van Angela Remie, moet zeggen dat mijn paarden er echt wel door verbeterd zijn en niks geen show of dwangmatig gedoe.
Ook les ik bij Branderup zelf en moet zeggen dat ik nog heel veel van deze man kan leren, ieder zijn ding, maar vind niet dat Branderup met show bezig is, juist hij is niet commercieel bezig, dat andere dat er wel van maken daar vraagt hij echt niet om, het is eigenlijk gewoon ook maar een man die met zijn passie bezig is en als je ziet hoe hij met zijn paarden omgaat en hoe die dieren erbij staan daar heb ik alleen maar respect voor, daar zouden heel veel hengsten houders een voorbeeld aan moeten nemen.

Maar Professor waarom heb je zo`n hekel aan deze man, dat zou ik graag wel eens willen horen, ken je hem ook persoonlijk en heb je wel eens een week of 3 mnd bij hem door gebracht??

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 08:55

Citaat:
Maar Professor waarom heb je zo`n hekel aan deze man, dat zou ik graag wel eens willen horen, ken je hem ook persoonlijk en heb je wel eens een week of 3 mnd bij hem door gebracht??


Nee ik heb geen hekel aan deze man, nee aan de zg methode die hij toepast mensen ziet u het nu niet dat AR de ridders het rechtrichten enz gewoon show is, gewoon onzin.
Leest u eens wat en hoe bv SB word gereden, en dan doet AR het aan een kaptoom en 1 teugel?????
Wat is stelling?? Wat is lengtebuiging??? Wat is halsbuiging????
Deze dingen halen de AR goeroe´s door elkaar maken er 1 brei van en den mensen geloven het, en dat is zo verschrikkelijk gewoon natuurwetten worden weggevaagd.
Bovendien doen de charlatans de mensen voor of zij het wiel hebben uitgevonden.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:51

Beginselen van de Klassieke Rijkunst.

Belangrijke principes van de Klassieke Dressuur, de vrijwillige medewerking van het paard en een spier training die het paard in de gelegenheid stelt om het gewicht van de ruiter te dragen in alle klassen zonder schade aan lichaam en ziel voor het zijn leven lang. Hiervoor word de Schwung van het paard benut, om het gewicht meer op de achterhand te krijgen (Hankenbiegung), waardoor de oprichting (relatieve) vanzelf tot stand komt De ruiters worden aangemoedigd om voortdurend over hun fouten bij zichzelf te zoeken en niet bij het paard.

In tegenstelling tot normale gebruiksrijderij, rijdt men Klassiek steeds men een zachtehand die op elk moment bereid is om na te geven.

De meest beroemde leerscholen der klassieke rijkunst zijn
* die Spanische Hofreitschule in Wien, Österreich
* die Königlich-Andalusische Reitschule in Jerez de la Frontera, Spanien
* das Reitinstitut Egon von Neindorff in Karlsruhe, Deutschland
* die Ecole Nationale d´Equitation in Saumur, Frankreich
* die Escola Portuguesa de Arte Equestre in Queluz, Portugal

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:57

Nou dan geen hekel, maar heb je ooit les van deze man gehad 3 mnd stage gelopen?
Denk niet dat hij er zelf wat aan kan doen dat mensen zo als jij hem een Goeroe gaan noemen en weet ook zeker dat dat niet zijn bedoeling is, dat Marijke de jong het op de kaart gezet heeft in Ned is alleen maar goed , want er zijn al heel veel paarden bij gebaat geweest die anders al lang een frikadel waren geweest .
Ik geef toe dat er ook charlatans op staan en dat is jammer , maar dat heb je ook bij andere takken van sport.

Ik vind het geen zogenaamde methode een meer mensen met mij, ik vind het een methode die je paard beter maakt en je zegt dat er niet op zit gelet word, nou zal je vertellen als je zit niet ok is dan krijg je ook gene ontspannen oefeningen eruit.

Maar wat vind je dan van Anky en haar aanhangers, vind je haar wel zo geweldig en heb je miss een filmpje van jezelf, je komt zelf zo over of dat je of erg jaloers ben op de mensen die beter kunnen rijden of zelf zo geweldig bent dat wij hier allemaal een puntje aan kunnen zuigen, nou beste mr laat dan eens een filpmje zien van jezelf, hoe doe jij een SB en wat is volgens jou stelling ?
OOk zou ik wel eens willen weten welke naam er achter deze nickname schuilt, zou je die bekent willen maken of ben je daar bang voor??
Want ik zou de echte naam achter deze negatieve dingen wel eens willen weten.
En waarom je er zo van baalt, kan ook zijn dat dit gewoon jij bent?
Maar heb je wel eens kennis gemaakt met Branderup of les van hem gehad??
Hem zijn paarden buiten de video`s zien trainen??

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:59

Klassieke rijkunst is geen systeem of methode of stappenplan. Het is een wijze van het paard benaderen in de training, zodat het paard altijd de belangrijkste 'persoon' is. Daarnaast zijn er een heleboel 'best practises' die leermeesters naar eigen ervaring hebben opgedaan en doorgegeven. Deze mensen werken allemaal vanuit basisprincipes waarbij het paard nooit mag worden overvraagd en het paard als leidraad wordt gebruikt.

Daarnaast is de klassieke dressuur gestoeld op een hulpengeving en trainingsopbouw die vanuit het paard aangereikt wordt. De wijze waarop hulpen moeten worden gegeven en waarom de opleiding van het paard op een bepaalde manier moet worden opgebouwd, komen voort uit anatomie en denkwijze van het paard. Een paard zal van nature op bepaalde aanwijzingen reageren.

Het feit dat de meeste mensen niet herkennen, dat zij zelf niet begrijpen hoe dit samenspel van hulpen werkt en daardoor met hun paarden niet kunnen werken zonder dwang, opent een mooie markt voor mensen die een schijnbaar kortere weg aan bieden naar datgene wat iedereen graag zou willen bereiken.

Het feit dat een aantal mensen kennelijk niet begrijpt wat Durchlaessigkeit daadwerkelijk betekent, zegt in mijn ogen genoeg. Want dat is voor mij namelijk het toppunt van rijkunst, ongeacht op welk niveau de combinatie is.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:01

Professor schreef:
Beginselen van de Klassieke Rijkunst.

Belangrijke principes van de Klassieke Dressuur, de vrijwillige medewerking van het paard en een spier training die het paard in de gelegenheid stelt om het gewicht van de ruiter te dragen in alle klassen zonder schade aan lichaam en ziel voor het zijn leven lang. Hiervoor word de Schwung van het paard benut, om het gewicht meer op de achterhand te krijgen (Hankenbiegung), waardoor de oprichting (relatieve) vanzelf tot stand komt De ruiters worden aangemoedigd om voortdurend over hun fouten bij zichzelf te zoeken en niet bij het paard.

In tegenstelling tot normale gebruiksrijderij, rijdt men Klassiek steeds men een zachtehand die op elk moment bereid is om na te geven.

De meest beroemde leerscholen der klassieke rijkunst zijn
* die Spanische Hofreitschule in Wien, Österreich
* die Königlich-Andalusische Reitschule in Jerez de la Frontera, Spanien
* das Reitinstitut Egon von Neindorff in Karlsruhe, Deutschland
* die Ecole Nationale d´Equitation in Saumur, Frankreich
* die Escola Portuguesa de Arte Equestre in Queluz, Portugal



UIt welk boek heb je dit vettaald?
Zijn ook Bent zijn worden.

En trouwens wel een de spaanse school bezig gezien en dat noem jij geen show en geen dwang ?
Dat vind ik pers meer show dan de AR.

Waar komt trouwens die show vandaan volgens jou bij de AR?
Niet bij Branderup want die treed nooit op in het openbaar?
Ja 1 x in de mnd voor publiek traint hij zijn paarden en daar voelt hij zich al niet happy bij omdat dat voor hem al een show is.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:15

Heeft u aandelen in BB? Of voelt u zichzelf aangesproken?

Ik vind dat proffessor zich heel duidelijk verwoord en duidelijk zijn mening geeft. Wellicht als u zelf eens met uw foto's of filmpjes komt zoals al eerder gevraagd is, dat zij daar ook mee komen om eea duidelijker te maken of juist te laten zien hoe het ook anders kan.

Dat is al eerder in het topic aan de orde geweest en was voor de meelezers erg leerzaam.

Ik ken alleen de naam BB uit advertenties hier op bokt voor zijn shows of clinics. Kan over de beste man geen enkel oordeel vellen maar ben het zeker eens met de stelling dat er wel heel erg veel uitgemolken wordt. De onkunde van de mensen met paarden (of fietsen met haar zoals ik dat wel eens noem) is echt kassa voor trainers die met 1 of 2 methodes doen voorkomen of ze alle wijsheid in pacht hebben.

De combinaties die bij deze trainen krijgen op termijn altijd een gemis naar alle andere aspecten die bij de rijderij horen. Met enkel gasgeven of rechtrichten kom je vast een eind. Maar doordat het onderricht niet volledig is zullen er altijd tekortkomingen ontstaan.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:27

Professor schreef:
Citaat:
Iedereen gaat hier wars over het al dan wel niet deugen van maar nog niemand hier is zelf kundig genoeg omzelf een keurig opleidingsgebeuren op poten te zetten dus typisch een beste stuurlui staan aan wal gevalletje .
HEt gaat te ver en mensen reageren nu met oogkleppen op en staan niet meer open das jammer

Wie bent u die dit beoordelen kan???[/quote/]

Ik beoordeel dit op wat voor een gevoel u mij geeft doormiddel van uw antw.
Net wat ik zeg waarom geen daad bij het woord zetten en zet u zelf een gedegen opleiding op poten?

Citaat:
ik heb uitgezocht wat een staats geproefde trainer instructeur is en dat viel me ook nog niets mee , maar daarom vegen wij uw mening ook niet zo maar onder de tafel dhr. profesor.
U schopt behoorlijk wat mensen tegen de schenen het zou beter zijn als u er verder inhoudelijk op in ging ipv

Dat kan u ook niet weten, u kent de opleiding niet die mij persoonlijk ten deel gevallen is, tot nu toe heb ik steeds onderbouwd waarom AR een afklats is van de Klassieke Reitkunst.
Waarom ik mensen tegen de schenenschop, omdat door die chalatans de gehele dressuur als Black Magic word voorgesteld.
Bovendien profiteren zij van de zwakte van de meeste opleidingen, het is het gevaar van de opleidingniveau aan te passen aan het niveau van de leerlingen.
Dit is de grootste fout die gemaakt word, zelfs in de dressuursport ziet men dat aan de opgave in de proefjes gewoon belachelijk.
Wanneer men instructeurs opleidingen maakt, dan dient het examen niet aangepast worden aan de leerlingen, het gevraagde moet op een hoog niveau blijven het is alleen mode geworden de exameneisen aan te passen wat het niveau van de instructeurs, jury, ruiters naar beneden doet donderen.
En daar springen de voor mij charlatans op in, en verdienen veel geld daaraan aan de onwetendheid van de deelnemers en de zwakte van de Bonden om goede instructeurs op te leiden.
AR is geen leuke opstap, er word zoveel verkeerde dingen geleerd dat men die eerst weer op rij moet krijgen.


Ikzelf zou ook graag zien dat het opleidingsniveau hoger zou komen te liggen , maar overal lijken geheimpjes van worden gemaakt en moet je al haast emigreren om toch een gedegen opleiding te kunnen benutten. De boeken liggen dan gelukkig nog wel voor het grijpen maar helaas daar blijft het bij.
U noemt dit poedeldressuur , maar waar hier kun je nu een kans aan grijpen om wat te leren?En de mensen waarvan je dan denkt dat je wat kunt leren die zitten vol en kom je niet meer tussen .
En nee ik weet niet wat u in uw opleiding genoten heeft dat maakt het ook moeilijk om te accepteren wat u allemaal zegt , hebt u nu veel boeken gelezen of beschikt u ook over een behoorlijk rijkunstig gevoel?

Ikzefl heb nu gelukkig de gelegenheid gekregen een andere opleiding te proberen waarvan ik vermoed dat ik er veel van zal leren maar ook deze zat binnen een maand tijd vol om maar een voorbeeld te noemen.

Dus oogkleppen op , jah maar dat heeft heel paardrijland en niet alleen AR , dat het commercieel is geworden helaas ben ik met u eens .
Dat is niet nodig de mensen die kwaliteit willen zoeken wel door tot ze de juiste pers. hebben gevonden.
Desalniettemin begin ik een zure smaak in de mond te krijgen van uw reactie's en zou daarom ook wel graag willen weten wat u op u conto hebt staan.

Blijkt dat u rijkunstig een behoorlijk eind op weg bent , en meer ervaring heeft dan wie hier dan ook zal ik rustig openlijk maar woorden terug trekken en als u dat wilt kunnen wij daar gebruik van maken door vragen te stellen maar nu weet ik het even niet meer ,

Helaas de echte "de echte meester is niet degene die denkt dat hij meester is. Het is degene die weet dat hij nooit meester is. De ware meester blijft altijd leerling!."

Ik loop met niemand mee , ik loop niet mer de AR mee en loop niet met u mee , ik wil open blijven staan en als je andere mensen tegen de schenen schopt stellen ze zich niet meer open voor je en waar blijven de situaties dan waar je wat van kunt leren als iedereen elkaar de mond snoert met te pittige opmerkingen
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 30-01-11 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:36

Bij AR ontbreekt het belangrijkste de Schwung en de samenwerking zit en hand.
Deze ziet men terug in het werk aan de hand.
Heb gezien buiten de video´s hoe zij de paarden trainen en dat gaat niet zachtzinnig en zeker niet naar de grondbeginselen van de Klassieke Dressuur.
De vragen wat is stelling, wat is lengtebuiging, wat is halsbuiging (flexion) heeft u niet beantwoord maar weerkaatst de vragen en uit vermoedens wat dus geen duidelijkheid geeft wat de AR trainers nu werkelijk daarover vertellen.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:45

@ profesor aan wie is deze post gericht?

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:46

Iemand die dit bedenkt is in mijn ogen wel degelijk een goeroe http://knighthoodoftheacademicartofridi ... positions/.
Een aantal jaren terug ben ik ook naar zo'n clinic geweest. Ze zeiden tegen mijn dat is echt wat voor jou. Ik mocht mee als groom, vond het wel vreemd dat een groom ook moest betalen om mee te mogen. Nou ja gereduceerd tarief vooruit.
Degene waar ik mee was moest ook een test af leggen de longe test. Eigenlijk was haar paard niet goed liep al een tijdje kreupel . Ik zei dan doe je toch niet mee ! Ja maar het moest nu want anders kon het pas de volgende keer. Dus zij met dat paard aan de gang voor mij duidelijk kreupel maar de master himself liet haar gewoon doorgaan. Na afloop zei ik hij loopt echt niet goed lijkt mij niet verstandig om de volgende dag weer aan het werk , na wikken en wegen besloot ze dan toch maar om niet mee te doen.
Ik moet zeggen de rust tijdens de lessen was zeer aangenaam. Maar inhoudelijk kon ik mij niet vinden. Ook de sfeer eromheen was verre van prettig. Voor het merendeel dames hingen hem bijna om zijn nek. En tijdens zijn laatste toespraak van hem was er duidelijk iets aan de hand tussen de dames daar onderling. Wat weet ik niet wil ik ook niet weten maar de sfeer was nogal grimmig.
Nee voor mij was dit niet wat je zegt daar ga ik naartoe. Paarden die constant met teveel stelling lopen en de schwung ontbreekt totaal. De heer verteld een prachtig verhaal waar hij de hedendaagse dressuur finaal afkraakt. Vertelt waar hij wel niet overal geweest is om de kunst te leren heeft daar een soort aftreksel van gemaakt. En daar zijn ridderopleiding van gemaakt wat extrentrieke kleding aan en kassa ! Of ben ik nou wat een te nuchtere Friezin ????

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:48

haha nee hoor nuchtere friezin met een mening toch?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:49

Welke video`s heb jij gezien dan?
En waarom zou ik jou moeten vertellen wat stelling en buiging is, je weet het toch allemaal beter toch?
IK heb geen aandeel in BB en voel me ook niet aan gesproken, maar vind het banketstaaf dat een anoniem pers zo open over deze pers praat , die zichzelf niet kan verdedigen, vind ik kinderachtig en hij doet voor of hij de wijsheid in pacht heeft, wat heeft deze Prof dan al bereikt, mijn geeft het een gevoel of dat er meer speelt en/of jaloers gedrag dat hij zijn kans heeft gemist.

Dus ik zou de ware pers achter deze zo genaamde professor(in wat) wel eens willen weten en waarom hij zo tegen de AR is, dat moet ergens vandaan komen lijkt mij??

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:51

Oh ja en dan die mensen die eenhandig met kandare moeten rijden terwijl ze niet eens fatsoenlijk kunnen zitten maar hobbelen . Zie ik het nut niet van in.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:52

Citaat:
Desalniettemin begin ik een zure smaak in de mond te krijgen van uw reactie's en zou daarom ook wel graag willen weten wat u op u conto hebt staan.



Helaas de echte "de echte meester is niet degene die denkt dat hij meester is. Het is degene die weet dat hij nooit meester is. De ware meester blijft altijd leerling!."


De laatste zin is het tegenovergestelde van de eerste.
Waarom zou ik in het openbaar moeten schrijven wat ik allemaal gedaan heb, een slipje van de sluier heb ik al eens opgetild, vind dat niet nodig vind dat opscheppen en daar ben ik wars van.
Met de werkelijke meesters kan ik mij niet meten, wel wat ik van hun geleerd heb verder geven.
En 1 ding kan ik wel verraden mijn ervaring en wat ik geleerd heb wil niet zeggen dat ik nog niet dagelijks aan het leren ben, het begrijpen van het paard en het hoe en waarom men dingen moet of juist niet moet doen.
Het is toch geweldig wat de Grootmeesters ontwikkeld hebben, wij kunnen zitten op een paard het rijden, de hulpen zijn zo dat wij op de biomechaniek kunnen inspelen reflexen kunnen benutten met deze hulpen zonder ons te moeten verrekken in ons lichaam.
Zij hebben door hun denken en het ontwikkelen van het rijden het gewoon in de schoot geworpen, en nu honderden jaren later kunnen wij het allemaal berekenen door computerscans en komen wetenschappelijk tot de dezelfde conclusie wat deze Grootmeesters zonder al deze hulpmiddelen ontwikkeld hebben.
Zij hebben ons schriften achtergelaten waar in duidelijk hun beweeg redenen in te herkennen zijn.
En zij schreven rijden is geen Black Magic iedereen kan het leren alleen het gevoel het rijkunstig gevoel is niet voor iedereen weggelegt.
En daarom word ik boos wanneer men AK voor geweldig houd, het is een stapje in de ontwikkeling van de Rijkunst, het is een periode geweest in de Geschiedenis waarvan men afgestapt is omdat het veel te veel beperkingen heeft.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:06

liberty22 schreef:
@ profesor aan wie is deze post gericht?

midgie

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:28

Ik vind dit eigenlijk nog steeds een heel treffende uitspraak:

Professor schreef:
Denk dat het verschil van AR vs Klassiek is:
Bij AR lopen de paarden, bij Klassiek gaan de paarden.


Nog wat observaties:

De paarden van Bent lijken trouwens voor het ongeoefende oog allemaal mooi te lopen, maar in de galoppirouettes bijvoorbeeld stuiteren ze met het hoofd op en neer, een teken van een strakke rug en onvoldoende buigzame achterhand.

En het mooiste voorbeeld van overvragen van paarden vind ik nog die schimmelhengst die Marijke heeft overgekocht van hem. De reden was dat hij bij Bent was doorgedraaid. Het was een enorm talentvol paard en hij kon het allemaal niet meer bolwerken, omdat ie in te korte tijd van alles moest presteren.

Daarbij heb ik een video op youtube kunnen bekijken van een les bij bent van een 'talent' van marijke. Dat paard was nog maar 6 of 7 jaar oud en moest al een half uur aan 'passage, piaffe en zeer verzameld galopwerk'. Iemand met een klassieke scholing zou zoiets van zn leven niet wagen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:33

Ja en mijn vraag krijg ik dus niet beantwoord, wie ben je?
Je kan wel iemand door het slijk halen zonder dat die gene zich kan verdedigen , maar wie de echte Professor is durf je niet voor uit te komen, waar ben je bang voor?

Vergeet niet dat de AR weer op de kaart is gezet in Ned en dat er best veel mensen en paarden van geleerd hebben en nog leren, dat er wat ik al eerder zij pulp tussen komt te zitten ja daar kan ik je gelijk in geven en het commercieel gebeuren hoeft van mij ook niet zo.

Maar snap nog steeds niet waarom die afkeer Professor?
En waarom je wel gal kan spugen maar dat we niet de ware persoon hier achter zien, erg flauw.

En je valt steeds in herhaling ook over stelling en buiging en schwung , die woorden hoor ik ook van BB, maar laat eens op een video zien hoe jij het doet , ben daar wel benieuwd naar.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:35

quadripes schreef:
Ik vind dit eigenlijk nog steeds een heel treffende uitspraak:

Professor schreef:
Denk dat het verschil van AR vs Klassiek is:
Bij AR lopen de paarden, bij Klassiek gaan de paarden.


Nog wat observaties:

De paarden van Bent lijken trouwens voor het ongeoefende oog allemaal mooi te lopen, maar in de galoppirouettes bijvoorbeeld stuiteren ze met het hoofd op en neer, een teken van een strakke rug en onvoldoende buigzame achterhand.

En het mooiste voorbeeld van overvragen van paarden vind ik nog die schimmelhengst die Marijke heeft overgekocht van hem. De reden was dat hij bij Bent was doorgedraaid. Het was een enorm talentvol paard en hij kon het allemaal niet meer bolwerken, omdat ie in te korte tijd van alles moest presteren.

Daarbij heb ik een video op youtube kunnen bekijken van een les bij bent van een 'talent' van marijke. Dat paard was nog maar 6 of 7 jaar oud en moest al een half uur aan 'passage, piaffe en zeer verzameld galopwerk'. Iemand met een klassieke scholing zou zoiets van zn leven niet wagen.



Heb je hier over ook het commentaar van Bent gehoord??

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:40

het commentaar van Bent?