Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:59

For a correct shoulder-in the horse has to acquire the coordination, to bring the inside hind leg onto the line of the grounded outside hind leg and exactly underneath the center of the body mass. It has to support the load with this leg and then transport it forward with it.
(E.F.Seidler)

If the inside hind leg does not reach the line of the outside hind leg as well as the center of gravity, the haunches will not achieve any flexion; if it steps beyond this line, the horse loses his balance and the hindquarters drift sideway...s.
In the travers and renvers the outside hind leg steps towards the center of gravity and propels the load.
(E.F.Seidler)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:41

Moll bedankt voor de filmpjes. Heb je er ook eentje van SB in stap aan de hand?
Deze waren iig vast interessant.

Maar ik moet eerlijk zijn... ik vind de filmpjes van Bent er ook mooi uitzien. Mogelijk ben je dat absoluut niet met mij eens, dus als dat zo is, mijn vraag welke kritiek je erop hebt?
Ik probeer bij te leren door te lezen, oa in dit topic, maar soms is het duidelijker als je iets daadwerkelijk ziet.

oh trouwens... aanvullend vraagje. In het bovenste filmpje wordt gezegd dat longeren dient om het paard stalmoed te laten ventileren. Ik heb juist gehoord dat longeren daartoe niet dient. Stalmoed kunnen ze kwijt raken in de wei of bij het loslaten in de bak en de longe is bedoeld voor het gymnastiseren.
Weer fout?

En nog maar een vraagje erachter aan....
:o
Ik heb filmpjes (hele korte) waarin ik werk met het paard op de volte (longeren maar dan zonder longe :P )
Zou ik die eens mogen plaatsen van van jullie mogen horen wat goed/fout (of goed fout :P ) is daarbij in de bewegingen?
Laatst bijgewerkt door liljebo op 26-01-11 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:42

Moll schreef:
Sijs15 schreef:
Hmmm... maar als mijn AR-instructrice uitlegt waar ik naar moet kijken zegt ze dat ook...
Wat is dan het verschil?

stelling, en de achterhand op de hoefslag behouden, plus dat er verzameling gevraagt word en de voorhand op de buitenteugel word verplaatst en begrenst, en het binnen achterbeen op het juiste moment onder word gevraagt
[/quote]

Moll beschrijf je hier hoe het bij KR gaat? Zo gaat het bij AR namelijk ook. Vermoedelijk alleen soms met wat meer stelling..

Is de conclusie niet dat sbw aan de hand een moeilijke oefening is, zowel bij AR al bij KR. Dat je goed moet opletten dat het geen wijken wordt, maar dat het paard buigt bij de ribben.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:30

liljebo schreef:
oh trouwens... aanvullend vraagje. In het bovenste filmpje wordt gezegd dat longeren dient om het paard stalmoed te laten ventileren. Ik heb juist gehoord dat longeren daartoe niet dient. Stalmoed kunnen ze kwijt raken in de wei of bij het loslaten in de bak en de longe is bedoeld voor het gymnastiseren.
Weer fout?


Ach wat is fout ;) Ik denk dat als je geen wei of bak voor handen hebt om los te gooien dat het helemaal niet verkeerd is om het paard eerst even zijn gang te laten gaan in de longeerbak om hem vervolgens aan het werk te zetten.

liljebo schreef:
En nog maar een vraagje erachter aan....
:o
Ik heb filmpjes (hele korte) waarin ik werk met het paard op de volte (longeren maar dan zonder longe :P )
Zou ik die eens mogen plaatsen van van jullie mogen horen wat goed/fout (of goed fout :P ) is daarbij in de bewegingen?


Ik zou zeggen plaatsen! :D

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:41

MoniqueB schreef:
liljebo schreef:
oh trouwens... aanvullend vraagje. In het bovenste filmpje wordt gezegd dat longeren dient om het paard stalmoed te laten ventileren. Ik heb juist gehoord dat longeren daartoe niet dient. Stalmoed kunnen ze kwijt raken in de wei of bij het loslaten in de bak en de longe is bedoeld voor het gymnastiseren.
Weer fout?


Ach wat is fout ;) Ik denk dat als je geen wei of bak voor handen hebt om los te gooien dat het helemaal niet verkeerd is om het paard eerst even zijn gang te laten gaan in de longeerbak om hem vervolgens aan het werk te zetten.



Dus losgooien meer als 'erbij'
Maar toch daarna longeren als werk (lengtebuiging trainen, neem ik dan aan)
Ik had bij het filmpje het idee dat longeren alleen als ventilatie van te veel energie werd gezien.
Kan het goed verkeerd hebben opgevat

Hier hebben ze gelukkig 24/7 weidegang ter beschikking, dus om die reden hoef ik iig niet te longeren.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:46

MoniqueB schreef:
Ik zou zeggen plaatsen! :D


Ok, maar maak me niet helemaal dood. :o

Filmpjes zijn opgenomen in de herfst. Bedoeling is gymnastiseren door lengtebuiging. Het betreft een paard met vergroeiing in de sprong en door verkeerde training problemen in de spiering incl scheefheid.

Het lijken foto's, maar je moet er dus even op klikken. Dan zie je dat het korte filmpjes zijn. (twee in stap, twee in een drafje)
Mijn bedoeling is ervan leren zodat ik verbeter punten beter ga zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:48

Ik longeer ook wel eens vantevoren. Als de paddock erg nat is, rent Nadiem namelijk niet :). En bi is de regel dat er aan de enkele longe geracet mag worden. Dat is alleen maar voor beweging. En dubbele longe is werken en dan geen gerace.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:52

Jennyxx schreef:
Moll beschrijf je hier hoe het bij KR gaat? Zo gaat het bij AR namelijk ook. Vermoedelijk alleen soms met wat meer stelling..

Is de conclusie niet dat sbw aan de hand een moeilijke oefening is, zowel bij AR al bij KR. Dat je goed moet opletten dat het geen wijken wordt, maar dat het paard buigt bij de ribben.


Ik vind ook dat het doel van de SB in de AR en KR precies hetzelfde is en rijdend hetzelfde uitgevoerd dient te worden.

In de AR is het grondwerk geen doel op zich, maar een voorbereiding/ondersteuning tot. Het paard kent dan reeds de vorm en tijdens het rijden wordt de vorm verder bewerkt tot een correcte SB enz. Men kan ervoor kiezen om tijdens het grondwerk de hals wat meer naar binnen te laten komen om zodoende de spieren meer te stretchen als dat nodig is.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:07

spokie79 schreef:
Ik longeer ook wel eens vantevoren. Als de paddock erg nat is, rent Nadiem namelijk niet :). En bi is de regel dat er aan de enkele longe geracet mag worden. Dat is alleen maar voor beweging. En dubbele longe is werken en dan geen gerace.



Ok momenteel rennen ze hier ook niet vanwege de sneeuw en gladheid. Jammer genoeg heb ik geen rijbak of iets wat beter begaanbaar is, dus dan is laten uitrazen aan de longe al helemaal geen optie
(nog gevaarlijker dan wanneer ze op eigen houtje rennen)
Onder andere omstandigheden rennen ze hier wel, ook met nat weer. Maar de wei is groot en er zijn zelfs onder slechte omstandigheden dan grote goed begaanbare stukken.
Daar heb ik dan wel geluk mee-
Hoewel ik deze winter toch graag een begaanbare bak had gehad.

Maar werk doe je dus altijd alleen met dubbele longe, als ik dat goed begrijp?
Dus gewone longe= uitrazen
Dubbele longe= werken
?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:10

Enkele longe is inderdaad gewoon voor wat beweging en dan mag hij lekker uitrazen. En met de dubbele longe zijn we echt aan het werk. Ik kan zelf niet zo heel veel met een enkele longe behalve rondjes laten lopen.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:45

liljebo schreef:
Ok, maar maak me niet helemaal dood. :o


nou nou niet zo min over jezelf ;)

liljebo schreef:
Filmpjes zijn opgenomen in de herfst. Bedoeling is gymnastiseren door lengtebuiging. Het betreft een paard met vergroeiing in de sprong en door verkeerde training problemen in de spiering incl scheefheid.

Het lijken foto's, maar je moet er dus even op klikken. Dan zie je dat het korte filmpjes zijn. (twee in stap, twee in een drafje)
Mijn bedoeling is ervan leren zodat ik verbeter punten beter ga zien.


Weet je dit is nou precies wat ik bedoel. Wat ik zie is dat je hier een basis hebt opgebouwd om mee verder te kunnen. Het paard heeft geleerd een juiste vorm aan te nemen zonder dwang en heeft geleerd zich in balans te bewegen. Door deze gymnasticering heeft hij geleerd zijn lijf al een stuk correcter te gebruiken (tenminste daar ga ik vanuit gezien de problemen die je noemt). Ik noem dit altijd maar de basis van de basis, meer gymnastiek dan dressuur zeg maar. Hier vandaan kun je hem sterker gaan maken en achter en voor in verbinding gaan brengen. Van mij een dikke thumbs up +:)+ :D

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:48

Citaat:
Filmpjes zijn opgenomen in de herfst. Bedoeling is gymnastiseren door lengtebuiging. Het betreft een paard met vergroeiing in de sprong en door verkeerde training problemen in de spiering incl scheefheid.

Het lijken foto's, maar je moet er dus even op klikken. Dan zie je dat het korte filmpjes zijn. (twee in stap, twee in een drafje)
Mijn bedoeling is ervan leren zodat ik verbeter punten beter ga zien.


Ik vind het er ook heel goed uit zien, zeker volgens AR principes. Ik doe dit altijd aan kaptoom. Mijn paard kan dat echt niet los. hoe heb je dit voor elkaar gekregen??

De filmpjes van Moll vind ik er ook errug goed uitzien! In het eerste filmpje zie ik toch wel paarden die vloeiender en vooral actiever lopen dan de AR paarden die ik heb gezien.

Sijs15
Berichten: 461
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:51

@Liljebo: Even serieus... Helemaal los? Zeer veel respect voor de concentratie van jou en paard en de in mijn ogen ook hele mooie lengtebuiging! (Oh en ook voor de achtergrond... Hmmm... beetje een kwijlfilmpje... Mooi paard ook... Hmmm...)

@Moll: Ja, zo vraag ik inderdaad ook sbw. Moet er inderdaad erg op letten dat mijn paardje niet stiekum gaat wijken, maar daar let ik inderdaad ook erg op. Dus wat is dan nu echt het verschil? En anders... wat is er dan zo tegen AR...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:10

Oei bedankt. Hier word ik wel een beetje verlegen van. Helaas kregen we half nov al flink sneeuw en heeft het stil gestaan. Met de dooi wel een paar dagen kunnen werken in stap (alleen nog lengtebuiging) maar nu is het sneeuw met ijsklompen en gaten en spekgladde stukken, dus weer lastig.
Merkte nu ook dat ze met deze oefening heel sjagrijnig was (in stap) en ik vraag mij af of de moeilijke onderlaag niet te veel van haar probleemgewrichten vergt, waardoor oefeningen nu voor haar niet te doen zijn. Misschien maar weer op rust zetten? Hoewel de da voorstander was van werken.
Maar goed, heb met de foto's second opinion gevraagd en die da ziet irritaties in knieen en hals en adviseerde een ander kliniek/röntgenloog nog een keer naar de foto's te laten kijken. Dat gebeurd volgende week dus.
Dus misschien ook lengtebuiging in stap ff achterwege laten...

Het los werken is mogelijk omdat ik met clicker werk. Je kunt op die wijze exact aangeven wat je wilt zien tov het paard. Daarom is het voor mij zo belangrijk om te weten wat de juiste uitvoering van de beweging is. Vandaar dus ook al mijn vragen.

Ik zal de filmpjes van Moll en Bent nog eens vergelijken, ook op takt.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:19

Sijs15 schreef:
@Moll: Ja, zo vraag ik inderdaad ook sbw. Moet er inderdaad erg op letten dat mijn paardje niet stiekum gaat wijken, maar daar let ik inderdaad ook erg op. Dus wat is dan nu echt het verschil? En anders... wat is er dan zo tegen AR...

Als de heupen en schouders niet op de juiste lijn blijven,kan de ribbenkast niet buigen. Als de ribbenkast niet kan buigen, kunnen de heupen en schouders niet op de juiste lijn bijven. Als de binnenachterbeen niet buigt, kan de ribbenkast ook niet buigen, en vice versa.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:29

Het is daas om te denken dat aan de enkele longe een paard mag uitrazen, dat mag een paard nooit wanneer hij gelongeerd word, het dient in stap te beginnen en gehoorzaam te zijn.
Een paard kent het verschil tussen ongeconcentreerde of geconcentreerd werken niet.
Schouderbinnenwaarts word verkregen door minimale stelling. Dus geen halsbuiging zoals op de zg aan de hand getoonde beelden van de vos aan een kaptoom.
De binnen elleboog van het paard komt meer tegen het lichaam en de buitenelleboog gaat iets van het lichaam. Het binnenachterbeen word eingenlijk wanneer men de juiste hulpen geeft en deze ook doorkomen, gedwongen meer onder de massa te treden.
De achterhand gaat rechtuit de toon van de hoeven gaan rechtuit.
De Schouder word naar binnen gebracht, en de voorbenen kruisen, de achterbenen niet.
Bovendien in stap kan men hoogstens als voorbereiding van de draf zien, meer ondertreden van het binnenachterbeen komt daar niet tot stand, dat is alleen in draf en galop het geval.
De hulpen en die zie ik op de vele filmpjes totaal niet,ze zijn:
De hand geeft aan dat de voorhand naar binnen moet, buitenhand tegen de hals, de binnenhand iets van de hals. Het gewicht van de ruiter/amazone op het binnenzitbeenknobbeltje, schouders gericht op de heupen van het paard, het buitenbeen een handbreedte achter de singel (vermijd dat de achterhand uitzwaait waardoor de achterbenen gaan kruisen wat niet goed is. Het binnenbeen op de singel deze geeft de buiging aan (het paard buigt tegen het binnenbeen).
De ophoudingen worden paralell gegeven, dus gelijktijdig.
Het paard dient gelijkelijk verdeeld tussen zit en beide teugels te zijn.
Daarom kan nooit en te nimmer schouderbinnenwaarts aan de hand beoefend worden zoals met alleen een kaptoom op, diegene die dit zg uitgevonden hebben weten niet wat en waarom schouderbinnenwaarts, ik wil zelf stellen die hebben er geen kaas van gegeten.
SB wanneer deze functioneel word beoefend dient deze altijd in een verzamelde gang gereden te worden, wat men ziet bij AR is gewoon belachelijk, net zo als Travers en Renvers.
Daarom vind ik AR gewoon poedeldressuur en de mensen zand in de ogen strooien.
Bodemarbeit, dus van de grond uit met paarden werken is longeren (heel vaak ondergewardeerd) dubbele longe, en aan de lange teugel.
Denkt dat longeren net zo´n kunst is als goed rijden.
Daarom wat hier op het topic en vele andere topic´s steeds beschreven word van paarden uit laten bokken is onzin, werken en discipline het paard dient ten alle tijden gehoorzaam te zijn, longeerd men dan goed en niet in de ronte slingeren, dit schaad het paard meer als dat men lief is.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:40

Professor, bij ons mag er niet los gewerkt worden met de paarden. De paddocks zijn nu te nat (waar dat wel zou mogen), dus ik ben aangewezen op een touwtje aan mijn paard. En aan dat touwtje warm ik hem eerst netjes op, werk met mijn lichaamstaal (net als met loswerken) en als ik dan JAAAAAAA roep, mag hij lekker racen. Dat is dan de gevraagde oefening ;). Wij hebben een vrij grote longeerring en mijn paard moet af en toe even uit zijn naat gaan op een goede ondergrond. Straks kan dat weer in de wei, of al eerder als de paddock niet meer zo nat is. Met dubbele longe ben ik op een andere manier met hem aan het werk. En ik heb liever dat mijn paard eens per week uit zijn dak gaat aan de enkele longe dan dat hij dat doet met mij erop. Voor ons is dat geven en nemen. En hij is nog steeds aan mijn hulpen, want als ik zeg HO (icm lichaamstaal) staat hij direct stil. Dus hij is nog steeds gehoorzaam.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:41

Professor hoe zou u het oplossen met een paard dat wat 'fris' is? Gewoon aan het werk gaan? of eerst los in de paddock? Deze vraag gewoon uit interesse, mijn paard staat overdag los met zijn maatje in de paddock, dus ik heb dit probleem zelf niet.
Hij is nooit zo 'fris' dat ik niet met hem kan werken.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:43

Oh van mij mogen ze best aan de longe even gek doen hoor, ik heb er nooit problemen mee gehad in elk geval, ze zijn daarna lekker relaxed en als ik dan opstap gaan we direct in concentratie aan het werk.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:50

Vivat schreef:
Professor hoe zou u het oplossen met een paard dat wat 'fris' is? Gewoon aan het werk gaan? of eerst los in de paddock? Deze vraag gewoon uit interesse, mijn paard staat overdag los met zijn maatje in de paddock, dus ik heb dit probleem zelf niet.
Hij is nooit zo 'fris' dat ik niet met hem kan werken.

Mijn paarden die ik afgericht heb, of wel door mijn ruiters, longeren wij de jonge paarden voor het rijden af, dit begint op de rechterhand in stap, dan draf met overgangen naar de stap, dan galop met overgangen naar draf en stap.
En ik kan u werkelijk schrijven dat geen paard toegestaan word te bokken of zijn eigen tempo aan tenemen. Zodra een paard uit de box of uit de wei of uit de paddock gehaald word begint voor het paard het werk.
En dat is wat velen vergeten, dus gehoorzaamheid, het los aan het touw mee lopen van het paard, wanneer ik stop dan stopt het paard wanneer ik naar rechts ga dan gaat het paard naar rechts enz. enz. dat hoort ook bij de Klassieke Dressuur, het word alleen veel te vaak vergeten.
Stilstaan is stilstaan daar heb ik geen horsemanship of hoe dat ook mag heten voor nodig, die hebben het zowie zo van de Klassieke Dressuur over genomen.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:55

Mindfields schreef:
Oh van mij mogen ze best aan de longe even gek doen hoor, ik heb er nooit problemen mee gehad in elk geval, ze zijn daarna lekker relaxed en als ik dan opstap gaan we direct in concentratie aan het werk.

Dan heeft u nog nooit paarden gezien die dit voortzetten onder de man, helaas gebeuren daar de meeste blessures en onaangename dingen.
Bovendien uitrazen mogen paarden maar niet aan de longe, en niet wanneer men met ze aan het werk is, en longeren is werken.
Dus daarmee ben ik geheel oneens met u, denk dat u de ervaring ontbreekt bij paarden die niet zo aangenaam zijn onder de ruiter die het gedrag aan de longe meenemen in het werk.
Bovendien ben ik er goed mee gevaren en heb menig ruiter ermee geleerd dat het gedrag van sommige paarden zo is dat wanneer iets toegestaan word aan de longe deze zich vootzet tijdens het rijden.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:56

Professor schreef:
Mijn paarden die ik afgericht heb, of wel door mijn ruiters, longeren wij de jonge paarden voor het rijden af, dit begint op de rechterhand in stap, dan draf met overgangen naar de stap, dan galop met overgangen naar draf en stap.
En ik kan u werkelijk schrijven dat geen paard toegestaan word te bokken of zijn eigen tempo aan tenemen. Zodra een paard uit de box of uit de wei of uit de paddock gehaald word begint voor het paard het werk.
En dat is wat velen vergeten, dus gehoorzaamheid, het los aan het touw mee lopen van het paard, wanneer ik stop dan stopt het paard wanneer ik naar rechts ga dan gaat het paard naar rechts enz. enz. dat hoort ook bij de Klassieke Dressuur, het word alleen veel te vaak vergeten.
Stilstaan is stilstaan daar heb ik geen horsemanship of hoe dat ook mag heten voor nodig, die hebben het zowie zo van de Klassieke Dressuur over genomen.

Daar ben ik het dan weer wel mee eens, echter sta ik de paarden dus wel toe om even te spelen, maar ze weten gek genoeg dan weer wel dat dat alleen aan de longe mag en dat daarna het werk begint. Overigens laat ik ze alleen op mijn uitnodiging spelen, al is het somsmet de winterse omstandigheden gewoon zo dat ze heel erg fris zijn omdat ze er niet genoeg uit kunnen als alles bevroren is.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:58

Wat u bedoeld is gericht spelen, maar dat kan alleen wanneer men dat beheerst wanneer men de "paardentaal" verstaat, persoonlijk zou ik het niet aanraden aan anderen. Men moet de paarden verdomd goed aanvoelen wanneer men dit doet.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:03

Professor schreef:
Vivat schreef:
Professor hoe zou u het oplossen met een paard dat wat 'fris' is? Gewoon aan het werk gaan? of eerst los in de paddock? Deze vraag gewoon uit interesse, mijn paard staat overdag los met zijn maatje in de paddock, dus ik heb dit probleem zelf niet.
Hij is nooit zo 'fris' dat ik niet met hem kan werken.

Mijn paarden die ik afgericht heb, of wel door mijn ruiters, longeren wij de jonge paarden voor het rijden af, dit begint op de rechterhand in stap, dan draf met overgangen naar de stap, dan galop met overgangen naar draf en stap.
En ik kan u werkelijk schrijven dat geen paard toegestaan word te bokken of zijn eigen tempo aan tenemen. Zodra een paard uit de box of uit de wei of uit de paddock gehaald word begint voor het paard het werk.
En dat is wat velen vergeten, dus gehoorzaamheid, het los aan het touw mee lopen van het paard, wanneer ik stop dan stopt het paard wanneer ik naar rechts ga dan gaat het paard naar rechts enz. enz. dat hoort ook bij de Klassieke Dressuur, het word alleen veel te vaak vergeten.
Stilstaan is stilstaan daar heb ik geen horsemanship of hoe dat ook mag heten voor nodig, die hebben het zowie zo van de Klassieke Dressuur over genomen.


:= dank voor uw heldere uitleg. Dit lijkt mij inderdaad een consequente heldere aanpak voor het paard.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:24

Professor, Ik heb idd ook altijd geleerd dat longeren niet bedoelt is om een paard te laten uitrazen, noch dat het mag ontaarden in 'rondslingeren'.Zelf zie ik ook graag goede manieren vanaf het moment ik het paard vast heb. Ongeacht of het tijdens leiden, longeren, werk een de hand of onder de man is. Maar goed... kan ook met mijn leeftijd te maken hebben en het feit dat ik liever geen risico's neem. Een uit zijn dak gaand paard aan de hand of longe, vind ik zelf best link. Wellicht ben ik gewoon ene voorzichtige... haha. Ik ga ook niet met een paard de straat op voordat ik in de wei het leiden tot in den treure heb geoefend en het paard goed luistert naar kleine signalen. En dan begin ik nog met een klein stukje, om het dan uit te bouwen. Maar goed... als je 50 bent, zie je wellicht toch al meer beren op de weg.
Bovendien heb ik de luxe dat de paarden 24/7 op 6 ha gecoupeerd terrein staan en hun energie kwijt kunnen zonder dat ze mij daarvoor nodig hebben.

Ook bedankt voor de heldere uitleg. Heldere filmpjes van wat u bedoelt met werken aan de hand blijven overigens welkom.

Nog een vraagje mbt lengtebuiging... mocht u tijd hebben, bekijk dan eens mijn filmpjes en noem de aandachtspunten/dat wat anders moet en hoe het dan wel moet. Daar kan ik alleen van leren en daarom lees ik ook dit topic.