Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:34

goede foto , als je dit nu op de grond doet heb je dan ook geen fractie stelling? @ mindfields

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:37

Übertreten lassen is niets anders dan wijken voor de kuit.
Men zegt: An der geöffnete seite der Zirkel Schenkelweichen für der innere Schenkel oder Übertreten lassen.
In het Nederlands aan de geopende zijde van de grote volte wijken voor de binnekuit.
Het woord Übertreten lassen wil dus zeggen dat men wijkt voor de binnenkuit, dan hoeft men niet te zeggen Schenkelweichen für der innere Schenkel, maar korter Übertreten lassen.
Niets meer en niets minder. Het woord Übertreten lassen word nog zelden gebruikt.
Het is woordelijk vertaald kruisen laten.
Wijken voor de kuit word in een minimale stelling gereden men ziet als ruiter het oog glinsteren en de neusvleugel als een schim.
Deze oefening het wijken voor de kuit is een losmakende oefening die men in vele variaties kan rijden dus op verschillende lijnen, Übertreten is dus op de gebogen lijn.
Men kan er ook de grote volte mee vergroten en verkleinen, ook wijkend voor het buitenbeen of een combinatie hiervan.
Laatst bijgewerkt door Professor op 28-01-11 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:41

ok dus als je het op de grond doet moet het met twee teugels gebeuren om het paard niet over de schouder te laten vallen natuurlijk maar ook omdat het effect met een te grote mate van stelling verminderd?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:43

Ja precies, het gaat er om dat die buitenschouder niet weg kan, anders heeft de oefening gewoon geen enkel effect. :)

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:45

das wel een beetje pff ik heb altijd met een bepaalde mate van stelling gedaan , kun je misschien ook vertellen waarom?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:47

Eigenlijk omdat het in deze oefening alleen maar om de achterkant gaat. Het gevaar blijft dat er dan teveel stelling ontstaat waardoor toch de schouder weg zal willen. Daarnaast is het het belangrijkste om goed te blijven voelen wat deachterkant doet en als je dan weer teveel focust op de stelling verlies je de aandacht voor de achterkant.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:49

hmhh maar dan bedoel ik meer als je op de grond staat het gaat toch om het overschenkelen van het bekken en de flexibiliteit die in ruime mate toeneemt in het bekken?Hoe zou dit verloren gaan als het paard hem in met een mate van stelling loopt?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:50

Ja precies, klopt. Sorry ik denk steeds aan rijden, gaat automatisch :D

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:51

Bij het geven van stelling is mede bepalend het binnenbeen, aangezien bij wijken voor de kuit het binnenbeen een zijwaartsdrijvende is die een handbreedte achter de singel ligt kan men alleen met de binnenteugel de stelling inzetten.
En omdat men geen buiging hoeft te rijden bij deze oefening het paard is eigenlijk recht, is de stelling gelijk aan het rechtuit gereden paard.
Wijken voor de kuit is gedacht om het paard los te maken, en om het attent te maken sensibel voor de zijwaarts drijvende kuit.
Daarbij is het bovendien een oefening waarbij de kniebanden versterkt en ontspannen worden.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:51

geeft niet in het rijden kun je precies hetzelfde denken ?
Is de mate van stelling een valkuil? of gewoon al een gemaakte fout?
( wil je het vuur niet aan de schenen leggen hoor wil het graag weten)

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:54

maar dat brengt mij bij de vraag waarom er beweert word dat het voor het bekken zo een goede oefening is en laat je het paard behoorlijk groot( voorwaarts) stappen in deze oefening kun je ook zien wat daarmee bedoeld word.
Doe je dit dan teniet door een bepaalde mate van stelling en zo ja wat zijn de criteria daarvoor dan? Moet het dan ook recht door het lijf gaan zonder enige mate van buiging?
maar hoe bewerkstellig je dat zonder op de voorbenen te draaiien in deze?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:57

Ik vind het HEEL belangrijk dat je het heel langzaam doet, zodat je het binnenachterbeen alle tijd geeft om die beweging naar buiten te maken. Zo overstrek je ook niks omdat de spieren en banden de tijd hebben om te rekken. Ik denk dat je met stelling ook creeert dat het paard eerder zalk willen wegzwaaien met het buitenachterbeen, waardoor het binnenachterbeen die beweging niet meer kan volgen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:58

Mindfields schreef:
Ja je wisselt na verloop van tijd als het paard dus al wat losser is geworden vanaf de lende naar achteren toe, van het ubertreten naar buiten, naartravers naar binnen. En dat blijf je dan steeds wisselen. Je kunt dan natuurlijk ook wisselen van travers naar renvers maar ik gebruik liever geen stelling op het moment dat ze naar buiten toe stappen, omdat je dan toch gauw weer krijgt dat ze over de schouder naar binnen vallen en dan is het effect in de achterhand weg. Wijken op de volte is net weer anders omdat je hierbij toch stelling gebruikt.


Ik noem het zelf altijd maar een variant van wijken op de volte, wist niet dat dit een naam had :D
Je kan inderdaad ook wijkend de volte openen en sluiten, dan heb je gewoon buiging en stelling die je normaal op de volte hebt.

Maar jij wisselt dus van ubertreten (achterhand naar buiten) naar traver? Doe je dan als afwisseling ook ubertreten met het hoofd naar buiten, zeg maar, dus achterhand naar binnen (en dan recht blijven en geen buiging zoals bij traver) of heeft dat geen gymnastiserende waarde?

Wat is eigenlijk het voordeel van dit ubertreten boven wijken op de rechte lijn of wijkend volte openen en sluiten?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:59

Mindsfield hoe werkt het bekken dan????
Het paard heeft geen buiging minimale stelling.
Het is een rechtpaard dat wijkt voor de kuit, en de benen kruisen zich, meer doet het niet bij Übertreten of tewel wijken voor de kuit.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:59

ik raak er wat van in de war de voorbeelden die ik gezien heb oa anja beran voegen er best wat voorwaartse drang aan toe zowel aan de hand als onder het zadel anja beran gaat zelfs nog een stap verder en vraagt er een overgang in draf aan inhetzelfde frame

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:59

Je moet zorgen dat je een lijn van een volte in je hoofd blijft houden,en de voorbenen/schouder op die lijn houdt, dan blijf je ook voorwaarts gaan. Die volte niet te klein maken, zo'n 12-15 meter is perfect. Het gevaar is dat je snel te kleine voltes gaat rijden waardoor je inderdaad op de voorgand gaat draaien. Dat voorkom je ook weer door hem zo recht mogelijk te houden zodat hij niet zijn hoofd achterna loopt door de stelling.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:00

Professor schreef:
Mindsfield hoe werkt het bekken dan????
Het paard heeft geen buiging minimale stelling.
Het is een rechtpaard dat wijkt voor de kuit, en de benen kruisen zich, meer doet het niet bij Übertreten of tewel wijken voor de kuit.


Is dit dan wel een wijsheid op de volte ? daar het paard dan behoorlijk op zijn voorbenen zal draaiien iig op een kleine volte

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:01

Professor schreef:
Mindsfield hoe werkt het bekken dan????
Het paard heeft geen buiging minimale stelling.
Het is een rechtpaard dat wijkt voor de kuit, en de benen kruisen zich, meer doet het niet bij Übertreten of tewel wijken voor de kuit.

Sorry Prof maar ik ben toch van mening dat je bij wijken echt wel stelling ziet. Bij uebertreten niet. Wezijn het er in elk geval over eens dat het een recht paardis wat op de volte naar buiten toe overstapt.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:01

Mindfields schreef:
Je moet zorgen dat je een lijn van een volte in je hoofd blijft houden,en de voorbenen/schouder op die lijn houdt, dan blijf je ook voorwaarts gaan. Die volte niet te klein maken, zo'n 12-15 meter is perfect. Het gevaar is dat je snel te kleine voltes gaat rijden waardoor je inderdaad op de voorgand gaat draaien. Dat voorkom je ook weer door hem zo recht mogelijk te houden zodat hij niet zijn hoofd achterna loopt door de stelling.


ik gaat het maar even in de praktijk brengen dan kan ik er vast een beter beeld bij krijgen

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:02

Snap het probleem niet zelfs de FEI beschrijft dat wijken voor de kuit met minime stelling gereden word, omdat anders het gevaar ontstaat dat het teugelwijken word.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:02

liberty22 schreef:
Mindfields schreef:
Je moet zorgen dat je een lijn van een volte in je hoofd blijft houden,en de voorbenen/schouder op die lijn houdt, dan blijf je ook voorwaarts gaan. Die volte niet te klein maken, zo'n 12-15 meter is perfect. Het gevaar is dat je snel te kleine voltes gaat rijden waardoor je inderdaad op de voorgand gaat draaien. Dat voorkom je ook weer door hem zo recht mogelijk te houden zodat hij niet zijn hoofd achterna loopt door de stelling.


ik gaat het maar even in de praktijk brengen dan kan ik er vast een beter beeld bij krijgen

Mijn moeder woont in Uffelte, we moeten binnenkort maar eens langskomen!

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:03

zou ik heel leuk vinden

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:03

Professor schreef:
Snap het probleem niet zelfs de FEI beschrijft dat wijken voor de kuit met minime stelling gereden word, omdat anders het gevaar ontstaat dat het teugelwijken word.


sorry ken de defenitie van teugelwijken niet?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:04

Mindfields schreef:
Sorry Prof maar ik ben toch van mening dat je bij wijken echt wel stelling ziet. Bij uebertreten niet. Wezijn het er in elk geval over eens dat het een recht paardis wat op de volte naar buiten toe overstapt.

Dan heeft u ergens een denkfout Übertreten is werkelijk het zelfde als Schenkelweichen, dus wijken voor de kuit, heb het al beschreven.

Dan de vraag over het verkleinen, de voorhand blijft altijd voor het is een vooral voorwaarts zijwaartse beweging en geen zijgang.
Daarom is het gevaar bij het verkleinen en vergroten er niet, mits men weet hoe en wat.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:05

Professor schreef:
Snap het probleem niet zelfs de FEI beschrijft dat wijken voor de kuit met minime stelling gereden word, omdat anders het gevaar ontstaat dat het teugelwijken word.

Uiteraard, dat klopt ook, echter wat doen de meesten tijdens het wijken: Die vragen toch teveel stelling. Om dat dus uit te sluiten noem ik het geen wijken want dan gaan mensen de voor hen aangewende hulpen voor wijken geven.