Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:19

Moll schreef:
quadripes schreef:
ik b edoel Durchlaessigkeit in feite. Waarbij het paard kaak en nek volkomen ontspant en het hele lijf doorswingt. Echter, dit punt zul je pas bereiken als je een paard hebt, dat op enig moment dit ook daadwerkelijk helemaal kan doen. Dus moet eerst aan alle andere basisvoorwaarden moeten worden voldaan: ontspanning, balans, rechtgerichtheid, verzameling enz. De graad van verzameling hangt dan natuurlijk weer af van de graad van africhting enz.

Nageeflijkheid is een veel complexer begrip dan mensen denken, daarom mag dit nooit worden afgedwongen met een bit of hoofdstel of kaptoom, maar moet dit uit het paard zelf ontstaan.

Alweer, een lastig onderwerp om dit even in woorden op te schrijven... ik vind het trouwens wel een goede gedachtenoefening om er eens gedwongen toe te worden hierover te schrijven en dus na te denken :D - ware het niet dat ik eigenlijk aan mijn hoofdstuk 5 van mijn PhD thesis moet werken :+



ik denk dat dat we hier een punt hebben, ik wil ook aan leuning echter leer ik de paarden wel wijken voor druk dus ook zo met de weerstand biedende hand, en toch wil ik aanleuning, op teugel gewicht, ik wil infeite met stokjes rijden maar geen gram meer in de hand hebben dan het gewicht van de teugel, elke gram meer is op het 5e been lopen, en ja je heb bepaalde werk druk met namen in de jonge paarden, echter naar mate de opleiding voorderderd en de ruiter gaat werken aan de feinabstemung, zal de werk druk dus naar teugelgewicht.
het is de hand van de ruiter die niet genoeg mee gaan in de beweging van het paard die er voorzorgt dat het paard de hand niet durft te volgen en dus aan te nemen, dit zie ik veel terug bij beginnende les klanten.


Wijken voor druk dmv de "weerstandbiedende" hand is niet klassiek en hoort ook niet bij de opleiding zoals een paard die zou moeten krijgen.
De omstandigheden waarom een "weerstandbiedende" hand nodig is, is dat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen en zich vasthoudt in zijn/haar lichaam omdat aan de essentiële voorwaarden niet voldaan is.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:21

Citaat:
Wijken voor druk dmv de "weerstandbiedende" hand is niet klassiek en hoort ook niet bij de opleiding zoals een paard die zou moeten krijgen.
De omstandigheden waarom een "weerstandbiedende" hand nodig is, is dat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen en zich vasthoudt in zijn/haar lichaam omdat aan de essentiële voorwaarden niet voldaan is.

En van wie heeft u die wijsheid?
Denk dat een weerstand biedendehand een zeer belangrijk deel uitmaakt bij het geven van een ophouding, en Klassiek zegt zonder ophoudingen is rijden eigenlijk onmogelijk.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:33

Professor schreef:
Citaat:
Wijken voor druk dmv de "weerstandbiedende" hand is niet klassiek en hoort ook niet bij de opleiding zoals een paard die zou moeten krijgen.
De omstandigheden waarom een "weerstandbiedende" hand nodig is, is dat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen en zich vasthoudt in zijn/haar lichaam omdat aan de essentiële voorwaarden niet voldaan is.

En van wie heeft u die wijsheid?
Denk dat een weerstand biedendehand een zeer belangrijk deel uitmaakt bij het geven van een ophouding, en Klassiek zegt zonder ophoudingen is rijden eigenlijk onmogelijk.


We verschillen hierin behoorlijk, prof
Maar dat geeft niet, ieder zijn/haar denkwijze

De uitleg van u, heb ik in deze eigenlijk nooit gehad.

Maar naar mijn idee, is de weerstandbiedende hand alleen nodig, als een paard zich vasthoudt in zijn/haar lijf, doordat onvoldoende het scala in het oog wordt gehouden.
En men vastloopt in de africhting doordat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen, maar alleen de ruiter.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:35

Professor schreef:
Nu mijn reactie op bitloos.
Denk dat het enige verschil is dat het bit op de onderkaak werkt, en dat bitloos op de bovenkaak werkt.
Zelf is het van paard tot paard verschillende of men hetzelfde kan bereiken.
Er zijn tallose paarden die ik zelf bitloos Klassiek gereden heb omdat zij of door blessures of problemen met de mond hadden.
Het nadeel van bitloos is, de reaktie tijd, de druk op het neusbeen geeft eerst een reaktie in de nek dan in de mond, een bit geeft eerst een reaktie op de onderkaak en daarna op de nek.



ok dank u wel. Zeer helder omschreven en ik zie daar ook de logica van in.
Ik kan hier meer mee dan met het zg argument van verfijning, wat zo veelvuldig wordt gegeven, maar vaak inhoudsloos is.

Lees met interresse wat jullie schrijven over nageeflijkheid.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:45

Citaat:
We verschillen hierin behoorlijk, prof
Maar dat geeft niet, ieder zijn/haar denkwijze

De uitleg van u, heb ik in deze eigenlijk nooit gehad.

Maar naar mijn idee, is de weerstandbiedende hand alleen nodig, als een paard zich vasthoudt in zijn/haar lijf, doordat onvoldoende het scala in het oog wordt gehouden.
En men vastloopt in de africhting doordat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen, maar alleen de ruiter.

Nee dat wij verschillen in opvatting doet hier niet toe, het gaat daarom dat u verschild met de Klassieke opvatting hiervan.
Eerst leerst een paard door druk met de kuit zijwaarts voorwaarts te gaan, dat noemt men wijken voor de kuit, later door het meer begrijpen van het paard van deze eenvoudige laterale hulp word de situatie zo dat het paard niet meer wijkt door druk maar slechts door verlegging van het been.

Weet u ik heb op Bokt al eens zeer duidelijk uitgelegd wat een ophouding nu werkelijk bewerkt op een paard.
Wanneer u denkt dat een weerstandbiedendehand een trekkende hand is dan heeft u deze discussie nog niet geheel gevolgd, wij zijn hier al een stuk verder daarin gekomen.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:06

meerhofh schreef:
De reden voor mij om destijds aan AR te beginnen was dat het mij zoveel beter leek dan wat ik geleerd heb op maneges en loslopende instructeurs... En dat was het ook. De AR is logisch en rustig opgebouwd voor mensen die altijd geleerd hebben op de 'kop in de krul en lopen' manier. Dan geeft AR een sterke verbetering bij het paard. Maar ik zie nu de tekortkomingen van de AR en vind dat in bovenstaande quote goed verwoord.


ik ben benieuwd naar wat jullie tekortkomingen vinden, want ook AR kan op twee manieren, goed en fout en als ik goed uitgevoerde AR zie dan kan ik daar echt van genieten

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:28

Professor schreef:
Citaat:
We verschillen hierin behoorlijk, prof
Maar dat geeft niet, ieder zijn/haar denkwijze

De uitleg van u, heb ik in deze eigenlijk nooit gehad.

Maar naar mijn idee, is de weerstandbiedende hand alleen nodig, als een paard zich vasthoudt in zijn/haar lijf, doordat onvoldoende het scala in het oog wordt gehouden.
En men vastloopt in de africhting doordat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen, maar alleen de ruiter.

Nee dat wij verschillen in opvatting doet hier niet toe, het gaat daarom dat u verschild met de Klassieke opvatting hiervan.
Eerst leerst een paard door druk met de kuit zijwaarts voorwaarts te gaan, dat noemt men wijken voor de kuit, later door het meer begrijpen van het paard van deze eenvoudige laterale hulp word de situatie zo dat het paard niet meer wijkt door druk maar slechts door verlegging van het been.

Weet u ik heb op Bokt al eens zeer duidelijk uitgelegd wat een ophouding nu werkelijk bewerkt op een paard.
Wanneer u denkt dat een weerstandbiedendehand een trekkende hand is dan heeft u deze discussie nog niet geheel gevolgd, wij zijn hier al een stuk verder daarin gekomen.


Kunt u mij citeren waarin ik heb geschreven dat ik denk dat een weerstandbiedende hand een trekkende hand is?? (Ook al gebeurt dit heel veel in de praktijk)

Een weerstandbiedende hand is iets heel anders dan een "ophouding", of dit nu een halve of een hele ophouding is.

En ik denk dat daar ook de miscommunicatie zit.

Een weerstandbiedende hand werkt in zolang als nodig is, om het paard te leren om na te geven (zich los te laten in kaak en nek)
Het paard moet dit leren omdat er fouten in de opleiding geslopen zijn. Waardoor het paard zich vasthoudt.

Daarom is het gebruik van de weerstandbiedende hand een noodoplossing.
Dit heeft Ernest van Loon ook specifiek uitgelegd in zijn boek.

Ernest van Loon heeft ook niet voor niets een heel mooi citaat in zijn boek opgenomen: de instelling van het paard op zijn ruiter is het grootst als het paard zelf aanleuning heeft genomen.

Al het andere is "poedeldressuur" en oplossingen blijven zoeken voor fouten die erin geslopen zijn.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:43

cherie, vraag van een leek hierover...
Je beschrijft inwerking dmv weerstandsbiedende hand, om het paard na te laten geven omdat er fouten in de opleiding zijn ontstaan.
Schuilt daarin niet het gevaar het paard in de krul te trekken, om het zo maar eens te noemen? En zou het in een dergelijke situatie niet zinvoller zijn om opnieuw op te leiden?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:04

Professor schreef:
De hand meegaan in de beweging, of de hand laat de beweging eruit?
Het is toch de hand moet onafhankelijk werken, dus onafhankelijk van de beweging?

de bewing van het hoofd van het paard professor, U snapt wat ik in deze bedoel, de hand is onafhankelijk, echter de hand die niet mee gaat in deze beweging is niet onafhankellijk, want in de beweging kuntu een weerstand bieden en de hand na geven.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:05

cherie78 schreef:
Moll schreef:

ik denk dat dat we hier een punt hebben, ik wil ook aan leuning echter leer ik de paarden wel wijken voor druk dus ook zo met de weerstand biedende hand, en toch wil ik aanleuning, op teugel gewicht, ik wil infeite met stokjes rijden maar geen gram meer in de hand hebben dan het gewicht van de teugel, elke gram meer is op het 5e been lopen, en ja je heb bepaalde werk druk met namen in de jonge paarden, echter naar mate de opleiding voorderderd en de ruiter gaat werken aan de feinabstemung, zal de werk druk dus naar teugelgewicht.
het is de hand van de ruiter die niet genoeg mee gaan in de beweging van het paard die er voorzorgt dat het paard de hand niet durft te volgen en dus aan te nemen, dit zie ik veel terug bij beginnende les klanten.


Wijken voor druk dmv de "weerstandbiedende" hand is niet klassiek en hoort ook niet bij de opleiding zoals een paard die zou moeten krijgen.
De omstandigheden waarom een "weerstandbiedende" hand nodig is, is dat het paard niet zelf de aanleuning heeft genomen en zich vasthoudt in zijn/haar lichaam omdat aan de essentiële voorwaarden niet voldaan is.

en waar heeft u deze wijsheid van daan als ik vragen mag?

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:18

liljebo schreef:
cherie, vraag van een leek hierover...
Je beschrijft inwerking dmv weerstandsbiedende hand, om het paard na te laten geven omdat er fouten in de opleiding zijn ontstaan.
Schuilt daarin niet het gevaar het paard in de krul te trekken, om het zo maar eens te noemen? En zou het in een dergelijke situatie niet zinvoller zijn om opnieuw op te leiden?


Het lijkt mij zinvoller om de opleiding opnieuw te beginnen. Maar dat is nu net het probleem.

Het paard heeft geleerd dat door zich vast te houden, de inwerking verloren gaat van de hulpen.

Voor een verreden paard kan, met nadruk op kan, de weerstandbiedende hand een oplossing zijn. Maar dat moet met heel veel feeling gebeuren dan.
Immers, men moet aanvoelen dat het paard zelf loslaat en daar gelijk op in spelen.

Veel handiger is natuurlijk om het niet zover te laten komen.

In de "krul trekken" is weer iets anders. Maar het leidt ook tot een verreden paard.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:26

Citaat:
Ernest van Loon heeft ook niet voor niets een heel mooi citaat in zijn boek opgenomen: de instelling van het paard op zijn ruiter is het grootst als het paard zelf aanleuning heeft genomen.

Al het andere is "poedeldressuur" en oplossingen blijven zoeken voor fouten die erin geslopen zijn.

Voor mij is Ernest van Loon een poedeldressuur trainer geweest, heb gezien hoe hij werkte,bovendien citeerde hij steeds, een hand heeft de volgende dingen te doen aannemen, weerstandbiedend en nageven.
Ernest van Loon zijn boeken zijn aftreksels van het boek rijden en africhten van van Reede, en de handleiding.
Weerstandbieden doet men om het paard in de hand te rijden gevolgd door direct na te geven wanneer het paard in nek en kaak nageeft het corrigeert en controleerd de houding van het paard, dit word meestal alleen met de buitenteugel gedaan.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:27

Citaat:
Kunt u mij citeren waarin ik heb geschreven dat ik denk dat een weerstandbiedende hand een trekkende hand is?? (Ook al gebeurt dit heel veel in de praktijk)

Beweer niet dat u het geschreven heeft zo letterlijk, maar het las als of u andere daarvan betichte.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:00

Citaat:
cherie78 schreef:
Het lijkt mij zinvoller om de opleiding opnieuw te beginnen. Maar dat is nu net het probleem.

Wanner vind u dat de opleiding opnieuw zou moeten gebeuren?


Citaat:
Het paard heeft geleerd dat door zich vast te houden, de inwerking verloren gaat van de hulpen
.
de inwerking van de weestand biedende hand bedoelt u, en waarom zou het paard dit hebbengeleerd, als de uitvoering van een weerstand biendende hand correct is aan geleerd aan paard en ruiter?

Citaat:
Voor een verreden paard kan, met nadruk op kan, de weerstandbiedende hand een oplossing zijn. Maar dat moet met heel veel feeling gebeuren dan.
Immers, men moet aanvoelen dat het paard zelf loslaat en daar gelijk op in spelen.

En dit is een ureka moment voor u? sorry hoor maar dat is wanneer een gedegen opleiding is gevolgt of word gevolgt het geen wat de ruiter het eerste leert de juiste teugelvoering en voelen wanneer de hand weersand moet bieden en wanneer de hand na moet geven.



Citaat:
Veel handiger is natuurlijk om het niet zover te laten komen
.
Niet? en hoe had u dat in gedachte dan dit op te lossen? van uit welke opleiding kan ik deze informatie en denkwijze vinden?

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:09

Moll, het is misschien handiger als je eerst goed leest.

De opleiding is gebaseerd op het wezen paard vanuit het scala.

Een weerstandbiedende hand is het paard laten reageren op kunstjes.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:14

cherie78 schreef:
Moll, het is misschien handiger als je eerst goed leest.

De opleiding is gebaseerd op het wezen paard vanuit het scala.

Een weerstandbiedende hand is het paard laten reageren op kunstjes.

Ik lees heel goed, echter zijn dit vragen die u niet beantwoord, maar goed van welk skala gaat u uit, kunt u die opschrijven, en gewoon een vraag die u wellicht kunt beantwoorden, welke opleiding/scholing volgt u of heeft u gevolgt?

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:39

Moll schreef:
cherie78 schreef:
Moll, het is misschien handiger als je eerst goed leest.

De opleiding is gebaseerd op het wezen paard vanuit het scala.

Een weerstandbiedende hand is het paard laten reageren op kunstjes.

Ik lees heel goed, echter zijn dit vragen die u niet beantwoord, maar goed van welk skala gaat u uit, kunt u die opschrijven, en gewoon een vraag die u wellicht kunt beantwoorden, welke opleiding/scholing volgt u of heeft u gevolgt?


Om met het laatste te beginnen: ik heb mijn opleiding in de praktijk gehad :D

Hoeveel scala's ken je? Ik nl maar één, dus het antwoord hierop is heel simpel :D

En welke vragen heb ik nog meer niet beantwoord?

Mijn vragen aan jou, zijn nog steeds niet beantwoord.

Waarom is een weerstandbiedende hand nodig, als een paard niet vasthoudt in nek en kaak?
Waardoor komt het dat een paard vasthoudt in nek en kaak (of andersom?

Als ik gewoon simpel van achter naar voor rijdt, het paard zelf de aanleuning laat nemen, de oefeningen doe om hem/haar sterker te maken en te gymnastiseren, houden mijn paarden zich niet vast.
Maar zijn juist heel losgelaten en durchlässig :)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:46

cherie78 schreef:
Moll schreef:
Ik lees heel goed, echter zijn dit vragen die u niet beantwoord, maar goed van welk skala gaat u uit, kunt u die opschrijven, en gewoon een vraag die u wellicht kunt beantwoorden, welke opleiding/scholing volgt u of heeft u gevolgt?


Om met het laatste te beginnen: ik heb mijn opleiding in de praktijk gehad :D

Hoeveel scala's ken je? Ik nl maar één, dus het antwoord hierop is heel simpel :D

En welke vragen heb ik nog meer niet beantwoord?

Mijn vragen aan jou, zijn nog steeds niet beantwoord.

Waarom is een weerstandbiedende hand nodig, als een paard niet vasthoudt in nek en kaak?
Waardoor komt het dat een paard vasthoudt in nek en kaak (of andersom?

Als ik gewoon simpel van achter naar voor rijdt, het paard zelf de aanleuning laat nemen, de oefeningen doe om hem/haar sterker te maken en te gymnastiseren, houden mijn paarden zich niet vast.
Maar zijn juist heel losgelaten en durchlässig :)

De weerstand biedende hand heeft men nodig om het paard te begeleiding in de juiste aanleuning te komen en nagevelijk te behouden, en het paard te begrenzen.
waarom het paar vast houd in de nek en kaak kan meerdere oorzaken hebben, waaronder geen correcte aanleuning, het dier niet over de rug gaat enz enz.
het paard van achter naar voor rijden is leuk echter moet de hoofdhals houding wel correct zijnander gaat dit nooit lukken, u zegt in praktijk deze evaring opgedaan te hebben dus geen klassieke opleiding te hebben gehad, heeft u dan wel les zoja van wie?
en kunt u mischien fot's of een filmpje plaatsen van dat geen wat u zegt?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:50

Citaat:
Als ik gewoon simpel van achter naar voor rijdt, het paard zelf de aanleuning laat nemen, de oefeningen doe om hem/haar sterker te maken en te gymnastiseren, houden mijn paarden zich niet vast.
Maar zijn juist heel losgelaten en durchlässig

Wanneer u zelf werkelijk begrijpt dat u hier zoveel onzin verteld aan Moll, misschien begrijpt u dan het verschil tussen AR en Klassieke Rijkunst.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:19

Professor schreef:
Citaat:
Als ik gewoon simpel van achter naar voor rijdt, het paard zelf de aanleuning laat nemen, de oefeningen doe om hem/haar sterker te maken en te gymnastiseren, houden mijn paarden zich niet vast.
Maar zijn juist heel losgelaten en durchlässig

Wanneer u zelf werkelijk begrijpt dat u hier zoveel onzin verteld aan Moll, misschien begrijpt u dan het verschil tussen AR en Klassieke Rijkunst.


Laat eigenlijk ook maar :)

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:22

Citaat:
Laat eigenlijk ook maar

Deze woorden zeggen inwezen ja, gewoon leegte dus.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:26

@cherie78: ik denk dat u het begrip Durchlaessigkeit niet in de juiste context gebruikt en een en ander te eenvoudig voorstelt in wat u schrijft. Althans dat is wat ik uit uw opmerking lees. En enige weerstand danwel grens is juist nodig om energie in de goede banen te leiden, anders vervliegt het.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:26

Professor schreef:
Citaat:
Laat eigenlijk ook maar

Deze woorden zeggen inwezen ja, gewoon leegte dus.


Gewoon leegte dus, waar ik even niet blij van wordt :')

Vanuit dit starre gebeuren, prof, kan ik me echt voorstellen dat je de weerstandbiedende hand nodig hebt ;(

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:28

quadripes schreef:
@cherie78: ik denk dat u het begrip Durchlaessigkeit niet in de juiste context gebruikt en een en ander te eenvoudig voorstelt in wat u schrijft. Althans dat is wat ik uit uw opmerking lees. En enige weerstand danwel grens is juist nodig om energie in de goede banen te leiden, anders vervliegt het.


Ik schrijf het inderdaad "eenvoudig", maar ik stel niets "eenvoudig" voor.

Enige weerstand? Daar geloof ik dus niet in. Vreemd, toch eigenlijk die gedachtengang. Ik kan met mijn zit net zoveel in goede banen leiden als nodig is.
En daardoor vervliegt er juist niets.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:32

cherie78 schreef:
Vanuit dit starre gebeuren, prof, kan ik me echt voorstellen dat je de weerstandbiedende hand nodig hebt ;(

Nu komt u weer naar voren dat de weerstandbiedendehand star is en stoer?
Denk dat u AR werkelijk prachtig vind, nee het is een geldklopperij die mensen enorm veel zand in de ogen strooit, het is voor mij gewoon de mensen en paarden belazeren.