Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:29

MoniqueB, staat Noor Tanger ook voor academische rijkunst?

Ik las net op de site basisrijkunst, dat degene in academische rijkunst onderricht is en les krijgt van Noor Tanger.

Dus vandaar mijn vraag en interesse :)
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 30-01-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:31

oei cherie wat zeg je nou nee hoor grapje die staat niet voor AR

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:33

liberty22 schreef:
oei cherie wat zeg je nou nee hoor grapje die staat niet voor AR


Ik had mijn vraag nog even uitgebreid met waarom ik het vroeg :)

Dus blijkbaar sluit het één, het ander niet uit?

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:34

ik denk van niet maar kun je het beste aan dhr moll vragen

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:36

liberty22 schreef:
ik denk van niet maar kun je het beste aan dhr moll vragen


Waarom aan dhr moll?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:37

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:
ik denk van niet maar kun je het beste aan dhr moll vragen


Waarom aan dhr moll?

waarom aan mij, om dat ik me bed deel met haar, kan ik denk ik wel op die vragen antwoord geven

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:39

Nou, dan ben ik wel benieuwd, moll :)

Blijkbaar sluit het één, het ander niet uit? Of hoe moet ik dat zien?

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:41

Nee Noor staat niet voor AR! Maar Noor is heel erg veelzijdig, heeft een enorme ervaring en ziet exact waar er aan gewerkt moet worden. Voor mij is Noor de perfecte aanvulling op de AR. Daarbij heb ik een paard met een aantal lichamelijke beperkingen en dan heb je echt regelmatig een "oog" vanaf de grond nodig.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:43

MoniqueB schreef:
Nee Noor staat niet voor AR! Maar Noor is heel erg veelzijdig, heeft een enorme ervaring en ziet exact waar er aan gewerkt moet worden. Voor mij is Noor de perfecte aanvulling op de AR. Daarbij heb ik een paard met een aantal lichamelijke beperkingen en dan heb je echt regelmatig een "oog" vanaf de grond nodig.


Oké, duidelijk :)

Maar blijkbaar sluit dus het één, het ander niet uit?

En vult het elkaar dus blijkbaar op meerdere vlakken aan?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:46

zoals Monique al aan geeft is noor heel er veelzijdig, en heeft een berg van ervaring en 1 van haar sterke kanten is werken met en in een bepaalde stroming, ze is wel klassiek ingestelt door haar flexibile instelling en omgang met mensen kan ze dus werken aan de problemen die de mense hebben, vandaar dat ze dus in bijna alle takke van de paardensport klanten heeft.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:49

Moll schreef:
zoals Monique al aan geeft is noor heel er veelzijdig, en heeft een berg van ervaring en 1 van haar sterke kanten is werken met en in een bepaalde stroming, ze is wel klassiek ingestelt door haar flexibile instelling en omgang met mensen kan ze dus werken aan de problemen die de mense hebben, vandaar dat ze dus in bijna alle takke van de paardensport klanten heeft.


Oké, duidelijk.
Dus als ik het zo lees, kan het één, een aanvulling zijn op het ander.

Er zijn dus blijkbaar meerdere wegen die naar Rome leiden :) en hoeven elkaar dus niet te kruisen, in de weg te zitten of wat dan ook.

Wat goed is bij AR, is dan blijkbaar ook goed bij KR :)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:52

cherie78 schreef:
Moll schreef:
zoals Monique al aan geeft is noor heel er veelzijdig, en heeft een berg van ervaring en 1 van haar sterke kanten is werken met en in een bepaalde stroming, ze is wel klassiek ingestelt door haar flexibile instelling en omgang met mensen kan ze dus werken aan de problemen die de mense hebben, vandaar dat ze dus in bijna alle takke van de paardensport klanten heeft.


Oké, duidelijk.
Dus als ik het zo lees, kan het één, een aanvulling zijn op het ander.

Er zijn dus blijkbaar meerdere wegen die naar Rome leiden :) en hoeven elkaar dus niet te kruisen, in de weg te zitten of wat dan ook.

Wat goed is bij AR, is dan blijkbaar ook goed bij KR :)

Dat is uw ingeving in deze, alsa noor je geheel zou begeleiden in het rijden en trainen van het paard, zal ze daar in haar eigen ding mee geven, en dat is toch KR

neapolitano

Berichten: 127
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Groesbeek

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:13

Ik volg deze topic met veel interesse, Hoewel het verschil tussen AR en KR voor mij nog niet duidelijk maar ik vroeg mij eigenlijk of Ernest van Loon ook valt in een van deze katogorieen of dat het helemaal off-topic is.
Ik train al jaren bij iemand die altijd de trainingsmethode (voor zover je daarvan kan spreken) van Ernest geeft. Het komt zoals ik dit topic lees komt het op mij over als klassieke dressuur maar of je de trainingsmethode een stempel kan geven? ik weet het niet.
ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:45

Zeer interessant topic, ik lees al ruime tijd mee. Zelf heb ik, meen ik, onvoldoende praktijkervaring om inhoudelijk goed te kunnen reageren. Gelukkig is er al veel geschreven over waarom KR wel goed is en AR eigenlijk niet.
Ik heb AR diverse malen in de praktijk gezien en ook met een AR getraind paard mogen werken. In eerste instantie kwam het geheel prima en paardvriendelijk op mij over, maar er kloppen enkele dingen gewoon niet aan waardoor het voor mij geheel niet meer klopt. Het paard waar ik mee mocht werken voelde ook niet prettig aan. Dit was voor mij de doorslag om te stoppen met zoeken in deze hoek.

Enkele maanden geleden ben ik in contact gekomen met Bianca Boonacker. Zij heeft mij goed uit kunnen leggen wat er hier ook in het topic wordt beschreven. Daarom ben ik ook bij haar gaan lessen.
Vorig weekend had zij in samenwerking met Willy ten Hage een demonstratie van klassieke dressuur, in de vorm van open lessen aan uiteenlopende combinaties. Ik vond dit erg leerzaam en hoop dat er in de toekomst dan ook meer ruiters deze weg weten te vinden.

Er is echter 1 ding wat mij stoort (in alle vormen van ruiterij), dat is het bit. Ookal wordt het goed gebruikt, het blijft een metalen ding in een paardenmond. En volgens mij hoort dat daar niet.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:36

neapolitano schreef:
Ik volg deze topic met veel interesse, Hoewel het verschil tussen AR en KR voor mij nog niet duidelijk maar ik vroeg mij eigenlijk of Ernest van Loon ook valt in een van deze katogorieen of dat het helemaal off-topic is.
Ik train al jaren bij iemand die altijd de trainingsmethode (voor zover je daarvan kan spreken) van Ernest geeft. Het komt zoals ik dit topic lees komt het op mij over als klassieke dressuur maar of je de trainingsmethode een stempel kan geven? ik weet het niet.
ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Ernest van Loon is na de oorlog eventing wedstrijden gestart was jaren lang Nederlands kampioen hierin(in 1948 in London 13e op de Olympische Spelen), als ruiter was hij veelzijdig, helaas wanneer men de jaren in acht neemt heeft hij een rijopleiding gehad en geen instructie opleiding.
Dat zei hij ook altijd helaas dat men deze man als instructeur zag wat hij niet was, de boeken die hij schreef zijn doorspekt met citaten van anderen ook dat van zijn zg beroemde weerstand biedende hand, wat uit het Duits overgenomen is uit de richtlinien Reiten und Fahren en het boek van van Reede.
Klassieke Rijkunst kan ik hem niet plaatsen aangezien hij onder de Hoge School iets anders verstond nl de Hoge School van het Circus.
De man was begaafd als ruiter helaas verviel hij vaak in trukjes rijderij.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:10

laura1986 schreef:
Er is echter 1 ding wat mij stoort (in alle vormen van ruiterij), dat is het bit. Ookal wordt het goed gebruikt, het blijft een metalen ding in een paardenmond. En volgens mij hoort dat daar niet.


Ach een mens hoort ook niet op de rug van een paard, :) maar goed dat is een andere discussie

laura1986 schreef:
Zeer interessant topic, ik lees al ruime tijd mee. Zelf heb ik, meen ik, onvoldoende praktijkervaring om inhoudelijk goed te kunnen reageren. Gelukkig is er al veel geschreven over waarom KR wel goed is en AR eigenlijk niet.
Ik heb AR diverse malen in de praktijk gezien en ook met een AR getraind paard mogen werken. In eerste instantie kwam het geheel prima en paardvriendelijk op mij over, maar er kloppen enkele dingen gewoon niet aan waardoor het voor mij geheel niet meer klopt. Het paard waar ik mee mocht werken voelde ook niet prettig aan. Dit was voor mij de doorslag om te stoppen met zoeken in deze hoek.

Enkele maanden geleden ben ik in contact gekomen met Bianca Boonacker. Zij heeft mij goed uit kunnen leggen wat er hier ook in het topic wordt beschreven. Daarom ben ik ook bij haar gaan lessen.
Vorig weekend had zij in samenwerking met Willy ten Hage een demonstratie van klassieke dressuur, in de vorm van open lessen aan uiteenlopende combinaties. Ik vond dit erg leerzaam en hoop dat er in de toekomst dan ook meer ruiters deze weg weten te vinden.


Van iedereen valt iets te leren zeg ik maar altijd. Staar je niet blind op een methode. Ik kan alleen maar zeggen ontwikkel jezelf, kijk, luister, en lees zoveel mogelijk van allerlei verschillende trainers en trek je eigen weg en luister goed naar je paard. Alleen dan kan je bepalen wat goed bij jullie past. Tegenwoordig kan dat ook, er is zoveel voor handen. De wereld ligt aan je voeten ;)

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:27

MoniqueB Ja een mens hoort ook niet op een paard, maar het kan wel, en als je paard wil rijden is dat de enige juiste plaats.. Een bit is echter niet noodzakelijk hiervoor. Maargoed, dat heeft verder niks met rijstijl te maken.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:35

laura1986 schreef:
MoniqueB Ja een mens hoort ook niet op een paard, maar het kan wel, en als je paard wil rijden is dat de enige juiste plaats.. Een bit is echter niet noodzakelijk hiervoor. Maargoed, dat heeft verder niks met rijstijl te maken.

een hoofdstel hoort ook niet om het hoofd met of zonder bit

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:45

Als je kunt, rij dan zonder ;) Ik vind teugels op dit moment nodig om juiste signalen te kunnen geven, dus iets van ee neusriem en een kopstuk is dan wel gewest.

Jullie doen nu net alsof jullie tegen bitloos zijn, maar dan zonder het te zeggen? Of waar willen jullie heen?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:47

ben niet tegen bitloos maar ook niet tegen het met bit, wat u hier verkondigt wel te zijn

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:48

Ok, bedankt voor de verduidelijking :j

Raimond1998
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 05:56

midgie schreef:
Nou dan geen hekel, maar heb je ooit les van deze man gehad 3 mnd stage gelopen?
Denk niet dat hij er zelf wat aan kan doen dat mensen zo als jij hem een Goeroe gaan noemen en weet ook zeker dat dat niet zijn bedoeling is, dat Marijke de jong het op de kaart gezet heeft in Ned is alleen maar goed , want er zijn al heel veel paarden bij gebaat geweest die anders al lang een frikadel waren geweest .
Ik geef toe dat er ook charlatans op staan en dat is jammer , maar dat heb je ook bij andere takken van sport.

Ik vind het geen zogenaamde methode een meer mensen met mij, ik vind het een methode die je paard beter maakt en je zegt dat er niet op zit gelet word, nou zal je vertellen als je zit niet ok is dan krijg je ook gene ontspannen oefeningen eruit.

Maar wat vind je dan van Anky en haar aanhangers, vind je haar wel zo geweldig en heb je miss een filmpje van jezelf, je komt zelf zo over of dat je of erg jaloers ben op de mensen die beter kunnen rijden of zelf zo geweldig bent dat wij hier allemaal een puntje aan kunnen zuigen, nou beste mr laat dan eens een filpmje zien van jezelf, hoe doe jij een SB en wat is volgens jou stelling ?
OOk zou ik wel eens willen weten welke naam er achter deze nickname schuilt, zou je die bekent willen maken of ben je daar bang voor??
Want ik zou de echte naam achter deze negatieve dingen wel eens willen weten.
En waarom je er zo van baalt, kan ook zijn dat dit gewoon jij bent?
Maar heb je wel eens kennis gemaakt met Branderup of les van hem gehad??
Hem zijn paarden buiten de video`s zien trainen??


Marijke de JOng kon 5 jaar geleden nog geen B proef rijden, dat heeft ze zelf op haar site gezet! Toen ging ze bij goeroe AdB rijden en ineens had ze het licht gezien en ging ze iedereen lesgeven in haar goeroe wijze.
Kom op zeg! Dit gaat toch nergens over!

AdB jaagt paarden over het tempo om ze uit de tact te krijgen zodat ze even een half uurtje niet meer kreupel lopen. Volgens hem dan he, ik stond er zelf bij en ik vond ze nog steeds hardstikke kreupel. Het viel alleen minder op, omdat ze over het tempo en tact werden gejaagd.

neapolitano

Berichten: 127
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Groesbeek

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:27

Ik zou het wel weer fijn vinden als het over academische rijkunst en klassieke rijkunst zou gaan. met eventueel filmpjes en foto's ter ondersteuning en de moeilijkheden/mogelijkheden die je bij zowel paard als mens kunt tegenkomen.

omdat ik een jong paard heb zou ik vooral wel eens het verschil willen weten in de basiswerk Nu probeer ik vooral recht te rijden met wat aanleuning. Neus voor de loodlijn zoals ze dat zo mooi zeggen. Het paard dat ik heb heeft de neiging haar hoofd naar beneden te doen zodat ze haar achterhand niet gebruikt. dus dat hoofd probeer ik op schouderhoogte te houden. In elk geval niet te hoog maar zeker niet te laag.
voor aansterken van de achterhand rijdt ik tempowisselingen. Voor de lenigheid en tredzekerheid rijdt ik zijgangen schouder voor en wijken voor de kuit in stap en draf. Is dit nu klassiek of academisch? (ik volg de "ernest van loon"school.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:32

Ik heb geen idee, mijn jonkie (vandaag 4 en een enorme laatbloeier) doe ik werkelijk alleen nog maar rechtrichten en probeer nog geen schakelingen.
Ik doe veel aan rechtrichten op de volte en merk dat al genoeg moeite kost.

Hoe oud is jou jonge paard?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:36

basis scholing is tot Z niveau, hals op schoft hoogte is goed, mag ook dieper als de aanleuning correct is in het VWNW, tempi in het tempo is ook goed, wijken is een controle oefening heeft niet veel meer waarde, SV of Binnen is voor de achterhand ook erg goed, traver ranver ook fijne oefeningen, recht richten doet men op de volte, en buigen op de rechte lijn, of het AR is of KR heeft met de opbouw te maken en met het tempo, en schwung.