Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:39

Raimond1998 schreef:
Marijke de JOng kon 5 jaar geleden nog geen B proef rijden, dat heeft ze zelf op haar site gezet! Toen ging ze bij goeroe AdB rijden en ineens had ze het licht gezien en ging ze iedereen lesgeven in haar goeroe wijze.
Kom op zeg! Dit gaat toch nergens over!

AdB jaagt paarden over het tempo om ze uit de tact te krijgen zodat ze even een half uurtje niet meer kreupel lopen. Volgens hem dan he, ik stond er zelf bij en ik vond ze nog steeds hardstikke kreupel. Het viel alleen minder op, omdat ze over het tempo en tact werden gejaagd.


nou ik teken ervoor om binnen 5 jaar zo te rijden als zij, dan is er voor jou ook nog hoop raimond ;)

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:41

Wat is een de klassieke manier om een paard wat zich opkrult onder zadel (jong paard) weer fijn over 4 benen te krijgen en met de neus om en nabij de loodlijn? Zit daar verschil in met academisch? En wat is dat verschil dan?

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:59

ik denk: dat in Ar je voornamelijk alleen met lengtebuiging werkt en met klassiek verticaal uitbalanceerd.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:03

eerst de juiste aanleuning, met de juiste teugel voering, het paard in verticaal balans brengen en dan stukjes horizontaal balans met wat lengtebuiging,tot het paar uit balans valt weer overnieuw beginnen, maar vooraal het rijkunstig gevoel van de teugel voering is belangrijk.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:07

Maar op beide wijze moet het paard van achteren "door zijn lijf" naar voren gereden te worden om de hals weer lang te krijgen.

Een paard wat zich opkrult is niet aan de hulpen, dat moet dan toch eerst weer opgelost worden lijkt mij.

@raimond1998 niet zo netjes om met je eerste post op Bokt al direct met modder gooien te beginnen :n

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:09

MoniqueB schreef:
Maar op beide wijze moet het paard van achteren "door zijn lijf" naar voren gereden te worden om de hals weer lang te krijgen.

Een paard wat zich opkrult is niet aan de hulpen, dat moet dan toch eerst weer opgelost worden lijkt mij.


Hoe zou jij dat aanpakken en waarom op die manier?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:10

Moll schreef:
eerst de juiste aanleuning, met de juiste teugel voering, het paard in verticaal balans brengen en dan stukjes horizontaal balans met wat lengtebuiging,tot het paar uit balans valt weer overnieuw beginnen, maar vooraal het rijkunstig gevoel van de teugel voering is belangrijk.


ik vind dit mooi omschreven zo, je maakt mijn dag weer wat goed moll

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:02

Zooist schreef:
MoniqueB schreef:
Maar op beide wijze moet het paard van achteren "door zijn lijf" naar voren gereden te worden om de hals weer lang te krijgen.

Een paard wat zich opkrult is niet aan de hulpen, dat moet dan toch eerst weer opgelost worden lijkt mij.


Hoe zou jij dat aanpakken en waarom op die manier?


Waarom op deze manier? Omdat een opgekruld paard ook geen aanleuning heeft. Dus dit is een beetje het voortraject van wat Moll beschreven heeft. Een opgekruld paard gebruikt zijn rug niet goed en er is geen verbinding tussen achter en voor.

Om weer een goed gebruik van de rug te krijgen moet het paard van achteren uit aangemoedigd worden grotere passen te maken waarbij van voren toegestaan wordt. Wel moet goed opgelet worden dat het paard niet gaat versnellen of rennen, maar dat echt de passen groter worden. Elke goede reactie moet goed beloond worden, het maakt niet uit of hij daarbij zijn vorm verliest of veel te hoog komt, de reactie was op dat moment belangrijker. Zodra de hals weer lang is, is het mogelijk om via de buitenteugel voorzichtig contact met het bit te gaan maken zodat uiteindelijk een correcte voorwaarts neerwaartse houding verkregen kan worden. De verbinding met de achterhand komt dan weer tot stand pas dan kan weer verder gegaan worden.

Voor een jong paard is het best wel zwaar om zijn eigen hoofd te dragen in een vwnw houding. Daar heeft hij echt zijn rug en buikspieren voor nodig. Daarom is het ook van belang om veel pauzes in te lassen.

Ik hoop dat het overkomt wat ik bedoel. Ik zit op mijn werk en typ dit even snel. ;)

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:30

Dan hoe ik het geleerd heb danwel zelf doe: om een paard weer van voren af aan over de rug te krijgen, moet je het dier de eerste tijd (= weken, dagen, maanden?) zonder teugelcontact rijden en in de juiste takt. Een juiste takt geeft een losgelatenheid waardoor het paard vanzelf vwnw gaat zoeken. Dan kan je beginnen met drijven. Het paard zal dan vanzelf op zoek gaan naar de hand.
Zodra het paard op zoek gaat naar de hand, ontstaat er een aanleuning en dan mag de ruiter pas antwoorden door contact te onderhouden en het contact op beide teugels te willen onderhouden.

Dit is een proces dat bij sommige paarden een paar dagen duurt, bij andere wellicht maanden.

De aanleuning en de voorwaartsneerwaartse houding mag niet door de ruiter met de teugels worden afgedwongen of 'gevraagd'. Dit zorgt voor spanning en het wegdrukken van de rug.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:33

quadripes schreef:
De aanleuning en de voorwaartsneerwaartse houding mag niet door de ruiter met de teugels worden afgedwongen of 'gevraagd'. Dit zorgt voor spanning en het wegdrukken van de rug.

dit ben ik niet met je eens, een correct rug gebruik dus correct gebruik van het lichaam zit in de juiste hoofd/hals houding.en wanneer deze gevraag word, kan het paard zijn rug niet weg drukken.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:40

Dank u beiden! Ik ben op de goede weg!

Ik rij hem inderdaad naar voren, voorwaarts en met zo min mogelijk teugeldruk.
Doordat ik hem activeer komt hij voor met de neus omhoog en zoekt daar vanzelf mijn hand op.
Doordat ik hem in een voorwaarts tempo rijdt (niet OVER zijn tempo) kunnen we de aanleuning bewerkstelligen. Daarna wil hij ook mijn hand naar voren volgen en wat zakken in de hals. VWNW

Wanneer ik een fijn contact heb, teugelgewicht en soms nog ietsje meer omdat hij steun zoekt (vijfde been maar dat vind ik niet heel erg bij een zoekend jong paard) kan ik inderdaad bezig gaan met recht richten. Dit doe ik op de volte waarbij ik wat stelling naar buitenvraag en hem bij ontspanning daarin mee naar binnen kan nemen.

Voor zover ik dan begrijp wijken de manieren niet af van hoe ik het zelf geleerd heb. Daar was ik even nieuwsgierig naar.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:45

quadripes schreef:
De aanleuning en de voorwaartsneerwaartse houding mag niet door de ruiter met de teugels worden afgedwongen of 'gevraagd'. Dit zorgt voor spanning en het wegdrukken van de rug.


Valt dit niet meer onder de frans-klassieke weg? Ik heb dit namelijk ook geleerd en ik vind het een erg fijne manier van werken.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:47

@ Moll: als je een paard dat niet voorwaarts reageert op een drijvende hulp, toch met de teugels gaat proberen vwnw te rijden, krijg je verzet en wel degelijk een paard dat de rug wegdrukt. ook als je in een later stadium probeert om vwnw te vragen. het moet uit het paard zelf komen. daarna kun je het paard dmv drijven wel steeds meer in de relatieve oprichting krijgen en dan zal het contact ook steeds stabieler worden.

natuurlijk zal een paard dat al gewend is om deze reactie te geven op de hulpen van de ruiter, steeds gemakkelijker ook met teugelhulpen enz vwnw strekken.

maar ik dacht dat het hier om een paard ging dat deze reactie niet (meer?) had.

edit: ik zit op mijn werk en antwoord in haast

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:55

Mijne Dames en Heer,

Mijn paard gaat over zijn rug????? Koprol??
Van deze opmerking ga ik over mijn n...
Een paard strekt zijn nek- en rugband door dat de buikspieren die vanuit de nek over het borstbeen met spierpakken aan elkaar verbonden lopen naar kniegewricht bovenbeen en spronggewricht om het maar even eenvoudig te schrijven.
Wat gebeurd er wanneer een paard zijn rug tot Schwingen komt???
Dat is werkelijk belangrijk een paard gaat niet over zijn rug en lopen aangezien lopen al in de Klassieke Rijkunst een bittere nasmaak heeft, Theodurescu pleegde te zeggen een paard loopt op de wei, maar wanneer hij onder de ruiter loopt dan is er iets niet in orde het hoort te gaan.
En daarbij komen wij weer op het thema, ik vind dat AR paarden lopen en Klassiek geschoolde gaan.
Gaan is wat Steinbrecht met voorwaarts bedoelde.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:01

Professor, de term -gaan- kan je op verschillende manieren uitleggen.

Ik denk dat hier bedoeld word: een voorwaartse drang die altijd aanwezig moet zijn? In wat voor gang dan ook? Zelfs in het achterwaarts?

De wil om te werken en te 'gaan'?

Heb ik dit goed of moet ik de term -gaan- anders interpreteren?

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:03

op deze manier kan het paard in elk geval ongehinderd al zijn spieren onder de ruiter gebruiken, de achterbenen ver onder het zwaartepunt laten treden en de rug wordt dan losgelaten. de ruiter wordt dan meegenomen door de veerkrachtige beweging van het paard en met drijven kun je dan de hoofdhouding gaan regelen. het paard gaat dan ongehinderd door de baan en kan zich in balans en volkomen losgelaten bewegen.

maar dit is alweer vrij kort door de bocht. en ik hoor eigenlijk toetsen Latijn na te kijken... :+

dit is wat ik met 'over de rug' bedoel, maar ik zal in het vervolg oppassen om deze term te gebruiken.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:13

Professor schreef:
Mijne Dames en Heer,

Mijn paard gaat over zijn rug????? Koprol??
Van deze opmerking ga ik over mijn n...
Een paard strekt zijn nek- en rugband door dat de buikspieren die vanuit de nek over het borstbeen met spierpakken aan elkaar verbonden lopen naar kniegewricht bovenbeen en spronggewricht om het maar even eenvoudig te schrijven.
Wat gebeurd er wanneer een paard zijn rug tot Schwingen komt???
Dat is werkelijk belangrijk een paard gaat niet over zijn rug en lopen aangezien lopen al in de Klassieke Rijkunst een bittere nasmaak heeft, Theodurescu pleegde te zeggen een paard loopt op de wei, maar wanneer hij onder de ruiter loopt dan is er iets niet in orde het hoort te gaan.
En daarbij komen wij weer op het thema, ik vind dat AR paarden lopen en Klassiek geschoolde gaan.
Gaan is wat Steinbrecht met voorwaarts bedoelde.


Oei uw weerstand tegen de AR zit u echt hoog want u valt steeds in herhaling

Maar geeft u dan eens stap voor stap antwoord op de vraag van Zooist? Hoe corrigeert u een paard dat zich opkrult?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:01

Citaat:
Oei uw weerstand tegen de AR zit u echt hoog want u valt steeds in herhaling

Nee een vergelijk met elkaar zo wie het thema hier. *\o/*
Citaat:
Maar geeft u dan eens stap voor stap antwoord op de vraag van Zooist? Hoe corrigeert u een paard dat zich opkrult?

Waarom moet ik dat?????

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:04

Zooist schreef:
Professor, de term -gaan- kan je op verschillende manieren uitleggen.

Ik denk dat hier bedoeld word: een voorwaartse drang die altijd aanwezig moet zijn? In wat voor gang dan ook? Zelfs in het achterwaarts?

De wil om te werken en te 'gaan'?

Heb ik dit goed of moet ik de term -gaan- anders interpreteren?

Nee mevrouw, gaan is gaan, het bestgaande rijpaard is niet een leeg woord.
Niet het best lopende rijpaard.

Gaan is het bewegen dus gewoon vanachater na voren dus al die andere piepapoe hoeft helemaal niet beschreven te worden gaan in de ruitersport is een paard onder de ruiter die goed gaat, andere lopen.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:10

Men kan een paard doelloos laten strekken, maar men kan ook een paard goed in de handstellen en dan gaat het paard vanzelf wanneer de ruiterhand dit toestaat voorwaarts neerwaarts, dus niets anders dan het gevoel geven aan het paard dat het zijn/haar hals mag laten strekken.
Dit is wat ik al meerdere malen geschreven heb de nagevendehand.
Een ophouding eindigd altijd met nageven, wanneer men de ophoudingen beheerst dan kan men rijden.
Zonder ophoudingen is de Klassieke Rijkunst en het rijden over het algemeen niet mogelijk.
Men zou eerst eens moeten leren wat doet, waarom en wat is de reactie van het paard op een halve ophouding?? En natuurlijk hoe kan ik hem geven???????
Wanneer deze vraag beantwoord is dan begint men eerst daarover na te denken over het juiste rijden.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:15

Professor schreef:
Maar geeft u dan eens stap voor stap antwoord op de vraag van Zooist? Hoe corrigeert u een paard dat zich opkrult?

Professor schreef:
Waarom moet ik dat?????


U moet natuurlijk helemaal niets, maar dit is denk ik een mooi moment om tot een vergelijk te komen we hebben immers al 3 antwoorden die niet zo heel veel van elkaar verschillen. Het doel is in ieder geval hetzelfde.

het is niet zo moeilijk om met quotes van oude meesters of bekendheden te schermen, maar de praktijk daar draait het om. En de vraag van Zooist komt vaak voor in de praktijk.

U bent toch een instructeur? Hoe legt u uw pupil dan uit hoe hij zijn paard moet corrigeren als het zich opkrult? Misschien kunnen wij daar nog iets van leren?

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:19

ik wil even een kanttekening maken: een paard dat gereden wordt zoals ik beschrijf, zal zich nooit opkrullen. het begint allemaal bij de basis. zodra een paard zich opkrult tijdens de training is het niet goed gereden en klopt de basis niet.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:21

En als je er voor het eerst opstapt quadripes? En het paard doet het dan gelijk. Zonder ooit een ruiter op de rug gehad te hebben?

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:27

het maakt dan niet uit, want je moet een paard niet 'aan de teugel' willen rijden. Geen onbereden en geen bereden paard. Dat is namelijk waar het fout gaat, maar dat heb ik hierboven al beschreven.

aanvulling: je moet het paard van achteren naar voren door de hand laten vloeien, zodat het gedragen door de rijbaan gaat. op deze manier komt de achterhand als het ware via de hand naar voren 'eruit'. dan kan een paard zich niet opkrullen, want het is in een voortdurend lichte aanleuning.

op dat moment komt het erop aan om het paard zo goed mogelijk met drijven en de zit en ophoudingen met buitenteugel gedragen te houden. maar dit is weer een moeilijk moment, want zodra het paard zich ook maar ergens vast houdt, wil dat zeggen dat de ruiter het paard of zichzelf vasthoudt en niet op tijd heeft nagegeven.

dan wordt de gedragenheid verstoord en kan het paard zich gaan opkrullen.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:58

Ow, oké, dan benik nog steeds goed bezig vind ik :P