Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:08

quadripes schreef:
ik wil even een kanttekening maken: een paard dat gereden wordt zoals ik beschrijf, zal zich nooit opkrullen. het begint allemaal bij de basis. zodra een paard zich opkrult tijdens de training is het niet goed gereden en klopt de basis niet.


Exact!

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:22

Waar ik -naast boven beschreven dingen- ook nog veel mee werk met opkrullende paarden, is buiging vragen. Veel opkrullende paarden drukken hun rug weg (spannen bovenlijn aan) of overspannen deze zelfs omdat ze zich zo oprollen aan de voorkant. Door middel van buiging moeten ze hun buitenste lange rugspier loslaten, die moet immers op kunnen rekken om te kunnen buigen. Op het moment dat het paard daar goed op reageert, geef ik mee met mijn hand en laat het paard voorwaarts neerwaarts mijn hand opzoeken, zodat het beide lange rugspieren ontspant, zijn hals laat zakken, en de kaak losgelaten wordt, waardoor het paard mijn hand op zal zoeken. Wel oppassen dat ie niet voorover kukelt dan ;)

Moll, naar mijn idee mag de hals in de basis niet bij dragen aan de oprichting. De instelling van de hals is een gevolg van wat er in de rest van het lichaam gebeurt. De oprichting en verbinding moet naar mijn idee van achter- en onderuit komen.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:24

Citaat:
U moet natuurlijk helemaal niets, maar dit is denk ik een mooi moment om tot een vergelijk te komen we hebben immers al 3 antwoorden die niet zo heel veel van elkaar verschillen. Het doel is in ieder geval hetzelfde.

Nee omdat het nl gewoon zo is een paard wat zich opkrult is niet voor het been, dus niet geleerd direkt voorwaarts te gaan op het komando voorwaarts door het been (kuit)
Men heeft ook paarden die een moment dit doen enkele tellen dat is meestal verzet meestal niet slechte paarden die door een verkeerde hulpengeving op het foute moment van de ruiter zich daaraan ontrekken zijn er ook.

Citaat:
het is niet zo moeilijk om met quotes van oude meesters of bekendheden te schermen, maar de praktijk daar draait het om. En de vraag van Zooist komt vaak voor in de praktijk.

Die "oude" meester is vorig jaar gestorven en toevallig zei hij dat mij tijdens de training toen ik Wilhelm Tell reed, die u waarschijnlijk niet kent aangezien dit enkele jaren geleden is.

Citaat:
U bent toch een instructeur? Hoe legt u uw pupil dan uit hoe hij zijn paard moet corrigeren als het zich opkrult? Misschien kunnen wij daar nog iets van leren?

Mijn leerlingen zijn van een zodanig niveau dat ik ze dat niet meer hoef bij te brengen.
Wanneer men jonge paarden heeft die zich onttrekken bij nieuwe oefeningen rijden wij weer voorwaarts neerwaarts, men moet niet vergeten dat men steeds tempi wissels rijd, maar vooral gecontroleerd voorwaarts rijden, dus niet middendraf als een idioot gaan rijden ( maakt jonge paarden kapot) maar enkele tritten strekken dus de pas langer maken, daarbij het frame langer laten worden.
Op krullen noem ik achter de teugel kruipen, dit kan men alleen vermeiden door de paarden eerst te leren voorwaarts gaan, en vooral ideen rijk rijden nooit monotoon worden met de opgave van het paard, neem een groot veld en laat het paard lekker lange stukken rechtuit gaan, in stap draf en galop.
Wat ook een enorme ondersteuning is, is een renbaan waar men gecontroleerd de paarden heerlijk kunt rijden. Wanneer mogelijk met wat kleine sprongetjes.
Paarden die af en toe achter de teugel gaan ( wat een Africhtings fout is) kan men ook goed met cavaletti voorwaarts neerwaarts krijgen. In outtjes springen kan men ook met cavaletti het gaat niet om de hoogte maar om de afwisseling. Dit hoort ook bij de Klassieke Rijkunst is alleen in vele gevallen vergeten.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:28

Citaat:
Moll, naar mijn idee mag de hals in de basis niet bij dragen aan de oprichting. De instelling van de hals is een gevolg van wat er in de rest van het lichaam gebeurt. De oprichting en verbinding moet naar mijn idee van achter- en onderuit komen.

Hier heeft u gelijk in, men kan het eenvoudig omvatten als Relatieve Oprichting, dat is hier de uitdrukking.
Oprichting staat altijd ivb met de verzameling.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:03

Professor schreef:
Citaat:
U moet natuurlijk helemaal niets, maar dit is denk ik een mooi moment om tot een vergelijk te komen we hebben immers al 3 antwoorden die niet zo heel veel van elkaar verschillen. Het doel is in ieder geval hetzelfde.

Nee omdat het nl gewoon zo is een paard wat zich opkrult is niet voor het been, dus niet geleerd direkt voorwaarts te gaan op het komando voorwaarts door het been (kuit)
Men heeft ook paarden die een moment dit doen enkele tellen dat is meestal verzet meestal niet slechte paarden die door een verkeerde hulpengeving op het foute moment van de ruiter zich daaraan ontrekken zijn er ook.


Nee? :? Volgens mij zei ik precies hetzelfde :D

Citaat:
Die "oude" meester is vorig jaar gestorven en toevallig zei hij dat mij tijdens de training toen ik Wilhelm Tell reed, die u waarschijnlijk niet kent aangezien dit enkele jaren geleden is.


waarschijnlijk schat u mij jonger dan ik ben :D maar goed ik ben een vrouw en vind dat niet zo erg ;)

Citaat:
U bent toch een instructeur? Hoe legt u uw pupil dan uit hoe hij zijn paard moet corrigeren als het zich opkrult? Misschien kunnen wij daar nog iets van leren?

Professor schreef:
Mijn leerlingen zijn van een zodanig niveau dat ik ze dat niet meer hoef bij te brengen.
Wanneer men jonge paarden heeft die zich onttrekken bij nieuwe oefeningen rijden wij weer voorwaarts neerwaarts, men moet niet vergeten dat men steeds tempi wissels rijd, maar vooral gecontroleerd voorwaarts rijden, dus niet middendraf als een idioot gaan rijden ( maakt jonge paarden kapot) maar enkele tritten strekken dus de pas langer maken, daarbij het frame langer laten worden.
Op krullen noem ik achter de teugel kruipen, dit kan men alleen vermeiden door de paarden eerst te leren voorwaarts gaan, en vooral ideen rijk rijden nooit monotoon worden met de opgave van het paard, neem een groot veld en laat het paard lekker lange stukken rechtuit gaan, in stap draf en galop.
Wat ook een enorme ondersteuning is, is een renbaan waar men gecontroleerd de paarden heerlijk kunt rijden. Wanneer mogelijk met wat kleine sprongetjes.
Paarden die af en toe achter de teugel gaan ( wat een Africhtings fout is) kan men ook goed met cavaletti voorwaarts neerwaarts krijgen. In outtjes springen kan men ook met cavaletti het gaat niet om de hoogte maar om de afwisseling. Dit hoort ook bij de Klassieke Rijkunst is alleen in vele gevallen vergeten.


Dank voor uw antwoord en fijn dat uw leerlingen de basis goed beheersen.

Maar als ik goed lees, sluit uw antwoord aan bij wat er eerder is geschreven over dit onderwerp. Volgens mij zitten we dichter bij elkaar dan we denken?

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:12

Professor schreef:
Citaat:
Mijn leerlingen zijn van een zodanig niveau dat ik ze dat niet meer hoef bij te brengen.
Wanneer men jonge paarden heeft die zich onttrekken bij nieuwe oefeningen rijden wij weer voorwaarts neerwaarts, men moet niet vergeten dat men steeds tempi wissels rijd, maar vooral gecontroleerd voorwaarts rijden, dus niet middendraf als een idioot gaan rijden ( maakt jonge paarden kapot) maar enkele tritten strekken dus de pas langer maken, daarbij het frame langer laten worden.
Op krullen noem ik achter de teugel kruipen, dit kan men alleen vermeiden door de paarden eerst te leren voorwaarts gaan, en vooral ideen rijk rijden nooit monotoon worden met de opgave van het paard, neem een groot veld en laat het paard lekker lange stukken rechtuit gaan, in stap draf en galop.
Wat ook een enorme ondersteuning is, is een renbaan waar men gecontroleerd de paarden heerlijk kunt rijden. Wanneer mogelijk met wat kleine sprongetjes.
Paarden die af en toe achter de teugel gaan ( wat een Africhtings fout is) kan men ook goed met cavaletti voorwaarts neerwaarts krijgen. In outtjes springen kan men ook met cavaletti het gaat niet om de hoogte maar om de afwisseling. Dit hoort ook bij de Klassieke Rijkunst is alleen in vele gevallen vergeten.


Helaas zitten we niet allemaal op dat niveau, dus ben ik blij met enige uitleg over hoe of wat.
En blij met bovenstaande stukje tekst. (om meer dan 1 reden)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:21

Citaat:
quadripes schreef:
@ Moll: als je een paard dat niet voorwaarts reageert op een drijvende hulp, toch met de teugels gaat proberen vwnw te rijden, krijg je verzet en wel degelijk een paard dat de rug wegdrukt. ook als je in een later stadium probeert om vwnw te vragen. het moet uit het paard zelf komen. daarna kun je het paard dmv drijven wel steeds meer in de relatieve oprichting krijgen en dan zal het contact ook steeds stabieler worden.

Ten eerste ben ik van mening, dat je niet op een paard moet stappen wat de voorwaardse drang nog niet heeft, en dit kan je bij brenngen an de dubbele longe, dan ook kan je het dier teugel wijs maken.
dus het probleem zit na mijn idee dus al in de voorafgaande weg.


Citaat:
natuurlijk zal een paard dat al gewend is om deze reactie te geven op de hulpen van de ruiter, steeds gemakkelijker ook met teugelhulpen enz vwnw strekken.

daar had ik het inderdaad over

Citaat:
maar ik dacht dat het hier om een paard ging dat deze reactie niet (meer?) had.

edit: ik zit op mijn werk en antwoord in haast

ik dus niet :D

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:24

Woodstock schreef:
Moll, naar mijn idee mag de hals in de basis niet bij dragen aan de oprichting. De instelling van de hals is een gevolg van wat er in de rest van het lichaam gebeurt. De oprichting en verbinding moet naar mijn idee van achter- en onderuit komen.

wie heeft het over "relatieve"oprichting dan?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:35

Professor schreef:
Citaat:
Mijn leerlingen zijn van een zodanig niveau dat ik ze dat niet meer hoef bij te brengen.
Wanneer men jonge paarden heeft die zich onttrekken bij nieuwe oefeningen rijden wij weer voorwaarts neerwaarts, men moet niet vergeten dat men steeds tempi wissels rijd, maar vooral gecontroleerd voorwaarts rijden, dus niet middendraf als een idioot gaan rijden ( maakt jonge paarden kapot) maar enkele tritten strekken dus de pas langer maken, daarbij het frame langer laten worden.
Op krullen noem ik achter de teugel kruipen, dit kan men alleen vermeiden door de paarden eerst te leren voorwaarts gaan, en vooral ideen rijk rijden nooit monotoon worden met de opgave van het paard, neem een groot veld en laat het paard lekker lange stukken rechtuit gaan, in stap draf en galop.
Wat ook een enorme ondersteuning is, is een renbaan waar men gecontroleerd de paarden heerlijk kunt rijden. Wanneer mogelijk met wat kleine sprongetjes.
Paarden die af en toe achter de teugel gaan ( wat een Africhtings fout is) kan men ook goed met cavaletti voorwaarts neerwaarts krijgen. In outtjes springen kan men ook met cavaletti het gaat niet om de hoogte maar om de afwisseling. Dit hoort ook bij de Klassieke Rijkunst is alleen in vele gevallen vergeten.


van dat geluk kunnen wij, niet allemaal spreken helaas, waar we hier in huis veel al toch temaken mee hebben gehad, is het corrigeren van fouten van andere instructie

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:12

Citaat:
van dat geluk kunnen wij, niet allemaal spreken helaas, waar we hier in huis veel al toch temaken mee hebben gehad, is het corrigeren van fouten van andere instructie

Tja denk dat ik daar vaker mee geworsteld heb, het voordeel van ouder zijn is dat men zijn ruiters zelf opgevoed heeft, en de luxe heeft om deze van begin af aan "op paard" gezet te hebben.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:11

@Moll: mijn commentaar ging eigenlijk meer de richting op van mensen die een paard dat totaal niet aan het been is, met hun handen 'aan de teugel' proberen te rijden. Dan krijg je paarden die zich gaan opkrullen omdat zij zich belemmerd voelen in hun voorwaartse drang en maar afknikken aan de voorkant om onder de druk van de ruiterhand uit te komen.

Ik denk dat het beter is om een paard natuurlijk van begins af aan goed op te leiden, maar heel veel paarden krijgen zo'n goede basis niet. En da's jammer want daar hebben ze wel recht op.

Je kunt al vrij snel een paard leren om op de juiste manier op je zit en benen te reageren, ook zonder dubbele longe. Door gewoon het paard altijd het gevoel te geven dat het zich lang mag maken en door overgangen te rijden en zodra het kan, ook binnen een gang verschillende tempi te rijden. Dan wordt het paard steeds meer 'aan het bit' en het zal zich dan ook niet meer opkrullen. Het heeft dan een aangename constante aanleuning.

Zodra echter de eigenaar echter weer teveel druk aan de voorkant zet, komt de valse knik weer terug. (ik heb het hier over een trainingspaard van mij)

Natuurlijk is het werk aan de longe bijzonder belangrijk, begrijp me niet verkeerd. Het is echter wel mogelijk om op andere manieren de voorwaartse drang weer terug te krijgen.

(wederom: ik zit op mijn werk dus het moet allemaal tussendoor... excuus als het warrig of onduidelijk over komt)

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:13

Moll schreef:
Woodstock schreef:
Moll, naar mijn idee mag de hals in de basis niet bij dragen aan de oprichting. De instelling van de hals is een gevolg van wat er in de rest van het lichaam gebeurt. De oprichting en verbinding moet naar mijn idee van achter- en onderuit komen.

wie heeft het over "relatieve"oprichting dan?


Bovenstaand stukje tekst was een reactie op onderstaand stukje tekst :)

Moll schreef:
quadripes schreef:
De aanleuning en de voorwaartsneerwaartse houding mag niet door de ruiter met de teugels worden afgedwongen of 'gevraagd'. Dit zorgt voor spanning en het wegdrukken van de rug.

dit ben ik niet met je eens, een correct rug gebruik dus correct gebruik van het lichaam zit in de juiste hoofd/hals houding.en wanneer deze gevraag word, kan het paard zijn rug niet weg drukken.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:22

@Moll: ik denk dat de juiste hoofd/hals houding uit het paard zelf moet ontstaan. Door oefeningen te rijden, overgangen te rijden en het paard altijd vwnw te laten strekken, gaat er vanzelf een 'juiste houding' ontstaan. Zodra je dit 'gaat vragen' ben je in mijn ogen althans, spanning in het lijf aan het creeeren en belemmer je de voorbenen en achterbenen in hun voorwaartsgrijpende beweging.

Op een gegeven moment zal een paard vanzelf toe zijn aan een bepaalde halshouding en zal deze dan ook vanzelf geven. Of je moet varieren hiermee, maar telkens het paard toestaan vwnw te strekken zover als het wil, zodra het aangeeft problemen te hebben. de hoofd/hals houding moet altijd het resultaat zijn van wat de achterhand en de rest van het lijf doet, nooit het uitgangspunt. (in mijn beleving)

dit is een lastig onderwerp om even zo tussendoor te bespreken.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:39

Quadriceps jij bied dus geen weerstand met de teugels als een paard met de neus in de lucht loopt?
Wat doe jij dan wel met de teugels?
Hoe zorg je voor een enigzins correcte houding van het paard?

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:11

als een paard met de neus in de lucht loopt kun je helemaal geen weerstand bieden, dan ben je gewoon aan het trekken.

Een paard moet vanaf het begin getraind worden, jullie vallen allemaal halverwege de training in (sorry, niet allemaal, onhandige manier van uitdrukken). Als je paard met zn neus in de lucht loopt, moet je helemaal niet bezig zijn om dat hoofd naar beneden te krijgen.

Het komt allemaal vanachteren uit en dat train je niet eventjes. Je begint met je paard op te leiden aan de longe, dan moet een paard al vwnw gericht zijn. Vervolgens doe je hetzelfde onder het zadel. Pas als een paard in eenzelfde takt loopt kan het ontspannen en dan gaat het vanzelf vwnw zoeken. Dat moet telkens weer het punt zijn waarnaar je naar toe werkt.

Je rijdt voortdurend vwnw ook in de piaffe of weet ik wat. Daarom zeg ik: je moet een paard niet aan de teugel willen rijden.

Ik denk dat Professor het al heel mooi heeft verwoord, trouwens. Je moet van achteruit naar voren rijden en dan komt de rest vanzelf. En dat kost maanden van training voordat een paard dat in alle overgangen, zijgangen enz blijft doen.

Weerstand bieden is een heel complex verhaal... ik denk dat de Nederlandse term trouwens ook voor veel verwarring zorgt. Ik noem hetzelf eigenlijk gewoon contact onderhouden. Heel lichtjes voelen en zorgen dat het contact blijft. De aanleuning moet uit het paard komen, het contact komt van de ruiter.

En bij elke graad van verzameling hoort een andere hoofdhouding, maar dat moet ook vanuit het achterbeen ontstaan en niet vanuit de hand. Natuurlijk moet je wel iets met je handen doen, maar die staan in feite stil en toch bewegen ze. Ik heb ook al aangegeven: de hoofdhouding is iets van relatieve oprichting en dat kan alleen van achteruit komen.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:20

Na even meelezen rol ik ook even dit topic in :)

Wat mij opvalt is dat sommige beweren dat leerlingen van bepaalde instructeurs en dan waarschijnlijk de instructeurs zelf als africhter nooit tegen aanleuningsproblemen/andere rijtechnische problemen ect. aanlopen. En die stelling wordt dan onderbouwd met een hele lap theorie over hoe een paard al dan niet gereden zou moeten worden...

Ik vind dat wat onvoorstelbaar. Welke ruiter/africhter/instructeur is perfect? Niemand toch? En daarbij: ieder paard is weer anders. Het proces van je paard goed aan de hulpen krijgen is nooit klaar. Je bent altijd bezig met een optimale afstemming te krijgen.

Het is mooi als je grote problemen weet te voorkomen, maar je kan mij niet vertellen dat je nooit een keer hebt dat je paard eens een keer tegen de hand komt, zich een keer opkrult of zich eens strak maakt of anderzins niet aan de hulpen is/onttrekt etc. Hoe goed en ervaren je ook bent. Wat voor mij een goede ruiter/africhter onderscheid is hoe snel ze dit weer kunnen oplossen en grotere problemen kunnen voorkomen. Bij een goede ruiter kun je amper zien dat dat gebeurd omdat ze het probleempje al weer hebben opgelost voordat het voor de toeschouwer echt zichtbaar is geworden.

Niet ieder paard dat zich eens onttrekt, opkrult of anderzijds even niet goed aan de hulpen is heeft meteen een beroerde basisafrichting vol fouten gehad. Dressuur rijden is een samenspel tussen mens en paard en er kunnen op zo'n moment allerlei andere factoren even een rol spelen.

quadripes schreef:
als een paard met de neus in de lucht loopt kun je helemaal geen weerstand bieden, dan ben je gewoon aan het trekken.

Nee? Oh ik doe dat wel altijd. Gewoon weestand bieden en vw houden tot hij nageeft :D Anders haat hij alleen maar hard met zijn neus in de lucht en daar heb je ook niets aan.

quadripes schreef:
Je moet van achteruit naar voren rijden en dan komt de rest vanzelf.

Je moet inderdaad altijd van achter naar voor blijven rijden. Maar dat dan alles vanzelf komt is een fabeltje. ;)

quadripes schreef:
Weerstand bieden is een heel complex verhaal... ik denk dat de Nederlandse term trouwens ook voor veel verwarring zorgt. Ik noem hetzelf eigenlijk gewoon contact onderhouden.

Ik vind dat eigenlijk wel de juiste term. Je biedt weerstand. Je begrenst. Je zorgt dat de druk wegvalt als het paard nageeft zodat jij hem kunt vertellen op welke hoogte jij wilt dat hij zijn hoofd houdt. Als dat het geval is kun je volstaan met alleen contact houden, want als het contact wegvalt heb je geen aanleuning meer.

quadripes schreef:
En bij elke graad van verzameling hoort een andere hoofdhouding, maar dat moet ook vanuit het achterbeen ontstaan en niet vanuit de hand.

Het laatste klopt, alleen vind ik juist dat je als ruiter in staat moet zijn om te varieren in hoofd-halshouding en dus niet dat bij een bepaalde mate van verzameling maar 1 hh-houding hoort. Dat hoort misschien in de proef en volgens het boekje zo, maar in je training moet je juist varieren.

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:36

Citaat:
Het is mooi als je grote problemen weet te voorkomen, maar je kan mij niet vertellen dat je nooit een keer hebt dat je paard eens een keer tegen de hand komt, zich een keer opkrult of zich eens strak maakt of anderzins niet aan de hulpen is/onttrekt etc. Hoe goed en ervaren je ook bent. Wat voor mij een goede ruiter/africhter onderscheid is hoe snel ze dit weer kunnen oplossen en grotere problemen kunnen voorkomen. Bij een goede ruiter kun je amper zien dat dat gebeurd omdat ze het probleempje al weer hebben opgelost voordat het voor de toeschouwer echt zichtbaar is geworden.


Hier ben ik het wel mee eens, maar verder denk ik dat je de kern van het verhaal nog niet helemaal begrijpt.

Citaat:
Nee? Oh ik doe dat wel altijd. Gewoon weestand bieden en vw houden tot hij nageeft Anders haat hij alleen maar hard met zijn neus in de lucht en daar heb je ook niets aan.


Zo krijg je nooit een fijne aanleuning van je paard. Je paard moet zelf aanleuning nemen. doet hij dat niet dan zit er ergens in het lijf iets nog niet goed en ontstaat er spanning en onbalans.

Citaat:
Je moet inderdaad altijd van achter naar voor blijven rijden. Maar dat dan alles vanzelf komt is een fabeltje.


Nee, dat is het niet. Als jij zorgt dat je paard de juiste buiging, balans en takt heeft geeft hij vanzelf na. Dat bewerk je met je zit en been en je kunt indien nodig wat stelling vragen. De teugels heb je op heel licht contact en op deze wijze zoekt het paard je hand vanzelf op.
Als je weerstand biedt, doet het paard misschien netjes z'n hoofd naar beneden, maar de eerst van het lijf doet niet mee. Waardoor het nageven zoals jij dat noemt volledig zijn doel misloopt. Dat is omgekeerde wereld. Het gaat om wat er in het lijf gebeurt en het hoofd volgt. Niet andersom.
Dressuur is er om je paard gezond te houden. Daarom moet je hem leren zijn hele lijf te gebruiken. Door zoveel aan het hoofd te zitten ontstaan problemen in een paardenlijf.

Citaat:
Ik vind dat eigenlijk wel de juiste term. Je biedt weerstand. Je begrenst. Je zorgt dat de druk wegvalt als het paard nageeft zodat jij hem kunt vertellen op welke hoogte jij wilt dat hij zijn hoofd houdt.

Het heeft geen zin paard te vertellen waar hij zijn hoofd moet houden. De hals is de balansstok voor een paard. Als hij verzamelt en zich opricht, komt het hoofd vanzelf hoger. Als een paard niet verzamelt is, kun je het hoofd niet hoger vragen want dat gaat wringen in het lijf.

Citaat:
Het laatste klopt, alleen vind ik juist dat je als ruiter in staat moet zijn om te varieren in hoofd-halshouding en dus niet dat bij een bepaalde mate van verzameling maar 1 hh-houding hoort. Dat hoort misschien in de proef en volgens het boekje zo, maar in je training moet je juist varieren.


Varëren in hoofd-halshouding doe je door te variëren in meer of minder verzameling. Dit laatste moet je altijd kunnen doen in je training en het hoofd volgt.

Als je zoveel bezig bent met het hoofd als je beschrijft, dan kan het niet anders dan dat er ergens in het paardenlijf spanning komt, omdat het paard moet compenseren.
Laat dat hoofd eens voor wat het is, houdt alleen licht contact en zorg dat het paard echt buigt in zijn lijf en in de juiste balans gaat. Dan volgt het hoofd. Probeer het eens een paar dagen uit of neem les van een klassiek instructeur. Ik denk dat je dan een enorm verschil zult gaan merken bij je paard

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:42

ik ga mee met meerhof , alleen bij revalidatie paarden wijken de theorieen wel eens af of bij slecht aangereden paarden.
Ik heb mijn merrie gekocht met een mond van cement , heb haar een jaar lang bitloos gereden waar ze overigens wel zacht op was en daarna weer met bit geprobeert , ik heb de mazzel gehad dat het cement plaats heeft gemaakt.Maar dit is een klein voorbeeld van hoe je soms buiten de doos moet kijken.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:46

meerhofh schreef:
Hier ben ik het wel mee eens, maar verder denk ik dat je de kern van het verhaal nog niet helemaal begrijpt.

Want?

meerhofh schreef:
Zo krijg je nooit een fijne aanleuning van je paard. Je paard moet zelf aanleuning nemen. doet hij dat niet dan zit er ergens in het lijf iets nog niet goed en ontstaat er spanning en onbalans.

Je paard moet inderdaad gaan nageven. Op de weerstandbiedende hand. Als je nooit eens begrenst en enkel contact houdt dan gaat er niet zoveel gebeuren. Dan blijft het paard gewoon lopen op de manier waarop dat voor hem het meest comfortabel is, en dat is niet wat wij als ruiter comfortabel en mooi vinden. (Weestandbieden is wat anders dan trekken en forceren, maar ik geloof dat jullie al over uit waren ;) )

meerhofh schreef:
Als je weerstand biedt, doet het paard misschien netjes z'n hoofd naar beneden, maar de eerst van het lijf doet niet mee. Waardoor het nageven zoals jij dat noemt volledig zijn doel misloopt.

Nee, want wat essentieel is, is hoe de ruiter reageert ALS het paard nageeft. Dan moet de ruiter namelijk ook direct nageven. Timing is hierbij heel belangrijk. Als de ruiter te lang vasthoudt of vervalt in trekken dan is inderdaad het effect weg. Als de ruiter nageeft en het paard de hand laat volgen, zorgt dat het paard tempo tact en impuls vast blijft houden (want veel paarden hebben de neiging om iets terug te komen als het nageeft en weer omhoog te komen) dan pas krijg je een paard wat over de rug komt.

meerhofh schreef:
Dressuur is er om je paard gezond te houden. Daarom moet je hem leren zijn hele lijf te gebruiken.

Een paard hoeft niet aan dressuur te doen om hem gezond te houden. Ga er vooral niet opzitten, zet hem in de wei met anderen en zorg dat hij goed te eten krijgt en dan kan hij op die manier prima gezond oud worden. Dressuur rijden is iets dat WIJ willen. Wij willen een gehoorzaam paard, dat comfortabel zit en licht te bedienen is en het liefst er ook nog een beetje parmantig bij loopt. Want dat vinden wij mooi en leuk :D Niks mis mee, want het mes kan aan twee kanten snijden. Door een goede dressuurtraining kan het paard leniger en sterker worden, waardoor hij zijn (dressuur) werk voor ons nog beter en mooier kan doen en wellicht tot op hoge leeftijd. Maar wij zijn niet 'gods gift' voor een paard omdat wij hem dressuurwerk geven. Dan geef jij jezelf als ruiter teveel credits. Dat doen wij enkel en alleen voor ons eigen plezier ;)

meerhofh schreef:
Het heeft geen zin paard te vertellen waar hij zijn hoofd moet houden. De hals is de balansstok voor een paard.

Klopt, daarom moet je in de mate waarin je de hh-houding varieert ook altijd rekening houden met het africhtingsniveau van het paard.

meerhofh schreef:
Als hij verzamelt en zich opricht, komt het hoofd vanzelf hoger

Klopt, maar je kunt je paard juist ook leniger, soepeler en sterker maken door hem juist in die verzameling te varieren door hem ook weer eens wat ronder en lager in te stellen. Dat zijn nieuwe inzichten afkomstig uit de geschiedenis die NU geschreven wordt ;) Die inzichten mis je als je je alleen maar blijft focussen op africhters/ruiters/instructeurs die in het verleden hun (zeker niet onbelangrijke!) steentje aan de dressuur hebben bijgedragen.

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:56

jasmijn78 schreef:
meerhofh schreef:
Hier ben ik het wel mee eens, maar verder denk ik dat je de kern van het verhaal nog niet helemaal begrijpt.

Want?

meerhofh schreef:
Zo krijg je nooit een fijne aanleuning van je paard. Je paard moet zelf aanleuning nemen. doet hij dat niet dan zit er ergens in het lijf iets nog niet goed en ontstaat er spanning en onbalans.

Je paard moet inderdaad gaan nageven. Op de weerstandbiedende hand. Als je nooit eens begrenst en enkel contact houdt dan gaat er niet zoveel gebeuren. Dan blijft het paard gewoon lopen op de manier waarop dat voor hem het meest comfortabel is, en dat is niet wat wij als ruiter comfortabel en mooi vinden. (Weestandbieden is wat anders dan trekken en forceren, maar ik geloof dat jullie al over uit waren ;) )

meerhofh schreef:
Als je weerstand biedt, doet het paard misschien netjes z'n hoofd naar beneden, maar de eerst van het lijf doet niet mee. Waardoor het nageven zoals jij dat noemt volledig zijn doel misloopt.

Nee, want wat essentieel is, is hoe de ruiter reageert ALS het paard nageeft. Dan moet de ruiter namelijk ook direct nageven. Timing is hierbij heel belangrijk. Als de ruiter te lang vasthoudt of vervalt in trekken dan is inderdaad het effect weg. Als de ruiter nageeft en het paard de hand laat volgen, zorgt dat het paard tempo tact en impuls vast blijft houden (want veel paarden hebben de neiging om iets terug te komen als het nageeft en weer omhoog te komen) dan pas krijg je een paard wat over de rug komt.

meerhofh schreef:
Dressuur is er om je paard gezond te houden. Daarom moet je hem leren zijn hele lijf te gebruiken.

Een paard hoeft niet aan dressuur te doen om hem gezond te houden. Ga er vooral niet opzitten, zet hem in de wei met anderen en zorg dat hij goed te eten krijgt en dan kan hij op die manier prima gezond oud worden. Dressuur rijden is iets dat WIJ willen. Wij willen een gehoorzaam paard, dat comfortabel zit en licht te bedienen is en het liefst er ook nog een beetje parmantig bij loopt. Want dat vinden wij mooi en leuk :D Niks mis mee, want het mes kan aan twee kanten snijden. Door een goede dressuurtraining kan het paard leniger en sterker worden, waardoor hij zijn (dressuur) werk voor ons nog beter en mooier kan doen en wellicht tot op hoge leeftijd. Maar wij zijn niet 'gods gift' voor een paard omdat wij hem dressuurwerk geven. Dan geef jij jezelf als ruiter teveel credits. Dat doen wij enkel en alleen voor ons eigen plezier ;)

meerhofh schreef:
Het heeft geen zin paard te vertellen waar hij zijn hoofd moet houden. De hals is de balansstok voor een paard.

Klopt, daarom moet je in de mate waarin je de hh-houding varieert ook altijd rekening houden met het africhtingsniveau van het paard.

meerhofh schreef:
Als hij verzamelt en zich opricht, komt het hoofd vanzelf hoger



Klopt, maar je kunt je paard juist ook leniger, soepeler en sterker maken door hem juist in die verzameling te varieren door hem ook weer eens wat ronder en lager in te stellen. Dat zijn nieuwe inzichten afkomstig uit de geschiedenis die NU geschreven wordt ;) Die inzichten mis je als je je alleen maar blijft focussen op africhters/ruiters/instructeurs die in het verleden hun (zeker niet onbelangrijke!) steentje aan de dressuur hebben bijgedragen.


de dressuur is er wel om het paard gezond te houden in een rijkunstig evenwicht...bent gebruikt niet voor niks de uitdrukking: de dressuur is er voor het paard, de paard niet voor de dressuur...
overigens kan ik je daar een voorbeeld van geven...van een paard dat eerst afgeschreven was en nu gezond is verklaard... http://www.edelester.nl/Nobelstar.htm

dat doet mij denken aan de rollkur en als je kijkt naar de biomechanica van het paard dan zie je vanzelf dat dat niet de juiste manier is...natuurlijk is de roll kur in dit geval een overdreven benaming, maar omdat jij het hebt over de inzichten van NU en dit een trainingsmethode van NU is wilde ik hem toch even aanhalen...

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:01

lammie2701 schreef:
dat doet mij denken aan de rollkur en als je kijkt naar de biomechanica van het paard dan zie je vanzelf dat dat niet de juiste manier is...natuurlijk is de roll kur in dit geval een overdreven benaming, maar omdat jij het hebt over de inzichten van NU en dit een trainingsmethode van NU is wilde ik hem toch even aanhalen...

LDR is een inzicht van nu ja. Maar in hh-varieren is niet meteen LDR. Dat kan ook heel subtiel. De mate waarin, het moment en de manier waarop je het doet bepaald of het de juiste manier is of niet. Het paard ten alle tijden maar de nek het hoogste punt en de neus op de ll-houden is ook niet altijd bevordelijk. Vooral dat laatste is wel meer een inzicht van nu.

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:09

jasmijn78 schreef:
lammie2701 schreef:
dat doet mij denken aan de rollkur en als je kijkt naar de biomechanica van het paard dan zie je vanzelf dat dat niet de juiste manier is...natuurlijk is de roll kur in dit geval een overdreven benaming, maar omdat jij het hebt over de inzichten van NU en dit een trainingsmethode van NU is wilde ik hem toch even aanhalen...

LDR is een inzicht van nu ja. Maar in hh-varieren is niet meteen LDR. Dat kan ook heel subtiel. De mate waarin, het moment en de manier waarop je het doet bepaald of het de juiste manier is of niet. Het paard ten alle tijden maar de nek het hoogste punt en de neus op de ll-houden is ook niet altijd bevordelijk. Vooral dat laatste is wel meer een inzicht van nu.

ik gebruikte vooral de term roll kur even omdat het een van de extremere trainingsvormen is die echt van nu is, natuurlijk zijn er ook subtielere vormen van en zijn die niet altijd even slecht...
nek hoogste punt, zonder valse knik bij de 3e wervel, is (als je kijkt naar de biomechanica van het paard) wel de beste houding om een paard ontspannen te laten zijn en met een goede aanleuning zonder weerstand te voelen...wel contact dus maar geen weerstand. weerstand roept namelijk spanning op en bij spanning gaat een paard er van nature tegen in en gaat dan hangen...

overigens wordt er in de ar ook gevarieerd in hoofd-halshouding...kijk maar naar het verschil in voorwaarts neerwaarts en opgericht lopen, zijn toch al 2 heel verschillende hoofd-hals houdingen...en daartussen heb je dan gewoon een mooie nageeflijke houding, zonder echt opgericht te lopen en waarbij dus geen valse knik te zien is...
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 03-02-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:09

volgens mij is rollkur en LDR geen inzicht van nu, maar van dhr Baucher... en dus evengoed 'ouderwets en achterhaald te noemen'.

@jasmijn: ik denk dat je mijn uitleg en de uitgangspunten van klassieke dressuur niet hebt begrepen.

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:14

quadripes schreef:
volgens mij is rollkur en LDR geen inzicht van nu, maar van dhr Baucher... en dus evengoed 'ouderwets en achterhaald te noemen'.

@jasmijn: ik denk dat je mijn uitleg en de uitgangspunten van klassieke dressuur niet hebt begrepen.

ok, maar met nu bedoel ik in dit geval dat het nu weer helemaal in is...in principe wordt er op het moment niks nieuws uitgevonden, alleen bepaalde trainingsmethoden van vroeger (en ja ook de in mijn ogen verkeerde) worden nu weer een hype...

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:33

Nu ja, Jasmijn, het is duidelijk dat we het over een aantal dingen niet eens zijn, maar dat moet ook kunnen hè :-)
Mijn ervaring is dat mijn paard netjes ontspannen VWNW gaat zonder dat ik dat met mijn hand vraag. Ik houd alleen licht contact, de rest doe ik met zit en been. Ik werk eraan dat het in het lijf voor elkaar is en dan volgt het koppie.

Ik ben het met je eens dat een paard het gezondst blijft als je er niet op rijdt. Ik denk alleen dat wanneer je er voor kiest er wel op te gaan, je aan het paard verplicht bent hem te leren jou zo goed mogelijk te dragen. Daar is dressuur voor. En dan blijft een paard wel degelijk gezonder. Kijk naar de spaanse rijschool waar paarden op hun 22e nog hoge dressuur lopen. Dat zie je in de huidige wedstrijdsport niet en dat moet toch ook wat zeggen over de trainingsmethoden van nu toch?