Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:34

ullaatje schreef:
Ik krijg dus les op deze manier,
en dat maakt dat ik plezier heb in het rijden van mijn paard.
Goddank dat zulke leermeesters nog bestaan, al word ik niet altijd serieus genomen als ik vertel bij wie ik les, er word me regelmatig verteld dat ik op deze manier niet veel verder zal komen
( letterlijk gezegd door een aantal Subtop juryleden )

Op deze manier is dus gewoon Klassiek, en Rudolf Zeilinger woont nog geen 10 km hier vandaan, dat is niets anders dan dat ik geleerd heb en verder geef.
Een leerling was hij van Willi Schultheis.
Afbeelding
Die was weer leerling van Otto Lörke
Afbeelding
Liselotte Linsenhoff
Afbeelding

En mensen die zeggen dat dit niet tot de wereldtop kan leiden die zijn dus totaal op het verkeerde spoor, Schultheis meerdere malen Deutsche Meister, Lisselotte Linsenhoff OS gewonnen in München. Zeilinger heeft veel internationale ruiters die bij hem rijden o.a. den Deense equipe is bij hem thuis, nu op dit moment.
Wat er altijd voor gezeur is, denken de mensen nu werkelijk dat Klassiek iets raars is????

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:51

Fijn te weten dat dit toch wel degelijk een goede manier van rijden is en geen kunstjes aanleren.
Ben ook echt blij met mijn instructeur.
Heb dan ook echt de beslissing genomen voor mezelf om op een fijne manier te leren rijden, en de mindere punten en het commentaar voor lief te nemen.

De DVD serie is echt een aanrader!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:02

Ik vind Reiner Klimpke niet vervelend om naar te kijken, maar ik vind de aanleuning en het ruggebruik wel af en toe te wensen over laten.
Ook Balkenhol vind ik niet slecht, maar ook hij zit niet echt makkelijk en houdt zijn paarden zo wat strak in de rug. Ik moet zeggen wat ik van Anja Beran zie, ik ook niet verkeerd vind. Alleen de appuyementen zijn wat weinig gedragen. Zo heeft iedereen wel iets wat me aanspreekt. Zeilinger daarentegen spreekt mij het meest aan. Ik heb veel proeven van hem gezien (lang geleden) en vond het altijd mooi om naar te kijken. Echt een vakman.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:08

vur schreef:
Ik vind Reiner Klimpke niet vervelend om naar te kijken, maar ik vind de aanleuning en het ruggebruik wel af en toe te wensen over laten.
Ook Balkenhol vind ik niet slecht, maar ook hij zit niet echt makkelijk en houdt zijn paarden zo wat strak in de rug. Ik moet zeggen wat ik van Anja Beran zie, ik ook niet verkeerd vind. Alleen de appuyementen zijn wat weinig gedragen. Zo heeft iedereen wel iets wat me aanspreekt. Zeilinger daarentegen spreekt mij het meest aan. Ik heb veel proeven van hem gezien (lang geleden) en vond het altijd mooi om naar te kijken. Echt een vakman.

Rand bemerking over de zit van Balkenholl, dat is zijn probleem, weet u hoe groot "klein" hij is??? Sprak hem vorige week nog zijn dochter is dan nog een kop kleiner bijna.
En Zeilinger is lang en slank, relatief kort bovenlichaam lange benen.
Maar de zit moet effectief zijn en die heeft Klimke, Zeilinger, Balkenholl maar kijkt u nu eens naar die Beran??? Die zit ook niet.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:57

Kijk eens op Dressageclinic.com daar zie je trainingen van diverse ruiters en amazone's.
daar is mij het een en ander ook tegen gevallen van bepaalde mensen, die trainen toch lang niet zo vriendelijk als ik voor ogen had.

Een onafhankelijke zit is mss nog wel het moeilijkste wat er is.
Zelf heb ik jaren op zo'n platte stubben gereden ( schulteiss ) om te leren zitten, op mijn kont!

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:11

ullaatje schreef:
De DVD serie is echt een aanrader!


:D

Ik ben ook fan van Rudolf Zeilinger!
De dvd's doen het haast niet meer! :')
Laatst bijgewerkt door Zooist op 30-05-11 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:12

:j

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:18

Vind dus zelf dat Klassiek gereden paarden, veel meer uitstralen dan de AR paarden, meer voldoen aan de grondprincipe die bij de Klassieke Dressuur horen.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:25

In de wedstrijdsport werkt je dat echt tegen!

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:35

Zooist schreef:
In de wedstrijdsport werkt je dat echt tegen!

Wat bedoeld u?

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:40

dat is zo Zooist, maar ik heb daar heel bewust voor gekozen.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:41

U mag je zeggen hoor. Anders voel ik me zo oud.

Ik bedoel dat wanneer je op klassieke wijze door een proef rijdt, dat je dan te weinig spektakel laat zien.
Daardoor is de waardering anders en valt vaak lager uit.

Net wat ullaatje in haar post aangaf, dat er met regelmaat haar gezegd is dat ze er op deze manier niet komt. Ondanks mijn natural voorbeenzwaaier loop toch tegen genoeg "te braaf"-commentaar aan. Zeker met mijn andere paard die geen voorbeenzwaaier is. Prachtig plaatje maar zo braaf.... TE braaf....

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:54

Zooist schreef:
U mag je zeggen hoor. Anders voel ik me zo oud.

Ik bedoel dat wanneer je op klassieke wijze door een proef rijdt, dat je dan te weinig spektakel laat zien.
Daardoor is de waardering anders en valt vaak lager uit.

Net wat ullaatje in haar post aangaf, dat er met regelmaat haar gezegd is dat ze er op deze manier niet komt. Ondanks mijn natural voorbeenzwaaier loop toch tegen genoeg "te braaf"-commentaar aan. Zeker met mijn andere paard die geen voorbeenzwaaier is. Prachtig plaatje maar zo braaf.... TE braaf....

Tja het verschil tussen zuiver technisch dus rijtechnisch gereden zijn, en dresseren dat kennen wij wel maar de juryleden en vooral het publiek niet.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:06

Het is moeilijk om een fijn werkbare middenweg te vinden zonder je te laten verleiden door het grote spektakel. Ik denkt trouwens dat je wel meer spektakel kan krijgen wanneer het paard meer bevestigd is, en ook vanuit het klassiek. Dit is dan zonder het erin te prakken, maar vanuit het paard zelf.

Of klinkt dit zwevend?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:15

Zooist schreef:
Of klinkt dit zwevend?

Nee.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:22

Nee kijk maar Inge die presteert met Rebell op dit moment heel goed in de LT.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:05

Er is dus nog hoop voor ons Ul :')

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:13

Fijn om te horen, ook van andere ruiters die dus tegen dat commentaar aanlopen nationaal. Vind dat erg frustererend, dat het beeld zo ontzettend correct kan zijn en het gevoel zo goed en dan altijd maar het 'gezeur' dat het te braaf is..
Ik rijd ook liever heel fijn thuis en dat ik oprecht kan zeggen dat ik mijn paarden op een vriendelijke manier kan trainen, dan dat ik 70% haal. Maar frustrerend is het soms wel :+

Die dvd's heb ik trouwens niet! Lijkt me ook wel interessant, waar haal ik die vandaan?

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:14

Ik heb ze een behoorlijke tijd terug besteld in Duitsland. Welke regio zit je, want je mag ze dan wel lenen, dan kan je eerst even kijken of je ze echt wilt bestellen.
Het was nl niet goedkoop :n

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:12

BOL.com heeft ze volgens mij ook.

En idd Tjuppie er zijn er meer die hetzelfde probleem hebben.

Ik van een jong beestje wat belachelijk veel inzich heeft en dat ook laat zien, die zijn we aan het opleiden op de klassieke manier en zelfs op dat beestje is het commentaar dat het zo braaf is.
Nou geloof me, wij zo trots en blij met dat dier, wij weten dat ze de juiste opleiding krijgt, en dat ze niet overvraagt word.

Het gros van de jonge dieren zie je niet meer terug na hun 8ste levensjaar.

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:30

Bij Bol kon ik hem zo niet vinden.. Maar zal nog even verder kijken.

Ja Ullaatje, eigenlijk heel zonde. Ga maar mooi door met het fijn opleiden van zo'n paard, op die manier gaan ze ook het langste mee! Ik doe dat ook zo hoor, met de jonge paarden. Gelukkig zijn de eigenaren het daar ook allemaal helemaal mee eens. Met andere mensen zou ik ook niet kunnen samenwerken.

Overigens zijn er wel wat nationale juryleden bij die wel op de klassieke manier kijken en lesgeven! Gelukkig :)

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:43

Jahoor dat is ook zo, maar er zijn er altijd twee hé en een verschil van 8% in één proef was meer regel dan uitzondering bij mij en dan gaat de score echt niet omhoog hoor.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:46

Welke juryleden zijn dat dan?

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:06

Dat lijkt me niet van belang. En ook niet gepast om dat hier te noemen.

@Ullaatje; dat is inderdaad wel erg demotiverend..

Basti
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:08

Zooist schreef:
Het is moeilijk om een fijn werkbare middenweg te vinden zonder je te laten verleiden door het grote spektakel. Ik denkt trouwens dat je wel meer spektakel kan krijgen wanneer het paard meer bevestigd is, en ook vanuit het klassiek. Dit is dan zonder het erin te prakken, maar vanuit het paard zelf.

Of klinkt dit zwevend?


Ik vind dat raar wat je hier zegt en het is niet mijn ervaring. De meeste mensen, ldr-klassiek of wat dan ook, hebben de aanleuning niet voor elkaar, dat is een algemeen bekend probleem en dat heeft niets met spektakel te maken.

Een paard wat juist heel mooi met de neus eruit op lengte loopt wordt in de basis heel erg beloont, tenminste, dat is mijn ervaring en spektaculair zie ik amper op basiswedstrijden, gewoon functioneel over 4 benen naar de hand toe met de neus eruit is al iets wat amper aanwezig is en dat wordt dan ook enorm beloont.