Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:13

We hebben het niet over basiswedstrijden.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:19

Professor schreef:
vur schreef:
Ik vind Reiner Klimpke niet vervelend om naar te kijken, maar ik vind de aanleuning en het ruggebruik wel af en toe te wensen over laten.
Ook Balkenhol vind ik niet slecht, maar ook hij zit niet echt makkelijk en houdt zijn paarden zo wat strak in de rug. Ik moet zeggen wat ik van Anja Beran zie, ik ook niet verkeerd vind. Alleen de appuyementen zijn wat weinig gedragen. Zo heeft iedereen wel iets wat me aanspreekt. Zeilinger daarentegen spreekt mij het meest aan. Ik heb veel proeven van hem gezien (lang geleden) en vond het altijd mooi om naar te kijken. Echt een vakman.

Rand bemerking over de zit van Balkenholl, dat is zijn probleem, weet u hoe groot "klein" hij is??? Sprak hem vorige week nog zijn dochter is dan nog een kop kleiner bijna.
En Zeilinger is lang en slank, relatief kort bovenlichaam lange benen.
Maar de zit moet effectief zijn en die heeft Klimke, Zeilinger, Balkenholl maar kijkt u nu eens naar die Beran??? Die zit ook niet.


Dat laatste ben ik met u eens. Zij zit bovenop het paard en heeft hem helemaal niet aan haar zit. Zo krijgt ze ze ook niet gedragen lijkt. Tja, er blijft altijd wel iets op te merken. Perfectie heb ik volgens mij nog bij niemand gezien. Dat is ook een utopie denk ik zo. Wel een nobel iets om altijd naar te blijven streven.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:20

Citaat:
Tja, er blijft altijd wel iets op te merken. Perfectie heb ik volgens mij nog bij niemand gezien. Dat is ook een utopie denk ik zo. Wel een nobel iets om altijd naar te blijven streven.

Helemaal mee eens.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:28

Als je begint met passage, wordt de draf meer gedragen en krijgt meer uitdrukking. Dan gaan die opmerkingen van te braaf zijn wel weg. Veel veschil in punten bij de juryleden onderling is erg vervelend, maar niet mijn ervaring gelukkig. Als je eens een paar keer gaat schrijven op subtopwedstrijden, dan leer je wat de juryleden waarderen en dat is over het algemeen niet zo afwijkend van klassiek. Vaak gaat het over aanleuning, ruggebruik, verzameling en de voorbereiding op de oefeningen. Dus niks aparts volgens mij.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:31

Ik schrijf idd regelmatig en neem ook regelmatig een proef gerichte les van diverse Subtop juryleden omdat ik zo hoop op te steken waar het bij mij nu aan schort in de proeven.

Nu moet ik gewoon even wachten tot mijn kindje geboren is en dan sturen we weer fijn verder.

murphy102
Berichten: 1157
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:15

Tjuppie schreef:
Fijn om te horen, ook van andere ruiters die dus tegen dat commentaar aanlopen nationaal. Vind dat erg frustererend, dat het beeld zo ontzettend correct kan zijn en het gevoel zo goed en dan altijd maar het 'gezeur' dat het te braaf is..
Ik rijd ook liever heel fijn thuis en dat ik oprecht kan zeggen dat ik mijn paarden op een vriendelijke manier kan trainen, dan dat ik 70% haal. Maar frustrerend is het soms wel :+

Die dvd's heb ik trouwens niet! Lijkt me ook wel interessant, waar haal ik die vandaan?


Ik sluit me graag aan bij de mening over Rudolf Zeilinger.
Hij laat in zijn dvd's heel goed het verloop zien van de basisopleiding van verschillende paarden tot en met de Grand Prix.
Ze zijn ook te verkrijgen via Equestrian Vision, in het Duits en in het Engels.

pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:33


laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:01

Fijn dan ´men´het erover eens is dat Rudolf Zeilinger goed rijd. Hem kende ik nog niet, maar vind het youtube filmpje er best prettig uitzien en zou er graag meer van willen bekijken. Jammer dat de dvd's prijzig zijn...

Ik vind het wel een beetje raar dat hij paarden zo vroeg al de grand prix oefeningen laat doen?




Nog even een reactie>
Air schreef:
Weet je wel wat AdB inhoud? Ooit eens een paar lessen in gevolgd, of naar een lesdag geweest?


1 Ja
2 Nee (ik ga niet zomaar alles proberen en zeker niet met paard)
3 Ja en naar lessen van een AdB.instruct. gekeken.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:35

je moet niet in 'oefeningen op een bepaald wedstrijdniveau' denken.

alle oefeningen hebben in samenspel met elkaar een doel en een bepaalde uitwerking. met een jong paard kun je dus best alvast iets aanstippen, maar je moet rekening houden met de lichamelijke gesteldheid en het dier dus niet overvragen.

het is alleen wel zo, dat alleen ervaren trainers weten hoe ver ze mogen gaan en welke oefening op welk tijdstip het beste past, enz.

verder mag je oefeningen nooit als op zichzelf staande kunstjes uitvoeren of aanleren. dat is ook een van de grondbeginselen van de klassieke rijkunst.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:47

Hm, zoiets vermoede ik al. Maar dan vind ik nog wel dat 7 jaar vroeg is, zo´n grote warmbloed is dan (als je naar de groeischijven kijkt) niet eens volgroeid..

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:06

ik neem aan dat je het nu over een piaffe hebt? als je die goed aanleert (dus niet met een zweep), dan is dat voor een jong paard juist een heel goede oefening om de lendenen los te laten. er komt relatief weinig kracht bij kijken.

verder gaat het vooral om de dosering van de oefeningen. je kunt iets aanstippen of 'spelenderwijs meenemen', dat is wat anders dan van een 7 of 8 jarige de inspanning te verwachten dat hij een halve baan in passage gaat of een heel schuin ingezette traversale, bijvoorbeeld. daarmee breek je zulke jonge paarden, omdat zij dat lichamelijk nog niet kunnen verwerken.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:11

Op de dvd van Rudolf Zeilinger laat hij zien hoe hij gedurende de jaren de piaffe/passage meeneemt in zijn oefeningen. Op de laatste laat hij een overzicht zien van een jaar of 4 waarbij het paard op de laatste dvd de piaffe en passage op de juiste manier laat zien.

Naja, ik bedoel, zoals het hoort. Helemaal volmaakt kan het niet zijn.

Het begint bij wat aandribbelen en wordt zo jaar na jaar uitgebreidt tot de volwaardig oefening.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:19

en je moet niet vergeten, dat oefeningen tot het wedstrijdniveau Z2 door zulke ruiters gewoon als basisopleiding aan het paard worden gegeven in het eerste jaar of eerste twee jaar. deze paarden zijn dus met 6 jaar gewoon al toe aan het andere werk. dat komt doordat het getalenteerde paarden zijn, maar ook omdat de ruiters zelf natuurlijk niet meer op basisniveau zitten.

vanaf 6 jaar krijgen deze paarden dan de kans om verder uit te groeien en zullen dan rond hun 10e jaar ongeveer GP klaar zijn. (en dan beheersen ze de oefeningen dus perfect)

in feite zijn GP oefeningen ook gewoon oefeningen waarmee je vroeg genoeg moet beginnen. dus ongeveer als het paard Z2 trainingsniveau heeft, dan kun je die overstap gaan maken.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:28

z2 trainings niveau, hmmmm vind dit moeilijk te beoordelen simpel weg omdat ik niet op die wijze denk tijdens het opleiden van het paard, en perfectie, perfectie is een streven geen haalbaar feit.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:34

B: arbeidstap, arbeidsdraf, arbeidsgalop, enkele passen middendraf, enkele passen middenstap, halthouden
L1: idem + 5 meter wijken voor de kuit, enkele passen middengalop
L2: idem maar 5 mtr wordt 10 meter en doorzitten en achterwaarts
M1 idem, geen wijken, alles doorzitten, schouder binnenwaarts, galop aanspringen op de rechte lijn en kleine contrawendingen in galop
M2: idem, verzameling, sbw, travers, keertwendingen, contragalop
Z1: verzameling, sbw, travers, keertwendingen, contragalop, uitgestrekte stap, draf en galop en appuyementen
Z2: idem + vliegende galopwissels

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:39

Zooist schreef:
B: arbeidstap, arbeidsdraf, arbeidsgalop, enkele passen middendraf, enkele passen middenstap, halthouden
L1: idem + 5 meter wijken voor de kuit, enkele passen middengalop
L2: idem maar 5 mtr wordt 10 meter en doorzitten en achterwaarts
M1 idem, geen wijken, alles doorzitten, schouder binnenwaarts, galop aanspringen op de rechte lijn en kleine contrawendingen in galop
M2: idem, verzameling, sbw, travers, keertwendingen, contragalop
Z1: verzameling, sbw, travers, keertwendingen, contragalop, uitgestrekte stap, draf en galop en appuyementen
Z2: idem + vliegende galopwissels



dat zeg ik, het zegt me niet zo veel ik gebruik het allemaal, mits het paard het aan kan en er aan toe is.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:40

Z2 niveau is vergelijkbaar met het niveau van de Campagneschule volgens de klassieke militaire opvatting. daarna is een talentvol paard met een talentvolle ruiter toe aan de hogeschool (die in de wedstrijdsport is uitgesplitst in de ZZ klassen, LT en ZT) - als het beestje maar een naam heeft.

En natuurlijk zal niet elke pas perfect zijn, maar een beginnende piaffe ziet er heel anders uit dan een piaffe op GP of hogeschool niveau (althans dat zou wel moeten), waarbij hopelijk dan de hogeschoolpiaffe 'perfect' is of in elk geval de perfectie benadert.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:56

Citaat:
ik neem aan dat je het nu over een piaffe hebt? als je die goed aanleert (dus niet met een zweep), dan is dat voor een jong paard juist een heel goede oefening om de lendenen los te laten. er komt relatief weinig kracht bij kijken.
Dat geldt alleen voor paarden met veel natuurlijke aanleg voor piaffe/verzameling, bijv. barokke paarden. Voor de meeste paarden is de piaffe pas bereikbaar na jaren training. Correct achterwaarts gaan is overigens ook een goede oefening om een paard te leren zijn lendenen los te laten (ofwel het bekken te kantelen).

piepenfiets

Berichten: 716
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:57

Ben het wel eens met Moll, karakter en natuurlijke aanleg spelen ook een belangrijke rol waardoor een logische opbouw en daaraan gekoppelde leeftijd anders kunnen verlopen.
Denk dat het essentieel is dat opleiding van de combinatie als uitgangspunt genomen word en niet
het meten ervan met anderen.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:05

Dat is zeker zo!

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:34

quadripes schreef:
je moet niet in 'oefeningen op een bepaald wedstrijdniveau' denken.

alle oefeningen hebben in samenspel met elkaar een doel en een bepaalde uitwerking. met een jong paard kun je dus best alvast iets aanstippen, maar je moet rekening houden met de lichamelijke gesteldheid en het dier dus niet overvragen.

het is alleen wel zo, dat alleen ervaren trainers weten hoe ver ze mogen gaan en welke oefening op welk tijdstip het beste past, enz.

verder mag je oefeningen nooit als op zichzelf staande kunstjes uitvoeren of aanleren. dat is ook een van de grondbeginselen van de klassieke rijkunst.


Wat je hier schrijft, ben ik het mee eens.
Maar heb filmpjes gezien, van een amazone die ook met piaffe/passage enz aan het "oefenen" was.
Paard kwam behoorlijk in protest.
Dan is het of veel te vroeg of een behoorlijke ruiter/trainer fout (die er trouwens achter liep te "huppelen" met een lange dresseerzweep, de trainer dan, hè ;) )
Maar ik moet zeggen, dat het paard op die filmpjes ook totaal niet gedragen ging, vaak volledig tegen de hand kwam, het tempo veel te snel was en de passen te kort.

Wat zou jij dan zeggen in zo'n geval tegen trainer/amazone?
Dit even vanuit je "klassieke" achtergrond.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:49

persoonlijk ben ik voorstander om de piaffe aan de hand aan te leren alvoords het onder de man gebeurt.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:58

Moll schreef:
persoonlijk ben ik voorstander om de piaffe aan de hand aan te leren alvoords het onder de man gebeurt.


Persoonlijk, ben ik daar totaal geen voorstandster van.
Waarom niet.
Omdat dit teveel met de zweep gebeurt, paard gaat dan als een berggeit.

Het meest logische is om een piaffe te leren door de draf door te verzamelen.
Maar voorwaarde hiervoor is dan wel, dat dit functioneel gedaan wordt.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:06

cherie78 schreef:
Het meest logische is om een piaffe te leren door de draf door te verzamelen.
Maar voorwaarde hiervoor is dan wel, dat dit functioneel gedaan wordt.

Ik heb begrepen dat piaffe ook vaak vanuit stap wordt geleerd.

Banderup voegt daar aan toe de piaffe vanuit de galop te leren. Ik zag op het beeldmateriaal van Oliveira dat hij dat ook toepast. He tidee is dat je de opwaartse beweging en de extra verzameling van de galop gebruikt op het paard goed op een achterbeen te zetten.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:09

Men kan de Piaffe ook uit de Passage ontwikkelen, het hangt van de reactie van het paard af.
Aan de hand daar ben ik geen voorstander van, heb het anders geleerd, waarom heeft men de diagonaal stap??????