Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:10

Abacab schreef:
cherie78 schreef:
Het meest logische is om een piaffe te leren door de draf door te verzamelen.
Maar voorwaarde hiervoor is dan wel, dat dit functioneel gedaan wordt.

Ik heb begrepen dat piaffe ook vaak vanuit stap wordt geleerd.

Banderup voegt daar aan toe de piaffe vanuit de galop te leren. Ik zag op het beeldmateriaal van Oliveira dat hij dat ook toepast. He tidee is dat je de opwaartse beweging en de extra verzameling van de galop gebruikt op het paard goed op een achterbeen te zetten.


Dat zal dan wel volgens de AR-methode gedaan worden, denk ik.
Alhoewel ik ook veel "klassiekers" bezig zie om bv de piaffe aan te leren vanuit stap.
Hier op dit topic ook wel eens de "diagonale" stap tegengekomen om de piaffe aan te leren.

Waarom zo "moeilijk" doen, als het eigenlijk vrij "simpel" kan *D
De piaffe is een draf op de plaats, volgens mij is het dan veel logischer en rijkunstiger om de de draf door te verzamelen tot piaffe.
Maar dan moeten de voorwaarden voor verzameling al aanwezig zijn.
En dat is er nu net niet bij "velen"

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:13

Piaffe is geen draf op de plaats, het is een drafbeweging, maar dan zonder zweefmoment.
Passage en Piaffe kan men niet zeggen dat leer ik zo of zo, dat moet men leren erkennen wat het paard het beste begrijpt.
En een Spaans paard of een Lippizaner hebben gewoon van zich meer talent hiervoor en kan men vaak met eenvoudige oefeningen hier toe bewegen.
Warmbloeds hebben vaak andere oefeningen nodig om te begrijpen wat men wil.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:20

Quadripes is had het puur over de leeftijd van een paard om ermee te beginnen. Je moet aardig aan het werk lijkt me, als je in 2 jaar op Z2 niveau wil zijn met een paard. Als je zelf al een goede ruiter bent en een getalenteerd paard hebt is dat wellicht minder, maar toch.


Reden: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:26

laura1986 schreef:
Quadripes is had het puur over de leeftijd van een paard om ermee te beginnen. Je moet aardig aan het werk lijkt me, als je in 2 jaar op Z2 niveau wil zijn met een paard. Als je zelf al een goede ruiter bent en een getalenteerd paard hebt is dat wellicht minder, maar toch.

De dosering is belangrijk de belasting van, en dat is door quadripes al beschreven, het bevestigen is veel meer belasting, 4 jarige paarden mogen gerust een Piaffe aanduiden, die is lichaamelijk niet zo zwaar, een Passage even aanduiden die is lichaamelijk zwaarder.
Het gaat om de aanhechtpunten van de pees op het bot, het bot is met 7 jaar uitgegroeid wanneer men de pezen dus de spieren niet overvraagd is er niets aan de hand.
Ken vele paarden die door gericht werken oud geworden zijn en op hoge leeftijd geen problemen hadden.
Juist dat uit elkaar gooien van de paarden brengt veel meer problemen met zich, en de verkeerde houding.
Bovendien een verkeerd zittende ruiter is nog een groter probleem.
Veel variƫren in de training niet lang volharden bij de verzamelde oefeningen het aanduiden en dan weer ontspannings oefeningen (losmakende) dan is er niets aan de hand.
Dan is dat proef gericht rijden veel nadeliger voor een paard, dat programmeren.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:28

ik leer ze het ook van uit stap, aan de hand, vind ik persoonlijk het fijnste werken, piaffe uit draf doe ik niet, persoonlijk vind ik daar te veel spanning bij komt kijken

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:35

Professor schreef:
laura1986 schreef:
Quadripes is had het puur over de leeftijd van een paard om ermee te beginnen. Je moet aardig aan het werk lijkt me, als je in 2 jaar op Z2 niveau wil zijn met een paard. Als je zelf al een goede ruiter bent en een getalenteerd paard hebt is dat wellicht minder, maar toch.

De dosering is belangrijk de belasting van, en dat is door quadripes al beschreven, het bevestigen is veel meer belasting, 4 jarige paarden mogen gerust een Piaffe aanduiden, die is lichaamelijk niet zo zwaar, een Passage even aanduiden die is lichaamelijk zwaarder.
Het gaat om de aanhechtpunten van de pees op het bot, het bot is met 7 jaar uitgegroeid wanneer men de pezen dus de spieren niet overvraagd is er niets aan de hand.
Ken vele paarden die door gericht werken oud geworden zijn en op hoge leeftijd geen problemen hadden.
Juist dat uit elkaar gooien van de paarden brengt veel meer problemen met zich, en de verkeerde houding.
Bovendien een verkeerd zittende ruiter is nog een groter probleem.
Veel variƫren in de training niet lang volharden bij de verzamelde oefeningen het aanduiden en dan weer ontspannings oefeningen (losmakende) dan is er niets aan de hand.
Dan is dat proef gericht rijden veel nadeliger voor een paard, dat programmeren.


Het "overvragen" gebeurt al, doordat paarden veel te jong "beleerd" worden.
Dit is net zo goed het geval bij spaanse paarden of lippizaners.
En ik ga hier niet uit van te jonge paarden. Dan is de gedachte al niet "klassiek" meer.

Voor de rest sta ik nog steeds achter mijn "punt" van een draf door verzamelen tot een piaffe :j

Veel variatie in training is toch ook altijd de bedoeling *D

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:35

cherie78 schreef:
Abacab schreef:
Banderup voegt daar aan toe de piaffe vanuit de galop te leren. Ik zag op het beeldmateriaal van Oliveira dat hij dat ook toepast. He tidee is dat je de opwaartse beweging en de extra verzameling van de galop gebruikt op het paard goed op een achterbeen te zetten.


Dat zal dan wel volgens de AR-methode gedaan worden, denk ik.

Misschien dat de Iberische paarden zo getraind worden?
Ik vind het ook erg apart maar zag in de filmpjes van Nombrardo dat Oliveira dat ook zo doet [niet dat dat er dan goed uitziethoor :n]

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:36

Moll schreef:
ik leer ze het ook van uit stap, aan de hand, vind ik persoonlijk het fijnste werken, piaffe uit draf doe ik niet, persoonlijk vind ik daar te veel spanning bij komt kijken


Die spanning ligt dan meestal toch aan de ruiter(hand)
Waarom zou een paard meer gespannen worden om eens meer door te verzamelen?
Dit natuurlijk maar een paar passen en tevreden zijn, dan.

Vanuit stap vind ik een onlogische beredenatie, lees mijn vorige post (zweep)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:38

Ik heb trouwens nog een boek van Lijsen [kent iemand deze auteur?] die wel een heel apart manier geeft om het paard te leren piafferen:
Even kort en misschien beschrijf ik het niet helemaal correct maar het komt hier op neer. Je gebruikt een helper die je touwen om de achterbenen van het paard laat binden en die voor het paard gaat staan. De ruiter laat het paard stappen op de plek. De helper trekt daarbij de achterbenen voorzichting en in de takt van de beweging naar voren om de achterbenen beter onder te laten treden.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:38

Denk dat velen hier op dit topic nog nooit werkelijk zich er in verdiept hebben, welke oefeningen of variaties daarvan men kan gebruiken om een paard de Schoolgangen te leren.
Men kan niet zeggen dat men dit kan, wanneer men niet verschillende typen en rassen van paarden dit geleerd heeft.
De moeilijkheden die men met het ene paard heeft kan bij het andere geheel anders opgelost worden.
En er is geen regel zo en zo, maar juist hier komen wij bij de Kunst, de ervaring en het gevoel van paard-ruiter-trainer, en hoever mag of kan ik gaan, wat begrijpt het paard of wat begrijpt het niet.
Bij het aanleren heeft men veel veel geduld nodig, en veel tact nog eens geduld en kunde, veel ervaring en veel weten.
Men dient werkelijk alle oplossing te weten, anders begin er niet aan, een een maal verkeerd aangeleerde Piaffe of Passage is zeer moeilijk te corrigeren.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:39

Abacab schreef:
Ik heb trouwens nog een boek van Lijsen [kent iemand deze auteur?] die wel een heel apart manier geeft om het paard te leren piafferen:
Even kort en misschien beschrijf ik het niet helemaal correct maar het komt hier op neer. Je gebruikt een helper die je touwen om de achterbenen van het paard laat binden en die voor het paard gaat staan. De ruiter laat het paard stappen op de plek. De helper trekt daarbij de achterbenen voorzichting en in de takt van de beweging naar voren om de achterbenen beter onder te laten treden.

H.J. Lijsen een circus ruiter heb daar ook een boek van de leermeester van van Loon.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:40

Abacab schreef:
Ik heb trouwens nog een boek van Lijsen [kent iemand deze auteur?] die wel een heel apart manier geeft om het paard te leren piafferen:
Even kort en misschien beschrijf ik het niet helemaal correct maar het komt hier op neer. Je gebruikt een helper die je touwen om de achterbenen van het paard laat binden en die voor het paard gaat staan. De ruiter laat het paard stappen op de plek. De helper trekt daarbij de achterbenen voorzichting en in de takt van de beweging naar voren om de achterbenen beter onder te laten treden.


Lijsen heb ik wel eens van gehoord.

Maar als ik dit zo lees, deze "manier" ;( BELACHELIJK

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:41

Stelde de volgende vraag waarom is er de Schoolstap of tewel de diagonaal stap???
Waarom vergeet men die, die word in Wenen ook gebruikt, en niet de stap om een Piaffe te leren.
Is dat in de vergeet hoek gekomen????

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:42

Leuk dat je dat boek ook kent.
Lijsen beschrijft ook dat je steeds voor ieder paard moet bekijken wat voor dat paard een goede manier is om het hoge schoolwerk aan te leren

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:42

Professor schreef:
Abacab schreef:
Ik heb trouwens nog een boek van Lijsen [kent iemand deze auteur?] die wel een heel apart manier geeft om het paard te leren piafferen:
Even kort en misschien beschrijf ik het niet helemaal correct maar het komt hier op neer. Je gebruikt een helper die je touwen om de achterbenen van het paard laat binden en die voor het paard gaat staan. De ruiter laat het paard stappen op de plek. De helper trekt daarbij de achterbenen voorzichting en in de takt van de beweging naar voren om de achterbenen beter onder te laten treden.

H.J. Lijsen een circus ruiter heb daar ook een boek van de leermeester van van Loon.


Ik vind van Loon meer "paardenman" dan degene die deze man "zwart" probeert te maken.

Van Loon past vele malen beter in het "klassieke" denken, dan veel andere "klassieke" grootmeesters :j

Van hem (van Loon) komt ook de uitspraak:
Een rijkunstige of een kunstmatige piaffe.

En gelukkig heeft hij meer nagedacht dan zijn "leermeester" :)
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 31-05-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Berichten: 716
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:52

Professor schreef:
Stelde de volgende vraag waarom is er de Schoolstap of tewel de diagonaal stap???
Waarom vergeet men die, die word in Wenen ook gebruikt, en niet de stap om een Piaffe te leren.
Is dat in de vergeet hoek gekomen????


Ik heb het wel eens gezien maar daarmee houd het op.
Hoe ziet een goede diagonaalstap eruit en hoe leert u dat een paard?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:53

Citaat:
Van hem (van Loon) komt ook de uitspraak:
Een rijkunstige of een kunstmatige piaffe


Dit is typisch van Loon alles afgekeken van de Grootmeesters dit was een uitspraak van James Fillis.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:55

piepenfiets schreef:
Professor schreef:
Stelde de volgende vraag waarom is er de Schoolstap of tewel de diagonaal stap???
Waarom vergeet men die, die word in Wenen ook gebruikt, en niet de stap om een Piaffe te leren.
Is dat in de vergeet hoek gekomen????


Ik heb het wel eens gezien maar daarmee houd het op.
Hoe ziet een goede diagonaalstap eruit en hoe leert u dat een paard?

De diogonaalstap of Schoolstap werd vroeger zelfs in de zware proeven gevraagd, het is eigenlijk geen stap, het heeft het tempo van de verzameldestap, maar dan gaat het paard in een diagonale beweging, dus de zelfde passen als de draf: linksachter + rechtsvoor, rechtsachter+linksvoor.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:56

Professor schreef:
Stelde de volgende vraag waarom is er de Schoolstap of tewel de diagonaal stap???
Waarom vergeet men die, die word in Wenen ook gebruikt, en niet de stap om een Piaffe te leren.
Is dat in de vergeet hoek gekomen????

Ik denk dat dit voor heel veel mensen moeilijk is (en niet bekend bij het grote publiek). Daarbij vraag ik me af wat het doel hiervan is?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:59

cherie78 schreef:
Moll schreef:
ik leer ze het ook van uit stap, aan de hand, vind ik persoonlijk het fijnste werken, piaffe uit draf doe ik niet, persoonlijk vind ik daar te veel spanning bij komt kijken


Die spanning ligt dan meestal toch aan de ruiter(hand)
Waarom zou een paard meer gespannen worden om eens meer door te verzamelen?
Dit natuurlijk maar een paar passen en tevreden zijn, dan.

Vanuit stap vind ik een onlogische beredenatie, lees mijn vorige post (zweep)

als je weet hoe of dat je moet toucheren en waar is het niet negatief, mijn ervaring eerder positief, door het paard in eerste instantie aan te geven op het achter been deze te tillen is geen slechte ervaring.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:00

laura1986 schreef:
Ik denk dat dit voor heel veel mensen moeilijk is (en niet bekend bij het grote publiek). Daarbij vraag ik me af wat het doel hiervan is?

Het grote publiek weet ook niet en kan ook niet een mooie Piaffe of Passage.
Dit is een voorbereiding op en denkt u eens na wanneer een paard dit kan, hoe makkelijk het begrijpen kan wat een Piaffe is, alleen een goede diagonaal stap is moeilijk maar daarna de Piaffe en Passage niet meer.
En in Wenen benutten zij die, dat is ook Hoge School en niet voor de normaal verbruiker.
En toch kan iedereen het leren.
Hoe men het leert, dat worden dan 5 tot 6 zijde dus doe ik dat maar niet.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:02

Professor schreef:
laura1986 schreef:
Ik denk dat dit voor heel veel mensen moeilijk is (en niet bekend bij het grote publiek). Daarbij vraag ik me af wat het doel hiervan is?

Het grote publiek weet ook niet en kan ook niet een mooie Piaffe of Passage.
Dit is een voorbereiding op en denkt u eens na wanneer een paard dit kan, hoe makkelijk het begrijpen kan wat een Piaffe is, alleen een goede diagonaal stap is moeilijk maar daarna de Piaffe en Passage niet meer.
En in Wenen benutten zij die, dat is ook Hoge School en niet voor de normaal verbruiker.
En toch kan iedereen het leren.
Hoe men het leert, dat worden dan 5 tot 6 zijde dus doe ik dat maar niet.


Van Reede legt het in een kwart bladzijde uit :D

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:03

Citaat:
als je weet hoe of dat je moet toucheren en waar is het niet negatief, mijn ervaring eerder positief, door het paard in eerste instantie aan te geven op het achter been deze te tillen is geen slechte ervaring.

Dan heb ik een tegen vraag, waarom met de zweep??
Men bereid het paard toch daarop voor dat het op het been reageert, en het been heft op de spoor?
Dat leert men toch niet met de zweep, men kan de zweep nemen wanneer het paard actiever moet worden later onder de man, maar dan ook zo min mogelijk.
Denk dat het gebruik van een zweep bij het aanleren vanuit de stap aan de hand niet gedaan word in de Spaanse Rijschool, ze leren dit anders, weet het bijna zeker.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:05

Professor schreef:
Citaat:
Van hem (van Loon) komt ook de uitspraak:
Een rijkunstige of een kunstmatige piaffe


Dit is typisch van Loon alles afgekeken van de Grootmeesters dit was een uitspraak van James Fillis.


En van wie heeft Fillis het "afgekeken" :')

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:08

cherie78 schreef:
En van wie heeft Fillis het "afgekeken" :')


Niet van van Loon, die heeft niets zelf geleerd alles gequote.