[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:05

Niet gaan temmen gelijk, dit is geen remake van het aan de teugel fototopic. Ik heb er een ander doel mee. Het is me opgevallen, dat heel veel Bokkers (of gewoon mensen in de paardenwereld, want het is niet uniek voor Bokt) bij het beoordelen van een foto eigenlijk niet verder komen dan: handen bij elkaar houden en hakken naar beneden. Dat is niet raar, want heel veel instructeurs komen ook niet verder dan dat. Je vraagt je af wat zo iemand dan in hemelsnaam in de baan doet....... maar goed.

Het idee: men neme een foto, en vertel maar wat je ziet. Door middel van gebruik van wat handvaten (bv een beetje anatomie, en biomechanica) is mijn idee een beetje, dat je al doende ook echt leert te zien, leert te begrijpen wat er nu eigenlijk op die foto gebeurt, want pas als je weet wat er gebeurt, kun je (zoals bij HAW) tips gaan geven, althans, tips waar de plaatser van de foto ook echt iets aan heeft.

Het is niet de bedoeling dat er nu lukraak foto's worden geplaatst, de plaatser antwoordt met: kweenie....... of de vraag wat je dan zelf ziet, dan ga ik een slotje aanvragen, want zulke topics zijn er al genoeg, zie HAW of het eerder genoemde aan de teugel fototopic. Het commentaar is daar heerlijk uitgebreid, en ook daar moet je zelf nadenken, maar mocht je foto's hebben die je beoordeeld wilt zien, plaats ze op HAW of daar, niet hier.
Ik ga hier ook geen tips geven.

Het idee is: plaats een foto, waar een paard in beweging op staat (er hoeft geen ruiter op te zitten) en kijk wat je ziet.
Loopt het paard goed over de rug? Wat doen de buikspieren, wat doet het achterbeen? Treedt het onder? En hoe zie je dat eigenlijk?

Even een paar handvaten:
Yamcha schreef:
Citaat:
Maar de rug bestaat toch, zoals we gister al besloten hadden, uit meerdere delen? Hoe zit dat dan? :) Je kan bijvoorbeeld wel je buik aanspannen en je schouders vanuit je schouderbladen vastzetten... Of zit in nu verkeerd te denken? :o?

Even via pb: heb het ook in het topic gezet, maar omdat jij zo geïnteresseerd was:
themuisje: Ja, de rug bestaat uit meerdere delen, en kunnen onafhankelijk van elkaar zijn, maar ook niet.
Vergelijk het met je knie en je enkel en je voet. Je kunt je tenen strekken en je voet lang maken, en toch een buiging in je knie hebben. Maar met een volledig gebogen knie kun je je tenen nooit zo naar beneden drukken als dat je kunt met je been helemaal recht.

Met een rug werkt dat net zo. De rug van een paard bestaat uit wervelkolom, tussenschijven, en ribben. Daaraan vast zit aan één kant de nek, aan de andere kant het bekken, en de staart, even heel grof. Dat is het skeletgedeelte, en die tussenschijven, die uit kraakbeen bestaan, maken het mogelijk dat die wervelkolom zo flexibel is. Het deel 'rug' is in vergelijking met de nek en de staart redelijk stijf. Wat logisch is, want er zitten daar ribben aan vast, die vitale organen beschermen, en je wilt niet dat die kneuzen of breken.

Even een plaatje erbij om te illustreren:
http://www.stareclipse.com/paarden/anatom5.jpg

Zoals je ziet is de hals eigenlijk redelijk onafhankelijk van de rug. De wervels zijn veel kleiner, wat betekent dat het allemaal daar veel flexibeler is.

http://www.osteopathievoorpaarden.com/a ... image6.jpg
Dit is het bekken van een paard. Er is een gewrichtje wat de wervelkolom met het bekken verbindt, en dat is het SI-gewricht, en dat gewrichtje maakt het mogelijk voor een paard om 'over de rug te gaan' en het bekken te gaan kantelen. Als dat gebeurt, staat het bekken in een andere stand, en gebeurt er in plaats van dit:
http://www.groothandelruitersport.nl/skelet-paard.jpg
(paard wat de rug dus strak houdt, en NIET ondertreedt, zoals je ziet doet het bekken helemaal NIETS)

http://members.multimania.nl/mandyspaar ... kelet2.jpg
Nog zoéén. Deze gaat op de voorhand, maar heel veel mensen op Bokt roepen dat hij écht ondertreedt. Kijk maar goed, doet hij helemaal niet. het gewicht komt met name op de voorbenen.
gebeurt er dit:
Afbeelding
Dit paard treedt wel onder, draagt zichzelf, loopt op eigen benen zogezegd.
Let maar op: een gekanteld bekken, en zie je wat de ruggegraat doet? Let ook even op de positie van het dijbeen, zie je dat dat veel verder komt als op het plaatje erboven?

Nu het spierverhaal.
Afbeelding
Even weer een plaatje erbij, ik ben niet zo handig met Paint, maar de rugspier en de buikspieren zijn goed te zien, yes? Let ook even op de verbinding tussen dijspier (die staat er dan weer niet op, maar neem van mij aan dat een paard die heeft) en buikspier, je kunt de dij er zo bij in tekenen.

Nog één, is een beetje kinderlijk getekend, maar wel correct, hier is de dijspier wel op te zien, en de verbinding tussen buikspier en dij ook.
Afbeelding

Begrijp je nu wat er gebeurt? De buikspier trekt de dij naar voren, en doordat die naar voren komt, kantelt het bekken, en wordt de rug bol, en gaat het paard dus 'over de rug'.

En daarom wil ik dus dat mijn paard haar buikspieren aanspant, omdat ik wéét dat ze haar bekken dan kantelt en mij op de goede manier draagt....... en dat krulletje...... zal me worst zijn voorlopig.........


Goed, 2 foto's

Afbeelding

Afbeelding


Wat doen deze paarden? Dragen of stuwen?
Waar zie je dat aan? Wat gebeurt er met het hoofd als er een ruiter op zou gaan zitten?

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:33

Poeh moeilijk. Zelf geef ik vaak uitgebreide uitleg, maar als je me vraagt hoe ik zo'n foto ontleed, is dat toch moeilijk te zeggen.

Maar goed ik doe een poging.
Paard 1: Stuwt. Al er een ruiter op gaat zitten zal hij duiken en achter de loodlijn komen. Je ziet dit vanuit de schouder/rug lijn.
Paard 2: Beetje een moeilijk moment want zijn gang is niet helemaal duidelijk. Hij galoppeert maar het linker voorbeen zou al meer voorwaarts moeten zijn. Maar hij draagt hier wel maar met weinig impuls en ontspanning, als er een ruiter op zou zitten zou hij braaf knikken in de hals maar niet ontspannen in de kaak omdat hij in de rug wat vasthoudt.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:09

Yamcha, zie aub hetgeen ik ga schrijven niet als kritiek, maar als een vraag. Ik worstel al jaren met dat probleem; ik mis de dynamiek bij een foto me om het bewegende paard te beoordelen. Te vaak week mijn oordeel over een foto, sterk af van die over de bewegende beeelden van hetzelfde paard. Vroeger werden foto's gemaakt en los daarvan video of film beelden. Niet door hetzelfde apparaat en vaak niet bij dezelfde sessie. Toen kon ik nog denken dat daar het verschil in beoordeling in zat. Maar dooor recente vooruitgang in de techniek worden nu eerste klas bewegende beelden gemaakt met een Apple (of zo'n soort ding) en daaruit wordt dan een foto genomen. En dan merk ik dat ik uit de foto toch weer andere conclusies trek dan uit de bewegende beelden. Hebt u die ervaring ook of niet?
Het is een vriendelijk bedoelde vraag en ik heb niet de intentie een bijtende discussie uit te krijgen.

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:11

Uiteraard ben ik dat met je eens kadankovitch, maar in sommige gevallen kun je een foto aardig ontleden.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:13

Leuke discussie, maar vaak zegt een foto niks over het desbetreffende beeld!
Een paard kan bij mij bij wijze net 1 minuut fijn in de ontspanning lopen en de rest van de tijd met een weg gedrukte rug lopen!

voorbeeld:
Vaak als ik op MP advertentie's van paarden zie, zijn ze om te kwijlen, zie ik het desbetreffende filmpje erbij, is het voor mij vaak een afknapper voor het beeld wat ik de eerste keer erbij kreeg!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:19

Deze paarden stuwen, dit zie je aan het achterbeen wat afzet. Het gaat ver naar achter en zet af, + 1 van de voorbenen komt ver onder het paard te staan in plaats van de achterbenen onder de massa/het middelpunt te zetten. Onderste plaatje is wat raar voor mijn gevoel?

Edit, stuwing is niet erg, maar het paard moet ook deels dragen en niet vooruit rollen zegmaar.. paard valt naar voren en kan niet stoppen, daarbij moet een paard gaan dragen om licht te worden van voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:21

ZusJacobs schreef:
Deze paarden stuwen, dit zie je aan het achterbeen wat afzet. Het gaat ver naar achter en zet af, + 1 van de voorbenen komt ver onder het paard te staan in plaats van de achterbenen onder de massa/het middelpunt te zetten. Onderste plaatje is wat raar voor mijn gevoel?

Edit, stuwing is niet erg, maar het paard moet ook deels dragen en niet vooruit rollen zegmaar.. paard valt naar voren en kan niet stoppen, daarbij moet een paard gaan dragen om licht te worden van voor.


Onderste plaatje is idd raar want de pony galoppeert maar niet helemaal correct, dus ik snap niet helemaal wat de pony aan het doen is hier :')

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:37

Stuwen op beide foto's, eerste paard drukt zich op de foto van het achterbeen af en loopt aan de voorkant te laag zonder dat je de rugspier bijpassend ziet opbollen. Ik vind het voor een jong loslopend paard wat nog draagkracht moet ontwikkelen trouwens geen verkeerd plaatje verder.

Ook de pony loopt van achterbeen af (kijk hoe ver achter de massa en het wegdraaien van het achterbeen), hij loopt erg uit balans. Ik vind de pony ook gespannen lijken voor zover je het kan beoordelen op de foto, de strakke rug en de zwiepende staart. Volgens mij draaft hij trouwens nog, maar niet taktmatig (timing van het plaatsen van de benen) en uit balans waardoor de benen ook nog raar gedraaid staan.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:39

Volgens mij draaft hij idd, was mijn eerste gedachte, maar wist dat er iets niet klopt aan het linker voorbeen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:48

Kadankovitch schreef:
Yamcha, zie aub hetgeen ik ga schrijven niet als kritiek, maar als een vraag. Ik worstel al jaren met dat probleem; ik mis de dynamiek bij een foto me om het bewegende paard te beoordelen. Te vaak week mijn oordeel over een foto, sterk af van die over de bewegende beeelden van hetzelfde paard. Vroeger werden foto's gemaakt en los daarvan video of film beelden. Niet door hetzelfde apparaat en vaak niet bij dezelfde sessie. Toen kon ik nog denken dat daar het verschil in beoordeling in zat. Maar dooor recente vooruitgang in de techniek worden nu eerste klas bewegende beelden gemaakt met een Apple (of zo'n soort ding) en daaruit wordt dan een foto genomen. En dan merk ik dat ik uit de foto toch weer andere conclusies trek dan uit de bewegende beelden. Hebt u die ervaring ook of niet?
Het is een vriendelijk bedoelde vraag en ik heb niet de intentie een bijtende discussie uit te krijgen.

Ik herken die ervaring idd, en vooral ook dat ik uit een foto veel minder kan halen dan uit bewegende beelden. Soms is een foto zo duidelijk, dat je het beeld ervoor en erna als het ware voor je kunt zien, maar dat is lang niet altijd zo :)

Wees niet bang, ik vat uw vraag ook vriendelijk op :)

@ Joolien: onderbouw je stellingen eens? Bij de eerste foto zeg je dat als er een ruiter op gaat zitten, hij achter de loodlijn zal duiken, waarom? Wat moet ik zien aan de schouder/rug lijn? Waarom stuwt hij?

Over de tweede foto: als je kijkt naar de beenzetting, wat is het dan voor gang? Hij is overigens idd niet helemaal tactzuiver, mee eens :)

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:51

Ohh dat is zo moeilijk :')
op foto 1 spant hij de rug aan en drukt hij zijn hals omhoog. De meeste ruiters zullen van voren meer op willen pakken maar omdat hij de rug vasthoud zal hij alleen zijn neusje terugbrengen.

Foto 2 galoppeert de pony volgens mij te zien aan de achterbenen. Maar voor klopt het niet helemaal. Voor een draf zou hij meer vierkant moeten zijn, nu draagt hij van achter meer dus ik denk dat hij galoppeert.

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:57

Moeilijk is het idee! *\o/*

Leer kijken, denk na: waarom denk je te zien wat je ziet? Bijvoorbeeld: waarom denk je dat hij de rug vaasthoudt? Waar zie je dat aan? Buikspieren, bekkenkanteling, ik noem maar wat zijstraten. Wat doet dat bekken met de rug? Kán hij dan de rug wel vasthouden, of is dat fysiek onmogelijk?

Heb je meegenomen dat het een Fries is en geen warmbloed, en dat hij van nature al een hoog geplaatste hals heeft?

Over de tweede: waarom draagt hij daar meer, waar haal je dat uit? Klopt jouw galop-gedachte met zijn beenzetting?

En mijn check: is wat ik roep logisch, does it make sense? Als het onlogisch klinkt, dan klopt het waarschijnlijk niet :)

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:03

Haha :P
Friezen hebben idd een hooggeplaatste hals, maar ik zie wel een paard wat zou kunnen zakken in de hals, maar dan moet hij zijn rug loslaten, meer gaan dragen van achter en minder stuwen.
Hij houd de rug vast omdat hij zijn hals vast zet en stuwt.

op de 2e foto zie ik een buitenachterbeen wat draagt, dat wilt zeggen gezien zijn andere achterbeen dat hij galoppeert, draf is namelijk een stuwende beweging, en galop meer dragend. Alleen kloppen de voorbenen dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:11

Maar nogmaals, wat doet zijn bekken dan?

Als het niet klopt, is het dan waarschijnlijk dat je conclusie correct is?

Ik geef denkduwtjes: ik los het niet op voor je. Hint: lees de OP door, klik op de linkjes, probeer te begrijpen wat je ziet, en vertaal het naar de foto's.

(volgens mij vinden jullie dit stiekem heel vreselijk leuk)

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:13

Haha volgens mij vind jij het ook heel leuk :')
Ik had dat bovenste stukje maar half doorgelezen :o

Maar hij moet dus zijn buikspieren aanspannen om zijn bekken te kantelen en meer gedragenheid op de achterhand te krijgen.

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:21

Correct!

Ik vind het super. Weet je wat ik mooi vind?

Om mensen uit te leggen hoe het werkt, wat er gebeurt. Mensen vragen zovaak: hoe ze nu kunnen weten of instructie goed is...... nou, kijk maar wat er bij het paard gebeurt, als je dit snapt, snap je ook dat je een paard never nooit tot dragen brengt door de kop naar beneden te trekken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:22

Yamcha schreef:
Correct!

Ik vind het super. Weet je wat ik mooi vind?

Om mensen uit te leggen hoe het werkt, wat er gebeurt. Mensen vragen zovaak: hoe ze nu kunnen weten of instructie goed is...... nou, kijk maar wat er bij het paard gebeurt, als je dit snapt, snap je ook dat je een paard never nooit tot dragen brengt door de kop naar beneden te trekken :D


Haha jeuj ben ik nu geslaagd? :')

Ik zie vaak meteen wanneer er iets niet klopt, maar vind het nog moeilijk om dat begrijpelijk uit te leggen. Maar dit topic heeft me weer een stukje op weg geholpen, dank je :D

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:26

Yep! :D

Het is ook lastig, maar leren kijken, maar vooral leren begrijpen is belangrijk, vind ik. Kennis is eigenlijk iets waar je niet zonder kunt. En eigenlijk zou men dat van de instructie moeten leren, maar omdat die soms nogal tekort schiet, opende ik dit topic :)

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:33

leuk topic, lees even mee :)
eigenlijk zou elke ruiter naast de praktijk ook af en toe theorie moeten krijgen.
juist dit soort dingen, die eigenlijk best belangrijk zijn, weten veel ruiters helaas niet...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:35

Yamcha een complex gebeuren. En je hebt een niet echt makkelijke foto erbij geplaatst.

Vraag me af of je ook foto's van andere wil hebben. Ben wel benieuwd wat de bevindingen van mijn paard zijn.

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:39

Plant maar neer, maar wel ook zelf beoordelen, ja?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:43

Afbeelding
Ok mogen jullie deze foto eens beoordelen. Ik volg later :)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:57

Dat vindt ik nog niet zo eenvoudig om zelf te beoordelen.
Ik vindt de foto's die jij hebt geplaatst al erg moeilijk.
Foto 2 heb ik namelijk wel het idee dat het paard draaft. Maar dat het tactmatisch niet correct loopt. Ik zoe de galop die Joolien aanhaalt wel als ik goed kijk maar dan klopt de foto niet.
Als je alleen de voorhand bekijkt lijkt het galop omdat beide voorbenen niet aan de grond zijn. Maar met de achterhand erbij denk ik eerder aan een draf die wat opgenaait is. Waar ik dat nou uit afleidt weet ik ook niet helemaal te verwoorden.

Hier een aantal foto's van mijn paard:
Afbeelding
Afbeelding

De eerste foto van de keuring is ze duidelijk heel stuwend. Terwijl ze op de 2de foto al meer draagt.
Mijn inziens draagt ze daar nog niet voldoende. Maar er is wel verbetering.
Overigens is het rug gebruik op foto 1 beter dan foto 2 denk ik.
Laatst bijgewerkt door ponyparadijs op 05-03-12 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:01

Joolien schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLRGUTAG.jpg
Ok mogen jullie deze foto eens beoordelen. Ik volg later :)

Naar mijn idee een stuwend paard.
Wat wel een onderbrengd achterbeen heeft.
Heb het idee dat het paard de rug niet helemaal gebruikt.
Maar vindt ik moeilijk te zeggen op deze foto.
Zou uiteindelijk meer in het bekken moeten kantelen.
Waardoor hij van voren ook meer omhoog komt.

Mocht ik het helemaal mis hebben hoor ik dat graag hoor. Want ik leer graag

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:08

Joolien schreef:
Afbeelding
Ok mogen jullie deze foto eens beoordelen. Ik volg later :)

Paard heeft zo te zien weinig opwaartse sprong, blijft vlak in de beweging. Dit komt vooral omdat hij zich lang maakt in de bovenlijn. Daarbij knikt hij teveel in en opent de mond. Jij zit niet mooi in het diepste punt van je zadel, hierdoor zit je teveel op je kont in plaats van op je zitbeen knobbels en ga je mee in de vlakke voorwaartse beweging. Doordat je het diepte punt teveel achterin hebt liggen komt je bovenvenbeen ook naar achter. Gevolg daarvan is dat je het onderbeen er niet goed aan kunt houden. Met deze beenhouding kun je niet de juiste spier motiveren om aan te spannen en zul je niet tot dragen kunnen komen :)

Wel lijkt het paard ontspannen rond te galopperen. Waarschijnlijk was dit een handgalop zoals hij in het parcours gebruikt wordt?