ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:33

Hallo ,
tuurrrrlijk :D gewoon rustig aan beginnen en vertrouwen opbouwen .

Reken op wat meer spierpijn dan vroeger. ;)

Mijn leeftijd is 56, ik ben voorzichtig begonnen met een half uurtje , eerst op de braafste van stal
nu nog wel op braverikken ,maar toch iets minder braaf.

Als ik op een nieuw of vreemd paard ga rijden rijdt er eerst een ander een rondje op ,zodat ik zie wat voor
dier het is en daarna stap ik zelf op.

Dit alles doe ik ter voorbereiding om weer te gaan rijden op onze eigen merrie"s waarvan 1 wat pittiger is en de ander nog ingereden moet worden.

Uiteraard probeer ik ook te vermijden dat ik zal vallen , maar om daar het rijden voor op te geven..... :n
2 jaar geleden ben ik heel lelijk gevallen : thuis .......

Heel veel plezier toegewenst :j

Ik zit trouwens in een topic voor oudere amazones ,we zijn met niet veel meer over misschien zijn er hier amazones die met ons mee willen kletsen , je bent welkom
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1284109&start=10175

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:38

Als je dat wil moet je het gewoon gaan proberen Jovanos, je merkt vanzelf of het lukt *\o/* .

Ik ben 66 en rijdt 3 tot 5x per week, ( heb zelf 3 paardjes) het houd mij echt fit, ook al voel ik m'n spiertjes soms wel goed, maar dat hebben jongeren ook!!
Leeftijd zegt niet alles hoor, hangt vooral van je conditie en je instelling af wat je kan, wel goed kijken dat je een paard kiest wat bij je past.

Succes, gaat je vast lukken!!!

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:44

Doen. Een goede paardenvriend(65+) van mij, heeft altijd met tussenpozen recreatief paard gereden. Nu heeft deze persoon op zn leeftijd nog gepresteerd om van de B naar het M2 + winst dressuur te halen.

Als je er plezier in hebt en de gezondheid laat het toe, zou u het best kunnen doen!

Lotje19
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-08-14

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:27

Doen!! Als je er plezier aan hebt is er geen reden om jezelf tegen te houden

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 14:20

Bij deze wil ik nogmaals iedereen bedanken voor de lieve en aanmoedigende reacties. Ik realiseer me nu ook dat ik echt niet de enige ben die op oudere leeftijd (weer) wil gaan rijden, en ik vind het ook super om te lezen over "ouderen" onder jullie, of die jullie kennen, die nog heel fanatiek rijden, en zelfs op wedstrijden meedoen, en dan ook nog goed scoren. En er werden leeftijden van 80 en ouder genoemd..wauw.
In één woord fantastisch !
Ik heb ook veel interessante reacties gelezen over "gangen" paarden, zoals de Ijslander.
Maar ik denk dat bij een manege de enige keus zal zijn: een braaf en super braaf paardje. /3 :')
Het is spannend....maar heb er veel zin in :j
Ik hoop binnenkort hier te kunnen vertellen dat ik mijn eerste les(je) heb gehad. Ik ga het gewoon weer proberen.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:49

Leuk, ben benieuwd naar je ervaring!

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:54

Mijn oma is pas op haar 60e begonnen en kocht op haar 62e haar eerste eigen paard. Ze is nu 84 en net gestopt, maar het begint weer te kriebelen.
Gewoon doen dus :D

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:28

+:)+

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:21

Ik denk een goede manege te hebben gevonden :j Ik ben vandaag gaan kijken tijdens het lesgeven, en de sfeer is goed, en de hele accomadatie ziet er keurig en verzorgd uit, inclusief de paarden en de stallen. Meteen gevraagd of het mogelijk is om wat prive-lessen te volgen, en dan liefst de eerste les aan de longeer. Prive lessen was uiteraard mogelijk, maar ik kreeg de indruk dat zij liever niet met longeerlijn werken. Dit vind ik wel erg jammer, want juist de eerst les zie ik om wat zelfvertrouwen te krijgen. Maar goed, als ik een super braaf paard ter beschikking krijg, dan moet ik het maar proberen. Als iemand een andere mening heeft, dan hoor ik dat graag.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:36

Ik ben 34, maar loop door ziekte slechter dan de dame van 69 in mijn les. Daarbij ook nog een meneer van 79 in mijn les en ik vrees dat hij mij er ook nog uitloopt. Dus leeftijd is ook maar een getalletje.
De meneer van 79 galoppeert niet meer, maar dat komt ook doordat 'zijn' paard hoog opgooit in de galop en hij dat niet volhoudt. Verder is het dier superbraaf en betrouwbaar, dus vandaar die keuze. De dame zit op een ander makkelijk paard en doet wel alles mee. Voor mijzelf bekijk ik per dag wat ik wel meedoe en wat niet en of ik na een half uur stop, of na 45 minuten of als iedereen uitstapt. Ken je eigen beperkingen, besef dat je weer moet opbouwen en doe geen dingen waar je je niet prettig bij voelt, maar dat zou voor elke leeftijd moeten gelden.

Ik zou die longeerlijn niet perse nodig vinden, maar volgens mij heb ik daar meer een persoonlijk iets bij dan echt goed onderbouwde argumenten. Een paard dat weg wil vluchten maar aan een lijn zit maakt meestal gekkere bewegingen dan een paard dat even een sprintje rechtdoor trekt bijvoorbeeld.

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:23

Wat leuk te lezen dat er zulke "" getallen" :) bij je in de les zijn, en ik begrijp dat zij er nog steeds plezier in hebben. Wel heel jammer (en wellicht een beetje frustrerend) dat je zelf door ziekte niet zo best meeloopt.
Wat je zegt over de longerlijn zit inderdaad een kern van waarheid in ! Mooi zo...weer iets dat mij gerust heeft gesteld haha...

HeikeJarig
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:31

Ik heb altijd les gegeven op een manege. Ik heb eens een vrouw lesgegeven die ook tegen de zeventig liep. Ze had nog nooit paardgereden maar wilde het al sinds ze een klein meisje was. Nu was haar man overleden en wilde ze haar droom laten uitkomen.

Eerst lessen aan de longe. Maar volgens mij vond ik het enger. Was bang dat ze zou vallen en iets zou breken. Totaal ongegrond natuurlijk. Ze deed het hartstikke goed en na een half jaar kwam ze me vertellen dat ze een verzoegpaard had gevonden. Ze bleef ook in de lessen rijden en reed al snel op de lastigste paarden.

Groot voordeel was dat ze wist wat ze kon en dat ze zich niet overschatte. En ze leerde snel. Heerlijke mens en ideale leerling.
Dus gewoon doen.

Aan de longe werken vind ik ook prettiger. Geeft een veilig gevoel voor de klant en dan gaat het vaak sneller. Gevoel van veiligheid en controle is belangrijk.

Ringo4ever
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:34

Waarom niet? Zoals veel mensen hier zeggen: hartstikke leuk dat je het op die leeftijd wilt proberen! En ik denk dat je nooit te oud bent voor de paardensport als je gezondheid dat toe laat!

Tika

Berichten: 154
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Bos Duinen en Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:38

Vroegah jaaaaaren gereden, door mijn werk was het niet meer te combineren maar na mijn prepensioen weer begonnen en rijdt nu weer volop in de bossen en het strand, ik ben ook nog 65 jaartjes jong. Het is heerlijk!!!
Laatst bijgewerkt door Tika op 28-08-14 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:39

Wat leuk date je het wil oppakken! Gewoon doen!

Anoniem

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:43

Er gaat dan toch wel iemand mee om foto's te maken van je eerste les weer he? Heel veel plezier!

Sure_lee

Berichten: 10415
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:46

Anoniem schreef:
Er gaat dan toch wel iemand mee om foto's te maken van je eerste les weer he? Heel veel plezier!


ik zie meteen al een leuke ' uitgelicht' voor me!
Veel plezier met de eerste les.

Mijn moeder is vorig jaar na 30 jaar ook weer een lesje gaan volgen zodat ze op mijn paardjes kon rijden. Dus nu rijden we af en toe samen :-)

cnterpstra
Berichten: 182
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:48

De eerste pagina helemaal gelezen, daarna vooral de reacties van TS. En ik sluit me echt bij alle bemoedigende woorden aan!

Het is helemaal niet leeftijdsgebonden om te paardrijden. Zolang het lichamelijk goed voelt, kun je het zeker weer oppakken...helemaal met zoveel jaren ervaring in het verleden! Het is misschien eventjes wennen, maar ik sluit me bij enkele voorgangers aan dat het net zoiets is als fietsen. Je verleert het niet echt, het moet alleen even opgefrist worden en weer op z'n plaats vallen. Zelf ben ik (pas) 3 jaar geleden begonnen, en in de les waar ik toen in terechtkwam, reden meerdere mensen van boven de 50 mee. Sommige inderdaad na lange tijd weer, of hersteld van een blessure en weer begonnen. Als je een goede manege treft, passen ze de keuze voor het paard echt wel goed op jouw wensen/angsten aan. En mocht je na wat privélessen of longe-lessen doorgaan naar een groepsles, dan kun je gerust vragen naar een rustige les met niet al te veel ruiters. Bij ons wordt dat standaard als opstaples gebruikt, maar sommige (wat oudere) ruiters blijven daar ondanks hun hoge(re) niveau in hangen, omdat ze die rust wel prettig vinden van een kleine groep.

In elk geval ontzettend veel plezier!!

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:53

Mijn opa nu 75. Was tussen zijn 60 en 70 nog iemand zijn paard gereden van een kennis omdat die niet met haar paard overweg kon dus ik denk dat je dat ook nog zou kunnen
GO FOR IT +:)+

nicqui
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:53

wat leuk.
heel veel plezier.

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 11:46

assebassie schreef:
Als je dat wil moet je het gewoon gaan proberen Jovanos, je merkt vanzelf of het lukt *\o/* .

Ik ben 66 en rijdt 3 tot 5x per week, ( heb zelf 3 paardjes) het houd mij echt fit, ook al voel ik m'n spiertjes soms wel goed, maar dat hebben jongeren ook!!
Leeftijd zegt niet alles hoor, hangt vooral van je conditie en je instelling af wat je kan, wel goed kijken dat je een paard kiest wat bij je past.

Succes, gaat je vast lukken!!!

Nou een goede conditie heb ik momenteel niet echt, maar dat komt dan vanzelf wel....hoop ik.
Wat mooi zeg dat je zelf zo vaak rijdt, en zelfs 3 paardjes hebt...wauw....wat een weelde :)

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 11:51

Heike schreef:
Ik heb altijd les gegeven op een manege. Ik heb eens een vrouw lesgegeven die ook tegen de zeventig liep. Ze had nog nooit paardgereden maar wilde het al sinds ze een klein meisje was. Nu was haar man overleden en wilde ze haar droom laten uitkomen.

Eerst lessen aan de longe. Maar volgens mij vond ik het enger. Was bang dat ze zou vallen en iets zou breken. Totaal ongegrond natuurlijk. Ze deed het hartstikke goed en na een half jaar kwam ze me vertellen dat ze een verzoegpaard had gevonden. Ze bleef ook in de lessen rijden en reed al snel op de lastigste paarden.

Groot voordeel was dat ze wist wat ze kon en dat ze zich niet overschatte. En ze leerde snel. Heerlijke mens en ideale leerling.
Dus gewoon doen.

Aan de longe werken vind ik ook prettiger. Geeft een veilig gevoel voor de klant en dan gaat het vaak sneller. Gevoel van veiligheid en controle is belangrijk.

Wat een mooi verhaal over die vrouw...haar droom is immers uitgekomen. En zij had ook het geluk om een instructrice te hebben die helemaal kon meevoelen, en laat ik hopen dat ik ook zo iemand zal treffen.
Het liefst wil ik de eerste les aan de longe, dus misschien dat ik nog bij een andere ga kijken en informeren. Er staat nog één manege op mijn lijstje, en daar ga ik v.d. week naar toe. De knoop moet een keer doorgehakt worden, maar ik wil voor mezelf zeker weten, of het gevoel hebben, dat ik bij de juiste manege ben.

HeikeJarig
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:06

Groot gelijk. En als jij graag aan de longe wil dan moeten ze dat gewoon doen imo. Natuurlijk kan een paard eens printje maken of een bok. Maar beginnerspaarden zullen dat niet zo snel doen. En het geeft jou als ruiter een beter gevoel. Ook daar is de longe voor. Niet alleen voor het paard maar zeker voor de ruiter. Kan die zich concentreren op de zit.

Ik ben een meelevende instructeur. En dat heeft zijn voordelen maar ook soms zijn nadelen hoor.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:16

Die longeerlijn ligt er wel aan, als je als manege je paarden niet meer gewend hebt aan een longeerlijn, kan ik me zo voorstellen dat ze zeggen dat gewoon niet te doen. Dan is het aan jezelf of je dat accepteert of verder gaat kijken.

Maar je hoeft toch ook niet meteen bij de eerste manege te blijven? Toen ik weer op zoek was naar een manege was ik van plan om bij verschillende maneges te kijken en een proefles te nemen. Nou beviel de eerste zo goed dat ik nooit meer verder ben gaan kijken, maar dat had natuurlijk wel gewoon gekund. Hier in de omgeving kun je ook op de maneges die met kwartaalabonnementen werken eerst 1 of 2 proeflessen krijgen voor je besluit door te willen gaan. Lijkt me ook niet meer dan normaal.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:38

Dapper van je om weer te gaan rijden. Bij mij in de vereniging zijn er meer ouderen die rijden. Een man van 71 jaar (heeft wel vanaf zijn jeugd doorgereden) rijdt dagelijks zijn paarden en rijdt nog jaarlijks zijn jonge paarden in, terwijl hij twee jaar geleden nog een zware val heeft gemaakt. Een andere man heeft toen hij 65 werd en met pensioen ging zijn eerste eigen paard gekocht.

Wel moet je rekening houden met zeer veel spierpijn in het begin. Ik ben ongeveer 12 jaar geleden voor het eerst sinds jaren weer op een paard gestapt, direct een les van 1 uur, nou ik heb het geweten, wat een spierpijn heb ik gehad. Ik was toen nog maar 37 jaar.

Ik zou niet gaan rijden bij een manege die je niet aan de longe willen nemen. Dit vind ik een beetje raar. Dan klopt er volgens mij iets niet. Ik zou het juist fijn vinden om een oud iemand of jong onervaren iemand eerst aan de longe te nemen. Daabij kun je je als ruiter beter op jezelf concentreren en hoef je nog niet teveel op je paard te letten.