ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaLotte
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:26

Ik zeg doen! Een beetje voorzichtiger zijn maar ik denk dat het wel kan *\o/*

romy_paard
Berichten: 429
Geregistreerd: 16-04-14
Woonplaats: ergens in dit kleine kikkerlandje

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:30

Tuurlijk moet je dat doen!! Dat is juist leuk!!

_Savannah
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-08-14

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:42

Wow wat een gaaf topic, super stoer om gewoon weer te gaan doen!
Desnoods de eerste keren stappen om het gevoel weer te krijgen, maar ik zou je niet door iets als leeftijd laten tegenhouden! Ik besef dat ik dit als hoopvol broekie zeg maaree.. zo oud als je je voelt? ;)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:53

Wat leuk :D

Ja natuurlijk, gewoon doen. Veel plezier *\o/*

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:05

Hallo TS,
Ik had al eerder een post gedaan met voorbeelden van actieve oudere ruiters.
Blader nu net weer door een Paard & Sport van juni en lees een artikel over mogelijk de oudste ruiter van Nederland, iemand van bijna 95 jaar.

Dus TS, mocht je nog twijfels hebben, je bent een jonkie ... :)

Verder zou ik wel je gevoel volgen en als jij het meeste zekerheid hebt om aan de longe te beginnen dan zoek je toch tot je een plek hebt gevonden waar ze die mogelijkheid bieden.

Misschien ben je dit topic ook wel tegengekomen komt angst met de jaren ? en de meningen daarover zijn verdeeld.

Ik ben van mening dat als iemand angstig of onzeker is met rijden dat je daar dan als instructeur, ongeacht leeftijd van de ruiter, rekening mee moet en kan te houden.
Met de juiste begeleiding, waarbij de ruiter zich op zijn/haar gemak kan voelen, hoeft angst geen probleem te zijn.

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:09

Er stond afgelopen week in een paardenblad dat er een man uit Nederland iets van 96 was en nog reed. Dus je bent nooit te oud :)

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:13

[quote="Jovanos45Nou een goede conditie heb ik momenteel niet echt, maar dat komt dan vanzelf wel....hoop ik.
Wat mooi zeg dat je zelf zo vaak rijdt, en zelfs 3 paardjes hebt...wauw....wat een weelde :)[/quote]


Mijn conditie is ook niet echt goed hoor, maar dankzij het rijden ( en uitmesten enz :Y) )kan ik wel op een bepaald niveau blijven :j .
En inderdaad, een hele rijkdom, maar ja weet het hé, een mens met een paard heeft de hemel op aard maar komt hij te sterven, dan valt er niks te erven :+ , maar ja dat weet je zelf dan toch niet meer :D , dus gewoon leven en doen wat je wil doen, rustig aan beginnen, en je kon het vroeger ook, dus gaat nu ook lukken, +:)+

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:19

whahaha je bent nooit te oud!!

ik zou het juist stimuleren om op een oudere leeftijd spieren te gaan gebruiken die je in je dagelijks leven minder gebruikt.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:22

Doen en daarna net als ik 3 weken als een oude cowboy van de spierpijn lopen.
Maar wat een plezier heb ik ervan. Mijn hoofd leeg en spieren die ik in tijden niet meer voldoende had gebruikt herontdekt.

deksel

Berichten: 3816
Geregistreerd: 16-10-13

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:52

Superleuk juist toch om weer te gaan rijden? En als rijden niet lukt, kunt u gaan mennen.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:56

Hadstikke leuk! Gewoon doen! Mijn oma van 75 gaat af en toe nog wel eens op mijn pony ( IJslander ) rijden/

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 23:51

Wat leuk! Gewoon lekker gaan doen! Desnoods de eerste keer lekker gaan voelen en hobbelen op een paard dat aan een longeerlijn zit. (ik bedoel dit niet banketstaaf ofzo hoor)

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 00:20

Oh...wat een heerlijk topic!
Doen, doen, doen TS!! Ja je kunt vallen, ja je kunt een ongeluk krijgen, ja je kunt pech hebben.
Maar dat kan je inderdaad ook gebeuren bij het autorijden,stofzuigen, de trap op of af lopen, of swinters als je over een besneeuwde stoep moet.

Inderdaad vragen om een súper braaf paard, kalm aan beginnen.... En joh... dan gewoon gaan geníeten
En hou ons op de hoogte!! ( ben zo benieuwd hoe je eerste les gaat bevallen!)

(PS: Ik rijd wekelijks een buitenrit met een dame van 66, die rond haar ci 62-63 herintredende amazone werd.. En die nu met haar eigen pony heerlijk wekelijks een buitenrit maakt, desgewenst inclusief stevige galop. Ben zelf ook niet meer piepjong, en ben herintredend nu gewoon weer dressuur wedstrijden aan het rijden met mijn pony tussen de paarden. Kortom: leeftijd is ook maar een getal..... )

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 00:43

Hier zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen! :D
Zoveel mensen die dingen laten om leeftijd.. Het is maar een getal!
Lekker kiezen voor een braaf paard en goede lessen en dan komt het wel goed. :)

Zelf er 6 jaar uit gelegen door ziekte, het ging gewoon niet met mijn rug mede daardoor.
Toen was ik echt bang dat ik de feeling kwijt zou zijn, maar nu gaat mijn rug beter en nu gaat het eigenlijk best weer heel erg goed! :D
Gewoon alsof ik verder ben gegaan waar ik gebleven was, zij het met wat moeilijkheden.
O.a. mijn houding is nog iets waar ik aan werk, maar ik ben al zo blij dat het weer gaat zoals het gaat. :)
Net als fietsen dat verleer je niet.. :)

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 00:45

Wat leuk dat je weer wilt beginnen! Go for It! Je komt uit drenthe, waar in drenthe want misschien is de prinses margriet manege in westerbork iets voor je, hele brave paarden (rijden ook gehandicapten op) en vast in overleg kan je aan de longe tijdens een privéles!

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 01:36

Geweldig topic! Doen hoor!
Ben zelf 50+ en heb een hele brave, bomproof PRE/Andalusier. Je mag best langskomen om het eens te proberen. Woon echter wel in Noord Drenthe (bij Peize).
Voordelen:
-een zeer hoge opstap met 3 treden, de hoogste is zo hoog dat je geen stijgbeugel meer nodig hebt (en nee, ik ben niet gehandicapt of zo maar niet meer zo lenig om zonder zoiets op een blote paardenrug te komen)
-zo nodig een picknickbank om af (of evt. op-) te stappen
-een paard dat op het commando "op je plaats" er zelf bij gaat staan en op verzoek nog wat door de knieen gaat.
-een rijbak met een enorm dikke laag zachte tapijtsnippers...
-...en een longeerlijn is er natuurlijk ook.
Nadelen:
-het paard is 1.68!
-hij is breed gebouwd, een echt barok paard. Voor mensen met heupproblemen is een smaller gebouwd paard gewoon prettiger.
-hij gooit meer op dan een gangenpaard. Maar als je vroeger kon lichtrijden, kun je dat nu ook nog.
Mijn aanbod is serieus, je bent welkom.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:30

@DonCamillo wat een super aanbod.
Zelf zat ik ook aan zoiets te denken, dus geen manege maar een behulpzame bokker met een bomproof paard!

TS heeft zich al een poosje niet gemeld, en ik ben benieuwd hoe het gaat, of ze al een rijles gehad heeft.

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:08

Hihi, TS is overweldigt van alle reacties, en heel hard naar een manege gerend. :D

Mijn 67-jarige achtertante heeft vorige week voor het eerst een paardrijles gehad. Ze had nog nooit eerder op een paard gezeten. Zij vond het helemaal geweldig (een jeugddroom die uitgekomen is), en ik ben natuurlijk helemaal trots op haar. *\o/*

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:29

Als je niet te ver van Emmen woont, mag je ook bij mij langskomen. Ik ben voltige instructice en basis instructrice, maar geef nergens meer les. Ik heb thuis een opvang voor dieren en heb ook wel eentje die aan de longe kan en waarop je het gevoel van rijden weer een beetje kunt oppikken. Ik heb les gegeven aan mensen met beperkingen en ben zelf ook niet meer 1 van de jongsten. nl 58 jaar. Hier in de buurt rijden nog veel mensen van boven de 50. Ook beginners. De meesten heb ik op "gang" geholpen.

PB me maar als je meer wilt weten.

mrvie

Berichten: 9
Geregistreerd: 27-08-14

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:37

Je bent nergens te oud voor! Hoe kom je daar eigenlijk bij? Gewoon doen wat je leuk vind! ( in dit geval dus paardrijden :D )

Nimby

Berichten: 265
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:31

Wat een leuk topic en ook handige links, ga ik allemaal nog lezen.
Super om die voorbeelden van oudere ruiters te zien! Ik was altijd terughoudend om mn leeftijd in mn profiel te zetten, ga ik nu toch maar doen :)

Ik ben sinds twee maanden 47, en dit jaar januari voor het eerst weer gaan rijden, na een stop van 15 jaar. Het kriebelde zeker al langere tijd, maar als je leven al een bepaald druk patroon heeft (werk, jong kind&school, voorheen zorg voor een ouder, eigen gebreken) komt het er op een of andere manier niet zomaar van. Je moet er echt andere dingen voor omgooien.

Maar toen ik eenmaal de actie had ondernomen om weer te gaan rijden ben ik echt blij geworden! Het contact met paarden voelde zo goed, als vanouds.
Ik heb eerst een half uur privéles gedaan en kon inderdaad een week niet lopen van de spierpijn. Maar dat voelde ook heel gezond en ik ben wekelijks gaan lessen, na een paar weken ging het steeds beter en ging ik me ook fitter voelen. En ben nog afgevallen ook :D Dus dat is een leuke bijkomstigheid.

Inmiddels heb ik zelf een tweejarige tinkermerrie. Dat vinden veel mensen weer gek 'want je kan er toch niet op'. Voor mij is het opbouwen met zo'n jong paard echter ook heel waardevol. We hebben genoeg te leren vóór we gaan rijden, en ik heb alle tijd. Voor het doorrijden kan ze tzt bij een goed adres terecht.

Jovanos ik ben benieuwd, heb je intussen al gelest en hoe beviel het?

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:39

Zeker doen!
Ik ben 55 en dressuur nog dagenlijks op mijn haflinger en 2 jaar geleden nog wedstrijden gereden
Het is dat je te ver woont anders had je zeker op mijn super relaxte haf mogen rijden, zelfs mijn kleindochter van 6 jaar rijd met hem door de rijbak.
Ik ben benieuwd naar je eerste rijles

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:41

Jovanos45 schreef:
Ik ben stapelgek op paarden en pony's, en heb tot 35 jaar geleden, vrij veel paard gereden. Eerst in de manege en toen op eigen paard. Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd wat angstig was, maar dat weerhield mij niet. Het plezier van rijden en met paarden omgaan, was te groot om het op te geven.
Door andere omstandigheden moest ik toch stoppen, en moest mij erbij neerleggen.
Echter is het zo dat de "kriebels" er nog steeds zijn, en nu, op mijn ouwe dag (69) overweeg ik om weer eens te gaan (prive) lessen in een manege. De "angst" of onzekerheid is er nog wel, maar die is er nu voornamelijk vanwege mijn leeftijd, en weet niet of mijn botten bestand zijn tegen een eventuele valpartij :o
Nu vraag ik mij af of ik de enige ben die op latere leeftijd weer wil gaan paard of pony rijden. Is er
een grens?
Ik hoop wat reacties en meningen te mogen lezen, en alvast bedankt daarvoor.


Mijn schoonopa van 85 rijdt ook nog gewoon! Hij heeft een paard van 20, dus ze zijn wel aan elkaar gewaagd haha.

hannieb
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:46

hoi met hannie
ik ben bijna 69 en ik rij nog iedere dag
ik heb wel een erg fijn paard en moet ook geen weken niet rijden.
hij is pas 10 jaar en kan nog wel 15 jaar mee.
dan ben ik 85 hi hi.
dus doen en door de spierpijnen heen dan kun je er nog veel lol aan beleven.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:47

ik maakt nog wel eens een buitenrit met mijn moeder (51) en met mijn opa (82) (ja daar horen ook de sprintjes en wedstrijdjes bij! :P en geloof me, normaal is mijn opa niet zo snel, maar tijdens een buitenrit gaat hij toch wel vol gas := ) en nee, je bent zeker niet te oud! :D