ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:36

Ik ben stapelgek op paarden en pony's, en heb tot 35 jaar geleden, vrij veel paard gereden. Eerst in de manege en toen op eigen paard. Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd wat angstig was, maar dat weerhield mij niet. Het plezier van rijden en met paarden omgaan, was te groot om het op te geven.
Door andere omstandigheden moest ik toch stoppen, en moest mij erbij neerleggen.
Echter is het zo dat de "kriebels" er nog steeds zijn, en nu, op mijn ouwe dag (69) overweeg ik om weer eens te gaan (prive) lessen in een manege. De "angst" of onzekerheid is er nog wel, maar die is er nu voornamelijk vanwege mijn leeftijd, en weet niet of mijn botten bestand zijn tegen een eventuele valpartij :o
Nu vraag ik mij af of ik de enige ben die op latere leeftijd weer wil gaan paard of pony rijden. Is er
een grens?
Ik hoop wat reacties en meningen te mogen lezen, en alvast bedankt daarvoor.

Naat3
Berichten: 235
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:39

Gewoon doen, hartstikke leuk juist. En het is net als fietsen, dat verleer je nooit!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:39

Nee hoor, er is geen grens :-). Het hangt af van wat je zelf nog aankan :-). Gewoon proberen dus!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:41

nou...ik ben bijna 50...rijdt nog zelden.Ben er een jaar of vier geleden flink afgedondert en voel het nog :+
Angst heb ik niet alleen het idee dat ik mijn rug breek ofzo houd mij een beetje tegen om nog te rijden.
Wel jammer,jonge paarden inrijden vond ik altijd zo leuk,doe ik ook niet meer. ;(

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:41

Harstikke leuk dat je weer overweegt om te gaan rijden!
Ik denk zelf dat het vooral belangrijk is dat je een manege uitkiest waarbij je je prettig voelt bij de manier van lesgeven en waar de sfeer je aanstaat. Dan is het namelijk ook makkelijk om je 'kriebels' te uiten. Zeg gewoon dat je je een beetje bezorgd maakt over een eventuele valpartij en dat je wat angstig bent in verband met je leeftijd.

Een goede manege zal er zorg voor dragen dat je dan op het juiste paard terechtkomt!

Misschien is dit topic ook leuk voor je om in mee te praten: [HK] Op latere leeftijd (weer) gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:42

Doen! +:)+
Ja, misschien ben je (u?) gevoeliger voor breuken, maar dat geldt ook voor vallen van het keukentrapje en de stoeprand.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:42

Jeetje wat leuk zeg! Ik denk dat je er nooit te oud voor bent zolang je je lichamelijk nog goed voelt. Ik zou dan eerst weer eens op een super braaf dier aan de Longe beginnen om het gevoel weer een beetje terug te krijgen. En volgens mij is het net als fietsen, je verleert het niet echt, het moet alleen weer een beetje opgefrist worden.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 18-08-14 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:43

mijn stiefvader een maand geleden na 30 jaar weer begonnen met het volgen van lessen, ging echt goed! eerste les al gegaloppeerd...

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:45

Ik heb wel eens gelezen dat er groepslessen 50+ zijn! Misschien is dat een idee voor u?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:46

gewoon een manege opzoeken en dan lekker gaan rijden
desnoods enkel stapritjes, het is net als fietsen en zwemmen, je verleert het nooit
succes

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:49

Gewoon doen! Bepaal uw eigen grens met wat u allemaal wel/niet wilt/kunt/durft en ga niet over de grens heen als u het niet vertrouwd. Paardrijden is voor de plezier.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:59

DOEN!!!! Zo leuk om dit topic voorbij te zien komen!
Net vanmiddag voor het eerst weer eens op een van mijn paarden gestapt na maanden niet rijden!
Ik ben 61, heb een pensionstal met nog 15 eigen paarden waar ik eigenlijk nooit meer op rijd!
DOEN DUS... voelt echt lekker!
Natuurlijk wel een paard nemen wat betrouwbaar is, daar worden wij te oud voor, want stel je dondert er vanaf en breekt iets, geneest dat minder snel als bij de jonge generatie!
Ik heb er eigenlijk nog voldoende staan waar ik op zou kunnen rijden, maar tijd ontbreekt vaak.

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:01

DOEN! mijn Oma van 80 gaat ook weer paardrijden! :D Zolang u het lichamelijk nog vol houd waarom niet?

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:01

Trouwens, als de angst voor het eraf vallen u echt dwars gaat zitten, is mennen dan niet een idee? Dan bent u toch met paarden bezig.

LinekeP

Berichten: 342
Geregistreerd: 03-06-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:02

Ik ben ook nog maar 12, maar tot 3 jaar geleden was ik bang voor bijna alle dieren. Ik vond paarden toen al het einde, ik was echt wel bang, maar nu gaat het echt veel beter en ga ik na de vakantie wel op paardrijden. En als u de kriebels nog voelt en het graag zou willen dan houdt niemand je tegen.
Niemand is te oud om te gaan paardrijden, u bepaaldt de grens.

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 18:04

Lovealmar schreef:
DOEN! mijn Oma van 80 gaat ook weer paardrijden! :D Zolang u het lichamelijk nog vol houd waarom niet?

Echt waar !!??......
Heeel veel dank voor jullie positieve en stimulerend reacties. Oh en zeg maar "jij" tegen "u"hoor haha.
Ik zal zeker gaan uitkijken naar een goede manege bij mij in de buurt (Drenthe), en wellicht dat ik mijn eerst "rondje" aan de longeer mag rijden, en dan langzaam aan het rijden en vertrouwen gaan opbouwen.
Nogmaals bedankt !
Ik houd jullie op de hoogte:-)

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:04

ik ben zelf een 50+ hebben thuis ijslanders en rij nog fanatiek.
onder vrienden van ons een man die op zijn 50e is begonnen en nu nog steeds rijd,is inmiddels 85.

dus gewoon doen

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:06

Hoe ouder hoe gekker zeggen ze...grapje. Maar kan u het schelen als u wil paardrijden gewoon doen.

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:07

Jovanos45 schreef:
Lovealmar schreef:
DOEN! mijn Oma van 80 gaat ook weer paardrijden! :D Zolang u het lichamelijk nog vol houd waarom niet?

Echt waar !!??......
Heeel veel dank voor jullie positieve en stimulerend reacties. Oh en zeg maar "jij" tegen "u"hoor haha.
Ik zal zeker gaan uitkijken naar een goede manege bij mij in de buurt (Drenthe), en wellicht dat ik mijn eerst "rondje" aan de longeer mag rijden, en dan langzaam aan het rijden en vertrouwen gaan opbouwen.
Nogmaals bedankt !
Ik houd jullie op de hoogte:-)

Ja mijn Oma wil weer gaan rijden! :D

Ik weet niet waar je in Drenthe woont maar de Eswal in vries kan ik aanbevelen! heb daar met plezier een aantal jaartjes rond gereden!

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:09

Echt top!

Ik ben ook de jongste niet meer (48) en heb een beperking, mijn evenwichtsorgaan functioneerd niet naar behoren.
Elke keer als ik opstap, doe ik dat met een dosis angst. Maar de drive op toch op te stappen is altijd groter.
En wat voelt dat goed als ik weer gereden heb.

Kan me je gevoel van: `ik wil graag`heel goed voorstellen.
Gewoon doen. Braaf paard zoeken met fijne begeleiding, en genieten.

Als je eerst een keertje wil proberen zonder enige verplichting.... ik woon ongeveer 30 km bij Emmen de grens over en heb hele brave dames staan waar je met alle plezier een rondje op kunt komen rijden.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:10

Jovanos: als je er zin in hebt, gewoon rustig aan beginnen. Zoek een manege waar je je prettig voelt, ga evt. eerst eens enkele lessen bekijken en bespreek daar wat je graag wilt. Bijvoorbeeld beginnen met lessen van een half uur aan de longe en zo lichaam en geest weer opbouwen. ;)

Ik ben zelf nu 54, ben op mijn achtste begonnen maar heb ook tussentijds lang niet gereden. Ik merk dat mijn conditie en balans minder goed zijn dan vroeger maar naarmate ik meer rijdt, komt dat echt weer terug. Ik doe alleen waar ik me goed bij voel, de ene dag kan dat meer zijn dan de andere maar ik geniet er wel van. Kijk anders maar eens op dit topic, dan zal je zien dat je zeker niet de enige bent!
[HK] Op latere leeftijd (weer) gaan rijden?

Mosquito1980
Berichten: 62
Geregistreerd: 15-07-11
Woonplaats: Caxito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:13

He, das toevallig.

Ik zit namelijk aan hetzelfde te denken. Was fanatiek in de jaren 70 en 80, sinds 84 niet meer gereden.
Ik ben "nog maar" 53 en wil graag weer eens rijden, denk ik ook wel: waar? en hoe? ook een beetje bang voor vallen. 8-)

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:15

dan zou ik westernlessen aanraden, om verschillende redenen. op manege's zijn de paarden veel ingesteld op de staart van voorganger, de ruiter heeft zeker als beginner heel weinig te vertellen en heeft maar mee te "hobbelen" met wat de groep doet. Met western lessen is het echt je zelf rijden op paarden die dat ook gewend zijn, ze reageren dus veel beter op de ruiter, zowel met de zit, de teugels als stem.

het gaat ook veel gemoedelijker vind ik zelf, er is weinig moeten bij en je hebt er zelf 100% de hand in, bij de "gewone" manege paarden is dat vaak heel hard werken om dat een beetje voor elkaar te krijgen.

verder zou ik zeggen, je gaat nog steeds voor je eigen LOL dus als het je niet bevalt gewoon zeggen.

Anoniem

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:18

Mijn beste vriend waarmee ik buitenritten begeleid had 20 jaar niet meer gereden. Meegenomen naar mijn vorige paard en voor de lol een rondje gereden. Nou echt hij reed weg alsof ie gisteren voor het laatst gereden had! Nu heeft je weer een eigen paard, geeft ie af en toe les en begeleiden we veel buitenritten samen. Hij is nu 48.

Laat je niet tegenhouden door je leeftijd!

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:19

Ik vind het super leuk en hartstikke stoer dat je weer wil gaan rijden! En waarom niet!

Idd opzoek naar een manege waar ze jou goed begrijpen. Met een verleden van eigen paarden heb je toch een beetje een idee van hoe je een paard wil rijden. Maak ze dat duidelijk.

Anders behandelen ze je zometeen nog als een complete kinderlijke beginner, wat (waarschijnlijk) erg frustrerend Is.