Te bol voor je knol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:13

Wanneer ben je te zwaar voor je paard? Ondanks de (grappig bedoelde) titel is dit geen ‘fat shaming’ topic! Gebaseerd op het topic ‘Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn’ en twee eigen ervaringen (zie hieronder), wil ik een discussie starten over het (over)gewicht van de ruiter.

Gisteren heb ik me werkelijk op zitten vreten van ergernis. Een dik vrouwtje reed op de manege op een pony. Ik ken haar niet persoonlijk maar zie haar wel vaker rijden, meestal op een paard. Ziet er niet fraai uit, haar vetrollen komen tijdens het doorzitten (wat ze overigens niet kan) tot in haar nek. Goed, dat tot daar aan toe – ik ben zelf ook niet de slankste en ben verre van een perfecte ruiter. Gisteren reed ze op een pony die een stukje kleiner was dan haar gebruikelijke paardje. Terwijl zij reed, zat ik op de tribune en heb niet in het bijzonder op haar gelet (mijn vriend reed op dat moment ook). Totdat ze wilde afstappen!

Dit deed ze niet erg vlot, waardoor ze een moment flink met haar hele gewicht aan de linkerkant van de pony hing. De pony zakte letterlijk door en moest even verstappen om niet om te vallen. Wat doet die d*kkerd? De pony straffen omdat hij niet stilstond! Ze ging er opnieuw opzitten en met opzet aan de linkerkant hangen. En weer erop. En weer hangen. Op dat moment wilde ik er wat van gaan zeggen, maar het beestje wist de laatste keer gelukkig stil te blijven staan, waarna ze hem beloonde en de rijbak verliet.

Nog een ander voorbeeld, van een paar weken geleden. Er loopt hier een enorm ‘ronde’ kerel rond die weleens les geeft aan beginnende ruiters. Hem heb ik weleens kort gesproken, aardige man. Ik ging er altijd vanuit dat hij zelf niet meer reed, al dan niet vanwege zijn gewicht. Tot hij laatst op een vosruin kroop en het zwoegende beest in een ‘pirouette’ dwong door met zijn xxx aantal kilo’s aan een kant te gaan hangen. Het was niet eens een echte pirouette, het was half omvallen (over het buitenbeen ook nog).

Zelf heb ik geen overgewicht, maar ben niet de lichtste en rijd ook niet geweldig. Ik weet dat een zwaarder iemand dan ik met een betere zit (mijn vriend bijvoorbeeld) een paard minder tot last is. Maar ergens houdt de compensatie van rijkunst voor ruitergewicht toch gewoon op? Mijn bovengenoemde voorbeelden waren duidelijk mensen met overgewicht, maar ik doel ook op bijvoorbeeld zeer lange mensen met een voor hun lengte normaal gewicht (zoals vriendlief). Nogmaals, dit is dus geen topic om mensen met overgewicht aan de schandpaal te nagelen, het gaat gewoon om mensen die voor hun paard te zwaar zijn!!

Specifieke vraagjes van mijn kant: hoe groot en zwaar moet een normaal bespierd paard zelf zijn om het gewicht van zijn ruiter te kunnen dragen? Bestaat er een soort formule om dit te schatten? Wanneer vinden jullie jezelf te zwaar voor een paard? Hoe merken jullie dat?

Benieuwd naar jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:17

Leven en laten leven.

Zelf rij ik op het moment niet meer, vanwege mijn gewicht, maar als ik weer terug ben op mijn oude gewicht, wil ik wel weer gaan rijden.
Veel mensen vinden dat je niet meer dan 80 kilo mag wegen om op een paard te stappen, maar er is veel meer om op te letten.

Afbeelding

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:20

Ik kan me er ook wel aan ergeren. Zag er van de week weer 1 op een fjord dat ik dacht: kun je niet op jezelf gaan zitten opzo?

Ik begrijp dat er duizenden oorzaken zijn voor overgewicht, maar vind niet dat je op een gegevne moment nog op een paard moet stappen. die kan er ook niets aan doen.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:22

Ben ik het mee eens. Er zit een grens :j Ik heb nu nog overgewicht, maar zal niet zomaar op een paard stappen, wil ik ze niet aan doen. Eerst aan mijzelf werken, met als beloning dat ik ooit weer eens mag samenwerken vanaf de rug van het paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:23

Die formules werken trouwens ook niet, zoals de 15 of 20% regel; dan zou ik 240 kilo mogen wegen om op mijn paard te stappen. :')

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:24

Ik vind dat dat van veel verschillende dingen afhangt, soms zie ik iemand rijden waarvan ik denk zow hey die kan beter een groter paard kiezen dan eentje van 1.60, maar er zijn ook wel mensen met overgewicht die het paard gewoon heel weinig storen, als ik dan zie hoe er op sommige maneges gereden wordt door mensen die normaal op gewicht zijn denk ik dat het paardje liever iemand op zijn rug heeft die iets zwaarder is dan iemand die het bit zowat door de mond trekt. Het hangt erg van de situatie af. Ik bedoel dit trouwens niet beledigend tegen mensen met overgewicht of manege ruiters. Er is natuurlijk wel een grens, ik hoop altijd maar dat die mensen dat uit respect voor het paard zelf ook weten
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 27-10-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:25

Zizipicoleo schreef:
Ondanks de (grappig bedoelde) titel is dit geen ‘fat shaming’ topic!

haar vetrollen komen tijdens het doorzitten (wat ze overigens niet kan) tot in haar nek.

Wat doet die d*kkerd?

Nogmaals, dit is dus geen topic om mensen met overgewicht aan de schandpaal te nagelen,


Klinkt anders niet heel vriendelijk. Ik rij op dit moment niet vanwege mijn gewicht, maar dit is aan de ruiter zelf... die beslissing kan je niet voor een ander maken.

Bespiering van paard en ruiter, rijvaardigheid etc. hebben allemaal invloed op het maximum gewicht. Er zijn een aantal formules te vinden op internet... maar deze zijn net zo betrouwbaar als BMI (niet dus).
Laatst bijgewerkt door Wistaire op 27-10-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:25

Ik kan niet begrijpen dat mensen met overgewicht toch voor eigen plezier kiezen op een paard te stappen, sorry :o
Dan kan je nog zo goed mee zitten of bewegen, overgewicht is overgewicht, het haalt er geen kilo's af...

Nu is het uiteraard afhankelijk van wat voor gewicht je hebt en op wat voor paard je gaat zitten (foto van op het trekpaard lijkt me bijvoorbeeld niet te zwaar). Maar ik zou zelf nooit met 80+ kilo op een paard gaan zitten :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:25

Ik denk niet dat er echt een vast systeem is. Ik ben 1.70 en weeg bijna 90 kilo. Ik rijd regelmatig een haf van 1.30 maar een erg stevig dier. Met hem merk ik absoluut geen last en pas ik er ook nog goed op.

Afbeelding
Mijn paard is 1.63 en een stuk slanker. Op hem lijk ik ook veel groter. Bij het opstijgen (dus aan 1 kent hangen) merk je dat hij da moeilijker vind. Mijn verzorger die ongeveer even zwaar als ik zal zijn heeft hem nog niet met zadel gereden, maar als ik haar een voetje geef zodat er dus geen 1-zijdige druk is en zij zonder zadel rijd is er niets aan mijn paard te merken en rijd hij vrolijk rond.

Naar mijn mening hangt dus veel van ruiter en paard opzich af.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:27

15 of 20?
Ik heb altijd 10% geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:27

Ik denk dat als je zwaarder wordt je gewicht wel een aantal echte beperkingen richting het paard met zich meebrengt, Zo moet je een grotere zittingmaat nemen en niet in te kleine zadels blijven rijden omdat je anders teveel op de lepel zit en daar je paard echt finaal mee in de prak kunt rijden. Een grotere zittingmaat betekent vaak echter ook een langer zadel, en niet elk paard heeft daar de ruimte voor, dus in dat geval kan het echt niet. Ook boomloos wordt door elke fabrikant afgeraden boven de 70-80 kilo, zelfs al gebruik je extra dikke pads; het is gewoon niet verantwoord naar het paard toe en de inlages kunnen die puntbelasting niet meer verdelen. Dus er zitten echt grenzen aan wat nog wel/niet meer kan qua gewicht.

Wat ik zelf erg treurig vind is wat ik al een paar keer voorbij heb zien komen op foto's: een ruiter die breder is dan het paard zelf breed is. Dan weet je gegarandeerd dat het paard last krijgt van elke gewichtsverschuiving, omdat het zwaartepunt van de ruiter al snel echt met vele kilo's naast die van het paard komt te liggen. En dan nog: als je als ruiter breder bent dan je paard en je moet en zal per se rijden: doe het instappen en uitstappen dan in vredesnaam aan de hand en blijf in een clinic/wedstrijdsituatie tussen de verschillende onderdelen niet op je paard zitten. Zo'n foto staat me ook nog bij van een ruiter die breder was dan haar paard en tijdens wedstrijdonderdelen bleef zitten, terwijl het paard helemaal doorgezakt in zijn banden hing (de hals en schoft hingen een stuk lager tussen de schouderbladen). Dan ben je echt je paard in de vernieling aan het helpen, want niets is slechter voor een paard dan hangen in de pezen/banden als de spieren hem niet meer in vorm kunnen houden.

Laatst zag ik trouwens ook foto's van een erg fors persoon die een paard te koop aanbood (categorie ruiter 100+ kilo) dat al jaren door die persoon bereden was. Ik vroeg me af: zou je zo'n paard dan kopen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-15 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:29

Ik weeg meer dan dat veel mensen mij soms schatten, het gewicht zit ook vooral op mijn bovenbenen. Ik stap ook zeker niet op elk paard. Punt 1, dit vind ik niet eerlijk tegenover het paard in kwestie, punt 2 het ziet er ook niet uit.

Maar ik rij wel, ik schommel rond de grens vanwat bedrijven acceptabel vinden voor een buitenrit, willen zij mij op een kleine pony laten gaan dan ga ik niet mee. Ik vind dat je eerlijk naar je zelf en het paard moet kijken. Ook vind ik dat het ene paard meer kan hebben dan een ander paard.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:29

Zeker is er een grens en ik vind het soms jammer te zien dat er veel mensen zijn met flink overgewicht die toch op een paard stappen. En ja, ik heb ook flink overgewicht gehad en in die tijd niet gereden. Voelde niet goed, een dier belasten met dat gewicht.

In topics als deze is het wachten op de zin 'een slank iemand kan een paard ook belasten met een verkeerde zit'. Kan zo zijn, maar dat maakt een zwaardere ruiter niet ineens een mindere belasting. Wat ik ook soms les 'jamaar, ik ben zwaar door medicijngebruik, mag ik dan niet meer rijden?' Ik vind inderdaad van niet. Wat de reden van het overgewicht ook is, dat maakt de extra last die het paard mee moet sjouwen er niet minder op.. En persoonlijk zou ik er dus niet voor kiezen om dan op een paard te gaan zitten.

We hoeven echt niet allemaal maatje 34 te passen (heb ik zelf ook niet) maar je paard letterlijk opzadelen met een veelvoud aan overtollige kilo's vind ik persoonlijk niet okee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:29

Het is alleen een fabeltje dat een [ras] persé een sterkere rug heeft dan bijv. een KWPN'er.
Zo zie ik ook heel veel zware mensen op weke Friezenruggen zitten, want dat is een 'groot paard', terwijl deze naar mijn mening beter op een compacte Haflinger kunnen zitten.

Ik vind overigens bepaalde bewoordingen in de OP verre van netjes.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:29

Zizipicoleo schreef:
Wanneer ben je te zwaar voor je paard? Ondanks de (grappig bedoelde) titel is dit geen ‘fat shaming’ topic! Gebaseerd op het topic ‘Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn’ en twee eigen ervaringen (zie hieronder), wil ik een discussie starten over het (over)gewicht van de ruiter

.......

Zelf heb ik geen overgewicht, maar ben niet de lichtste en rijd ook niet geweldig. Ik weet dat een zwaarder iemand dan ik met een betere zit (mijn vriend bijvoorbeeld) een paard minder tot last is. Maar ergens houdt de compensatie van rijkunst voor ruitergewicht toch gewoon op? Mijn bovengenoemde voorbeelden waren duidelijk mensen met overgewicht, maar ik doel ook op bijvoorbeeld zeer lange mensen met een voor hun lengte normaal gewicht (zoals vriendlief). Nogmaals, dit is dus geen topic om mensen met overgewicht aan de schandpaal te nagelen, het gaat gewoon om mensen die voor hun paard te zwaar zijn!!

Specifieke vraagjes van mijn kant: hoe groot en zwaar moet een normaal bespierd paard zelf zijn om het gewicht van zijn ruiter te kunnen dragen? Bestaat er een soort formule om dit te schatten? Wanneer vinden jullie jezelf te zwaar voor een paard? Hoe merken jullie dat?

Benieuwd naar jullie reacties.


Volgens mij geen discussie uit 'eigen' ervaring..... En volgens mij zijn er genoeg topics wbt gewicht van ruiters.

Maar... of ik mezelf te zwaar vindt? Ja, wel voor een D-pony. Nee, niet voor een trekpaard. Waar merk je dat aan? Als je paard dus moeite heeft met zijn/haar evenwicht. Maar weer ook volledig afhankelijk van de rijkunsten van de ruiter. Dus wat mij betreft niet met een formule te bepalen.

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:31

amkeVH schreef:
15 of 20?
Ik heb altijd 10% geleerd.


Met 10% zou de gemiddelde man niet meer op een warmbloedpaard kunnen stappen. Dus ik denk niet dat dat op gaat, want dan zouden er maar heel erg weinig mensen paard 'mogen' rijden :x

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:33

@KoudbloedKim: precies, mijn vriend weegt sowieso minstens 80 kilo maar uit niks blijkt dat zijn (grote) merrie last heeft van dat gewicht... Terwijl ik soms wel bang ben dat ik slecht ben voor haar rug of zo. Kan daar echt paranoïde over zijn... En als je dan jouw Kim ziet (mooie foto trouwens, ik vind koudbloeden echt geweldig :D !), die zal toch nog wel meer gewicht kunnen dragen dan een KWPN'er?

@Wistaire: je hebt gelijk hoor, daar was ik me ook van bewust tijdens het schrijven... maar èn ik kwabbel zelf ook een eind weg met veel bewegingen die ik maak :+ , èn ik maakte me te boos over deze specifieke gevallen om het anders te formuleren.

@Andere reageerders: wow het gaat te snel, kan niet direct allemaal antwoorden!

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:34

@KBK mijn vraag is alweer achterhaald zie ik, never mind! :+

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:36

amkeVH schreef:
15 of 20?
Ik heb altijd 10% geleerd.


Dat lijkt mij niet kloppend.

Beetje paard is neem een gemiddelde zo'n 600 kg, bij 10% mag daar maar iemand van 60 kg op maximaal. Nou dan kan half rijdend Nederland z'n hobby aan de wilgen hangen.

Vuistregel of stelregel is mooi maar kijk vooral naar je eigen kunnen en je paard.

Ik heb een haflinger van 1.43, die is sterk, ouderwets gebouwd maar heeft een weke rug.
Daar ga ik dus geen zware ruiter op zetten of iemand die haar in de weg zit qua rijden, beide keren te belastend.

De haflinger hier boven is trouwens niet stevig, dat dier is gewoon te dik. Die zal niet meer gewicht kunnen dragen daardoor, belasting is door het overgewicht van het paard al hoog.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:40

Er is natuurlijk een grens. De voorbeelden die je noemt (hoewel subjectief geschreven) kunnen idd niet.
Maar paarden zijn niet van suiker. Een beetje grote vent kan makkelijk 90+kg wegen. Op een fijne pony zal dat wat moeilijk worden maar als je naar de westernsport kijkt rijden die hun quarters (en een westernzadel is ook niet licht) moeiteloos.

Ik weet dat ze vroeger bij ons op de manege special grote brede stevige paarden (vaak tuiger/gelders en kruisingen) kochten om geschikte paarden te hebben voor de mannen.

Ikzelf heb licht overwicht maar mijn merrie lijkt het niet te hinderen, een stevige pony type haflinger loopt ook zo met me weg. Maar ik moet idd niet op kleine fijne pony's kruipen.

Die percentages, 10% lijkt me ook te weinig. Voor een gemiddeld paard mag men dan niet meer dan 50-60kg wegen. Sja, dan mogen enkel nog de professionele jockey's op hun paarden stappen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:42

Hier zijn al een hoop topics over geweest op bokt maar op een richtlijn te geven:
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/

Afhankelijk van het type paard moet je dus aan max 15-20% van het gewicht van het paard uitgaan.
Ideaal is 10% maar dit is idd voor veel combinaties niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:43

Hier staat een compleet artikel met alle onderzoeker naar ruitergewicht en paardengewicht: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/

Los daarvan wordt in de officiele formulie om te bepalen hoeveel ruitergewicht een paard kan dragen daar ook nog eens het over- en ondergewicht van het paard van afgetrokken. Zodra een paard een kilo te licht of te zwaar is mag hij dus weer minder dragen. Een te dikke pony is dus niet sterker (want 'steviger gebouwd') maar juist zwakker omdat hij de halve ruiter ook al de rest van de dag meesjouwt als hij niet aan het werk is.

Wat ik sowieso gek vind is het argument 'max 20% van het paardengewicht inclusief tuigage klopt niet want dan zou heel Nederland moeten stoppen met rijden'. Nee, het klopt wel; als je vanuit het dier kijkt is dat inderdaad zo, dan zou heel Nederland of moeten stoppen met rijden, of moeten lijnen voor ze aan boord klimmen, of een paardenras moeten zoeken met een stevigere bouw.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:43

Ik vind mijzelf ook echt te zwaar op dit moment en daarom rijd ik niet. Ik wil eerst aardig wat afvallen. Maar dat betekent niet dat ik een ander veroordeel of beoordeel op wat ze doen. Er komt veel meer bij kijken dan een getal. Ik kijk liever naar een te zwaar iemand die het dier lekker voor elkaar heeft, dan een slank iemand die zaagt, schopt en trekt aan zo'n paard.

Mensen zien het allemaal te zwart wit. Jij bent een bolle vreetkikker dus jij mag niet rijden. Waar slaat dat op? Bemoei je lekker met je eigen zaken en zodra jij perfect bent mag jij mij bellen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:44

Mallow schreef:
Ik kan niet begrijpen dat mensen met overgewicht toch voor eigen plezier kiezen op een paard te stappen, sorry :o


Dit. Met enige nuancering: combinaties waarbij ruiter en paard geen fijne 'match' zijn.
Ik ga ook niet op een Welsh sectie A zitten ondanks dat ik het geweldige dieren vind. Ik heb een paard, want dat past. :Y)
Beetje gezond verstand en zelfkennis.
Maargoed, ik erger me ook aan aan mensen die met sporen rijden terwijl de benen alle kanten opwiebelen. Ook gezond verstand en zelfkennis...
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 27-10-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:44

Met de 10% regel pas ik ruim op de trekpaardjes waar ik mee rijd... :+ Jeej!

Nee, ik vind dat je helemaal gelijk hebt voor wat betreft gewicht ruiter. Als ik zie hoeveel mensen met zwaar overgewicht het ok vinden om op een Fjord, Haflinger, Tinker, etc. te stappen, vind ik het bijna om te huilen. Alleen omdat de paardjes te boek staan als 'sterk' moeten ze maar een ruiter van 100+ kg kunnen verdagen?
Als je dan zo graag je paardenhobby blijft beoefenen, ga dan lekker mennen...

Hulde aan de mensen met overgewicht die niet rijden tot ze een acceptabel gewicht hebben voor hun paard om te dragen! _/-\o_