Te bol voor je knol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:17

geerke schreef:
welsh cob is het,tenminste zijn vader....hij is redelijk stevig.Maar ik vind mezelf nu te zwaar.

Welsh cobs hebben ook wat meer massa dan een Arabier, maar zijn toch nog chique. Ik vind ze erg mooi. Jij kunt het beste zelf beoordelen of je te zwaar bent of niet. Ik zou dat niet weten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:18

Jildau schreef:
Maar hoe weet je of iemand onder de 80 kilo is? Denk dat mensen zich daar erg op verkijken..

En dan speelt ook weer overgewicht mee.
Iemand van 80 kan zwaar zijn maar hoeft niet te zwaar te zijn.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:19

Jildau schreef:
Maar hoe weet je of iemand onder de 80 kilo is? Denk dat mensen zich daar erg op verkijken..

Neem aan dat je dat zelf wel weet. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om op verantwoorde wijze paard te rijden. Dat is niet de verantwoordelijkheid van een ander. Het maakt dus geen bal uit hoeveel een ander denkt dat je weegt.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:11

Nou omdat mensen hier zeggen dat ze andere personen tot 80 kilo op hun paard laten rijden en zwaarder niet..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:13

Jildau schreef:
Nou omdat mensen hier zeggen dat ze andere personen tot 80 kilo op hun paard laten rijden en zwaarder niet..


Nou ja, voor sommige paarden is dat gewicht gewoon te zwaar. Ik denk dat het voor mijn Sam ook aardig zwaar is. Maar Fi zal er niets om geven.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:22

Dat is het zeker en dat snap ik. Maar ik lees hier dat mensen zeggen dat ze alleen anderen op hun paard laten rijden wanneer ze niet zwaarder zijn dan 80 kilo maar ik vraag me af hoe je dat ziet / kan inschatten bij een ander. Ik kan wel zien wanneer iemand extreem overgewicht heeft natuurlijk maar niet wat het gewicht van iemand is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:23

Nee ik ook niet. Ik zie wel mager, of slank, of volslank/gezet, of dik. Of heul dik.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:24

Jildau schreef:
Dat is het zeker en dat snap ik. Maar ik lees hier dat mensen zeggen dat ze alleen anderen op hun paard laten rijden wanneer ze niet zwaarder zijn dan 80 kilo maar ik vraag me af hoe je dat ziet / kan inschatten bij een ander. Ik kan wel zien wanneer iemand extreem overgewicht heeft natuurlijk maar niet wat het gewicht van iemand is.

Dat kun je toch gewoon vragen?

Als ik voor een keer iemand anders laat rijden luistert dat niet zo nauw. Maar gaat iemand regelmatig mijn paard bijrijden dan bespreek ik dat wel met diegene.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:27

Het enige wat je kunt doen om gewicht te bepalen is mensen op de weegschaal zetten, op het oog kun je echt niks zeggen.... Hier schat men mij altijd rond de 60 kilo. Pffff, think again :+ Ik mag dan een redelijke soepstengel zijn, lengtecentimeters geven al gauw kilo's.
Om daadwerkelijk overgewicht te kunnen meten zit je al aan de vetpercentagemetingen. Al het andere is giswerk.

Eerder werd genoemd dat mensen zelfinzicht en gezond verstand moeten gebruiken bij het bepalen of ze op een paard passen te ja of te nee. Dat lijkt mij echt de essentie :) Jammer genoeg ontbreekt het juist daar vaak aan.

Bambiliny

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:20

Ik had ooit ergens gelezen dat er een berekening is op basis van de hoogte/gewicht van je paard. Hoeveel het dier dan kon dragen.

Ik kon mij nog herinneren dat een paard van 1.70 en 650-700 kilo, een ruiter kon dragen van maximaal 75 kilo.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:29

Bambiliny schreef:
Ik had ooit ergens gelezen dat er een berekening is op basis van de hoogte/gewicht van je paard. Hoeveel het dier dan kon dragen.

Ik kon mij nog herinneren dat een paard van 1.70 en 650-700 kilo, een ruiter kon dragen van maximaal 75 kilo.

Maar dat klopt toch niet? Dan kunnen alleen lichte mannen paardrijden. Ik denk dat de meeste ruiters zwaarder zijn dan 75 kilo.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:32

Ik snap wel dat mensen met overgewicht willen paardrijden.
Beetje knol hobbelen kan iedereen. Suf achter elkaar of buitenrit.
Je hebt relatief weinig last van je gewicht, dat paard er moeite mee heeft deert niet.

Is simpel iemand met flink overgewicht gaat niet hardlopen want dan krijgt ie pijn in lijf
Met vele teamsporten komen ze niet lekker mee.

Blijft er zwemmen en paardrijden over.... 2 sporten waarbij je als obesitas-persoon zelf weinig last heb van gewicht.

Wat ik ervan vind...... vreselijk
Laatst bijgewerkt door tita op 29-10-15 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Bambiliny

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:32

Dat wil niet zeggen het goed is.

Ik heb het maar gelezen hoe of wat heb ik mij verder niet in verdiept. Ikzelf heb wel een bepaald gewicht waar ik niet boven wil komen, puur voor mijn paard zodat ik hem niet in de weg kan zitten (ik krijg snel dikke bovenbenen) En dat is zo niet handig.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:33

Als het om dierenwelzijn gaat ben ik zelf altijd redelijk hard. En ik zou willen dat meer mensen hun dier vóór hun eigen plezier zouden zetten.

Neem bijvoorbeeld geen hond als hij toch de hele dag alleen thuis zit.
Neem geen dier als je de dierenartskosten niet wilt of kunt betalen.
En ga ook niet op een paard zitten als je te zwaar bent. Heel simpel.

Ga niet een dier slachtoffer maken van jouw gebrek aan discipline..
De mensen die er écht niets aan kunnen doen dat ze dik zijn, zijn op één hand te tellen.

Bambiliny

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:37

Martine_R schreef:
Als het om dierenwelzijn gaat ben ik zelf altijd redelijk hard. En ik zou willen dat meer mensen hun dier vóór hun eigen plezier zouden zetten.

Neem bijvoorbeeld geen hond als hij toch de hele dag alleen thuis zit.
Neem geen dier als je de dierenartskosten niet wilt of kunt betalen.
En ga ook niet op een paard zitten als je te zwaar bent. Heel simpel.

Ga niet een dier slachtoffer maken van jouw gebrek aan discipline..
De mensen die er écht niets aan kunnen doen dat ze dik zijn, zijn op één hand te tellen.



Amen _/-\o_

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:40

Denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. De vraag die hier gesteld wordt is wanneer je te zwaar bent.

Ide1

Berichten: 6
Geregistreerd: 26-10-15
Woonplaats: Zeewolde

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:42

Dan heb ik nog wel een vraagje aan jullie. Ik ben zelf 196 en weeg 96 kg. (heel normaal voor mijn lengte) heb qua vetpercentage zelfs ondergewicht. Veel lichter ga ik er dus niet op worden. Kan ik dan wel gewoon rijden?

Bambiliny

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Arnhem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:45

Ik denk dat het ook te maken heeft met type paard en de bouw/hoogte van het dier.

Zelf zou ik afraden om met 96 kg op een bloederig dier van 1.65 te klimmen

Freedom30
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:52

Nou kijk als jij met wat overgewicht een beetje rond hobbelt op je stevig gebouwde paard. Lekker doen en veel plezier vooral maar ik vind niet dat als je fanatiek wedstrijden doet veel overgewicht mag hebben. Gewoon omdat het niet past, je ziet ook geen veel te dikke turnsters op de balk zeg maar.
Maar ieder moet gewoon doen waar hij zin in heeft en vooral eerlijk naar je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:53

Ide1 schreef:
Dan heb ik nog wel een vraagje aan jullie. Ik ben zelf 196 en weeg 96 kg. (heel normaal voor mijn lengte) heb qua vetpercentage zelfs ondergewicht. Veel lichter ga ik er dus niet op worden. Kan ik dan wel gewoon rijden?

Ik vind dat te zwaar voor vrijwel elk paard ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:55

Freedom30 schreef:
Nou kijk als jij met wat overgewicht een beetje rond hobbelt op je stevig gebouwde paard. Lekker doen en veel plezier vooral maar ik vind niet dat als je fanatiek wedstrijden doet veel overgewicht mag hebben. Gewoon omdat het niet past, je ziet ook geen veel te dikke turnsters op de balk zeg maar.
Maar ieder moet gewoon doen waar hij zin in heeft en vooral eerlijk naar je paard.

Waarom is 'rondhobbelen' wel toegestaan en wedstrijd dan niet? Net of je bij het 'rondhobbelen' je paard niet overbelast. Een combinatie afkeuren op 'het plaatje' slaat nergens op. Als iemand 1.50m is en 70 kilo weegt (dan zullen er heus wat rolletjes hangen), maar op een paard rijdt dat dat gewicht kan hebben, zie ik niet in waarom die persoon niet op wedstrijd mag verschijnen maar wel mag 'rondhobbelen'.

Rare redenatie.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:55

Ide1 schreef:
Dan heb ik nog wel een vraagje aan jullie. Ik ben zelf 196 en weeg 96 kg. (heel normaal voor mijn lengte) heb qua vetpercentage zelfs ondergewicht. Veel lichter ga ik er dus niet op worden. Kan ik dan wel gewoon rijden?

Volgens Bokt niet :7 Zelf weeg ik meestal tussen de 85/90 kilo, zou ook al een grensgeval zijn :')

Maar mijn paard heeft een stokmaat van 1.82 m dus kan makkelijk...wij zijn een hele mooie combi en zit hem zeker niet in de weg!
Oh ja en ik rijd ook wedstrijden, dan is overgewicht helemaal taboe op Bokt.... al scoor ik wel goed tussen de witte hekjes *D

Dus Bokt kijk naar het hele plaatje :) paard afstemmen op lengte/gewicht!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:57

tita schreef:
Ik snap wel dat mensen met overgewicht willen paardrijden.
Beetje knol hobbelen kan iedereen. Suf achter elkaar of buitenrit.
Je hebt relatief weinig last van je gewicht, dat paard er moeite mee heeft deert niet.

Is simpel iemand met flink overgewicht gaat niet hardlopen want dan krijgt ie pijn in lijf
Met vele teamsporten komen ze niet lekker mee.


Moet zeggen dat je bij voetbal ook wel steeds meer overgewicht ziet in de lagere teams.. 1x per week trainen en een halve wedstrijd meevoetballen leidt niet tot veel verbetering.

Kayleigh_ schreef:
Waarom is 'rondhobbelen' wel toegestaan en wedstrijd dan niet? Net of je bij het 'rondhobbelen' je paard niet overbelast. Een combinatie afkeuren op 'het plaatje' slaat nergens op. Als iemand 1.50m is en 70 kilo weegt (dan zullen er heus wat rolletjes hangen), maar op een paard rijdt dat dat gewicht kan hebben, zie ik niet in waarom die persoon niet op wedstrijd mag verschijnen maar wel mag 'rondhobbelen'.

Rare redenatie.


Voor die langetermijn slijtage door ruitergewicht zal rondhobbelen of een wedstrijd ook niet heel veel uitmaken denk ik zo. Tenzij het wekelijks een springwedstrijd is misschien.

Ide1

Berichten: 6
Geregistreerd: 26-10-15
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:01

listiglistje schreef:
Ide1 schreef:
Dan heb ik nog wel een vraagje aan jullie. Ik ben zelf 196 en weeg 96 kg. (heel normaal voor mijn lengte) heb qua vetpercentage zelfs ondergewicht. Veel lichter ga ik er dus niet op worden. Kan ik dan wel gewoon rijden?

Volgens Bokt niet :7 Zelf weeg ik meestal tussen de 85/90 kilo, zou ook al een grensgeval zijn :')

Maar mijn paard heeft een stokmaat van 1.82 m dus kan makkelijk...wij zijn een hele mooie combi en zit hem zeker niet in de weg!
Oh ja en ik rijd ook wedstrijden, dan is overgewicht helemaal taboe op Bokt.... al scoor ik wel goed tussen de witte hekjes *D

Dus Bokt kijk naar het hele plaatje :) paard afstemmen op lengte/gewicht!


Ik denk dat de verhouding spiermassa vs vet toch ook wel een rol speelt. Als je fijn meebeweegt en dus niet die loze massa alle kanten op laat slingeren zal het voor het paard toch ook wel anders zijn? Een shetlander zal het denk ik niet zo prettig vinden om mij op zijn rug te hebben :P

Bambiliny

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Arnhem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:05

Ide1 daar ben ik het mee eens, is alleen wel een punt dat te zwaarlijvige mensen wel een paarde rug belasten. en waar ligt die grens