Te bol voor je knol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyR

Berichten: 1517
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:28

Waar komt die "met 20% kan heel Nederland stoppen" vandaan? Want ik heb deze variant alleen met 10% gelezen..

Ik denk dat ik over het algemeen wel in de 10% regel pas excl. tuig. Maar het gaat nu vooral om overgewicht. Maar er zijn toch ook genoeg lange mensen, elke cm is een extra stukje gewicht. Er wordt nooit wat over hen gezegd als ze op een paard zitten. Als je lang en slank bent kan je alsnog zo de 80kg aantikken, zeker onder de mannen.
Dus als iemand klein is en overgewicht heeft zal dit alsnog op hetzelfde gewicht uitkomen. Maar dit wil niet per definitie zeggen dat het paard het niet aan kan.

Ik vind het vooral een lastig onderwerp. Als je nou wat te zwaar bent (dan heb ik het niet over obese) ontspannen kan je enkel goed bij de paarden en je paard zit onwijs goed in zijn bespiering en kan je houden, dan snap ik dat je opstapt.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:30

TS, als je een nuttige discussie op wilt zetten in dit topic met respect voor de mensen met overgewicht, zou ik ze niet 'dikkerds' en 'bol' noemen. Het is een erg interessant onderwerp en erg leerzaam om van verschillende kanten een mening hierover te horen, maar mensen met overgewicht horen even goed met respect behandeld te worden.

Overgewicht en rijden vind ik van de combinatie afhangen. Een erg goede maar zware ruiter met veel gevoel voor het rijden zal minder schade aanbrengen dan een lichter persoon zonder ritmegevoel. Natuurlijk moet er ergens een streep getrokken worden, maar om nou zo zwart-wit in procenten te berekenen wat nog wel en niet kan is wel erg drastisch.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:35

Ketly schreef:
Natuurlijk moet er ergens een streep getrokken worden, maar om nou zo zwart-wit in procenten te berekenen wat nog wel en niet kan is wel erg drastisch.

Drastisch en erg zwart-wit maar wellicht tegelijk ook wel goed. Als je het ziet als leidraad is er niet zoveel mis mee denk ik. Lijkt mij meer dan prima dat men nadenkt over of het een verantwoorde keuze is om op een paard te gaan zitten. Kom je boven de 10% of 15% voor mijn part uit, prima heb ik geen waarde oordeel over. Maar denk vooral zelf na waarom je denkt dat het verantwoord is. Als zo'n zw/w percentage aanzet tot denken dan is er wat mij betreft al een doel bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:38

KellyR schreef:
Maar er zijn toch ook genoeg lange mensen, elke cm is een extra stukje gewicht. Er wordt nooit wat over hen gezegd als ze op een paard zitten. Als je lang en slank bent kan je alsnog zo de 80kg aantikken, zeker onder de mannen.
Dus als iemand klein is en overgewicht heeft zal dit alsnog op hetzelfde gewicht uitkomen. Maar dit wil niet per definitie zeggen dat het paard het niet aan kan.


:D
Wat een gegoochel met lengte, breedte en dikte! In alle onderzoeken gaat het om gewicht. Dit is gemeten in verschillende onderzoeken met verschillende ruiters dus je kunt er van uitgaan dat er ook verschillende lengtes voorbij kwamen. Het punt was: wat gebeurt er met een paard als ruiter plus zadel meer dan zoveel kilo wegen? Het resultaat: nare dingen.

Als een ruiter van 100 kilo echt súpergoed zit, dan zorgt hij ervoor dat het paard alleen die 100 kilo voort hoeft te slepen en niet ook nog eens gehinderd wordt door onhandige armen en benen. En of hij nou lang was of kort of dik of juist dun, het gaat om die 100 kilo. Hoe die persoon verder de rest van zijn lichaam beweegt, komt daar nog eens bovenop als meer of minder belasting - maar je kunt 'een goede zit' nooit aftrekken van die 100 kilo. En dat is een truukje dat ik helaas net iets te vaak voorbij zie komen.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:39

Ir111 schreef:
Ketly schreef:
Natuurlijk moet er ergens een streep getrokken worden, maar om nou zo zwart-wit in procenten te berekenen wat nog wel en niet kan is wel erg drastisch.

Drastisch en erg zwart-wit maar wellicht tegelijk ook wel goed. Als je het ziet als leidraad is er niet zoveel mis mee denk ik. Lijkt mij meer dan prima dat men nadenkt over of het een verantwoorde keuze is om op een paard te gaan zitten. Kom je boven de 10% of 15% voor mijn part uit, prima heb ik geen waarde oordeel over. Maar denk vooral zelf na waarom je denkt dat het verantwoord is. Als zo'n zw/w percentage aanzet tot denken dan is er wat mij betreft al een doel bereikt.


Met zwart-wit bedoel ik dat er van dat aantal procenten wordt uitgegaan. Hoe jij het beschrijft geeft het meteen al een heel ander doel. Natuurlijk zijn die procenten goed om aan te geven waar ongeveer de grens ligt, maar zoals eerder beschreven hangt het van de ruiter en de combinatie af. Ik wil geen namen noemen, maar er is iemand op bokt met overgewicht die prima presteert in de grand-prix. Aan deze dame mag menig ruiter een voorbeeld nemen aan hoe zij haar paarden door de baan stuurt.
Laatst bijgewerkt door Ketly op 27-10-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:40

De 10% regel zou ik niet halen met mijn pony, de 15% ook niet. Eerlijk gezegd geloof ik daar ook niet in, want ik zie aan mijn pony dat hij geen moeite heeft om mij te dragen. Hij is gezond en heeft een goede conditie. Ook heeft hij geen last van zijn rug.

Toch heb ik sinds een tijdje het idee dat ik wel wat te zwaar aan het worden ben. Ik zie het niet zozeer aan mijn pony, maar wel aan het zadel wat iets krap wordt. Dus misschien dat toch maar als motivatie gebruiken om toch wat kilo's af te vallen.

Toch blijft het iets lastigs vind ik. Aan de ene kant heb je de gevallen die duidelijk passen, aan de andere kant de gevallen die duidelijk niet passen. Lastig zijn de gevallen in het grijze gebied, wanneer heeft het paard er nou echt last van? Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is goed naar je paard te blijven kijken en kritisch naar jezelf te zijn.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:41

Ik vind 80kilo aan ruitergewicht wel echt de max. Voornamelijk voor mensen die verschillende paarden rijden. Er zijn voldoende paarden die dat kunnen tillen, zeker voor een keertje. Met een eigen paard kan je eenvoudiger kiezen voor een paard die bij jouw gewicht past, maar toch zou ik ook daar er boven de 85kilo zeker niet meer opklimmen. Als je bij elk paard moet bedenken of hij/zij je gewicht aankan, met het risico van niet, is de lol er toch gauw vanaf? Ik snap niet dat er mensen zijn die zo egoistisch zijn om hun eigen plezier boven die van het paard te stellen. Voor mij als 'meerdere paarden ruiter' was het plezier door de bezorgdheid in ieder geval weg en mijn extra kilo's en ik rijden al jaren niet meer.

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:42

pure egoisme!

Ik heb altijd geleerd 10%, en dan nog moet je naar het ras en bouw kijken!

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:45

Ketly schreef:
Natuurlijk zijn die procenten goed om aan te geven waar ongeveer de grens ligt, maar zoals eerder beschreven hangt het van de ruiter en de combinatie af.

Eens. Al denk ik dat het meer van het paard afhangt dan van de ruiter. Een stevig dier dat veel bodem dekt (brede borst, kortere benen) zal meer gewicht -zonder nadelige gevolgen- kunnen dragen dan een smal hoogbenig dier denk ik.


Lieke schreef:
De 10% regel zou ik niet halen met mijn pony, de 15% ook niet. Eerlijk gezegd geloof ik daar ook niet in, want ik zie aan mijn pony dat hij geen moeite heeft om mij te dragen. Hij is gezond en heeft een goede conditie. Ook heeft hij geen last van zijn rug.

De onderzoeken die gedaan zijn zijn -voor zo ver ik begrepen heb- uitgegaan van (ernstig) versnelde slijtage. Niet van een paard dat instort. Als je paard rugpijn heeft of zichtbaar moeite heeft de ruiter te dragen dan zul je als paardenliefhebber wel wijzer wezen dan op te stappen.

Het gaat juist om de sluipende, lange termijnschade die veroorzaakt wordt door te zware ruiters. Schade die je paard dus niet binnen een week, maand of half jaar teruggeeft aan je. Maar waar je pas veel later het effect van terug ziet.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:46

Ach, de titel rijmde gewoon grappig en vroeg of laat ontploft ieder topic over ruitergewicht, ongeacht hoe netjes de titel of de openingspost ook is. Mensen mogen mij op een forum best onbeschoft vinden, het is immers zo makkelijk om op een forum te zeggen wat je in het echt niet zou doen. Net als de meesten hier ben ik geen heilige.

Ik bedenk me net iets anders trouwens. Het vrouwtje dat ik beledigde in het eerste voorbeeld in de OP heb ik dus niet zo goed bekeken tijdens het rijden, maar het zou kunnen dat ze het beestje tijdens het rijden helemaal niet zo in de weg zat. Uit het afstappen bleek pas dat ze te zwaar was voor het beestje. Zou zij door te blijven rijden dit beestje sterker kunnen maken, zodat het ook bij het afstappen geen of minder last heeft van haar gewicht, of maak je dan de rug kapot? Bij de man uit het tweede voorbeeld liep het paard de hele tijd al zichtbaar moeilijk, dat moet op de lange termijn rugproblemen opleveren.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:48

Nikki schreef:
pure egoisme!

Ik heb altijd geleerd 10%, en dan nog moet je naar het ras en bouw kijken!

10% is wel echt bizar weinig. Dat betekent dat ik met mijn 70 kg een paard van minimaal 700 kg zou moeten hebben, en dan heb ik het nog niet over tuigage gehad. Dat wordt lastig hoor, en dat haalt mijn paard echt niet. Een gemiddeld paard weegt ~500-600 kilo, dat wil zeggen dat mensen van max 55 kilo + tuig zouden mogen rijden. Dat is wel heel weinig.

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:49

Ongeacht of jij dat weinig VIND.... het IS het beste voor je paard.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:52

Het beste IS als je er helemaal niet op gaat zitten. Maar ja, daaraan voldoet dan ook weer bijna geen enkele paardenliefhebber....

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:56

Ik dus wel ;)

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:56

Eigenlijk zijn wij dus allen te bol voor onze knol... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:00

Ir111 schreef:
De onderzoeken die gedaan zijn zijn -voor zo ver ik begrepen heb- uitgegaan van (ernstig) versnelde slijtage. Niet van een paard dat instort. Als je paard rugpijn heeft of zichtbaar moeite heeft de ruiter te dragen dan zul je als paardenliefhebber wel wijzer wezen dan op te stappen.

Het gaat juist om de sluipende, lange termijnschade die veroorzaakt wordt door te zware ruiters. Schade die je paard dus niet binnen een week, maand of half jaar teruggeeft aan je. Maar waar je pas veel later het effect van terug ziet.


Dat vind ik ook het lastige aan mensen die zeggen 'het is een grijs gebied, je moet gewoon goed naar je paard kijken en als het goed voelt, is het oke'.
Over het algemeen is het niet oke maar merk je dat niet, omdat je als mens niet in 1x 20 kilo zwaarder wordt. Elke twee, drie weken komt er misschien een kilootje bij. Het paard blijft voor het oog precies hetzelfde, maar hij wordt op een gegeven moment wat slomer. Dus wordt hier een topic geopend met de vraag hoe je een paard wat meer energie kan geven via voer. Er wordt wat kunstmatige extra energie in gepompt en dan is er een peesprobleempje. Dan lichte slijtage aan de benen enz. enz. enz.. En voor alles is wel een oorzaak te bedenken, maar het feit dat het paard al jarenlang 3 of 4 keer per week in de bak loopt of lekker lange buitenritten maakt met een overmaat aan kilo's aan boord wordt vergeten.
Ik ken een dierenarts die om die reden gestopt is met de paarden: ze werd gewoon gek van de klanten die geen zelfinzicht hadden in hun gewicht en klanten die geen grenzen kenden in hun ambities (ik heb een paard dus wil ik rijden dus als hij een peesprobleem of rugprobleem heeft en mag stappen aan de hand dan mogen rustige stapritjes toch ook, dan leg ik er toch gewoon een gelpad onder...?)

Juist bij zulke sluipende problemen als overgewicht bij mensen zie je weinig instortende paarden - net als wanneer jij met overgewicht aan boord stapt en je paard loopt vanaf dat moment altijd hetzelfde dus het zal wel goed zijn. Waarschijnlijk niet: waarschijnlijk loopt hij met een ruiter die 30 kilo lichter is beter. Alleen 'afgaan op hoe het paard voelt' is bij heel veel paardenproblemen niet genoeg, en chronische overbelasting is daar helaas een van.
Ik vind het ook altijd weer apart als ook ruiters met een goed gewicht helemaal verliefd worden op een loodzwaar Spaans zadel of recreatiezadel of westernzadel en uit passie voor het zadel 15 kilo extra op hun paard leggen waardoor ze ineens wél te zwaar worden. Dat vind ik misschien nog wel treuriger dan mensen die het niet lukt om die 15 kilo af te vallen. Want de schade die het gewicht van dat zadel toevoegt had gewoon stomweg voorkomen kunnen worden.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:06

xyzutu2 schreef:
Ir111 schreef:
De onderzoeken die gedaan zijn zijn -voor zo ver ik begrepen heb- uitgegaan van (ernstig) versnelde slijtage. Niet van een paard dat instort. Als je paard rugpijn heeft of zichtbaar moeite heeft de ruiter te dragen dan zul je als paardenliefhebber wel wijzer wezen dan op te stappen.

Het gaat juist om de sluipende, lange termijnschade die veroorzaakt wordt door te zware ruiters. Schade die je paard dus niet binnen een week, maand of half jaar teruggeeft aan je. Maar waar je pas veel later het effect van terug ziet.


Dat vind ik ook het lastige aan mensen die zeggen 'het is een grijs gebied, je moet gewoon goed naar je paard kijken en als het goed voelt, is het oke'.
Over het algemeen is het niet oke maar merk je dat niet, omdat je als mens niet in 1x 20 kilo zwaarder wordt. Elke twee, drie weken komt er misschien een kilootje bij. Het paard blijft voor het oog precies hetzelfde, maar hij wordt op een gegeven moment wat slomer. Dus wordt hier een topic geopend met de vraag hoe je een paard wat meer energie kan geven via voer. Er wordt wat kunstmatige extra energie in gepompt en dan is er een peesprobleempje. Dan lichte slijtage aan de benen enz. enz. enz.. En voor alles is wel een oorzaak te bedenken, maar het feit dat het paard al jarenlang 3 of 4 keer per week in de bak loopt of lekker lange buitenritten maakt met een overmaat aan kilo's aan boord wordt vergeten.
Ik ken een dierenarts die om die reden gestopt is met de paarden: ze werd gewoon gek van de klanten die geen zelfinzicht hadden in hun gewicht en klanten die geen grenzen kenden in hun ambities (ik heb een paard dus wil ik rijden dus als hij een peesprobleem of rugprobleem heeft en mag stappen aan de hand dan mogen rustige stapritjes toch ook, dan leg ik er toch gewoon een gelpad onder...?)

Juist bij zulke sluipende problemen als overgewicht bij mensen zie je weinig instortende paarden - net als wanneer jij met overgewicht aan boord stapt en je paard loopt vanaf dat moment altijd hetzelfde dus het zal wel goed zijn. Waarschijnlijk niet: waarschijnlijk loopt hij met een ruiter die 30 kilo lichter is beter. Alleen 'afgaan op hoe het paard voelt' is bij heel veel paardenproblemen niet genoeg, en chronische overbelasting is daar helaas een van.
Ik vind het ook altijd weer apart als ook ruiters met een goed gewicht helemaal verliefd worden op een loodzwaar Spaans zadel of recreatiezadel of westernzadel en uit passie voor het zadel 15 kilo extra op hun paard leggen waardoor ze ineens wél te zwaar worden. Dat vind ik misschien nog wel treuriger dan mensen die het niet lukt om die 15 kilo af te vallen. Want de schade die het gewicht van dat zadel toevoegt had gewoon stomweg voorkomen kunnen worden.


Maar het kàn ook door andere dingen komen, die sloomheid... En stel, het paard laat helemaal niets blijken en je bent toch langzaam bezig hem kapot te rijden... Bah, ik word daar totaal paranoïde van! En het enge is: misschien terecht...!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:09

Ik rijdt zelf al een hele tijd niet meer en op dit moment vind ik mijzelf daar ook veel te zwaar voor.
Wel ben ik in de zomerperiode bijna dagelijks op concoursen te vinden als fotograaf.

Ja, er zijn mensen waarvan ik denk, jij bent te zwaar en het is niet eerlijk naar je paard omdat je het in de weg zit.

Maaaaaaaar..... ik zie daarentegen enorm veel 'slanke' mensen die hun paard (door houding en zit) vele malen meer leed aan doen, dan de zogeheten 'volslanke' mensen (uitzonderingen daar gelaten uiteraard).

Of is het ineens, ik ben slank dus ik kan als een krant voorover gebogen op mijn paard gaan zitten, scheef gaan zitten, met mijn benen zwabberen, niet door kunnen zitten, maar dat is allemaal niet erg omdat ik geen overgewicht heb?
Persoonlijk vind ik dat minstens net zo erg en soms nog wel erger.

Jildau

Berichten: 9411
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:14

Dan ben ik zeker weten echt enorm egoistisch want ik mag op geen enkel paard rijden (misschien nog op een trekpaard) als ik mij aan die regels zou houden.

Ik ben hier zeer onzeker over geweest want ik wilde mijn paard geen pijn doen en heb ook een periode niet gereden omdat ik vond dat ik eerst moest afvallen. Op mijn streefgewicht ben ik echter nog lang niet en denk ook niet dat ik dat ooit ga halen. Wel ben ik weer gaan rijden omdat meerdere mensen zeiden dat ik mij niet zo aan moest stellen en het prima kan. Nu ik deze reacties lees twijfel ik daarover.

Denken jullie, heel eerlijk, bij dit plaatje: dit kan écht niet?

Afbeelding

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:17

Je behoort gewoon te PASSEN op het paard dat je rijdt, en dat gaat wel wat verder dan alleen je lichaamsgewicht. Dat is in pure kilogrammen wel te meten, maar ook je lengte kan je in de weg zitten.

Ook een vlieggewicht past, indien qua lengte te lang, maar qua gewicht prima, qua hulpen niet meer goed op een wat kleiner paard of pony. Je benen steken dan te ver onder de buik uit. Om maar iets te noemen. Een zwabberend lang bovenlichaam (geen onafhankelijke zit)kan een paard of pony ook volledig uit diens balans halen.

Je moet altijd kijken naar het geheel, de combi op zich.

Mensen zijn echter wat dat betreft weinig zelfkritisch en vergeten idd. ook het gewicht van het harnachement mee te nemen.

Ieder topic over te dik of te zwaar wordt steeds door de aangesproken groep als "aanvallend" beschouwd, terwijl het in feit niet over het gewicht op zich gaat (want dat moet iedereen voor zich maar zelf weten) maar over het effect op het paard.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:18

Nikki schreef:
pure egoisme!

Ik heb altijd geleerd 10%, en dan nog moet je naar het ras en bouw kijken!

Dus op mijn arabier van 1,47 en 450 kilo mag alleen iemand van 45 kilo (incl kleding en zadel)??

En op mijn Fjord van 1,42 en 400 kilo iemand van max 40 kilo....

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:18

In mijn opinie, lekker egoïstisch blijven Jildau ;)
Maar ja, wie ben ik.....

Jildau

Berichten: 9411
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:22

Honeybee schreef:
In mijn opinie, lekker egoïstisch blijven Jildau ;)
Maar ja, wie ben ik.....


Ik denk dat veel lichte mensen bijvoorbeeld 80 kilo als heul erg zwaar zien terwijl de gemiddelde vent, lange vrouwen maar ook vrouwen met 'rondingen' daar al heel gauw aan zitten. Heb zelf wel meegemaakt dat iemand zei dat er niemand van 80+ kilo op haar paard mocht zitten en dan wel mij vroeg terwijl ik wel zwaarder ben. ;) Denk dat het beeld wat iemand van een bepaald gewicht heeft vaak niet klopt.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:23

Nikki schreef:
Ongeacht of jij dat weinig VIND.... het IS het beste voor je paard.


En wie ben JIJ dan wel niet om dat te bepalen?

Als je nou je mening onderbouwen kan zou het nog wel interessant zijn maar ik lees alleen maar een lekker puh ik blijf wel onder de 10% regel reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:24

Jildau schreef:
Honeybee schreef:
In mijn opinie, lekker egoïstisch blijven Jildau ;)
Maar ja, wie ben ik.....


Ik denk dat veel lichte mensen bijvoorbeeld 80 kilo als heul erg zwaar zien terwijl de gemiddelde vent, lange vrouwen maar ook vrouwen met 'rondingen' daar al heel gauw aan zitten. Heb zelf wel meegemaakt dat iemand zei dat er niemand van 80+ kilo op haar paard mocht zitten en dan wel mij vroeg terwijl ik wel zwaarder ben. ;) Denk dat het beeld wat iemand van een bepaald gewicht heeft vaak niet klopt.
Nou inderdaad!
[naam] is lang en slank en rijdt op een slanke Fries, maar hij weegt wel tussen de 80 en 85 kilo.
En dat past prima.