Te bol voor je knol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:53

Hier zijn centrale topics voor. ;)
Bovendien is hier eerder een foto weggehaald van iemand die zonder toestemming andermans foto plaatste, dus daaruit kun je opmaken dat dat niet gewenst is.

Awwijk24
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-11-15
Woonplaats: nnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:14

claudiadvx schreef:
Graag antwoord op mijn vraag :) ik vraag geen reactie op de foto


Het is gewoon onfatsoenlijk een foto te plaatsen van iemand anders zonder toestemming. Als je dat doet kan je er reacties op verwachten en terecht.

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:31

Iedereen zeurt er maar over,ik vind zelf dat een eigenaar ongeacht hoe zwaar die is op zijn paard gaat zitten,het is wel zijn of haar paard leven en laten leven,diegene moet dat zelf maar weten,ik zou er nooit iets over zeggen,een trekpaard kan echt wel wat gewicht dragen,bij ons op de manege hebben ze zon Trekpaard aangeschaft voor de zwaar gewichten motto kunnen die ook rijden.

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:33

claudiadvx schreef:
Graag antwoord op mijn vraag :) ik vraag geen reactie op de foto



Shetten zijn sterk,moet kunnen hoor.

Wat betreft foto´s plaatsen volgens mij hebben er meerdere dat weleens gedaan,moeten we hier nu over aan het vallen blijven.
Foto´s kan iedereen op slaan hier en elders plaatsen op sites en zo,wil je dat niet zet dan ook geen foto´s online.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:35

blackflicka schreef:
Iedereen zeurt er maar over,ik vind zelf dat een eigenaar ongeacht hoe zwaar die is op zijn paard gaat zitten,het is wel zijn of haar paard leven en laten leven,diegene moet dat zelf maar weten,ik zou er nooit iets over zeggen,een trekpaard kan echt wel wat gewicht dragen,bij ons op de manege hebben ze zon Trekpaard aangeschaft voor de zwaar gewichten motto kunnen die ook rijden.


Natuurlijk moet de eigenaar dat zelf weten maar daar gaat het niet echt over. Gaat erom wat nu verantwoord is voor het paard. En iedereen heeft daar een andere mening over. En ik vindt persoonlijk niet dat paardrijden een recht is dus in dat opzicht ook niet voor iedereen. Er zijn grenzen en tja waar trek je die grens voor iedereen anders. Dat kan jij zeuren vinden maar een ander mag daar een mening over hebben. Natuurlijk kunnen zou jou of een ander niet verbieden op een paard stappen. Maar het feit dat ze het niet met jouw mening eens zijn wil nog niet zeggen dat ze zeuren.

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:36

Ik had het over die foto´s maar goed ik houd erover op.
Ik vind wel dat een trekpaard echt wel wat kan hebben,bij ons op de manege rijdt een man op dat paard van zon 140 kilo en das op een manege het zou wel kunnen denk ik zo.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:39

blackflicka schreef:
Ik had het over die foto´s maar goed ik houd erover op.
Ik vind wel dat een trekpaard echt wel wat kan hebben,bij ons op de manege rijdt een man op dat paard van zon 140 kilo en das op een manege het zou wel kunnen denk ik zo.


Dat is jouw mening iemand van dat gewicht hoort naar mijn idee niet op het paard. Ga er dan achter zitten en eerst aan jezelf werken. Punt is dat je met zoveel gewicht naar mijn idee ook niet goed mee kan bewegen waardoor het nog eens veel zwaarder wordt.

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:45

Volgens de manege kan het,het is gewoon een bels paard die kunnen dat volgens hun hebben.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:49

blackflicka schreef:
Volgens de manege kan het,het is gewoon een bels paard die kunnen dat volgens hun hebben.


Tja hij kan het houden maar of het ook echt verantwoord is voor het paard is want anders. Als je gaat wachten tot ze letterlijk door de benen zakken heb je die grens natuurlijk erg ver overschreden.
Bij mij zou de max toch wel 100 kilo zijn ook voor een belg. Komt nog een zadel bij en kleding ruiter end dan zit je ook zo aan de 110 kilo.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 02:26

Persoonlijk vind ik 140 ook wel erg veel klinken.
100/110 toch wel de max lijkt me.
Juist eigenlijk voor een manegepaard waar een ruiter toch nog minder goed mee zit.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 07:21

Moderatoropmerking:
Bij deze een herhaling van een eerdere moderatoropmerking : Het is niet de bedoeling om in dit topic individuele gevallen te bespreken. Er is een centraal topic om foto's van jezelf te laten beoordelen. Foto's van anderen horen hier überhaupt niet thuis. Graag dus de discussie algemeen verder zetten.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:50

Ik zat net een westernfilmpje te kijken, verreweg de meeste quarters/paints paarden zijn tussen de 1.45 en 1.55. Daar zitten volwassen gespierde kerels op, die wegen zo 80 kg, met een zadel van 20/25 kilo en dan komt de kleding en de rest van de uitrusting er nog bij (das ook zo een kg of 5/10) . Het zou me ernstig verbazen als er een working quarter/paint tussen loopt die dagelijks minder dan 100 kg draagt.
En die dieren lopen dagelijks een uur of 10 in ruig terrein tot op hoge leeftijd.

Ik kan wel raden wat die heren / dames denken als ze deze discussie lezen..

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:35

Die lachen zich een breuk. Al ben ik het niet met western eens. Heb een hekel aan paarden die op 2 worden opgeleerd...
Anderzijds zou ik wel de Ijslanderwereld eens willen opgooien. Allemaal volwassen mensen op kleine pony's. Maar die pony's worden met gemak op 25-30 nog bereden...

Ik denk dat 15% een mooie richtlijn is om aan te houden. Mijn paard van 1m62 en 500kg zou dan 75kg mogen dragen. Dat lijkt me een realistisch cijfer.
Zelf weeg ik trouwens 55kg.

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:44

Ik ben een zware ruiter met ook nog eens een flinke lichamelijke beperking, ik heb 2 fjorden. Ze krijgen bijna dagelijks beweging/training op de grond, zijn verwend tot en met. We nemen ze mee wandelen, zwemmen, vakanties etc. Af en toe maak ik een stapritje van maximaal 15 a 20 minuten. Als zwaardere ruiter heb je "letterlijk" meer stof om over na te denken, maar iedere ruiter moet goed nadenken.

Ik persoonlijk zie rijden als een beloning, mijn fjord heeft er veel lol in en geeft vaak aan meer te willen als dat ik aan kan. Het rijden geeft mij weer ontspanning in mijn spieren en mijn hoofd. Sommige paarden worden ingezet voor andere doeleinden als dressuur of wedstrijden, zo zijn er manege's speciaal voor epileptische, lichamelijk of verstandelijk beperkte mensen. Het is zo makkelijk te oordelen naar aanleiding van een foto.

Ik zie regelmatig dingen om ons heen waar ik mijn vraagtekens bij heb , zowel uitgevoerd door zwaardere als lichtere ruiters.

Al met al is mijn persoonlijke mening dat je moet kijken naar het type paard, het gewicht van de ruiter en daarop de arbeid aanpassen. Maar deze discussie is een strijd die niemand gaat winnen totdat er helemaal niet meer paard gereden wordt.

CharleyT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:44

blackflicka schreef:
Ik had het over die foto´s maar goed ik houd erover op.
Ik vind wel dat een trekpaard echt wel wat kan hebben,bij ons op de manege rijdt een man op dat paard van zon 140 kilo en das op een manege het zou wel kunnen denk ik zo.


Triest voor het paard. De beste man moet eerst zelf kilo's kwijt. En dat het op een manege is wil niet zeggen dat het dus goed is.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:56

interessante discussie. Ik ben van mening: je paard in vorm, jij in vorm. je kunt van het paard niet verwachten dat hij elke dag zijn werk moet doen en dna zelf lui op de bank gaan zitten. Door zelf te sporten krijg je ook een stuk bewustwoording en waardering voor je paard als hij net even verder gaat, net even dieper voor je, net dat stapje meer. En natuurlijk zijn er mensen die er niks aan kunnen doen echt is dat maar 1% van de totale bevolking. en als je zelf niet kan sporten kun je nog altijd letten op wat je eet. een te zwaar person kan nu eenmaal niet paardrijden.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:33

Ik kwam laatst een filmpje tegen van haflingers in Oostenrijk aan het werk bij het leger. Deze haflingers lopen gemiddeld 5 dagen per week door de bergen met 150 kilo bepakking op de rug. Ze worden meerdere malen per week gecontroleerd op gezondheid. En ze zien er super fit uit.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:24


Meloi_1990
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:51

Ooit ergens gelezen dat t wel per ras versxhilt bedoel een meisje van 13 die 50 kilo weegt ja daar voelt een grote boere knol vrij weinig van.. maar ga jij met 110+/- op een c pony stappen denk ik tsyah.... hier in de buurt ( even bij vermelden ik weeg zelf 63) is een manege die ijslandertjes gebruiken om buitenritten te doen. Zij geven aan dat iemans boven de 80 niet mag rijden. Liever ook niet als je 79 78 weegr dus zeg 70kg max... k heb geen idee welke richtlijnen je zou moeten hanteren maar ja t beesje heb t te voorduren...

xLyan
Berichten: 26
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:06

Je mag idd. ook niet vergeten dat iemand die minder zwaar is ook enorm veel schade aan kan richten bij een paard dan een zwaarder iemand die beter rijdt. En dan is er ook nog lengte en ras en bouw etc. wat allemaal een factor speelt.
Toch houdt het natuurlijk wel op bij een bepaald gewicht.
En laten we niet vergeten dat paardrijden ook fijner is voor de ruiter zelf als hij/zij geen enorm overgewicht heeft: je kan niet alleen op meerdere ruggen zonder schade aan te richten alleen al door je gewicht, maar je kunt ook beter (mee)bewegen op het paard. Dat is fijner voor jezelf en voor het paard!

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:02

blackflicka schreef:
Volgens de manege kan het,het is gewoon een bels paard die kunnen dat volgens hun hebben.



Ik heb zelf een bels gehad. die kunnen natuurlijk meer gewicht hebben dan een fjord. Al woog ik toen zelf 57 kilo en met mijn 1,80 lang leek ik net een magere spriet op het paard.
Maar ook hebben deze paarden een grens. En wat je veel ziet bij maneges waar ik deze paarden rassen echt niet geschikt voor vind menig bak is gewoon te klein om redelijk te kunnen rijden. Maar ook word hun rug vaak genegeerd. Met deze paarden rij je in een bak heel makkelijk rug blessure's. En dat wordt genegeerd en als er dan letterlijk ook nog koeien op gezet worden die ook nog eens lekker neer ploffen op die paarden en er maar geroepen wordt o dat kunnen die paarden wel hebben vind ik dat geen goede zaak. Zwaardere mensen die er verantwoord mee omgaan zouden prima een bels, shire, grote tinker, gelderse etc kunnen rijden.

Paardrijden is leuk maar geen verplichting. Als je zelf niet in kunt zien dat je onverantwoord bezig bent is het namelijk niet leuk meer iig niet voor het paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:10

Mooi filmpje van die haflingers.

Weet je. Nederland is een overdrijf land.
Alles is voortaan zielig.
Ijzers is zielig. Bit is zielig.
Een paard dat bijt een klap terug geven is zielig.
Mensen boven 60 kilo zijn zielig.

Maar ook op andere vlakken.
Kinderen mogen voortaan alles want die op de plek zetten is zielig.
Kinderen 10 kilometer naar school fietsen is zielig.
Een leraar die ze op onfatsoenlijk gedrag aanspreken is zielig.

En zo is er voortaan een hele generatie ontstaan die alles ziekig vinden voor hunzelf als ze eens ergens voor moeten bikkelen.
Maar dat ook doortrekken in het belachelijke naar een paard.

Ja op gewicht moet gelet worden.
Maar niet zo extreem als dat sommige graag zouden willen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:28

Bruintje, ik geef je helemaal gelijk qua instelling van de maatschappij en qua kinderen. Verschrikkelijk en men kan overdrijven.
Maar daardoor zie ik een klap op de neus eerder door de vingers, maar géén dikke kont op een te klein paard. De rug naar de knoppen rijden mag nooit oké zijn. Van corrigeren word je niet kreupel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:33

Zeg ik dan dat een te grote kont goed is?
Ik zeg dat er overdreven wordt.
Dat betekend niet dat je met 85 kg op een welshje van 140 gaat zitten.
Maar sommige hier zeggen al standaard dat alles boven 60 of 80 kg al niet meer kan.

En dan zie je dat filmpje van die haflingers. De western paarden met mannen. De top springtuiters boven de 80 kg die heel wat meer verwachten van een paard dan wij.
En dan Weet ik zeker dat de generatie watjes ook bij de paarden doorslaat.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:44

Nee ik gaf alleen aan dat alles kan, zolang het paard er maar geen blijvende schade van krijgt.