Te bol voor je knol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:55

bij ons is uiteindelijk alles goed gekomen, het was een harde leerschool voor mezelf. ik hoop dat mijn verhaal ook anderen kunnen sensibiliseren. Wees eerlijk over je gewicht en de stel de gezondheid van je paard/pony op de eerste plaats. Hij heeft jou niet gekozen maar jij hebt hem/haar gekozen. nu staat mijn pony niet meer op pensionstal maar bij ons thuis en ben ik er heel zuinig mee. we zijn voorzichtig aan het opbouwen.

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:44

nvanriet schreef:
ik heb de meeste pagina's doorlezen en zou graag mijn eigen verhaal plaatsen. ik heb zelf een grote normaal gebouwde pony. Toen ik die ongeveer 10 jaar geleden kocht woog ik ongeveer 60 kg. in de loop jaren is mijn gewicht gestegen (oa door 3 zwangerschappen) en werd mijn pony ook stouter. Niemand heeft mij in deze tijd gezegd dat dit aan mijn gewicht zou kunnen liggen. zowel de DA als mijn lesgever (in mijn ogen beiden professionals) zeiden daar niets van. tijdens mijn laatste zwangerschap heeft hij een peesblessure gekregen waardoor hij 2 jaar op rust heeft gestaan. nu ben ik hem terug aan het oppakken en ben ik ook bijna terug op mijn startgewicht. En weet je: mijn pony wordt terug braver en flinker en enkel mijn gewicht is veranderd. ik heb ondertussen niet op andere paarden gereden of les gevolgd.
Volgens mij kan je dus echt te veel wegen voor het comfort van een pony/paard, 1kg zal het verschil niet maken, maar het totale plaatje wel. In mijn geval vind ik het jammer dat er mij dat niemand heeft durven/willen zeggen. Nee ik bleef maar lessen volgen (en betalen) en de DA laten komen omdat mijn pony stout was. Beetje jammer.
Jeetje zeg, wel heel fijn dat het nu weer beter en fijner gaat! Dat een gewicht zoveel kan bepalen..

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:18

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil toch graag m'n mening geven.
Ik ben zelf aan de zware kant. Ik heb hiervoor op een manege gereden waarbij ik op een best wel klein paardje reed. Op een gegeven moment voelde het niet meer fijn aan en heb ik besloten om er mee te stoppen. Niet omdat ik het niet meer leuk vond omdat ik vrijwel elke keer het gevecht aan moest gaan met mezelf maar in het welzijn van het paard.
Nu ga ik volgende week weer starten. Ik weet dat de manege waar ik vroeger heb gereden het welzijn van het dier op een hoge plek heeft staan. Ik weet dus zeker dat ik niet op een klein iel paardje gezet word maar op een soort tank die makkelijk een gewicht van 100 kilo kan dragen.
Zelf stijg ik op met een trappetje. Niet omdat ik anders 3 keer m'n gewicht weeg maar wegens het welzijn van de paardenrug.
Het gaat dus voor mij om het welzijn van het paard en hoe je er zelf instaat.
Maar hoe er vooral in het begin word gesproken over zware ruiters vind ik een beetje beledigend

Bcroon
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:16

purny schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil toch graag m'n mening geven.
Ik ben zelf aan de zware kant. Ik heb hiervoor op een manege gereden waarbij ik op een best wel klein paardje reed. Op een gegeven moment voelde het niet meer fijn aan en heb ik besloten om er mee te stoppen. Niet omdat ik het niet meer leuk vond omdat ik vrijwel elke keer het gevecht aan moest gaan met mezelf maar in het welzijn van het paard.
Nu ga ik volgende week weer starten. Ik weet dat de manege waar ik vroeger heb gereden het welzijn van het dier op een hoge plek heeft staan. Ik weet dus zeker dat ik niet op een klein iel paardje gezet word maar op een soort tank die makkelijk een gewicht van 100 kilo kan dragen.
Zelf stijg ik op met een trappetje. Niet omdat ik anders 3 keer m'n gewicht weeg maar wegens het welzijn van de paardenrug.
Het gaat dus voor mij om het welzijn van het paard en hoe je er zelf instaat.
Maar hoe er vooral in het begin word gesproken over zware ruiters vind ik een beetje beledigend


Ik stap zelf ook meestal op met een trappetje dat is inderdaat beter voor de rug en een sterk paard kan makkelijk 100 kilo hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:12

Het ligt er ook aan hoe je het paard rijdt.
Als je met 60 kilo op een Fries gaat zitten en hem de hele tijd met het hoofd in de lucht rondjes laat sloffen, kan dat meer kwaad dan wanneer je met 80 kilo een paard over de rug rijdt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-04-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:50

Hangt ook van de rijstijl af en de balans. Ben jij een goede ruiter met een goede balans dan is het minder belastend voor een vrij jong en slank paard wat z'n spieren nog niet volledig ontwikkeld heeft. Met een scheve balans moet je zoiezo niet op een iel paardje gaan zitten.

Bcroon
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:41

KoudbloedKim schreef:
Leven en laten leven.

Zelf rij ik op het moment niet meer, vanwege mijn gewicht, maar als ik weer terug ben op mijn oude gewicht, wil ik wel weer gaan rijden.
Veel mensen vinden dat je niet meer dan 80 kilo mag wegen om op een paard te stappen, maar er is veel meer om op te letten.

[ Afbeelding ]


Kan toch gewoon zie geen probleem als jij het leuk vind moet je het doen

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:49

Ik begrijp het niet. Mensen die te zwaar zijn en op een paard gaan zitten. Wat mij betreft mogen manege's veel strenger zijn in hun toegangseisen voor ruiters. Welzijn van de dieren moet altijd voorop gaan en als je te zwaar bent kan je ook altijd gaan mennen, grondwerk doen enz :-).

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:07

Bij sommige maneges is er een grens

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:13

Ik ben er zeker voor dat maneges een grens hebben. Ik ben ooit eens ergens geweest waar een vrij stevige vrouw op een fjord reed en er zelf van overtuigd was dat fjorden hartstikke sterk zijn. Oké ze zijn sterk, maar dat paardje was zo iel gebouwd. Het zag er gewoon niet uit.
Gewoon je verstand gebruiken en bij twijfel navragen!

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:49

Weer een eeuwige discussie punt dit.
80 kilo en anders ben je te zwaar?
Wat een onzin. Menig mannelijke ruiter is al snel 90 kilo.
Zoals al eerder gezegd hier.het ligt er aan hoe je rijdt.
Ik heb weleens mensen zien rijden van Nog 50 kilo die het paard vreselijk in de weg zitten.
En nee.ik ben geen "dik"persoon.
Ik ben zelf 76 kilo.
Maar ik kan me hier vreselijk aan ergeren.als mensen zo reageren.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:55

Ik kan je alleen maar gelijk geven pikeur. Hoe zou het dan zitten met de westernpaardjes. Zo'n zadel weegt al gauw 25 kilo. Dus dan zou je mensen moeten hebben die niet zwaarder mogen wegen dan 65 kilo.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:57

Misschien zijn al die mannelijke manegeruiters wel te zwaar he, het is niet omdat het veel gebeurt, dat het daarom goed is...

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:09

Dus in theorie zou volgens een aantal van jullie mijn man al niet meer op zijn Fries gaan zitten...
Afbeelding

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:28

KoudbloedKim schreef:
Dus in theorie zou volgens een aantal van jullie mijn man al niet meer op zijn Fries gaan zitten...
[ Afbeelding ]



Ben je gek!! Maarten HOORT op Elske. En dat niemand het riskeert van iets anders te zeggen ;) O:)

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:44

Haha, het past ook gewoon prima hoor. :j
Maar ik probeer vooral te zeggen dat het echt per paard verschilt.
Kijk naar de rug, kijk naar hoe het paard loopt, hoelang het getraind is...
80 kilo op een 3-jarige, net zadelmakke Fries vind ik teveel, terwijl op een gespierde, uitgezwaarde Fries dat over het algemeen prima kan.
Maar er zijn altijd uitzonderingen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:47

Tja ieder maakt z'n eigen keuze en je hoopt dat men de goede keuze maakt voor het paard en niet voor het plezier van de ruiter. Of ik Maarten te zwaar vindt voor deze fries geen idee wel weet ik dat ik geen 80 kilo op mijn fries zou willen. Voor mij zou het persoonlijk wel uitmaken of iemand op een gezond gewicht zit of niet. Ik ben er van overtuigd dat het overgewicht wat de mens mee draagt ook meer belastend is voor het paard dan iemand van hetzelfde gewicht zonder overgewicht. Maar ook daar zijn de meningen over verdeelt. Sowieso vind ik de discussie alleen maar goed. Paardrijden moet ook voor het paard op langere termijn leuk zijn/blijven en zolang er een discussie over is wordt er over nagedacht en dat is alleen maar goed dat mensen een stilstaan bij wat gewicht kan doen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:09

Tigra
Spier is in verhouding zwaarder dan vet. Maar spier is mits goed gebruikt niet (zo) belastend voor paard.
Vet daarentegen is massa.....ehhhh zwart wit gezegd als een centrifuge dat beweegt mee met de beweging, de middelpuntvliedende (wow prachtig scrabble woord) dat brengt het paard uit balans.

Elin_

Berichten: 9653
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:12

Evelien__ schreef:
KoudbloedKim schreef:
Dus in theorie zou volgens een aantal van jullie mijn man al niet meer op zijn Fries gaan zitten...
[ Afbeelding ]



Ben je gek!! Maarten HOORT op Elske. En dat niemand het riskeert van iets anders te zeggen ;) O:)

Dit is natuurlijk een onzin argument.. omdat het die persoon is dat het niet kan.
Maargoed het past nog en hij lijkt me inderdaad niet te zwaar, maar dit zeg ik op basis van de gegevens en de foto's en niet op wie het is :)

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:29

Lijkt me logisch. :j