Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:36

Ayasha schreef:
Dat is inderdaad speculatie en geen die je bijzonder mooi staat. :) Met de huidige instructrice is die uitstap nl. nog maar één maal gemaakt. :) Een ander aanbod heb ik afgeslagen omdat ik daar zelf het nut niet van in zag. :)

Fijn dat het bij jou zo goed gaat.


Ik hoop van harte voor jou dat je inderdaad het gevoel hebt helemaal genoeg te hebben aan je huidige instructrice en dat je denkt ermee een stuk een verder te komen dan je nu bent. Blijkbaar was dat niet duidelijk.

Het was voor mij gewoon in tegenspraak met je eerdere berichten waar je liet uitschijnen dat je zeer regelmatig wat anders gaat proberen bij andere personen.

Ik ken je instructrice niet, daarom vermelde ik zelf al dat het speculatie was. Ik wilde vooral benadrukken dat het mijn mening is dat voortdurend behoefte hebben aan de mening van andere instructeurs toch wijst op een tekort van die jou. Ik wilde niet per se zeggen dat dat op jou van toepassing was.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:38

oji schreef:
Het verschilt ook per paard. Het ene paard is veel sneller van de leg als je een keer wat anders probeert als het andere. Het ligt ook aan het niveau van de ruiter...die moet ook niet in de war raken.
Ik les wekelijks bij een vaste instructrice. Die kent mijn paard op en top want zij heeft mijn paard 2 keer een aantal maanden gereden toen ik in de kreukels lag. Dat vind ik ideaal. Af en toe les ik bij een ander, maar vaak is dat dan samen met mijn vaste instructrice met haar paard, of bij intstruteurs waarbij ik weet dat zij ook lest. Dan blijf je wel in hetzelfde systeem, maar een ander paar ogen kunnen net andere accenten leggen. Ik ga ook wel eens kijken bij instructeurs die een totaal ander systeem aanhangen. Soms pik ik er iets van op dat ik denk, hé dat kan ik best eens proberen toe te passen...soms denk ik...over my dead body dat ik dit mee ga nemen....


Lijkt me een fijne aanpak Oji :j is inderdaad wat ik bedoel; dat er wel een rode draad is en vooral 1 persoon die het paard werkelijk kent en tot het einde (als het zo mag lopen) naast je kan staan!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:47

Dat was wellicht niet duidelijk. Voor deze instructrice had ik bijna wekelijks een andere ja. Dat was toen even een k*tperiode van zoeken naar eentje waar ik bij wilde blijven. Maar dat is dus gestopt toen deze voorbij kwam. Eentje is een paar keer terug gekomen gedurende die periode -in tegenstelling tot die wat letterlijk na de 1e keer bedankt zijn voor de moeite- maar daar heb ik na een les of 3 ook eerlijk tegen gezegd dat het gewoon niks voor ons was. (was de vriend van een goede vriendin van mij dus dat was wel even hopen dat hij dat goed op zou nemen maar gelukkig begreep hij dat gewoon. :D )

De andere lesgever heb ik flink wat langer gehad ( ik denk gedurende de gehele periode dat ik Pretty reed. ) en toen ben ik door ziekte lang moeten stoppen en tegen dat ik op de been was, was Sam er en kwamen er ineens veel veranderingen ineens (buiten Sam om) waaronder een verhuis waardoor ik ineens een uur van hem weg zat ipv 20 min. In de "tussen in" periode kwam ik wel nog bij hem op de manege/stal. Heb zelfs zijn paard nog een keer gereden geloof ik al ben ik een beetje warrig over de "tijdlijn" (alsin; of dat na of voor mijn ziekte was. :') ) maar met hem heb ik dus nog steeds plezierig contact. Die daarvoor heb ik gedurende mij gehele pony-tijd gehad. :D (maar dan spreken we over 2003 dus da's een heel eind terug.)
Dus het is echt niet zo dat ik elke 3 maanden een andere lesgever heb. :')

Gezien ik niet meer van plan ben te verhuizen is het wel de bedoeling nu een tijd te kunnen blijven hangen. :D Huidige is ook aan het helpen met het zadelmak maken van Terror. Daar zit ik nu op. (en wat is ze braaf!! <3 )

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:40

Er is voor alles wat te zeggen. En idd ben ik het er wel mee eens dat je instructeur wel de gelegenheid moet krijgen om jou en je paard tot "grotere hoogten" te krijgen. Dat gaat nu eenmaal niet in 1 x.

Maar ik ben het wel met Sizzle eens dat je dan wel een "goede" moet treffen. En niet iedereen is meteen in staat om dat goed te beoordelen.
Om onszelf maar even als voorbeeld te nemen. Inmiddels weet ik precies wat ik wil zien met les. (geen orunsysteem). Maar toen we History gingen inrijden, gingen we nog niet weg voor les op de trailer. Want ja, je hebt effectief maar een kwartier om te rijden. Dus lesten we bij 1 van de beschikbare instructeurs op stal. En toch ging dat niet goed. Snel mee gestopt. Maar als je die "bagage" niet hebt, dan weet je het ook niet.
Want het zijn geen meiden die L rijden of zo. Ze rijden beide Z of intermediair. Ze kunnen dus best wel wat. En toch wil ik bij geen van beide lessen. Het is niet mijn systeem.

Van de week reed Babette even op een paard van een kennis. Staat te koop wegens omstandigheden (die echt niet aan het paard liggen; het is een goed paard). Niveau Prix st George. Op t adres waar hij vandaan komt wordt vrijwel alleen met slof getraind. Het paard is enorm bespierd; giga breed front. Maar het adres waar hij vandaan komt worden paarden vrijwel uitsluitend op de slof getraind. Het is een enorm sterk paard.
Het paard is zo geconditioneerd dat het niet meer normaal kan stappen of draven. Alles is enorm verheven. Niet normaal. Moet ca 100.000 opleveren. Maar hij loopt in 1 houding. Geconditioneerd. Knap, maar niet zoals ik dat zou willen. Gelukkig heeft Babette dezelfde mening.

Ik heb mijn basis gekregen van een instructeur die geen lesgeefpapieren had (want dat was toen nog niet verplicht) Gewoon een man uit de praktijk, maar heel ervaren. Toen de Orun verplicht werd heeft hij ook even Dat systeem "geprobeerd" maar is daar snel vanaf gestapt.
Dus alles wat ik daarna aan instructeurs ervaarde was allemaal minder. Het sloot niet aan bij mijn gevoel.

Clinics doe ik in principe niet aan. Zonde van mijn geld vind ik dat. Toch heb ik de instructeurs waar we graag bij lessen via een clinic opgedaan.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:46

Ayasha, ik zei vorig jaar toch al dat zulke terror paarden juist met rijden braaf zijn :P
Die willen gewoon werken en leren :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:31

Sizzle schreef:
Ayasha, ik zei vorig jaar toch al dat zulke terror paarden juist met rijden braaf zijn :P
Die willen gewoon werken en leren :D

Blijkbaar! Stiekem toch wel een opluchting :D flinke frummel!

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:40

Misschien een hele blonde vraag? Maar wat is het Orun systeem? Leer je daar echt in een ander systeem lesgeven/rijden als bv Deurne? Ik dacht eerlijk gezegd dat het gewoon een opleiding was om je papieren in de avonduren te halen, maar niet dat er een andere wijze van rijden aan hing.

Om eerlijk te zijn, ik ken slechte en goede instructeurs die Orun hebben gedaan, ik ken slechten en goede instructeurs die Deurne hebben gedaan en ik ken ook slechte en goed instructeurs die Deurne nog in de oude meer spartaanse tijd hebben gedaan. Volgens mij staat of valt het met de ervaring van de instructeur, het oog om te zien wat er scheelt en het vermogen dat te vertalen naar een oplossing op basis van gevoel en ervaring. Of de didactische vaardigeheden aansluiten bij de leerling heeft volgens mij minder met goed of slecht te maken, maar meer met een klik. Ik las hierboven bv iets over iemand die een instructeur slecht vind als er lesgegeven wordt met stemverheffingen, nou dat vind ik dus bv totaal niet relevant. Als iemand zijn stem moet verheffen of zelfs een keer iemand verbaal een schop onder de kont moet verkopen om tot iemand door te dringen, vind ik dat helemaal prima.

Wat ik belangrijk aan een instructeur vind is dat ie naar het geheel kijkt. Ik wil een instructeur die veel ervaring heeft met jonge paarden opleiden tot all round sportpaard en waarvan ik vind dat tijdens die opleiding de paarden er fysiek en tussen de oren in balans uitzien. Dat het hele skala aan de orde komt op het moment dat het daar is. Ik hoef geen instructeur die mij de piaffe en passage aan kan leren, want dat is nog de zo ver van mijn bed show. Wel vind ik het belangrijk dat een instructeur over het totale proces meedenkt, zoals voeding, huisvesting, training/activiteiten buiten de echte dressuurtraining/les om, harnachement etc.

Van guru's die hun "eigen" methode aanhangen moet ik niet zo veel hebben. Voor mij vallen die vaak in de categorie "one trick ponies" Ik hoef geen instructeur die zich uitsluitend richt op rechtrichten of ala art2ride of academisch etc etc.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:41

Het Orun systeem is simpel gesteld: sturen op de buitenteugel. Bij de Orun (maar ook Deurne) opleiding wordt volgens het Duitse systeem lesgegeven. Oruninstructeurs hoor je ook altijd roepen: Binnenben Buitenteugelllllll :D :D :D
Mijn instructeurs hebben ook hun lesgeefpapieren en natuurlijk ook de Orun doorlopen maar zeggen dat je dat eigenlijk maar meteen moet vergeten.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:46

Ik zou willen dat wat meer mensen hun buitenteugel eraan hielden.
Mijn bijrijder is een super meid, maar dat met de buitenteugel eraan blijft een dingetje.
Als zij een paar keer achter elkaar gereden heeft loopt mijn paard meteen weer enorm over de schouder weg.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:56

De meeste ORUN instructeurs die ik gehad hebben kwamen alleen niet verder dan dat roepen.
En al hoewel het belangrijk is om je buitenteugel eraan te houden ... de focus vooral leggen op de teugels is bij het paardrijden niet verstandig... maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.
Ik denk ook niet dat er een echt ORUN systeem is... ORUN zal vast zeggen dat ze gewoon dressuur nastreven inderdaad wel in vooral Duitssysteem... maar vind de onderliggende kennis van de instructeurs die ik ken met dat papiertje vooral te summier... ze gaan er vaak vanuit dat paard gewoon zowat alles kan en als het niet lukt dan heeft paard 'geen zin' of is die 'tegendraads' etc.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:03

De basis van de Orun en ook Deurne opleiding is het Duitse systeem inderdaad Evelijn.
De focus ligt idd erg op de buitenteugel en de boodschap is af blijven van de binnenteugel Gevaar daarvan is dat men alles op die buitenteugel gaat doen. Krijg je scheve en strakke paarden van.

Bij de instructeurs die we nu hebben heb ik het woord buitenteugel in de les nooit meer gehoord (godzijdank).

Sizze: natuurlijk moet je uitzwaaien over de buitenkant voorkomen door begrenzen. Maar het gevaar van dat sturen op de buiten teugel is dat men al begint te sturen / begrenzen voordat het binnenbeen uberhaupt maar mee is. Wat ze dan proberen op te lossen door meer binnenbeen, waarbij je mensen dan ziet zwoegen / drijven om dat binnenbeen er maar onder te krijgen, terwijl het paard daar nauwelijks de ruimte voor krijgt.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:11

Aha, mijn bijrijder heeft het probleem dat ze stuurt met haar binnenteugel en de buitenkant is niet constant.
Als ze dus over het midden rijdt en links af wil dan zegt mijn merrie, doei! En gaat dan rechtsaf :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:11

Hier nog eentje die neigt de buitenteugel los te laten. :o En dan kom je dus op het punt dat je het paard niet meer "op twee teugels" rijdt -bij gebrek aan een betere term- en dan wordt het dus wat onstabiel. :')
Dus da's voor mij echt iets waar ik flink op moet letten. :=

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:40

Babootje schreef:
Ik heb mijn basis gekregen van een instructeur die geen lesgeefpapieren had (want dat was toen nog niet verplicht) Gewoon een man uit de praktijk, maar heel ervaren. Toen de Orun verplicht werd heeft hij ook even Dat systeem "geprobeerd" maar is daar snel vanaf gestapt.


Hier in België hoeft een instructeur gelukkig geen papiertje te hebben. Instructeurs die hier de gewone opleiding gevolgd hebben, daar moet je heel goed zoeken om een goeie te vinden. Vandaar dat ik er bewust zoek die richting klassieke/academische dressuur of centered riding lesgeven, dat bevalt goed.

Zelf heb ik de laatste jaren (pas toen mijn merrie stabiel was qua gedrag na haar moeilijke periode) toch wel een aantal lesgevers uitgeprobeerd, maar ik durf in een les ook wel zeggen: "Nee, dit doe ik niet, voel ik me niet goed bij, en paard zal het ook niet bevallen". Sommige lesgevers kunnen hier niet mee om, en dan stopt de samenwerking al snel. Maar ik heb mijn paard (nog voor ik haar had) al eens zien verknoeien door een lesgever, dit laat ik geen tweede keer gebeuren. Maar het is idd moeilijk om te weten en aan te voelen wat juist en fout is, niet iedereen heeft die kennis of intuïtie.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:51

Ik vind het op zich niet zo'n slecht idee, dat ze een opleiding moeten hebben voor ze aan een erkende club mogen lesgeven, maar de uitvoering ervan is vaak zo slecht dat het weinig meerwaarde geeft |(

Probleem is dat in België de buurvrouw van de bakker die de broodjes levert aan de manege mag komen lesgeven :+

Ik geloof dat er in Duitsland een veel beter afgelijnd systeem is wat dat betreft? Wie weet hier meer over?

Toch mag het ook niet zo zijn dat enkel die lesgevers die lesgeven volgens de absoluut gestandaardiseerde methode aan de bak komen, want dat staat alle verandering en dus ook vooruitgang in de weg.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:04

Het probleem is verzekeringstechnisch. Geeft men beroepsmatig les, moet men [of is het dringend aan te raden om] een bedrijfsdaansprakelijkheids verzekering te hebben. De verzekeringsmaatschappijen vragen steeds vaker of men wel 'gekwalificeerd is om les te geven. Dan is het nuttig om een erkende opleiding gevolgd te hebben. In Duitsland is zover ik weet alleen de FN gerechtigd zo'n diploma af te geven. Ik heb aldaar mijn bevoegdheid gehaald.
Het lijkt echter wnselijk dat men die bevoegdheid toespitst op veiligheid , in eerste instantie en veel minder op de 'unité de doctrine'. Daarbij behoord natuurlijk wel elementaire kennis over wat een paard is.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:02

SinneJ schreef:
Toch mag het ook niet zo zijn dat enkel die lesgevers die lesgeven volgens de absoluut gestandaardiseerde methode aan de bak komen, want dat staat alle verandering en dus ook vooruitgang in de weg.


Maar dat is ook in NL niet zo. Ook als je CR instructeur bent of AdB mag je gewoon lesgeven.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:10

Weet ik babootje, ik was hypothetisch bezig: stel dat ze zoiets zouden opleggen en wilde daar het nadeel van geven :) al zou het ook voordelen hebben

edit: bedankt KDV, was inderdaad wat ik bedoelde, maar blijkbaar is het toch ook minder opgelegd in Duitsland dan ik me voorhad.

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:40

CR instructeur ben je in een paar dagen en dan ben je gedekt voor de verzekering. Dus gediplomeerd zijn stelt ook niks voor.

@hwn....klassieke dressuur of academische dressuur....daar zit een wereld van verschil tussen

Wat betreft de duitse methode, tja, ik ben daar wel een aanhanger van dus dan zie ik niet zo het probleem met het orun systeem van lesgeven. Maar duits is wel heel wat meer als binnenbeen buitenteugel. Is gewoon een paard in balans op 2 teugels rijden en opleiden volgens de principes van het skala. Voor mij niets mis mee. Maar ook voor de ORUN opleiding geldt denk ik, je hebt er goede en slechte tussen zitten. Sommige starten zo'n opleiding als ze al 10-20 paarden succesvol hebben opgeleid en een schat aan ervaring, andere starten als ze met hun eerste paard net L2 starten...tja dan zit er verschil in wat eraf komt. Er zijn er denk ik meer van de laatste categorie omdat ORUN het instructeursdiploma wel heel toegankelijk heeft gemaakt en van die categorie hoef ik geen les.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:00

SinneJ schreef:
Weet ik babootje, ik was hypothetisch bezig: stel dat ze zoiets zouden opleggen en wilde daar het nadeel van geven :) al zou het ook voordelen hebben

edit: bedankt KDV, was inderdaad wat ik bedoelde, maar blijkbaar is het toch ook minder opgelegd in Duitsland dan ik me voorhad.

Het is wel zo dat de Stallen die een officiële erkenning genieten, niet een instructeur in dienst mogen nemen die niet over FN papieren beschikt. Maar bij veel stallen wordt er niet gevraagd als iemand van buiten de stal les komt geven.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:02

Babootje schreef:
Maar dat is ook in NL niet zo. Ook als je CR instructeur bent of AdB mag je gewoon lesgeven.

Mevrouw, waar staan die afkortingen voor? Ik ben een beetje oud[erwets] daarvoor :D .

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:14

Babootje schreef:
SinneJ schreef:
Toch mag het ook niet zo zijn dat enkel die lesgevers die lesgeven volgens de absoluut gestandaardiseerde methode aan de bak komen, want dat staat alle verandering en dus ook vooruitgang in de weg.


Maar dat is ook in NL niet zo. Ook als je CR instructeur bent of AdB mag je gewoon lesgeven.


Kadankovitch: CR is Centered Riding en AdB is Antoine de Bodt...

Je mag hier in Nederland best zonder papier lesgeven, maar als je ergens komt waar het Veilgheidscertificaat geldt, mag dat niet met een CR of AdB-papier. De KNHS heeft tegenwoordig wel Emiel Voest ingelijfd, dus als je daar een papier haalt mag het weer wel...
Ik ben er een tijdje terug ingedoken omdat bij ons op stal dat Veiligheidscertificaat zou komen... Mijn instructrice die zich aan alle kanten verzekerd heeft mag dus officieel geen les meer geven bij ons op stal, maar iemand die een basispapiertje van de Orun heeft en zich never nooit verzekert mag dat drie jaar lang wel... Ik persoonlijk vind dat heel krom. Dat Veiligheidscertificaat eist de KNHS weer als je een binnenbak hebt en KNHS-wedstrijden organiseert op die locatie...

Bij Equine Risk kunnen best veel soorten instructie zich verzekeren: https://equinerisk.com/hippische_beroep ... strainers/ .

KNHS heeft de volgende opleidingen: https://www.knhs.nl/media/12086/knhs-op ... s-2017.pdf .

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:44

oji schreef:
Wat betreft de duitse methode, tja, ik ben daar wel een aanhanger van dus dan zie ik niet zo het probleem met het orun systeem van lesgeven. Maar duits is wel heel wat meer als binnenbeen buitenteugel. Is gewoon een paard in balans op 2 teugels rijden en opleiden volgens de principes van het skala. Voor mij niets mis mee. Maar ook voor de ORUN opleiding geldt denk ik, je hebt er goede en slechte tussen zitten. Sommige starten zo'n opleiding als ze al 10-20 paarden succesvol hebben opgeleid en een schat aan ervaring, andere starten als ze met hun eerste paard net L2 starten...tja dan zit er verschil in wat eraf komt. Er zijn er denk ik meer van de laatste categorie omdat ORUN het instructeursdiploma wel heel toegankelijk heeft gemaakt en van die categorie hoef ik geen les.


Ik heb slechte ervaring met iemand die de bereiter opleiding in Warendorf had gedaan en zelf op redelijk hoog niveau rijdt. Het is ook wel wat jaren geleden. Misschien heeft ze inmiddels bijgeleerd. Al zie ik nog wel eens wat lesklanten van haar op wedstrijden, maar ik vind het er nooit aangenaam uitzien. je kon de paarden van haar lesklanten er allemaal zo uitvissen. Strijkplanken waren het. Ik moest mijn paard in hoog tempo door de bak jagen in contrastelling omdat hij zijn binnenachterbeen buiten de massa zette. Mn tong hing op mn schoenzolen. Ik ben altijd braaf/volgzaam aan de instructeur, maar het voelde echt niet goed. Tot ze een x zelf op mijn paard kroop en ik zag dat ze toch hele andere dingen ging doen. Zelf goed kunnen rijden is echt iets anders dan het ook goed kunnen overbrengen.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:45

@Jet: ik vraag me af hoe de monopolipositie van het KNHS binnen het NL mededingingsrecht past.
Die opleidingen worden natuurlijk ook almaar duurder en duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:43

oji schreef:
Misschien een hele blonde vraag? Maar wat is het Orun systeem? Leer je daar echt in een ander systeem lesgeven/rijden als bv Deurne? Ik dacht eerlijk gezegd dat het gewoon een opleiding was om je papieren in de avonduren te halen, maar niet dat er een andere wijze van rijden aan hing. was Deurne meer een beroeps/-bedrijfmatige opleiding, de opleiding (huidige ORUN) bij de oude KNF meer vereningings gericht, na het samenvoegen van de hippischeorganisaties tot de KNHS is het meer gespecialiseerder en individualisticher geworden en zijn de opleidingen meer bedrijsmatig geworden (is mijn ervaring waar minder aandacht is voor het opleiding van het jonge paard, de opleiding was eerst echt allround en daar was binnen verenigingen ook meer behoeft aan)

Om eerlijk te zijn, ik ken slechte en goede instructeurs die Orun hebben gedaan, ik ken slechten en goede instructeurs die Deurne hebben gedaan en ik ken ook slechte en goed instructeurs die Deurne nog in de oude meer spartaanse tijd hebben gedaan. Volgens mij staat of valt het met de ervaring van de instructeur, het oog om te zien wat er scheelt en het vermogen dat te vertalen naar een oplossing op basis van gevoel en ervaring. Of de didactische vaardigeheden aansluiten bij de leerling heeft volgens mij minder met goed of slecht te maken, maar meer met een klik. Ik las hierboven bv iets over iemand die een instructeur slecht vind als er lesgegeven wordt met stemverheffingen, nou dat vind ik dus bv totaal niet relevant. Als iemand zijn stem moet verheffen of zelfs een keer iemand verbaal een schop onder de kont moet verkopen om tot iemand door te dringen, vind ik dat helemaal prima.

Wat ik belangrijk aan een instructeur vind is dat ie naar het geheel kijkt. Ik wil een instructeur die veel ervaring heeft met jonge paarden opleiden tot all round sportpaard en waarvan ik vind dat tijdens die opleiding de paarden er fysiek en tussen de oren in balans uitzien. Dat het hele skala aan de orde komt op het moment dat het daar is. Ik hoef geen instructeur die mij de piaffe en passage aan kan leren, want dat is nog de zo ver van mijn bed show. Wel vind ik het belangrijk dat een instructeur over het totale proces meedenkt, zoals voeding, huisvesting, training/activiteiten buiten de echte dressuurtraining/les om, harnachement etc. Deze wens is zou u het beste bij de KNHS kunnen deponeren, daar is het [u]eindproduct meestal het uitganspunt, niet de lange weg er naar toe, gezien ook nu weer in het leven roepen van de wedstrijdinstructeur [/u]

Van guru's die hun "eigen" methode aanhangen moet ik niet zo veel hebben. Voor mij vallen die vaak in de categorie "one trick ponies" Ik hoef geen instructeur die zich uitsluitend richt op rechtrichten of ala art2ride of academisch etc etc.