Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:57

Babootje.. dat is helemaal niet wat er staat... :n

En ik zie het zo dat als ik nu naar de top kijk, of de gewenste resultaten, dat ik dat er niet prettig uit vind zien. Dus daar probeer ik niet naar te rijden. Ik weet niet of het er in de dressuur ook zo aan toe gaat, maar in de meeste wedstrijden rij je mee om hoog te eindigen (als je de testfase voorbij bent). Niet om het deelnemersveld te vullen. Dus rij je naar het resultaat dat de jury wil zien. Of dat nou een extreem langzame galop is zoals bij de Pleasure, een idioot harde achterwaarts bij de reinig, of een gespannen hoge oprichting bij de dressuur, als je hoog wil eindigen moet je wat. (want je wil klanten als instructeur, en een hoog wedstrijdresultaat helpt daarbij)

Ik probeer te leren van de combinaties die ik er fijn uit vind zien :j Ik hoop dat ik het niveau waarbij iedere instructeur me van alles wijs kan maken, voorbij ben.

En, ik rij geen wedstrijden omdat ik het a. niet meer leuk vind, b. geen eigen paard heb en c. (maar die is in theorie het minst belangrijk) geen rassen rij die in wedstrijden passen. Of het moeten huifkarwedstrijden ofzoiets zijn... :P

Het laatste ben ik wel met je eens.. :j

Maar het gaat hier toch om rijtechnieken? Niet om wedstrijd wel of niet rijden.. ?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:58

Wedstrijd-resultaten zeggen mij niks. :) De momenteel meest populaire lesgever hier in de streek heb ik onlangs een bon van gewonnen (een gratis les dus.).
Die heb ik zonder zelfs maar een seconde na te denken aan mijn team genoot gegeven die daar les neemt.
Ieder z'n meug en mijn meug is het niet. Maar haar eigen resultaten zijn, hier in de omgeving, uitzonderlijk. :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:46

knollentuin schreef:
op bokt in dit topic zat 1 iemand die verder kwam en die had het voorwaarts neerwaarts ook goed voor elkaar, maar dat was sowieso iemand die naar mijn idee al een bredere basis had.
Je hebt het hier over Horseware ?, die inderdaad dmv stukjes stretch methode en video beoordeling door Will, een verknipt paard weer leert op eigen benen te lopen, wat haar fijn is gelukt.

Zie in specifiek het stretch stukje training van Will, zeker wel nut, maar dat bied het voorwaartse , dragende en met vallende hals trainen uit de KD basis ook.

Vindt zelf dat Will niet fijn doorgaat in training naar het zelfstandig(!) zoeken van een werkhouding, passend bij specifiek dat type paard.
Hij blijft ahw hangen in die stretch modes, paard loopt uit elkaar.
Niks mis met lekker stofzuigen op contactteugel, maar dat moet je einddoel niet zijn natuurlijk.
Maar hij haalt wel de ruiters uit de gedachte: paard moet zich strak in een "frame" bewegen.

Kan uit eigen ervaring spreken dat het stretch gedoe heel goed werkt om paarden uit zo'n aangeleerde frame modes te krijgen, en te leren zelf na te denken en zelf op eigen benen te gaan lopen.
Kost maanden tijd, en die hebben velen niet.. die kiezen voor de quickfix.


Overigens heeft Horseware perfect laten zien hoe dat hele proces verloopt, en dat het heel veel tijd kost.
Dan blijft die basis van de stretch er altijd bij, maar kan een paard wel fijn gaan werken in eigen oprichting en werkhouding.
Dan hoef je niet veel meer te sleutelen, dan is er balans, ritme, samenspel, blijheid en respect over en weer.
Maf genoeg werkt dat zowel bij recreatiepaardjes als de toppaarden.
Zie in gewone jonge paarden training van een Ingrid Klimke feitelijk hetzelfde gebeuren, en die heeft toppaarden onder haar bips. :j waar ze ook risicovol gewoon mee op buitenrit gaat.

En dat is wat ik zo weinig meer zie in de dressie wedstrijden: balans, ritme, samenspel, blijheid en respect.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:27

Babootje schreef:
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener Cer. Ik rijd geen wedstrijden want de topruiters spreken me niet aan...

Wedstrijden of - als het woord wedstrijden je niet aanspreekt - de proeven die je rijdt, zijn gebaseerd/opgebouwd op het skala van africhting. Daar is niemand tegen volgens mij. Aan de hand van de proeven die je rijdt kun je afmeten waar je zo ongeveer in de training staat. Nu valt er op de jurering ook best wat af te dingen, maar in het algemeen is het toch een goede meetlat.
mhhh, heb zo mijn bedenkingen als je jezelf inkadert op de dressuur wedstrijden.
Is feitelijk net zo'n dooddoener omdat je dan ook niet verder (wilt of durft) te kijken dan binnen de witte hekjes.

Wellicht is iemand wel zeer verdienstelijk actief in de W.E. ?
Moet wel kwijt dat ikzelf me beperk tot het soms meekijken op wedstrijden met een fijn rijdende bekende maar verder mijn voldoening haal uit vrijwel alles naast de dressuur vertoningen.

Zal wel aan mezelf liggen 8)7 , maar ik zie nou eenmaal fijner lopende paarden, maar vooral blije en energieke paarden in takken als de WE, mennen, trail , springen , etc, etc.
En beduidend veel strak en slecht lopende paarden van B tot Z..>>
Omdat te zien hoef je niet echt veel kennis te hebben , of het zelf beter te kunnen.
Kom zelden meer in vervoering door de kunstjes die strak worden afgedwongen.

Echt het zal me worst zijn of een volte helemaal rond is of niet, of dat iemand precies op de letter aanspringt, daar geven ze maar fijn deskundig hun punten voor.
Ik kijk puur hoe een paard fysiek beweegt, hoe TROTS een paard is en hoe graag paard wat wil laten zien.

Nou die trotsheid, liefde voor elkaar, werklust en respect zie ik vrijwel altijd in de mennerij, bij de WE en in vrijwel alle grondwerk zoals lange teugel.
Bovendien is de sfeer er onderling ook veel fijner 8-)
Energie & emotie das het wezen paard voor mij , geen fiets met oortjes.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:29

Janneke2 schreef:
Beiden gaan over een paard dat geen schoftlift kan, 'mag' maken.
CTO is de Overgang tussen hals (Cervix) en schoft (Thorax) wervels.
Kenmerkend (...en waar ik dus op let bij bet poetsen van een eventueel nieuw rijpaard...!)
... is er een kuiltje voor de schoft
... een opbolling in de lendewerverls
... staan beide voorbenen netjes onder de schouders
... en ik duw in 3 spieren. Die mogen niet zeer doen bij poetsen, duwen, krauwen:
subclavius (die spier mag ook niet te zien zijn) die evenwijdig aan het schouderblad loopt. Ofwel: vanaf de hals gezien borstel ik stevig de voorkant van het schouderblad.
De pectoralis spieren: tussen de voorbenen, rondom het borstbeen.
En de bracheocephalus: loopt van hoofd (pal onder het oor) naar de bovenarm. Eventuele pijn/ gevoeligheid zit vaak rond het schoudergewricht.

Dit kan nog worden aangevuld met 'pelvic outflare', chronische aanspanning van de verkeerde spieren (plus minder soepel worden van bindweefsel) waardoor de benen naar buiten draaien (koehakkig, biljarderen, franse stand). Ik borstel de hamstrings: vanaf het zitbot recht naar beneden.


Pfff, studietijd.. , zit me door her en der plaatjes te bekijken in te leven waar alles precies zit ;)
Kan ik straks paardlief ermee vervelen :j
Ken er twee van uit praktijk , maar nog niet bij naam.

Doe jij verder niets actief rond het atlas gebied en passief (lees het luchtig aftasten)vlak achter de oren ?

Edit: lees er wellicht overheen, maar is jou kennis stukje vakgebied ?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:39


oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:48

Persoonlijk vond ik het paard van Horseware prettiger lopen dan de paarden van Wil Faeber zelf. Was ongeveer de enige die daadwerkelijk vwnw liep, de rest liep eerlijk gezegd allemaal de grond in, achterhand achter, paard lang en uit elkaar. Weinig traininswaarde anders dan tussen de oren van ruiter en paard het geen gelul in de krul eruit krijgen. Maar goed, dat paard van horseware liep ook al op niveau voordat ze aan die methode begon, dus dat dier had voldoende kracht en bespiering om daadwerkelijk van achteruit te komen. Vond de methode wel dramatisch effect hebben op haar houding, dat dan weer wel en volgens mij is ze er uiteindelijk ook weer vanaf gestapt omdat ze er niet mee verder kwam en doorgegaan bij Monique de Rijk...daarna is ze gestopt met posten, ben wel benieuwd waar ze nu staan.

Ik moet zeggen dat ik een keer bij een ZZ menwedstrijd was....ik vond het niveau van hoe de paarden bewogen toch echt niet om blij van te worden. Bij WE en trec etc ben ik nog nooit geweest. Ik geloof onmiddelijk dat dat heel leuk is om te doen...maar de mensen die ik ken die het doen, nou zo wil ik mijn paard niet hebben lopen hoor....Zal best verschillen, maar ken er dus maar een paar en tja. Ik geef onmiddelijk toe dat ik hierdoor bevooroordeeld ben.

Maar welke tak van sport je ook pakt, je hebt er goede en slechte bij. Ook op springwedstrijden zie je duidelijk welke paarden een degelijke dressuurmatige basis hebben en welke niet...maar wil niet zeggen dat degene met de beste dressuurmatige basis het hoogste eindigen....wil wel zeggen dat die paarden die een slechte dressuur ondergrond hebben maar zich makkelijk redden in het parcours, nog veel beter zouden kunnen als ze wel een goede basis zouden krijgen. Dus je haalt er dan gewoon niet alles uit wat er in zit.

Waar hem bij dressuurwedstrijden volgens mij de kneep zit, dat veel dressuurruiters weinig anders doen met hun paarden als dressuurrijden en daar verbeten in dooroefenen. Ik merk bv bij mijn eigen paard dat de galop echt enorm verbeterd is juist door springen en werk met balken, niet door maar dressuurmatig blijven doorstuderen op die galop. En doordat die galop verbetert, worden dan andere dingen ook makkelijker...in uitjes...paard wordt nergens zo los van in zijn lijf als van het springen van in-uitjes in mijn ogen...daar kunnen echt al die verbuig oefeningen in stap die ik vaak bij de echte dressuurprikkers zie niet tegenop.

Maar dat neemt niet weg dat ik dressuurwedstrijden wel degelijk een toegevoegde waarde vind hebben. Voor mij is het gewoon simpel, waar je terecht komt in de ranking heb je niet in de hand want je weet niet wat er verder in de ring komt. Of jij binnen de kunnen van jouw paard en jou als ruiter een top proef neer zet, dat heb je wel in de hand, dus dat is mijn ijking. Verbetering, punten, jurycommentaar. Maar het is gewoon zo, is jouw paard los in het lijf, fijn in de nageeflijkheid, gehoorzaam op de hulpen en stuur je netjes rond en beheers je de graad van oprichting en oefeningen die gevraagd worden...dan haal je gewoon dikke punten, ongeacht de jury die in het hokje zit. Als het op 1 van die onderdelen schort...dan is het afhankelijk van de jury in het hokje....hoe zwaar ie dat weegt hoeveel je punten kelderen. Maar bij slechte punten kun je er dus vanuit gaan dat het ergens aan schort. Bij onterecht goede punten, wat je echt wel eens ziet, dan vind kennelijk de jury in het hokje dat punt waar het aan schort minder belangrijk als dat jij dat als toeschouwer vind. Maar dan haalt die ruiter ergens anders wel weer slechte punten.

Peetstap jij geeft aan dat het je niets interesseert of een volte rond is en of je precies op de letter kan aanspringen. Maar dan mis je dus het nut en de waarde van die oefening en ja volgens mij mis je dan iets in de opleiding van je paard. Het gaat er echt niet om dat jij een perfecte cirkel kan sturen. Maar waarom wordt een volte een ei? Omdat je paard niet constant in dezelfde buiging kan blijven lopen, hij valt ergens over de schouder, drukt zich uit de buiging of valt door je binnenbeen, daarom wordt je volte een ei en daarom is het dus in de dressuurmatige opleiding wel belangrijk dat je een volte perfect rond kan rijden, dat je je paard in een vloeiende continue buiging rond je been kunt houden voor een bepaalde duur. In een dressuurwedstrijd moet je dat gewoon kunnen tonen. De perfecte cirkel is geen doel op zich, het is een meetpunt of jouw paard voldoende is opgeleid om constant in dezelfde buiging te kunnen blijven.
Zelfde geldt voor op de letter een overgang. Het is puur om aan te tonen dat jij op elk moment een correcte overgang kan rijden, niet alleen op het moment dat het goed voelt, maar op elk moment. In de hoek op eigen terrein kunnen we het allemaal wel.

Voor mij zit de uitdaging in wedstrijden dan ook in het steeds meer op wedstrijdterrein, onder steeds andere wisselende omstandigheden, de thuis situatie te kunnen benaderen. Dus paard steeds gehoorzamer, steeds meer met de aandacht bij mij, ongeacht wat er om haar heen gebeurt, steeds meer ontspanning zien te vinden, ongeacht de omstandigheden en zelf steeds handiger worden in als het halverwege de proef even misloopt, om het toch weer goed verder te pakken (groot leerpunt voor mij!) Thuis is dat allemaal veel makkelijker. Het is voor mij dus niet alleen een ijking waar mijn paard staat in zijn lichamelijke, maar ook in zijn geestelijke ontwikkeling (en de mijne :j )

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:22

Cer schreef:
En ik zie het zo dat als ik nu naar de top kijk, of de gewenste resultaten, dat ik dat er niet prettig uit vind zien. Dus daar probeer ik niet naar te rijden. Ik weet niet of het er in de dressuur ook zo aan toe gaat, maar in de meeste wedstrijden rij je mee om hoog te eindigen (als je de testfase voorbij bent). Niet om het deelnemersveld te vullen. Dus rij je naar het resultaat dat de jury wil zien. Of dat nou een extreem langzame galop is zoals bij de Pleasure, een idioot harde achterwaarts bij de reinig, of een gespannen hoge oprichting bij de dressuur, als je hoog wil eindigen moet je wat. (want je wil klanten als instructeur, en een hoog wedstrijdresultaat helpt daarbij)


Dat is ook weer niet hoe ik het bedoel Cer.
Ik bezie de wedstrijden als een soort hulpmiddel, richtlijn. En een bevestiging van hoe ik denk over hoe het paard zich ontwikkelt. De dressuurproeven zijn per rubriek zo opgebouwd dat deze het Skala volgen. Takt, ontspanning, aanleuning, impuls/swung, rechtgerichtheid en verzameling. Per rubriek, iedere keer een stapje verder
Vanaf M werk je pas aan de draagkracht dmv rechtrichtende oefeningen zoals schouder binnenwaarts. Verzameling pas vanaf het Z.
Per rubriek geldt ook een leeftijdsbeperking, die overigens niet zo lang geleden aangepast. Vroeger verjaarden alle paarden per 1 januari, maar nu niet meer.
Voor Klasse BB en B moet een paard ruim 3 jaar zijn en mogen ze op 3 jarige leeftijd vanaf oktober starten.
Klasse L vanaf 4 jaar per vanaf april, Klasse M vanaf 5 jaar per april en klasse Z/ZZ vanaf 6 jaar.
Daarmee wordt bewaakt dat paarden niet te jong te zwaar moeten werken.
Wat mensen dan thuis doen weet je niet, maar het is een richtlijn.

Het rijden van wedstrijden helpt je ook om consequent te (blijven) rijden en je paard gehoorzaam te maken aan je hulpen. Als je je volte niet echt rond rijdt, wordt je onvoldoende gepunt, als je paard niet verruimt maar versnelt ook niet etc. Het drukt je neus eens puntjes die nog niet in orde zijn en waaraan je moet werken om je paard zover te ontwikkelen dat het toe is aan een volgende stap.
Ik vind het ook een goede zaak dat tot en met de hogere klassen het halsstrekken en uberstreichen aan de proeven zijn toegevoegd. Zodat kan worden "gemeten" of de basis nog in orde is en het paard niet in een houdinkje staat en de hand kan volgen.

Wedstrijden rijden (of liever zeg ik dan proeven rijden als wedstrijden een "vies" woord is) zijn er dus niet om te winnen (in mijn ogen). Maar als je geen WP kunt rijden in B of L dan gaat er iets niet goed in de basisontwikkeling van je paard en hoef je niet te beginnen aan verzameling, want daar doe je je paard geen goed mee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:09

Momenteel zit er bij ons 1 jury waar alle ruiters (zonder uitzondering.) momenteel een beetje tegen in op stand komen. Hij lijkt punten te geven naar het weer of zijn humeur of het vallen van de bladeren of... Letterlijk niemand heeft een idé wat ze moeten met die man.. Er zijn er zelfs al een boel die gewoon weer op laden en naar huis gaan als hij hun proef zal jureren. En nee, dat zijn echt niet de slechte combinaties. Ook combinaties die hun dieren prima voor mekaar hebben. En ga je hem uit leg vragen, dan ben je nog meer in de war dan voor je dat deed. :=
Dus het komt wel degelijk voor dat een jury gewoon prut is. :D Veel minder vaak dan er beweerd wordt maar het komt voor.. (is nu de 2e zo lang ik wedstrijd rijdt, en dat is inmiddels toch alweer 10 jaar.)

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:16

Tuurlijk zitten er slechte jury's bij, maar volgens mij moet je je keuzes nooit laten leiden door de uitzonderingen....

Ik zou echter nooit mijn paard weer opladen en omkeren....it's all in the game...zou het dan gewoon als een goede oefening zien. Je startgeld ben je toch al kwijt, je hebt alle souza met vlechten poetsen en weet ik wat niet meer al gehad.....gaan met die banaan en zien waar het schip strand....zegt iets over de motivatie en/of zelfvertrouwen van die ruiters...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:20

Nee hoor, zegt iets over of ze al dan niet hun tijd willen verdoen. Die gaan dan liever gewoon thuis trainen dan dat ze op een drukke wedstrijd gaan losrijden om een proef te rijden bij een jury waar je toch niks aan hebt. Voor Sam en mij is de ervaring (het rijden in de ring) nog een aanwinst maar voor die ruiters niet. :)
Ik moet ook altijd zuchten als ik hem zie zitten. :) hij spreekt zichzelf gewoon tegen op de protocols om te beginnen. :') Enfin, er is een soort "algemene klacht" ingediend vorige week ergens dus ben benieuwd wat de bond er mee gaat doen.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:35

Ja hoor die jury's hebben we hier ook. Ik herinner me er nog 1 (oudere dame) die letterlijk in slaap viel tijdens de proeven :D :D :D . Dan heb je cadeautjes jury en azijn jury. Bij de laatste denk je soms, waarom doe je dit op je vrije dag :D :D
Maar in het algemeen sta ik er net zo in als Oji. Ik zie het ook weer als een extra ervaring. Ik sta er toch al, heb het paard geknot en erheen gesleept. Dan maar rijden ook.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:42

Ik knot niet maar als ik ingeschreven heb, dan rijd ik ook.. Nu is het tegenwoordig zo dat we de jury's kunnen zien op de startlijst de woensdag voor de wedstrijd en verdacht veel mensen komen niet opdagen als hij bij hun proef staat. := Dat is ieder zijn keuze natuurlijk. Ik kan ook wel begrijpen als je van verder moet komen en je weet dat je geen f*ck hebt aan zijn jureren dat je dan de mazout spaart (om het even stom te zeggen.).
En die wat zich omdraaien als ze er zijn.. Tja, ook dat is ieder z'n ding. :)
Eentje die in slaap valt is ook best erg. :=
De vorige die door de bond aan gesproken is en zelfs een tijd niet heeft mogen jureren die was om half tien s ochtends al zo bezopen dat ie twee paarden in de ring zag lopen. :=

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:28

@Babootje, ik kan denk ik geen winst rijden in de B of L omdat ik niet weet hoe de proeven in elkaar steken :')

maar het toetsen van je ontwikkeling kan dan ook dmv goede instructie denk ik? dan hoef je ook niet met de hele santenkraam op stap :j

overigens, nieuwsgierigheid.. hoe moet je eigenlijk toetsen of je paard goed verruimd als je een paard hebt wat door zn bouw niet goed kan verruimen. Althans, als ik het zou vergelijken met een 'goed voorbeen' (zo noem je dat geloof ik). Dus als ze geen zweefmoment hebben? Dan is dat toch dmv de driehoek, dus dezelfde ruimte voor/achter, of denk ik dan verkeerd?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:35

Cer ik zit je vraag nu een paar keer te lezen en sorry als ik bot overkom, maar ik kan je hele vraagstelling niet bevatten. Wat snap je niet aan verruimen? Wanneer /waarom heeft een paard geen zweefmoment?

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:55

Er zijn eigenlijk geen gezonde correcte paarden die niet netjes kunnen leren verruimen.
Misschien dat een gemiddelde Fjord geen 9 gaat halen maar een 7 moet haalbaar zijn als hij goed vanuit het achterbeen komt.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:33

Ja precies! zo'n type paard... :j
Dus dan gaat het inderdaad om de mate van verruiming en niet het meer spectaculaire zweefmoment. Dus inderdaad de afdruk van de voeten en de gelijke verdeling van de pas.

maar ik merk dat het voor mij best erg lastig is om als leek dit soort dingen in geschreven tekst te verwoorden en te begrijpen. Hetzelfde met de opgerichte galop.. ik vind persoonlijk de galop zoals die tegenwoordig gewenst is, hoogst oncomfortabel eruit zien. Ik kan me dan niet voorstellen dat de dressuur gestoeld is voor het comfort van paard en ruiter, zoals bijv het ranchwork dat zou moeten zijn.. of nu ik eraan denk, zoals ik dat wel eens gezien heb bij springpaarden in de losrij ring.. maar dit geneuzel past niet in dit topic :D ik ben weer benieuwd naar voorbeelden en aanwijzingen over rijkunst :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:06

Dressuur is ontstaan uit oorlog voeren met paarden. Gemak voor de ruiter stond onderaan op het lijstje van eisen denk ik. Máár een góed lopend paard zit heel fijn. Als ik Sam er fijn aan krijg (en das met lesgever makkelijker dan zonder :=) dan zit hij heerlijk.
Die Spanjaard zit altijd fijn, dus er is wel een verschil. Maar die wat hoog op gooien worden ook fijn als ze correct en ontspannen lopen.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:11

Klopt wat ayasha zegt, als een paard correct beweegt wordt je als ruiter gedragen, en de en zal altijd fijner zitten dan de ander maar ala je een paard goed aan het lopen hebt merk je het verschil.
Als je zo graag foto's of film wil bespreken plaats je toch wat cer?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:52

Als ik Cer was zou ik eerlijk gezegd niet echt geneigd zijn nog filmpjes te plaatsen KT.. :)
Je komt nogal fel over eerlijk gezegd. :)

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:21

Ayasha schreef:
Als ik Cer was zou ik eerlijk gezegd niet echt geneigd zijn nog filmpjes te plaatsen KT.. :)
Je komt nogal fel over eerlijk gezegd. :)


Laat Cer maar voor zichzelf spreken. :D Volgens mij wordt hier niemand "neergesabeld" hoor. Een filmpje is soms wel fijn want dan zie je wat bedoeld wordt.
En het geschreven woord kan soms anders overkomen dan bedoeld. Dat weten we met zijn allen.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:35

Ayasha schreef:
Als ik Cer was zou ik eerlijk gezegd niet echt geneigd zijn nog filmpjes te plaatsen KT.. :)
Je komt nogal fel over eerlijk gezegd. :)


Dat is denk ik meer hoe je leest, ik bedoel in m'n post dat iedereen wel filmpjes van een ander wil zien maar niemand wil posten.. Maar er wordt hier idd gewoon eerlijk gereageerd (als ik voor mezelf spreek dan)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:40

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Als ik Cer was zou ik eerlijk gezegd niet echt geneigd zijn nog filmpjes te plaatsen KT.. :)
Je komt nogal fel over eerlijk gezegd. :)


Laat Cer maar voor zichzelf spreken. :D Volgens mij wordt hier niemand "neergesabeld" hoor. Een filmpje is soms wel fijn want dan zie je wat bedoeld wordt.
En het geschreven woord kan soms anders overkomen dan bedoeld. Dat weten we met zijn allen.

Daarom staat er ook 'als ik Cer was' en niet 'ik denk dat Cer daar geen zin meer in geeft'. :+

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:42

Cer schreef:
@Babootje, ik kan denk ik geen winst rijden in de B of L omdat ik niet weet hoe de proeven in elkaar steken :')

maar het toetsen van je ontwikkeling kan dan ook dmv goede instructie denk ik? dan hoef je ook niet met de hele santenkraam op stap :j


Maar hoe weet je of je goede instructie hebt als je het niet kunt toetsen aan bijvoorbeeld de vooruitgang in ontwikkeling die jullie beide doormaken?
En wat voor de een een goede instructeur/trice is is dat voor de ander weer niet. Het moet ook klikken. Je moet elkaar ook begrijpen.

De proeven zitten zo in elkaar dat je de basisontwikkeling van je paard goed kunt volgen.
Iedere rubriek wordt weer moeilijker, moet je paard meer aan het been zijn en meer gehoorzaam en wint het aan kracht en souplesse. En dat is toch wat je wil.
T/m de Z-rubrieken hebben we het echt nog steeds over de basis. Ieder paard (mits gezond) zou dat moeten kunnen. Genoeg fjorden, hafs en tinkers die in de Z-rubrieken meelopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:44

Dat voel je toch?
Ik heb geen wedstrijden nodig om te weten of mijn paard beter wordt of niet... :?
Regelmatig een keer laten filmen helpt ook. Kan je het zien.