wat is het verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:46

zoals de titel het al zegt vraag ik mij af wat het verschil is tussen engels dressuur en klassiek dressuur??

zijn er mensen met ervaring hiermee??

groetjes natasja

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:48

Ik denk dat er met klassiek dressuur de klassieke dressuur word bedoeld. Spaanse hoge rijscholen. Bijvoorbeeld andalusiers en Lipizanners die zo lopen.
Engels dressuur is 'gewoon' wat iedereen wel rijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:49

RT-P --> RT-D

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:51


Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:52


Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 14:18

is het nog vriendelijker of juist minder vriendelijk?

baukie
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Jorwert

Re: wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:21

Vraag ik me ook af?

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:56

Ik zou zeggen: Ga eens kijken bij een barokke wedstrijd ( klassieke dressuur) en een 'gewone' dressuur wedstrijd (engels dressuur) en oordeel zelf.

Mijn mening: Allebij de methodes zijn allebij net zo vriendelijk (mits ze goed worden toegepast), het is maar net waar jouw paard het beste op reageerd. (is mijn ervaring)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:47

De wedstrijddressuur ("Engelse dressuur") komt voort uit de "Klassieke dressuur", zoals deze over de eeuwen heen is geevolueerd. Beide zijn dus in feite hetzelfde. Klassieke dressuur heeft niet direct iets met Barok te maken, anders dat het vaak in z'n puurste vorm door instituten met Barokke paarden wordt beoefend.

Volgens mij staan "Engelse dressuur" en "Klassieke dressuur" niet tegenover elkaar, maar maak je met "Engelse rijstijl" vooral een onderscheid tussen het rijden met Engels zadel (het huidige dressuur- of spring- of veelzijdigheidszadel), of met bijv. Iberisch- of Westernzadel.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:22

Eens met het eerste stukje van Q, maar het onderste stukje niet helemaal. Onder Engelse dressuur vallen bv de klassieke methode en de LDR methode etc. Klassiek is volgens het Duitse systeem. Maar het heeft mi niets met de optoming te maken.

capsie

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:01

de een is iets klassieker dat het andere maar dat is op zich logisch

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:49

Starbreeze schreef:
Eens met het eerste stukje van Q, maar het onderste stukje niet helemaal. Onder Engelse dressuur vallen bv de klassieke methode en de LDR methode etc. Klassiek is volgens het Duitse systeem. Maar het heeft mi niets met de optoming te maken.

"Engelse dressuur" bestaat al langer dan LDR. LDR wordt wel voornamelijk binnen de "Engelse dressuur" (lees: wedstrijddressuur) toegepast, al heb ik ook al aardig wat Western ruiters zo zien trainen...
Klassiek heb je ook binnen andere dan het Duitse systeem. Het Duitse systeem (het Skala) komt uit het klassieke voort en vormt de basis voor het FEI regelement (ja, de wedstrijddressuur, volgt iedereen nog ?), maar er zijn ook nog andere klassieke stromingen.