Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:32

Er is maar 1 ding wat helpt: collectief boycotten..

En nee.. .daarmee help je het probleem van de foute handelaar, foute fokker, foute eigenaar enz enz niet mee uit de wereld. Daar zal wat meer / wat anders voor moeten gebeuren.

Je stop alleen het feit dat dierenellende verpakt wordt als een "feestje" een "leuk dagje uit".
En belangrijker, je stopt dan in ieder geval ook de ellende en de extra stress die zo'n markt geeft voor (een deel van) de dieren die er staan.

@Safina: waar zeur ik? Ik zeg volgens mij alleen dat mijn bijdrage grotendeels genegeerd werd. Dat is toch een feit? Verder had ik niet zoveel zin om verder te reageren in een topic waarin al in de eerste reactie op de persoon gespeeld wordt, ipv op de inhoud van de discussie ("had je niets beters te doen").
Vind ik een zinloze manier van discussieren...
Laatst bijgewerkt door Punz op 25-10-14 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:33

zijn markten met honden,katten enzo verboden?Wat is eigelijk het verschil?Behalve het aantal kilo's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:34

Maiske schreef:
safina schreef:

Volgens mij hebben ik en een paar anderen nog gereageerd. Niks meer van jou gehoord. Dat vond ik weer jammer. En ik heb ook in een Priveberichtje gereageerd. ook daar bleef je reactie uit. :?


Ik snap heel goed dat Punz niet meer gereageerd heeft op je PB. Een discussie door verschil van inzicht heeft pas zin als de ander openstaat voor de mening van een ander, over en weer. Dan kom je verder zonder dat je het alsnog met elkaar eens hoeft te zijn.



En wat heb jij dan precies in mijn PB aan Punz zien staan, waaruit blijkt dat ik niet open sta voor de mening van een ander? :')

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:36

Punz schreef:
Er is maar 1 ding wat helpt: collectief boycotten..

En nee.. .daarmee help je het probleem van de foute handelaar, foute fokker, foute eigenaar enz enz niet mee uit de wereld. Daar zal wat meer / wat anders voor moeten gebeuren.

Je stop alleen het feit dat dierenellende verpakt wordt als een "feestje" een "leuk dagje uit".
En belangrijker, je stopt dan in ieder geval ook de ellende en de extra stress die zo'n markt geeft voor (een deel van) de dieren die er staan.

@Safina: waar zeur ik? Ik zeg volgens mij alleen dat mijn bijdrage grotendeels genegeerd werd. Dat is toch een feit? Verder had ik niet zoveel zin om verder te reageren in een topic waarin al in de eerste reactie op de persoon gespeeld wordt, ipv op de inhoud van de discussie ("had je niets beters te doen").
Vind ik een zinloze manier van discussieren...

Stevige woorden! Je hebt gelijk. (Ook in de het onderste stukje trouwens)

@geerke:
Lo echt. Dat snap ik ook niet

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:43

geerke schreef:
zijn markten met honden,katten enzo verboden?Wat is eigelijk het verschil?Behalve het aantal kilo's?

Markten wellicht wel maar shows waarbij ze de hele dag in een hokje zitten vol angst op een beurs mogen wel.. en dat is net erg.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:50

@Safina... je openbare reacties... niet heel ingewikkeld hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:51

Punz schreef:
@Safina: waar zeur ik? Ik zeg volgens mij alleen dat mijn bijdrage grotendeels genegeerd werd. Dat is toch een feit? Verder had ik niet zoveel zin om verder te reageren in een topic waarin al in de eerste reactie op de persoon gespeeld wordt, ipv op de inhoud van de discussie ("had je niets beters te doen").
Vind ik een zinloze manier van discussieren...


Dan is het probleem dus dat een reactie jou niet aanstond, niet dat je inbreng werd genegeerd.

Vanuit mijn perpectief bekeken: ik neem de moeite om een reactie aan jou te typen in het topic. Daar komt dan niks op terug. En dan lees ik hier dat je vind dat je bijdrage genegeerd wordt. Dan vind ik niet zo netjes. Je hebt zelf besloten niet meer te reageren.

Maar goed, je discussieert weer mee en dat is mooi. Ik hoop dat je de volgende keer bij zo'n opmerking wat makkelijker je schouders ophaalt en niet weer stopt met reageren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:58

Maiske schreef:
@Safina... je openbare reacties... niet heel ingewikkeld hoor


Jaja, dus uit mijn openbare reacties blijkt dat ik een PB heb gestuurd, waarvan het logisch is dat Punz daarop niet gereageerd heeft. :?

Gelukkig weet ik nu dat Puntz niet op mijn PB gereageerd heeft omdat ze niet wist dat ik een reactie terug verwachtte en niet in het topic gereageerd heeft omdat ze een reactie van een ander niet tof vond.

Hoef ik niet te vertrouwen op jou en je glazen bol. :D ;)

F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:14

manege0303 schreef:
Zoals ik al heb gezegd (volgens mij) zodra wij kopen redden we een leven. Koopt er niemand gaan ze allemaal naar de slacht. Maar dat is mijn mening. Als vind ik het wel krachtige woorden die he zegt! (Y)

Stel dat we met ingang van nu collectief stoppen met het kopen van kneusjes. Dan zal deze generatie kneusjes inderdaad naar de slacht gaan (wat niet eens zo beroerd is ten opzichte van een beroerd leven, maar dat is een andere discussie) maar er zal geen nieuwe generatie aangeleverd worden, men wil het immers niet kopen.

Als niemand gestolen goederen koopt, wordt er vanzelf minder gestolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:22

Punz schreef:
Er is maar 1 ding wat helpt: collectief boycotten..

En nee.. .daarmee help je het probleem van de foute handelaar, foute fokker, foute eigenaar enz enz niet mee uit de wereld. Daar zal wat meer / wat anders voor moeten gebeuren.

Je stop alleen het feit dat dierenellende verpakt wordt als een "feestje" een "leuk dagje uit".
En belangrijker, je stopt dan in ieder geval ook de ellende en de extra stress die zo'n markt geeft voor (een deel van) de dieren die er staan.
.


Maar vind je dat fair tegenover de mensen die daar komen en wel goed met hun dieren omgaan? Wil je de kans om gericht transporten te kunnen controleren missen? En de kans om handelaren aan te spreken op hun gedrag en de conditie van hun dieren? En dat filmpje wat nu gemaakt is...dat was nooit gemaakt als degene die de camera vasthield de markt had geboycot. Toch?

Ik denk overigens dat het zichzelf wel oplost op termijn. Nog een paar van dit soort filmpjes en er komt vanzelf een verbod op paardenmarkten zoals Zuidlaren. En dat heeft de organisatie dan aan zichzelf te danken. Ze moeten gewoon veel beter selecteren aan de poort en veel harder optreden tegen handelaren die zich misdragen. :Y)

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:34

Met negeren bedoel ik dat het me verbaasd dat er weinig op de inhoud gereageerd werd, en ik dan dus denk dat er geen belangstelling is om op de inhoud verder te discussieren.

En verder wil ik best mijn mening geven, mijn nek uitsteken. Ga dat ook wel aan. Maar zit net als ieder ander niet te wachten op een bak vijandigheid. En de eerste de beste reactie kan ik met de beste wil van de wereld niet vriendelijk of zelfs maar respectvol noemen.

Verder: natuurlijk is het lullig voor de mensen die daar komen en wel goed met hun dieren om gaan, maar dat weegt voor mij niet op tegen de negatieve kanten van de markt. En daarbij zijn er altijd kansen om gericht transporten te controleren: gewoon op de aanvoerroute naar het slachthuis gaan staan.

Meer sociale controle en adequaat ingrijpen bij het zien van dieren die duidelijk niet in conditie zijn/ niet voldoende verzorgd worden zou ook helpen. Daar is geen markt voor nodig..

En nogmaals: dat het elders slecht is, en er elders meer gecontroeerd moet worden, maakt zo'n markt voor mij nog niet "goed" of sterker "leuk" ...

Gaby89

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:38

bigone schreef:
princequillo schreef:
Tja, die paar dingen waren voor mij niet genoeg om het te bederven. Ik was er voor het eerst en vond het over het algemeen vrij netjes. Bijna geen wrakken van paarden gezien en bijna overal lag wel hooi, regelmatig kregen ze ook nog water.

Als er iets mis ging dan waren er meestal wel bezoekers die er wat van zeiden.

De mindere kanten waren gewoon een paar handelaren die zich niet aan de regels hielden, de organisatie trouwens ook niet altijd, het opjagen met de stokken en ja, af en toe een paard die naar een ander uithaalde.

samcas: zoveel "arme zielige beesten" waren er niet...

Zodra je de woorden 'bijna' en ''zoveel waren er niet'' uit je tekst eg kunt laten, dan is het pas goed voor elkaar. En eigenlijk denk ik dat de wrakken het nog slechter hebben gekregen, die worden nu thuisgelaten zodat er geen enkel zicht meer op is. Ik vind dat markten met levende dieren overal verboden moeten worden. Ook de puppyfokkerijen aanpakken enzenz.


Inderdaad. Dieren horen niet op een markt. Het levert veel stress op en het is niet nodig. Wij kunnen ze ook opzoeken op internet en ze gaan bezoeken in hun eigen omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:08

Punz schreef:
Met negeren bedoel ik dat het me verbaasd dat er weinig op de inhoud gereageerd werd, en ik dan dus denk dat er geen belangstelling is om op de inhoud verder te discussieren.

En verder wil ik best mijn mening geven, mijn nek uitsteken. Ga dat ook wel aan. Maar zit net als ieder ander niet te wachten op een bak vijandigheid. En de eerste de beste reactie kan ik met de beste wil van de wereld niet vriendelijk of zelfs maar respectvol noemen.


Ik vond dat ikzelf wel degelijk op de inhoud gereageerd heb. En een paar anderen ook.

Citaat:
Verder: natuurlijk is het banketstaaf voor de mensen die daar komen en wel goed met hun dieren om gaan, maar dat weegt voor mij niet op tegen de negatieve kanten van de markt. En daarbij zijn er altijd kansen om gericht transporten te controleren: gewoon op de aanvoerroute naar het slachthuis gaan staan.


Als ik lees dat er 1500 paarden stonden en ik zie jouw lijstje met misstanden, dan is jouw lijstje uiteraard te lang, maar ik kan niet anders concluderen dan dat er ook een heleboel dingen goed gaan. Maar misschien moeten jij en ik volgend jaar maar eens samen naar Zuidlaren gaan, om ons live in beeld te vormen. :D Ik ben wel een paar keer elders geweest en ik vond het daar erg meevallen allemaal, al zag ik zeker verbeterpunten. Ben jij er eigenlijk al eens geweest, in Zuidlaren?

Die slachthuizen staan in het buitenland. Italië, Spanje, Oostblok, heb ik me laten vertellen. Het lijkt me lastig om daar als Nederlandse inspectie aan de poort te gaan staan.

Citaat:
Meer sociale controle en adequaat ingrijpen bij het zien van dieren die duidelijk niet in conditie zijn/ niet voldoende verzorgd worden zou ook helpen. Daar is geen markt voor nodig..


Ik ken een meneer die regelmatig de AID aan de deur heeft omdat zijn paarden te mager zijn en de hoefverzorging achterblijft. Dat komt omdat zijn paarden in een wei staan langs een weg waar heel veel fietsers langskomen en een manegebedrijf gevestigd is. De AID en dierenpolitie zijn maar wat druk met alle meldingen. Vijf jaar geleden gebeurde dat nog niet, want toen knikkerde hij ze met 5 tegelijk met stalletjes in een loods achter zijn huis. Dat deed hij al tientallen jaren zo. Niemand die het zag. Ja, als hij met het spul naar de markt ging. Maar dan was er niemand die wat zei. Ik vrees dat er nog heel wat dieren op zo'n onzichtbare plek staan.
Het enige wat bij deze meneer helpt is sancties. Als hij een boete heeft gehad, gaat het weer een hele poos goed. Als ze zouden zeggen: "als jij steeds met zulke magere dieren met te lange hoeven komt, ben jij niet meer welkom met jouw dieren op onze markt", dan zal dat ongetwijfeld ook helpen. Dat is zijn afzetplaats, maar daar heeft hij ook zijn sociale contacten. Hij leeft daar echt naar toe, zo'n markt. Dus daar pak je hem echt mee. En ik denk dat het ook een duidelijke boodschap is naar de andere handelaars daar.

Citaat:
En nogmaals: dat het elders slecht is, en er elders meer gecontroeerd moet worden, maakt zo'n markt voor mij nog niet "goed" of sterker "leuk" ...


Dat is zo. Maar als een markt mogelijkheden biedt om gedrag van mensen te veranderen en alle mensen die het wel goed doen kansen te geven, is het dan nog steeds radicaal slecht te noemen? Het biedt ook kansen.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:24

Ik woon in een stadje waar er jarenlang wekelijks een veemarkt was. Koeien, schapen, paarden. Allemaal gereguleerd en zo, controles, inspecties...Maar nee, nee, nee... Ik vond en vind het vreselijk. Hoef ik niet naar toe en ben blij dat dergelijke markten er niet meer zijn ( vind ik een positief bijeffect van de verder heel vreselijke MKZ crisis).

Klopt Safina, jij hebt op de inhoud gereageerd, en ook op een plezierige manier. Maar je bent niet de enige reageerder. En wat ook meespeelt: enerzijds wílde ik gewoon mijn mening, mijn visie geven in het andere topic, maar aan de andere kant wilde ik ook niet blijven doordrammen in een topic wat overduidelijk niet daarvoor bedoeld was... Zat daar ook een beetje over te twijfelen.

Vandaar dat je me hier actiever zult zien reageren dan daar.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:37

Punz schreef:
Ik woon in een stadje waar er jarenlang wekelijks een veemarkt was. Koeien, schapen, paarden. Allemaal gereguleerd en zo, controles, inspecties...Maar nee, nee, nee... Ik vond en vind het vreselijk. Hoef ik niet naar toe en ben blij dat dergelijke markten er niet meer zijn ( vind ik een positief bijeffect van de verder heel vreselijke MKZ crisis).


Oké, maar dat moet lang geleden zijn, voor de MKZ crisis. Volgend jaar samen naar Zuidlaren dan maar? Je gaat niet boycotten voordat je er geweest bent om je een persoonlijke indruk te vormen, toch? En ik beloof: ik zal niks kopen. :D ;)

Citaat:
Klopt Safina, jij hebt op de inhoud gereageerd, en ook op een plezierige manier. Maar je bent niet de enige reageerder. En wat ook meespeelt: enerzijds wílde ik gewoon mijn mening, mijn visie geven in het andere topic, maar aan de andere kant wilde ik ook niet blijven doordrammen in een topic wat overduidelijk niet daarvoor bedoeld was... Zat daar ook een beetje over te twijfelen.


Die twijfel snap ik wel. Zou hetzelfde gehad hebben, denk ik. Het is ook wel heel lastig om zo'n discussie te voeren tussen mensen die hun nieuwste aanwinsten willen showen en dolenthousiast zijn.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:43

Dank voor het aanbod, maar ik sla het af ;) . De markt hier in de stad was strikt gereguleerd, met goede regels... niets van te zeggen. En toch paste het me niet. En heel eerlijk: ik denk niet dat een gelegenheidsmarkt het qua regelgeving en handhaving het beter doet dan een goed georganiseerde wekelijkse markt..

Ik heb de foto's hier op bokt gezien.. en echt... ik pás....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:51

Punz schreef:
Dank voor het aanbod, maar ik sla het af ;) . De markt hier in de stad was strikt gereguleerd, met goede regels... niets van te zeggen. En toch paste het me niet. En heel eerlijk: ik denk niet dat een gelegenheidsmarkt het qua regelgeving en handhaving het beter doet dan een goed georganiseerde wekelijkse markt..

Ik heb de foto's hier op bokt gezien.. en echt... ik pás....


Jammer, maar ik heb er wel begrip voor hoor. :j

OnsRoosje
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:27

Punz, je bent er zelf nooit geweest? Hoe kan je dan oordelen? Niet alle markten zijn hetzelfde en je kan niet afgaan van foto's en verhalen van andere. Eerst zelf gaan kijken en dan oordelen.

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:59

Wel op markten geweest , niet in Zuid Laren. Hoeft ook niet... Want er valt niet zo veel te interpreteren aan de genoemde quotes... Tenzij deze ronduit gelogen zijn ( etterende oogkassen, ezels zonder deken in de regen, vallende paarden, )hoef ik niet naar een markt

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:15

Punz schreef:
Wel op markten geweest , niet in Zuid Laren. Hoeft ook niet... Want er valt niet zo veel te interpreteren aan de genoemde quotes... Tenzij deze ronduit gelogen zijn ( etterende oogkassen, ezels zonder deken in de regen, vallende paarden, )hoef ik niet naar een markt


Ik zou sowieso nooit een paard kopen op de markt. Ik hou niet van impulsaankopen, zeker niet met dieren. Het dier moet gezond zijn, geschikt voor het doel waar ik hem/haar voor wil en er moet een klik zijn. Ik wil er in principe jaren van genieten. Een dier is geen wegwerpartikel voor mij.

SaraViavia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:14

Nou ja als je uit een topic met 33 bladzijde alle negatieve zinnen citeert lijkt het alsof zuidlaren dé regelrechte hel was..
Citeer je 33 bladzijde lang de goede zinnen over paarden met regendekens, goed verzorgde pony's, mooie paarden en vriendelijke handelaren dan is het een heel ander aanzicht. Heb helaas de tijd niet.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:16

Tja.. zowel het één als het ander noem je 'tunnelvisie' - wie heeft daar behoefte aan?

SaraViavia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:23

Jannepauli schreef:
Tja.. zowel het één als het ander noem je 'tunnelvisie' - wie heeft daar behoefte aan?


Precies.. Ik niet in elk geval

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:21

Je kan een petitie tekenen voor de afschaffing!Heb hem net getekend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:56

SaraViavia schreef:
Jannepauli schreef:
Tja.. zowel het één als het ander noem je 'tunnelvisie' - wie heeft daar behoefte aan?


Precies.. Ik niet in elk geval


Ik ook niet. Het lijkt mij zoals zoveel dingen in het leven: niet zwart-wit.