Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:38

moelly schreef:
_Dingetje_ schreef:
Paarden met kale oren staan waarschijnlijk de hele dag binnen en krijgen nooit een regenbui op hun hoofd :+


Wat een zinloze opmerking weer!

Ja, ook hier gaat alles eraf: oren, baard en snorharen voor een deel.
Gewoon omdat het netter staat,. je paard ziet er direct een stuk verzorgder uit en. ik kan me weer vertonen op wedstrijd.
Als alles verboden wordt wat moedertje natuur in haar heilige boekje heeft gezet, dan. mogen we niet eens meer rijden.
Laat staan dat we onze paarden geen dekens meer op mogen doen omdat ze dan geen goede vacht kunnen ontwikkelen, ze mogen niet alleen in een box staan, want dat doen ze in de natuur ook niet. We mogen ze voor een wedstrijd niet meer wassen, want dan gaat de vetlaag naar de kloten. We mogen de paarden niet meer op dieet zetten als ze te dik of te dun zijn, want dat kunnen ze bij zichzelf niet bedenken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je zo tegen het wegscheren bent, dan kun je net zo goed stoppen met de paarden, omdat je toch al met zoveel 'dierenleed' bezig bent.



Maar zou jij er nou veel moeite mee hebben als het verboden word om de neus en oren te scheren en je dan net als iedereen met een 'ongeschoren' paard op wedstrijd komt.?

Het zit puur tussen de oren van de mens niet meer en niet minder.
Met snorharen en oorharen kan een paard er OOK netjes verzorgd eruitzien.

Sharani
Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:40

Ik zie dat probleem wel degelijk, hoe wil jij een paard zijn hoofd netjes scheren zonder de tastharen af te scheren? De binnenkant van de oren overslaan zou nog kunnen, maar de hele neus niet scheren bij een voor de rest geschoren paard is geen gezicht en ziet er zeker niet verzorgd uit. En aangezien onze wedstrijden internationaal zijn en de regels niet overal gelden heb je dan wel een probleem omdat andere paardjes wel helemaal geschoren zijn.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:35

@Cowgirl: dan zou ik inderdaad niet meer op wedstrijd gaan. Ik zou me m'n ogen uit m'n kop schamen als mijn paard er zo slordig uit zou zien.

@Twist: tuurlijk is het goed om onderzoek te doen naar wat wel en niet goed is,. maar dit is al zóvaak onderzocht, dat ik me afvraag of deze beste mensen hun tijd wel nuttig besteden..

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:55

Moelly: Mijn god, het is maar waar je prioriteiten liggen. Krijg bij dit soort posts het idee dat men blijkbaar moet compenseren met verzorging voor de rijkunst. :x

Twist1991
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Maastricht

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:57

Ja het komt erg onzeker over. Dat je de ogen uit je kop zou schamen omdat het hoofd van je paard wat harig is?

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:57

Cowgirl schreef:
Maar zou jij er nou veel moeite mee hebben als het verboden word om de neus en oren te scheren en je dan net als iedereen met een 'ongeschoren' paard op wedstrijd komt.?

Het zit puur tussen de oren van de mens niet meer en niet minder.
Met snorharen en oorharen kan een paard er OOK netjes verzorgd eruitzien.

Veel moeite is een groot woord, maar ik vind het minder netjes en het geeft het gevoel dat de puntjes niet op de i staan zeg maar.
Ik vind het eigenlijk een beetje als wedstrijdrijden met een bodywarmer ipv een jasje, als iedereen het doet is het echt niet heel vreselijk, maar ik vind het dan wel zonde omdat ik weet hoe het ook kan. Dat idee.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:59

Toevoeging: en ik heb over het algemeen een hekel aan de tendens van organisaties en overheid om zich zo te bemoeien met wat andere mensen met hun beesten doen. :o
Word ik erg rebels van :=

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:01

Het is maar net hoe veel belang je aan die wedstrijden hecht. Voor 99% van de bokkers, al dan niet meer, is het wedstrijdrijden nog altijd hobbymatig en niet de bron van het grootste gedeelte van de inkomsten...
Krijg een beetje het gevoel van het jongetje wat zaterdagochtend bij de Fjes speelt en van zijn vader al zijn vrije tijd moet opgeven voor z'n "wedstrijdcarriere".

Twist1991
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:03

Urielle schreef:
Toevoeging: en ik heb over het algemeen een hekel aan de tendens van organisaties en overheid om zich zo te bemoeien met wat andere mensen met hun beesten doen. :o
Word ik erg rebels van :=


Totdat er ergens zwaar verwaarloosde paarden worden gevonden en de eigenaar niet vervolgd kan worden omdat er geen wetgeving daar over gaat?

Twist1991
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:04

Focussed schreef:
Het is maar net hoe veel belang je aan die wedstrijden hecht. Voor 99% van de bokkers, al dan niet meer, is het wedstrijdrijden nog altijd hobbymatig en niet de bron van het grootste gedeelte van de inkomsten...
Krijg een beetje het gevoel van het jongetje wat zaterdagochtend bij de Fjes speelt en van zijn vader al zijn vrije tijd moet opgeven voor z'n "wedstrijdcarriere".


Het is maar net in hoeverre je echt gelooft dat je een betere en professionelere wedstrijdruiter bent als je het hoofd van je paard kaal scheert...

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:09

Mooi verwoord Twist1991 :) .

Zolang die perceptie bestaat, en zo lang mensen het paardwelzijn bagatelliseren en ondermijnen aan een cosmetisch aspect, zal het blijven gebeuren denk ik..

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:09

Maar netjes presenteren hoeft toch niet volledig gekoppeld te zijn aan de wedstrijden Focussed?
Ik zit er zelf net weer op na een half jaar zwangerschaps- en bevallingsverlof, het eerste wat ik heb gedaan toen ik weer aan de slag ging, nog voor het echte rijden, was alle knollen onder de spuit zetten, mest- en modderplekken van de hoeven schuren, benen opscheren en hoofdjes bijwerken plus alle materiaal in het vet en in de was, dekentjes op en materiaal bijkopen. Toen had ik ook gelijk het gevoel: zo, we zijn er weer klaar voor. En ik ga pas in januari weer starten dus tegen die tijd moet alles qua scheerwerk al lang weer gedaan worden :+

En persoonlijk vind ik: of je nu elk weekend internationaal weg bent of je start zes keer per jaar onderling op de manege, presentatie hoort er bij. Maar goed, dat is mijn mening.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:12

Twist1991 schreef:
Totdat er ergens zwaar verwaarloosde paarden worden gevonden en de eigenaar niet vervolgd kan worden omdat er geen wetgeving daar over gaat?

Daar is allang wetgeving over, dus dat doet niet terzake.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:15

Kan best,. maar dat ben ik niet hoor ;)
Er zijn wel vaker mensen het niet met me eens zijn.
Ja ik vind het afschuwelijk als een paard bij de dressuur niet is ingevlochten of een paard benen heeft die groen van de stront zien. Die 2 minuten om ze even mooi wit te wassen hevb je dan blijkbaar niet, maar je hebt wél de tijd om op wedstrijd gaat. Ja: ik zou me hartstikke dood schamen!

EDIT:
@Twist: heb ik dat ergens gezegd dat je er beter van gaat rijden als je je paarden er netjes uit laat zien?

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:22

Daar heb je gelijk in Urielle, maar wat ik hier veel hoor is dat men het vnl doet om netjes (wat subjectief is ;) ) op wedstrijd te komen. Alhoewel ik me afvraag of het ook maar iemand opvalt op het wedstrijd terrein, laat staan de jury die op minimaal 2 meter afstand zit achter een autoruit waar je in hoog tempo langsdraaft.
Overigens heeft prestatie niks te maken met dit soort praktijken. Zoals ik al aangaf met het voorbeeld van het 8 jarige jongetje wat zaterdag bij de Fjes voetbalt. Ik denk dat niemand het normaal vindt als zijn vader hem op een speciaal sport dieet zet waarbij hij eiwitshakes moet drinken ipv normale maaltijden. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is: Doel mag geen middelen heiligen, zeker niet als je doel HOBBYmatig is. Presteren is presteren, 100% waar. Maar doel heiligt GEEN middelen.

En persoonlijk vind ik het hebben van tastharen en oorharen normaal en het weghalen van deze haren vanuit een cosmetisch oogpunt dieronvriendelijk. En hierin sta ik niet alleen, zoals ook te zien is uit de mening van de Sectorraad. Het feit dat hier campagne over wordt gevoerd zegt al genoeg, lijkt me.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:37

Dan ben ik het niet eens met de sectorraad. Maar dat is niet nieuws.
Ik ben bijvoorbeeld wél tegen het couperen van staarten en blijkbaar de sectorraad niet. Want in dat geval zouden ze ipv regeltjes verzinnen, wel zorgen dat regels gehandhaafd zouden worden!
Maar blijkbaar ligt daar niet hun interesse...
Dus dat hele gedoe over regeltjes over tastharen en oren uitscheren maak ik me dus ook niet druk. Zolang ze maar wat in het wilde weg roepen om puntjes te scoren bij het grote publiek... :O

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:42

PreSENteren he :P Niet presteren :D (ook wel, maar dat staat dan weer los van die haren natuurlijk :D )
Voeding, tja, dat vind ik dan net weer iets anders. Hoewel we dat bij paarden juist wel veel zien, paarden die vanaf hun eerste B-wedstrijd of zelfs wanneer ze onder het zadel gaan gelijk op sportbrok gezet worden. Maar als een vader met een zoon die ook ooit eens wielrent zijn benen laat scheren, och, daar slaap ik nou echt geen nacht minder om :o (ik kan even niks menselijk bedenken := )

Ik begrijp gewoon echt niet zo goed waarom het uitscheren van oren dieronvriendelijk is. Als ik er ooit problemen mee tegengekomen zou zijn, zou ik er wellicht heel anders over denken hoor! Maar ik heb daar echt nog nooit iets mee gezien, voor mij is het net zoiets als de vetlok wegscheren. Heeft ook een functie, maar zonder kan ook prima en oogt een stuk netter.
Hebben ze ooit trouwens al gesproken over manen trekken? Want hoewel ik het zelf ook doe en het met kleine plukjes geen pijn doet, is het eigenlijk best barbaars :=

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:47

MarijeR: Wat je zegt over het couperen slaat natuurlijk als een tang op een varken. De regels omtrent couperen worden in Nederland keurig gehandhaafd
Helaas bestaat er een maas in de wet waardoor alleen het couperen vanuit cosmetisch oogpunt is verboden. Het hebben van een dier met gecoupeerde staart of het couperen vanwege medische redenen is dus niet verboden. En daar wringt de schoen. Je kunt gemakkelijk het paard in het buitenland laten couperen en in Nederland houden bijvoorbeeld.

Het niet opnemen in het stamboek van paarden met een gecoupeerde staart, of het toekennen van minpunten op wedstrijden en keuringen zou wat dat betreft een goede complementaire verandering zijn. Maar hier kan de Sectorraad niks aan doen.


Urielle: oeps moet m'n leesbril eens op denk ik :+
Over oren ben ik niet zo uitgesproken, tastharen vind ik veel onvriendelijker, mede ook door eigen ervaring. (Mijn merrie is 1x helemaal geschoren incl oren en tasthaar en had daar absoluut last van, van de oren merkte ik weinig maar paard stond toen ook 23/7 binnen).
Overigens zijn er idd nog veel meer misstanden in de paardensport/omgang. Het een wat erger dan het ander. Ik kan er alleen maar blij om zijn dat er iig een signaal wordt afgegeven van "hoger hand" en zo hopelijk meer mensen informeren over wat wel en minder verstandig is.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:17

Focussed, dat is onzin. Als ze willen, kunnen ze prima handhaven. Waarom kan Duitsland dat wel? Zelfs met iets simpels als oren uitscheren. Blijkbaar liggen de prioriteiten ergens anders.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:46

Oja want de overheid in Duitsland is natuurlijk precies hetzelfde als die hier in Nederland en daarom moeten ze het er hier net zo makkelijk doorheen krijgen :+

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:03

Als ze willen, ja. Afgezien van wat boertjes zullen er weinig mensen problemen hebben met het verbieden van couperen van staarten. We hebben het niet over een handhaving waar de hele maatschappij hinder van ondervindt en waar veel tegenstand te verwachten is.
De sectorraad wil toch wel straks regeltjes over tastharen en oortjes scheren gaan handhaven? Daar wel bv een startverbod voor en voor het couperen van staarten niet?

Hoe is dat bij honden eigenlijk, ik dacht dat die ook niet meer geshowd mogen worden als ze gecoupeerd zijn na ingang van het coupeerverbod?

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:05

Heb je bij de Sectorraad gewerkt dat je blijkbaar precies weet hoe alles wel en niet kan en hoe zij als orgaan functioneren ;) ?

Natuurlijk zou ik ook meer regels willen zien. Maar meer regels betekent meer handhaving en controle, en wie gaat dat uiteindelijk betalen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:19

Nee hoor, maar op bokt is er vaak genoeg wat over de sectorraad te lezen en ook buiten bokt. Voornamelijk dat ze te weinig doen.
Dus misschien is het handig als ze eerst bij de huidige regels gaan kijken hoe ze die gaan handhaven ipv weer nieuwe regels gaan verzinnen waar ze straks ook weer niets mee kunnen.
Al is dat eerste natuurlijk een stuk lastiger dus proberen ze met wat nieuwe kreten in het nieuws toch het idee te wekken dat ze druk bezig zijn.
Net politiek.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:19

Daar heb je gelijk in, maar in mijn ogen schets je wel een heel zwart-wit beeld...

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:49

Ik snap gewoon niet wat mensen er allemaal bij halen, het functioneren van de sectorraad, andere dingen die ook heel erg zijn (verwaarlozing, slechte ruiters) of het totaal loze argument dat ze zelf nog nooit ongelukken hebben gehad.

Als nou uit onderzoek blijkt dat het voor paarden heel oncomfortabel is om de tastharen af te scheren, waarom zou je het dan nog doen?