Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:33

suleilitha schreef:
Ik blijf er ook bij, dat als je weet dat je paard bang voor tractoren is, je zelf uit de buurt moet blijven met paard en al.
Of je blijft in een bak, of je zorgt eerst dat je je paard onder controle hebt en dan pas het verkeer in. amen.


Hoe ga je dan in hemelsnaam je paard laten wennen aan groot verkeer en tractoren? Knipoog
Er komt toch een moment dat je voor het eerst de weg op gaat/moet, zo is iedereen en elk paard begonnen. Geen enkel paard wordt verkeersmak geboren!

Ben het wel eens dat je eerst je paard goed onder controle moet hebben in de bak voordat je naar buiten gaat. Te vaak zie ik dat er al mensen naar buiten gaan 'omdat dat zo leuk is' die in de bak nog bang zijn voor van alles!? Verward

Maar op enig moment ga je toch voor het eerst naar buiten en de weg op ....

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:16

simodi schreef:
Er komt toch een moment dat je voor het eerst de weg op gaat/moet, zo is iedereen en elk paard begonnen.


Ja en nee.

Uiteraard begin je met alles één keer voor het eerst. Het is echter een proces wat geen binaire overgang kent.
Verkeersmak maken is hetzelfe als alle andere en niet los van alle andere. Het opleiden van een paard is één integraal geheel.
Elk aspect in dat geheel breek je af in de kleinst mogelijke onderdelen en dát zijn de elementen welke je één voor één aanbiedt.
Één nieuw element per leerfase en geen ander element tot dit verankerd is.

Je gaat dus niet vanuit de bak ploep onder het zadel het verkeer in. Sommige paarden zijn flegmatieker dan andere, sommige paarden leren sneller dan anderen en als je een snel lerend flegmatisch paard hebt, is dat een meevaller waardoor je sneller onder het zadel het verkeer in kan.

Bokt is wat mij betreft geen leslokaal dus ik wil hier verder niet op in gaan. Ik volsta ermee te schrijven dat ik op hispano-arabes optomingsloos tussen méga apparatuur door de steengroeve en het haastverkeer vlak voor lunchtijd rij Knipoog
Ondanks dit bómzekere is het opleiden nooit voltooid. Vandaag ga ik met mijn hengst naar een restaurant aan de snelweg. Daar is een show en dus is het er een verkeerschaos: ideale leersituatie.
Zondagmorgen ga ik stroomopwaards de campo in. Er is een natuurwandeling naar de bron van de rivier met een picknick. Tíentallen hersenloze toeristen van links naar rechts beeldvullend dus wederom een ideale leersituatie.

Onthoudt dat een 'vluchtdier' gelukkig niet bestaat.
Schrikken is een reflex. Ik schrik ook van een hond welke blaffend uit de struiken schiet.
Vluchten echter is gedrág. Ik heb geleerd te kijken wat die hond gaat doen en reageer dáárop. Dat leren moet een paard ook.
Gisteren schrok mijn hengst enórm van een brommer met open uitlaat welke in een blinde bocht steil omlaag tussen twee muren inééns achter ons KEIHARD knetterde. Mijn hart sloeg ook een paar slagen over van de schrik en we sprongen samen in de lucht, ons onderwijl realiserend dat het slechts een brommer was. Niets aan de hand. Dat pielemans een paardruimte hád voor eens schrikreactie is een kwestie van goed ruiterschap: zorg altijd voor een 'open deur'. Is die er niet, dan doet de ruíter iets fundamenteels verkeerd. Het paard en de veiligheid van de rest van de wereld is díens verantwoordelijkheid. Goed ruiterschap is het voorkómen van escalaties.

Ever ter referentie een andere onderwerp: een goed chauffeur rijdt niet met een aanhanger een doorgang is als hij niet weet dat hij er door of weer uit kan Pling
Dat er veel slechte chauffeurs zijn maakt de verantwoordelijkheid van de ruiter voor diens lévende voertuig niet minder zwaar.....

hc

Anoniem

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:15

HC, ik denk niet dat jouw laatste post nog aanvulling behoeft.

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:28

@larixfire: In dit soort topics wordt altijd meteen gezegd door één of meerdere bokkers "ja die boer" dit of dat.. Zoals een eerder topic al wel bewezen heeft (lijkt mij) is dit niet altijd zo. Hou dus ook je mond als je geen verdere feiten kent! En jij kan wel zeggen "een die stopt ben ik nog nooit tegengekomen", maar ik zeg ook niet meteen dat alle paardrijdende mensen arrogant zijn of hun paard niet onder controle kunnen houden, omdat ik toevallig nog nooit een paard ben tegengekomen dat netjes rustig blijft als er een trekker met normale snelheid langsrijd. Wat kan ik slecht tegen zúlke reacties zeg! Koe Slapen[/quote]


Ja en .....
Ik zeg ook niet dat het altijd zo is maar meestal wel is MIJN ervaring. En als je niet tegen dit soort reacties kan ga dan vooral niet reageren op dit soort topics want dat kan je hier verwachten. Iedereen heeft hier eigen ervaringen mee. Enne mijn paard blijft wel rustig als als er een landbouwvoertuig passeert met normale snelheid passeert.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:47

Mooi verhaal Huertecilla.

Moet wel zeggen dat ik zelf erg blij ben als een traktor DOOR rijd. Oké niet als ik eenmaal op de grond lig Clown Maar ik had laatst dus eentje die achter me bleef rijden met z'n gebrul, terwijl hij er langs kon. Hartstikke van bewust dat die man echt op ons lette en vond het echt geweldig van em, alleen paard vond dat ding achter 'm toch niet zo'n succes Clown

Maar bovenal, heel vervelend voor de amazone en ik hoop dat ze er zonder teveel schade van af komt!

Suusje1972

Berichten: 960
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Noord Groningen

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:46

Hallo mede Bokkers,

Vandaag voor het eerst sinds dagen weer eens op Bokt.nl, ik had nl maandag en ongeluk met m'n paard... Ja ja, ik ben de, overigens 35 jarige Knipoog , ruiter uit het bericht. Wat een discussie al weer na een paar dagen. Zal ik het hele verhaal even vertellen?

Ik was afgelopen maandag een lekkere buitenrit aan het maken met mijn Tinker Black. Hij is een hele rustige jonge man die zich meestal nergens wat van aan trekt onderweg. We rijden elke week wel een keer op die weg naar een rustiger pad toe. Op de terugweg (ongeveer 500 meter van m'n huis af) kwam er een tracktor met aanhanger behoorlijk hard aangereden en begon al te toeteren (om me in te seinen "ik kom er aan" of van "he ga eens aan de kant" dat weet ik niet). Normaal ga ik niet voor verkeer van de weg af omdat er ruimte genoeg is maar ik was net bij de dam van een huis dus ik steek m'n hand uit van "wij gaan hier wel even van de weg af". Daar kon hij waarschijnlijk niet op wachten want ik was de weg nog niet af of hij denderde al voorbij. Mijn meestal coole Black schok daar wat van en stapte achteruit. Helaas omdat we op een smalle dam stonden viel hij daar achterover af de sloot in, en ik zat er nog op...

Ik heb met alle kracht in mijn benen het paard van me afgeduwd en gelukkig kwam hij zelf de sloot weer uit en rende naar huis. (de tracktor had misschien niets gezien maar is in ieder geval doorgereden). Ik heb altijd m'n mobieltje mee dus heb meteen m'n vriend gebeld om Black op te vangen. De bewoner en een voorbijganger hebben me uit de sloot geholpen en m'n vriend was er toen ook al met de auto om me op te halen. Ik ben meteen naar de wei gestompeld om bij Black te kijken maar hij leek er niets aan over te hebben gehouden. Ik helaas wel, knie- en enkle banden verrekt/ingescheurd. Helaas, maar het had veel erger kunnen aflopen zowel met mij als m'n paard.

De politie is ook geweest maar of ze de bestuurder ooit vinden is nog maar de vraag. En dan nog, het is niet netjes van hem om door te rijden maar je paard onder controle hebben is je eigen verantwoordelijkheid dat weet ik ook. Een paard is en blijft een dier en 100% bomproof bestaat niet!

Zodra ik weer op de been ben zal ik met Black die kant weer op wandelen (aan de hand...) om hem weer aan die weg te laten wennen. En het rijden de eerste tijd maar weer in de bak.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben me rot geschokken maar probeer er ook van te leren om het de volgende keer te voorkomen. De meeste mensen die ik op de weg tegen kom gedragen zich super netjes en rijden heel rustig voorbij.

Groetjes Suus & Black

barrelracer

Berichten: 300
Geregistreerd: 28-08-08

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:18

Hoi Suusje
Beterschap !!! Ik hoop dat ze er nog achter kunnen komen wie het was zodat hij iig aansprakelijk gesteld word er voor en het dan niet weer doet. Zo iemand is een gevaar in het verkeer.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:51

Suus, veel sterkte, hopelijk herstel je voorspoedig en kun je weer lekker rijden!

En hopelijk heeft je paard er ook geen trauma aan overgehouden .... succes met het weer opbouwen!

Gelukkig kun je het navertellen en weer bokken! Haha!

Yunaa

Berichten: 2725
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: De Veluwe

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:53

Zooo ..
het had ook gekund dat dat paard haar had geplet.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:49

Heel vervelend dat het zo gebeurd is. Ook onder trekkerbestuurders heb je rotte appels zitten helaas. Maar vergeet niet dat zo'n boer/vrachtwagenchauffeur/shovelrijder etc. zijn brood aan het verdienen is. Ik begrijp uit het verhaal hier van de ruiter dat ze niet de moeite heeft genomen om te gaan draven maar is gewoon doorgestapt. In de ogen van een haastige drukke boer komt dat niet echt sociaal over. Het lijkt dan allemaal zo traag...op je dooie gemak doorstappen en zo'n boer kan zich dus daarom nijdig maken. Tja, van beide kanten kan ik het begrijpen in dit geval.

Op het moment dat iemand in het geval van deze ruiter al afdraait, kun je als haastige trekker bestuurder doorrijden. Je kunt imo dan er inderdaad vanuit gaan dat paard en ruiter veilig zijn.
Waarschijnlijk heeft deze trekkerbestuurder helemaal niet meer gezien wat er gebeurd is.

De opmerking dat 3VO er meer aandacht aan moet besteden, is niet nodig. Dat doen ze nl allang

http://www.recreatieruiter.nl/algemeen/ ... od/3vo.htm

Iig sterkte met je herstel....je hebt een engeltje op je schouder gehad Ja

LoSiem

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-01-07

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:13

slimmerik schreef:
Heel vervelend dat het zo gebeurd is. Ook onder trekkerbestuurders heb je rotte appels zitten helaas. Maar vergeet niet dat zo'n boer/vrachtwagenchauffeur/shovelrijder etc. zijn brood aan het verdienen is. Ik begrijp uit het verhaal hier van de ruiter dat ze niet de moeite heeft genomen om te gaan draven maar is gewoon doorgestapt. In de ogen van een haastige drukke boer komt dat niet echt sociaal over. Het lijkt dan allemaal zo traag...op je dooie gemak doorstappen en zo'n boer kan zich dus daarom nijdig maken. Tja, van beide kanten kan ik het begrijpen in dit geval.

Op het moment dat iemand in het geval van deze ruiter al afdraait, kun je als haastige trekker bestuurder doorrijden. Je kunt imo dan er inderdaad vanuit gaan dat paard en ruiter veilig zijn.
Waarschijnlijk heeft deze trekkerbestuurder helemaal niet meer gezien wat er gebeurd is.

De opmerking dat 3VO er meer aandacht aan moet besteden, is niet nodig. Dat doen ze nl allang

http://www.recreatieruiter.nl/algemeen/ ... od/3vo.htm

Iig sterkte met je herstel....je hebt een engeltje op je schouder gehad Ja


Sorry maar vindt je deze reactie niet wat kort door de bocht? Bloos

Ik en mijn vriend hebben ook beide een ongevalletje gehad met een trekker, en ja deze chauffeurs waren ondoordacht! Die chauffeur die mijn vriend met paard en al zag vallen midden op de weg, heeft niet eens de moeite genomen om poolshoogte te komen nemen. Als ik geweten had wie dat was geweest had ik hem aangegeven, dit is doorrijden na een ongeval. Bij die chauffeur in de cabine zat een klein jochie van een jaar of 5, goed voorbeeld geven hoe je omgaat met ongevallen in het verkeer. In mijn geval heeft de chauffeur me wel geholpen, hij heeft zelfs m,n pony gepakt, en de man heeft zijn excuses aangeboden aan mij en mijn vader. Ik kan die man altijd recht in de ogen aankijken, want ik weet dat hij daar spijt van had, dan is het ook opgelost lijkt mij. Hij kwam later zelfs nog in de stal kijken hoe mijn pony z,n lip gehecht moest worden.
Onze paarden zijn braaf buiten, het is een wisselwerking, je geeft elkaar de ruimte en houd rekening met elkaar.
Ons kent ons is het hier, je steekt vriendelijk de hand op naar elkaar.

Maar wat een onzin, dat een chauffeur die haast heeft even moet toeteren en al knoerthard aan komt rijden. Ik kan me heel goed voorstellen dat de amazone op haar gemak naar de dam stapte. De chauffeur had ook even z,n poot van het gas kunnen halen, en iemand de kans geven om een dam in te gaan. En wat een onzin, dat hij die amazone niet heeft gezien. Echt de grootste onzin, je hebt spiegels, je controleert. En doorrijden is al helemaal een misdaad opzich.

Alle begrip voor mensen die hun brood willen verdienen, ik ga ook niet op buitenrit als ik weet dat mais, bieten en uien van het land worden gehaald. Of ik pak een andere route. Maar omdat iemand z,n brood moet verdienen betekent dit absoluut niet dat dit een vrijbrief is voor hard rijden, en haastige spoed. Tuurlijk moet je oogst naar binnen, maar let wel op je weggebruikers. En ga nu astjeblieft niet op de amazone aanmerkingen plaatsen. Ze heeft zich als een goed bestuurder getoond en is opzij gegaan, maar blijkbaar niet goed genoeg voor een haastige chauffeur. Trekker versus vrouw en paard, what else do I need to say?

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:54

Heb je mijn eerste zin wel gelezen?
Dat maakt nog niet alle trekkerchauffeurs aso's. Toen de trekker al voorbij was belandde de ruiter waar het in dit topic over gaat in de sloot. Heel goed mogelijk dat trekkerbestuurder het niet gezien heeft.

Vooralsnog heeft hij/zij bij mij het voordeel van de twijfel.

Trouwens in de periode dat het ongeluk gebeurde was het wel degelijk een drukke tijd voor de boeren...mais, aardappels etc. etc.

Ik kan je wel vertellen dat als je geen paardenkenner bent, en na aangeven dat je best wel haast hebt, je een ruiter met tinker kalm door ziet stappen, je best wel geïrriteerd kunt raken.

Hoe het precies gegaan is, weet ik niet. Ik lees het verhaal en de ervaring van één kant.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:59

LoSiem schreef:
Ik en mijn vriend hebben ook beide een ongevalletje gehad met een trekker, en ja deze chauffeurs waren ondoordacht! Die chauffeur die mijn vriend met paard en al zag vallen midden op de weg, heeft niet eens de moeite genomen om poolshoogte te komen nemen. Als ik geweten had wie dat was geweest had ik hem aangegeven, dit is doorrijden na een ongeval



Ik vraag het me af, als er geen aanrijding plaats vind, hoever de trekker dan schuldig is. Schuldig, aan het feit dat je met een niet aan het verkeer deel te kunnen nemen, paard op de weg bent? Of schuldig aan het feit dat je je paard niet in bedwang kunt houden?

Kan me voorstellen dat zo'n chauffeur denkt: als ik stop bij een gevallen paard, maak ik het dier nog meer over de zeik....

Hoeveel auto's stoppen er bij een gevallen fietser???

LoSiem

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-01-07

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:04

Graag even inhaken op je laatste punt.
De trekker chauffeur vond het prachtig om te zien hoe het paard van mijn vriend leip werd van angst. Mijn vriend wilde gebaren opzij te gaan en was zelfs al gaan aandraven. Maar wat deed onze vriend, met zijn gaspendaal spelen! Ik stond toevallig les te geven een paar honderd meter van die weg af, ik heb alles met mijn eigen ogen zien gebeuren. Schandalig was het gewoon, leedvermaak! Mijn vriend keek achterom om even oogcontact met de beste man te zoeken, maar een grote grijns op zijn gezicht was het antwoord. En dat jij als trekkerchauffeur iemand die draaft, en al voor jouw aan de kant wil geen ruimte wil bieden, en het tot dit laat komen, sorry maar dan ben je keihard schuldig aan een ongeval! Dit heeft niets te maken met een paard niet in bedwang kunnen houden. Dit heeft te maken gezond denkvermogen! Achter een paard blijven hangen en met je gas lopen spelen, dit is echt aso gedrag. Mijn vriend is met paard en al onderuit gegaan, hij viel onder het paard. Dus ik vind het niet correct dat je dit wil vergelijken met een fietser.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:19

Ik vergelijk hem niet met een fietser en zoals ik al aangehaald heb, zitten er net als onder de ruiters, rotte appels tussen.

Maar vreemd dat je hem niet meer hebt kunnen traceren. Zo mijlen ver rijden ze niet.

LoSiem

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-01-07

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:02

Wat had ik moeten doen? Ik moest een paard opvangen, ik moest een vriend opvangen, wij reden hierna door naar de huisartsenpost. Weinig tijd om iemand te traceren lijkt mij. Ik stond les te geven aan een 9 jarige, kan haar ook niet aan d,r lot overlaten.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:40

Hetzelfde meegemaakt! Alleen gelukkig iets minder erg. Vanmiddag buiten wezen rijden, opeens naderde mij een trekker met aanhanger van achteren (zonder gas terug te nemen). Mijn paard schrok hierdoor en vloog weg, probeerde haar tegen te houden zodat ze niet richting de trekker zou lopen, maar stapte naar achter en belandde in de sloot. Na wat gestruikel en moeite kon ze er weer uit. Trekker is niet eens gestopt en is gewoon doorgereden! Terwijl hij zag dat ik in de sloot belandde en dat ik midden op de weg van mijn paard stapte om te kijken of alles goed met dr ging en zich niet verwond had.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:28

Het topic is 8 jaar oud. :=

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:35

Tis nooit te laat +:)+

Warboel
Berichten: 14703
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Vrouw valt samen met haar paard in de sloot door tractor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:30

Aangezien dit een topic betreft van 9 jaar oud, plaats ik hier een slotje.