Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110886
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:24

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie


Afbeelding
Een ruiter op een Mongoolse pony passeert een pony die een race niet heeft overleefd.
foto door InvictaHOG

Deze zomer zullen zesentwintig ruiters zich gaan wagen aan de Mongoolse Derby. Deze race staat bekend als de langste en zwaarste paardenren ter wereld.

De race, die dit jaar voor de allereerste keer wordt gehouden, is maar liefst 1000 kilometer lang en daar gaat dwars door de afgelegen wildernis van Mongolie. De race wordt nu al de grootste en het meest paardonwaardige paardenevenement op de planeet genoemd.

"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.

Twaalf van de zesentwintig deelnemers zijn Brits, terwijl andere combinaties afkomstig zijn uit Australie, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika, Canada, Denemarken, Amerika en Spanje.

"We kregen zo'n 100 inschrijvingen binnen en hebben er maar 26 kunnen selecteren," aldus een woordvoerder van de organisatie. "Er doen polospelers mee, endurance-ruiters, eventers, amateurjockeys en nog veel meer. Het zijn allemaal ervaren ruiters."

"Je rijdt 1000 kilometer en stopt bij 25 pauze-stations. Je mag 25 verschillende paarden rijden, maar het is wel zo dat wie het eerst komt, het eerst maalt. Het kan dus zijn dat de beste paarden het eerst vergeven zijn."

De race is gebaseerd op een historisch pony-express systeem van Genghis Khaan. Ruiters reden toendertijd in 14 dagen van Mongolie naar Oost-Europa. Onderweg wisselden zij steeds hun paarden op paarden-stations.

De ren gaat op 22 augustus van start in de hoofdstal van het Mongools keizerrijk, Kharkhorin. De ruiters zullen elke 40 kilometer van paard moeten verwisselen en er worden in totaal zo'n 70 Mongolische paarden gebruikt.

Iedere deelnemer krijgt een kaart waarop de locaties van de paardenstations zijn aangegeven, maar verder staan ze er helemaal alleen voor. De ruiters mogen wel bij nomaden in tenten blijven overnachten als ze deze toevallig tegenkomen.

Deelname aan de race kost zo'n 3271 euro en de ruiters moeten tevens zo'n 1100 euro bij elkaar rijden voor een goed doel.
De sluitingsceremonie van de race staat gepland op 5 september, maar de organisatie is er nog niet zeker van of alle ruiters dan ook al klaar zijn.

"We geven de langzaamste ruiters zo'n twee weken, maar we gaan er vanuit dat de snelste ruiters maar vijf dagen nodig hebben om het traject te volbrengen. Het ligt er maar net aan of de ruiters voor het avontuur gaan of voor de race zelf," aldus een woordvoerder.

Klik hier voor de website.

Tallie1979
Berichten: 22789
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:29

Jeetje.. Heftig!! :\ Hoezo ik heb totaal geen respect voor de dieren die ik ga "gebruiken" ??

Mii_Jessica

Berichten: 1275
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:30

Echt zielig! :( Slaat helemaal nergens op! die dieren vragen er niet om! :(

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:37

Eigenlijk vindt ik het wel een gaaf idee, het is weer eens wat anders....
Ik denk dat de meeste ruiters ook best zorgvuldig met hun dieren zullen omgaan, ze zijn er tenslotte van afhankelijk

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:39

Wildgirl schreef:
Eigenlijk vindt ik het wel een gaaf idee, het is weer eens wat anders....
Ik denk dat de meeste ruiters ook best zorgvuldig met hun dieren zullen omgaan, ze zijn er tenslotte van afhankelijk



inderdaad :j

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:40

Elke 40 km. van paard wisselen...dat is zo erg toch niet? Endurance-wedstrijden zijn langer....

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:41

Citaat:
Deze zomer zullen zesentwintig ruiters zich gaan wagen aan de Mongoolse Derby. Deze race staat bekend als de langste en zwaarste paardenren ter wereld.

De race, die dit jaar voor de allereerste keer wordt gehouden, is maar liefst 1000 kilometer lang en daar gaat dwars door de afgelegen wildernis van Mongolie.


Dit snap ik niet. Is het nu een bekende race, of wordt de race voor de eerste keer gehouden? En als die voor de eerste keer gehouden gaat worden in augustus, hoe kan er dan al een pony aan overleden zijn?

rooszszsz

Berichten: 346
Geregistreerd: 21-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:42

Leuk dat t ervaren ruiters zijn en die pony's dan, het zijn geen eigen pony's?!?

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:42

En daarnaast, als je 50 km of langer geen mensen/voorzieningen tegenkomt dan ga je echt wel voorzichtig om met hetgene wat je vooruit brengt :D

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:42

kan ook bij endurance gebeuren dat een paard bezwijkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110886
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:42

Abeltje77 schreef:
Citaat:
Deze zomer zullen zesentwintig ruiters zich gaan wagen aan de Mongoolse Derby. Deze race staat bekend als de langste en zwaarste paardenren ter wereld.

De race, die dit jaar voor de allereerste keer wordt gehouden, is maar liefst 1000 kilometer lang en daar gaat dwars door de afgelegen wildernis van Mongolie.


Dit snap ik niet. Is het nu een bekende race, of wordt de race voor de eerste keer gehouden? En als die voor de eerste keer gehouden gaat worden in augustus, hoe kan er dan al een pony aan overleden zijn?


De foto bij het bericht is van een kortere race die eveneens in Mongolie wordt gehouden :)
Van de Mongoolse Derby zijn immers nog geen foto's :D

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:47

snap niet waar ze dit op baseren

"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.


ik zie het gevaar niet zo

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:50

Cayenne schreef:
"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.
.


Hier kan ik nu met mijn pet niet bij: wie wil nu im vredesnaam organisator zijn van een wedstrijd die én levensgevaarlijk is, én niet aan welzijnsnormen voldoet? Dan ben je toch niet bij je volle verstand?!

N.B.: het bijvoeglijk naamwoord van Mongolië is niet Mongolisch, maar Mongools ;)

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:51

orienta schreef:
snap niet waar ze dit op baseren

"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.


ik zie het gevaar niet zo


Hitte, gebrek aan water, paard dat sterft zodat je in je pieren-eentje in de steppe staat, medische problemen...

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:53

Lijkt me sterk dat die mensen uit Australië, Groot Britannië en andere 'rijkere' landen waar paardenwelzijn toch vrij hoog staan, zomaar hun paarden dood neer laten vallen 'omdat ze toch niet van hun zijn.'

Lijkt me sterk. :n

MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:54

dus de ruiters zijn wel getraind...de paarden/pony's dan?
plukken ze die gewoon van de steppe af?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110886
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:55

orienta schreef:
snap niet waar ze dit op baseren

"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.


ik zie het gevaar niet zo


Ze rijden over verlaten terrein op rotsachtige bodem. Stel dat het paard struikelt en je een duikeling maakt of het paard kreupel raakt.. Er zijn geen hulpposten onderweg en de ruiters staan er helemaal alleen voor.

Wanneer je zelf een been breekt in the middle of nowhere daar heb je toch wel een groot probleem.
Zeker gezien er in de wijde omtrek misschien wel geen water of schuilplek te vinden is.

SJAKIETJUH

Berichten: 421
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:55

bah bah,
moet er niet aan denken hoor!
vind het ronduit belachelijk om aan zoiets mee te doen.
arme paarden...

Onali

Berichten: 18519
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:55

orienta schreef:
Wildgirl schreef:
Eigenlijk vindt ik het wel een gaaf idee, het is weer eens wat anders....
Ik denk dat de meeste ruiters ook best zorgvuldig met hun dieren zullen omgaan, ze zijn er tenslotte van afhankelijk



inderdaad :j



Hier nog 1. Klinkt echt gaaf hoor.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:56

Roane schreef:
Lijkt me sterk dat die mensen uit Australië, Groot Britannië en andere 'rijkere' landen waar paardenwelzijn toch vrij hoog staan, zomaar hun paarden dood neer laten vallen 'omdat ze toch niet van hun zijn.'

Lijkt me sterk. :n


Heb je wel eens naar een Derby gekeken op de BBC? Dan is die zgn. Britse 'paardlievendheid' ineens een stuk minder vanzelfsprekend!

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:57

Das inderdaad om de 40 km van paard wisselen. Ik vind de paarden niet heel zielig. In 5 dagen 1000 km afleggen op een paardenrug vind ik wel heel wat (das 200 km per dag). Wat zal hun gemiddelde snelheid per uur zijn?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:59

Vergelijking met Endurance klopt van geen kant; waar zijn de veeartsen voor voorkeuring, waar is de Vetgate voor verplichte pauze en tussenkeuring, waar de grooms met water en lekkers............. dit is gewoon jakkeren tot hij er bij neervalt. Heeft dat nog wat met "sport" te maken dan?
Ga het dan zelf hardlopen.....................

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:02

Diablo schreef:
Elke 40 km. van paard wisselen...dat is zo erg toch niet? Endurance-wedstrijden zijn langer....

It's the speed that kills the horse, not the distance - zeggen we in de endurancewereld. ;)

Een afstand van 40 km valt idd best mee, maar niet als het als race tegen de klok wordt gereden. Bij de endurance telt 'fit to continue', je hebt daar niet voor niets strenge veterinaire keuringen. Daar lees ik hier niets over, het komt op mij over als 'ruil paard A na 40 km in voor paard B ongeacht de staat waarin het dier verkeert'. Maar dat kan ik verkeerd hebben.

Ik hoop iig dat de ruiters met hun verstand rijden en niet voor die 'zaligmakende' eerste plaats. Een tocht van 1000 km door zo'n gebied lijkt mij iig een erg mooi avontuur, maar ik hoop dat er geen slachtoffers vallen - paarden én mensen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-06-09 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:02

Cayenne schreef:
orienta schreef:
snap niet waar ze dit op baseren

"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.


ik zie het gevaar niet zo


Ze rijden over verlaten terrein op rotsachtige bodem. Stel dat het paard struikelt en je een duikeling maakt of het paard kreupel raakt.. Er zijn geen hulpposten onderweg en de ruiters staan er helemaal alleen voor.

Wanneer je zelf een been breekt in the middle of nowhere daar heb je toch wel een groot probleem.
Zeker gezien er in de wijde omtrek misschien wel geen water of schuilplek te vinden is.



tja das het risico wat je neemt inderdaad.

maar geloof niet dat er zo slecht met die paarden word omgegaan als ze er totaal van afhankelijk zijn

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:05

ik zou zeggen laat die mongolen lekker zelf lopen en laat die paarden erbuiten....totaal nutteloos dit